اخبار داغ

بیست و چهارمین سالگرد اشغال شهر آغدام در جمهوری آذربایجان

کشتار بی‌‌رحمانه 6 هزار آذربایجانی در حملات رژیم ارمنستان

کشتار بی‌‌رحمانه 6 هزار آذربایجانی در حملات رژیم ارمنستان
بیست و چهارمین سالگرد اشغال آغدام در جمهوری آذربایجان به نحوی سپری می شود که هیچ اقدام موثری از سوی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مسالمت آمیز مسئله صورت نگرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، آغدام یکی از بزرگترین شهرهای مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان و یکی از نواحی پیوسته به قره باغ کوهستانی است که 358 کیلومتر با باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان فاصله دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

در روز 23 ژوئیه سال 1993 بخش زیادی از منطقه آغدام آذربایجان از سوی نیروهای ارامنه اشغال می‌‌‌‌شود. در جریان اشغال این شهرستان 882 کیلومتر از مساحت 1094 کیلومتری این شهرستان به شغال ارامنه درآمده است. 

,

ارامنه که با حمایت‌‌‌‌‌‌های آشکار و پنهان روسیه برخی شرکای خود موفق به تسخیر این شهر شدند، پس از قتل و عام‌‌‌‌‌‌های وحشیانه در شهر، اقدام به تخریت و نابود کردن موزه‌‌‌‌‌ها و مساجد تاریخی شهر کردند و بین آنان مسجد تاریخی آغدام نیز وجود دارد که ارامنه آن را به محل نگهداری حیوانات تبدیل کرده‌‌‌‌اند. همچنین در نتیجه این اشغال 12 مرکز صنعتی، 74 مدرسه، و 271 مرکز فرهنگی نیز تحت کنترل ارامنه قرار گرفته است.

,

, ,

بر اثر اشغال این منطقه، 128 هزار نفر از ساکنان این منطقه به مناطق دیگر کشور پناهنده شده و بطور کلی 6 میلیارد و 179 میلیون دلار خسارت مالی بر این منطقه وارد گشته است. تنها خسارت‌‌‌های مالی وارد شده به این منطقه در زمینه کشاورزی در حدود 992.8 میلیون منات بوده است.

,

در درگیری‌‌‌های رخ داده در هنگام اشغال شهر آغدام بیش از 6 هزار نفر از آذربایجانیان جان خود را از دست دادند. هم اکنون اهالی این منطقه اشغالی آذربایجان در مناطق مختلف کشور مسکون هستند و تعداد آنها در حدود 10 درصد افزایش یافته است.

,

لازم به ذکر است که مناقشه بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال 1988 با ادعاهای ارضی ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان آغاز شده است. در پی حملات ارمنستان به آذربایجان از سال 1991 بیست درصد از سرزمین‌‌‌های متعلق به آذربایجان، یعنی قره باغ کوهستانی همراه با 7 شهرستان و ناحیه دیگر اطراف آن به اشغال ارتش ارمنستان درآمده است.

,

در سال 1994 با امضای توافقنامه بین طرفین آتش بس موقت در منطقه برقرار شده است. از آن زمان نیز گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و ایالات متحده آمریکا در مسئله حل صلح آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی میانجیگری می‌‌‌کنند که تاکنون فعالیت‌‌های آنها هیچ نتیجه ای نداشته است. تاکنون به چهار قطعنامه صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آزادی اراضی اشغالی آذربایجان نیز عمل نشده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه