اخبار داغ

با اجرای طرح های آبفار در فریدونشهر؛

۱۴۰ هزار مترمکعب آب از فریدونشهر به زاینده رود سرازیر می شود

۱۴۰ هزار مترمکعب آب از فریدونشهر به زاینده رود سرازیر می شود
آب و فاضلاب روستایی فریدونشهر با اجرای ۲۶ طرح در روستاها در سال جاری، موجب صرفه جویی سالانه ۱۴۰ هزار مترمکعبی آب شرب می شود که بخش زیادی از این حجم آب به سمت زاینده رود روانه شده و بخش دیگر در همین حوضه آبریز، سفره های آب زیرزمینی را تغذیه می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پونه زار؛ مدیر اداره آب و فاضلاب روستایی فریدونشهر از اجرای 26 طرح در حوزه آب روستایی در این شهرستان خبر داد و با بیان این که این حجم عملیات در هیچ شرکت آب روستایی کشور تاکنون اتفاق نیافته است، گفت: اجرای این طرح ها موجب صرفه جویی سالانه حدود 140 هزار متر مکعب آب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پونه زار,

محمدرضا یبلویی با اشاره به این که یکی از مهمترین سرچشمه های زاینده رود منابع آبی شهرستان فریدونشهر به عنوان مهمترین منبع آبی استان اصفهان است، افزود: حجم زیادی از منابع آبی این شهرستان به علت فرسوده بودن شبکه های توزیع هدر می رود که با اصلاح این شبکه ها می توان حجم گسترده ای از این آب ها را به سمت زاینده رود برگرداند.

,

وی اظهار کرد: آبفار فریدونشهر در سال جاری برای صرفه جویی در آب و خدمات رسانی بهتر به مردم با در نظر داشتن الگوی اقتصاد مقاومتی در اقدامی بی سابقه و جهادی تصمیم به اجرای 26 طرح در حوزه آب روستایی این شهرستان گرفته است که اجرای این طرح ها بیش از نیمی از خانوارهای روستایی این شهرستان را منتفع می کنند.

,

 

,

مدیر آبفار فریدونشهر این طرح ها را شامل اصلاح و توسعه شبکه توزیع روستاهای چقا، بزمه، دهسور علیا و سفلی، چقادر، دره سیب، میدانک اول، میدانک دوم، دره تاج الدین، شاه نشین و سرداب سفلی عنوان کرد.

,

یبلویی همچنین ساخت مخزن ذخیره آب همراه با محوطه سازی و فنس کشی در روستای خویگان، احداث مخزن 300 مترمکعبی در روستای چقا، احداث مخزن 200 مترمکعبی همراه با محوطه سازی و فنس کشی و اجرای خط انتقال یکهزار و 200 متری در روستای دهسور، بهسازی یک باب چشمه و اجرای خط انتقال در شرایط سخت در روستای مکدین، اجرای خط انتقال در روستای میدانک اول، احداث مخزن 20 مترمکعبی در روستای شاه نشین و اجرای خط انتقال روستای گوراب را از دیگر طرح های این اداره در سال جاری برشمرد.

, ،,

وی در مورد آب روستای سروشجان نیز که به علت نیتراته شدن چند سالی است با مشکل روبرو است، از با جانمایی چاه جدید و سالم این روستا بعد از پایش آبی انجام شده در طول سال گذشته خبر داد و این نوید را داد که در سال جاری عملیات حفر چاه جدید، اجرای خط انتقال تا روستا و احداث ایستگاه پمپاژ کلید خورده و آب سالم و کاملا بهداشتی در لوله کشی این روستا جاری شود.

,

این مدیر جوان با بیان این که برای اولین بار در حوزه آب و فاضلاب روستایی این شهرستان طرح تله متری آبرسانی به مجتمع روستایی قلعه سرخ انجام خواهد شد، گفت: با قابلیت مانیتورینگ و کنترل از راه دور خطوط انتقال طرح تله متری مجتمع روستایی قلعه سرخ که در آن از جدیدترین سامانه کنترل از راه دور استفاده می شود، فرایند کنترل شبکه آبرسانی، پاسخگویی به مشترکان و عیب یابی خطوط انتقال با سرعت و دقت بیشتری صورت خواهد گرفت و با هدایت سیستمی و کنترل لحظه به لحظه این سامانه دیگر در این روستاها شاهد قطعی آب نخواهیم بود.

,

 

,

یبلویی اما در مورد روستاهای غیرتحت پوشش از احداث، اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی این روستاها توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران سخن گفت و با اظهار اینکه آبفار فریدونشهر با همکاری سپاه تلاش می کند آب بهداشتی سالم در لوله های خانگی روستاهای پشتکوه جاری شود، گفت: سپاه در سال جاری احداث، اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی روستاهای طرزه، دورک، تبر و مصیر را در برنامه قرار داده و به مرحله اجرا درآورده است.

,

وی اظهار کرد: با اجرای طرح های تعریف شده آبفار فریدونشهر در سال جاری، ماهیانه حدود 11 هزار و 600 مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود که این صرفه جویی سالانه حدود 140 هزار متر مکعب آب را به سمت رودخانه زاینده رود روانه و یا در منابع آب های زیرزمینی شهرستان فریدونشهر در حوضه آبریز زاینده رود ذخیره کرده و از تبعات خالی شدن سفره های آب زیرزمینی همچون نیتراته شدن آب چاه ها و نشست زمین جلوگیری می کند.

,

نگاهی به حجم صرفه جویی این طرح ها این نکته را به مسئولان استانی متذکر می شود که گاهی با توجه به شهرستان های محروم استان و تزریق بودجه و اعتبار مورد نیاز برای اجرای چنین طرح هایی نه تنها مشکلات مردم آن مناطق حل شده و تا حدی از محرومیت این مناطق کاسته می شود بلکه خود به خود قدم هایی اساسی برای رفع مشکل هایی نظیر آب شهر اصفهان که اکنون مهمترین مشکل این شهر است، برداشته می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه