اخبار داغ

گزارش؛

ترافیک گریبانگیر بیرجند هم شد/ تنها مرکز استانی که یک متر خط ویژه نقلیه عمومی ندارد

ترافیک گریبانگیر بیرجند هم شد/ تنها مرکز استانی که یک متر خط ویژه نقلیه عمومی ندارد
شهر بیرجند همزمان با پیشرفت ها و توسعه شهری که داشته است، دچار مشکلات ترافیکی بخصوص در مرکز شهر شده است که هر چه می گذرد این مشکل بیشتر و نمایان تر می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، یکی از مشکلات نوظهوری که امروزه گریبانگیر شهرها شده است؛ دردسری به نام ترافیک است، در گذشته این مشکل تنها برای کلان شهرها مطرح بود اما با توجه به توسعه شهرها در گذر زمان، شهرهای کوچکی مثل بیرجند هم دچار این دردسر شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

 

,

مشکلات ناشی از ترافیک در همه جای دنیا موجب نارضایتی مردم است و سبب تاخیر در انجام امور شهری، کاهش بازدهی اقتصادی فعالیت‌‌های شهروندان، افزایش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، اثرات منفی بر محیط زیست و هم‌چنین ایجاد خستگی و استرس ناشی از رانندگی در ترافیک‌‌های سنگین برای شهروندان می‌شود.

, .,

 

,

با توجه به اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل ما با میزان تردد، جمعیت و تعداد سفرهای شهری­ متناسب نیست، امروزه در ایام خاص نظیر روزهای پایانی هفته و سال و ساعات خاصی از روز شاهد صف های طولانی از انواع خودروها در سطح خیابان و چهارراه ها هستیم.

,

 

,

هرچند این معضل در شهرهای بزرگ بیشتراست، اما اثرات سوء این ناهماهنگی ها در شهرهای کوچک بدلیل بافت سنتی، مشهودتر است.

,

 

,

, ,

 

,

شهر بیرجند هم از این حیث استثنا نبوده و همزمان با پیشرفت ها و توسعه شهری که داشته است، دچار مشکلات ترافیکی بخصوص در مرکز شهر شده است که هر چه می گذرد این مشکل بیشتر و نمایان تر می شود.

,

 

,

با توجه به افزایش معضلات ترافیکی در بیرجند پیگیر این موضوع شدیم  و در ابتدا به سراغ شهروندان بیرجندی رفتیم  تا نظر آن ها را در خصوص این معضل اجتماعی جویا شویم.

,

 

,

حسین زاده یکی از شهروندان بیرجندی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی ترافیک استفاده از خودروهای تک سرنشین است، افزود: برای مقابله با این موضوع باید بحث تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی را جدی گرفت و از حالت شعار خارج شد.

,

 

,

وی افزود: متاسفانه ناوگان عمومی نیاز مردم را برآورده نمی کند چراکه به عنوان مثال گاهی اتوبوس‌ها سر وقت حرکت نمی‌کنند و ساعت حضور آن ها در ایستگاه ها نامشخص است و این موضوع باعث تاخیر در رسیدن به محل کار و همچنین گرفتاری‌های دیگری نیز در فصل گرما و به ویژه در زمستان می شود.

,

 

,

این شهروند با گلایه از کمبود شدید پارکینگ در شهر بیرجند به عنوان مرکز استان، گفت: با توجه به نبود پارکینگ شهروندان ناچار به پارک خودروها در کنار خیابان‌ها وکوچه‌ها می شوند که این موضوع خود سبب افزایش ترافیک در خیابان های کم عرض است.

,

 

,

, ,

محمدی یکی دیگر از شهروندان نیز، اظهار کرد: یکی از مسائلی که می تواند باعث بهبود وضعیت ترافیک شود در نظر گرفتن پارکینگ برای مناطقی مانند طالقانی و سمت بازار است.

,

 

,

وی افزود: برخی خیابان ها عرض کمی دارند اما دوطرفه هستند که این موضوع نیز مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد می کند.

,

 

,

سرهنگ مجتبی زنگویی، رئیس پلیس اسبق راهور خراسان جنوبی و کارشناس حوزه ترافیک نیز در این زمینه در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون طرح های زیادی برای روان سازی ترافیک در بیرجند مطرح شده، اما گفتنی است که بزرگترین  مشکل ترافیک بیرجند این است که علی رغم اینکه سیستم اتوبوسرانی بیرجند سیستم نمونه ای است اما متاسفانه یک متر خط ویژه در شهر وجود ندارد که باعث شده  تنها قشر خاصی از ناوگان حمل و نقل شهری استفاده کنند.

, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

 

,

وی با اشاره به اینکه وسائل نقلیه شخصی در همه نقاط شهر حق تردد دارند، بیان کرد: این امر سبب شده تا سرعت جابجایی در ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش یابد که در نتیجه موجب کاهش رغبت مردم در استفاده از این سرویس می‌شود.

,

 

,

کارشناس مسائل ترافیک خاطرنشان کرد: بیرجند تنها مرکز استانی است که یک متر خط ویژه مخصوص وسائل نقلیه عمومی ندارد و اگر در این زمینه کار شود قطعا معضل ترافیک شهر کاهش می یابد.

,

 

,

, ,

 

,

زنگوئی با اشاره به وضعیت خیابان طالقانی شهرستان بیرجند، بیان کرد: از شش سال گذشته تصمیم بر تعریض این خیابان گرفته شده، اما متاسفانه هنوز این کار انجام نشده است.

,

 

,

وی افزود: علاوه بر همه این مشکلات، مشکل پارکینگ در شهر بیرجند نگران کننده است و متاسفانه در برخی نقاط که پارکینگ نیز وجود دارد متاسفانه پارکبان های کنار خیابان اقدام به فروش محل پارک می کنند.

,

 

,

کارشناس مسائل ترافیک با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت، بیان کرد: با توجه به اینکه تعریض خیابان ها مستلزم اعتبار زیادی است ما می توانیم با جلوگیری از پارک خودروها در کنار خیابان های کم عرض مانند خیابان طالقانی و منتظری مقداری از این بار ترافیکی را کم کنیم.

,

 

,

زنگویی افزود: اقداماتی در خصوص کاهش ترافیک انجام شده، اما باید توجه داشت که این اقدامات کافی نیست.

,

 

,

وی با تاکید بر اهمیت توجه به حمل و نقل عمومی، گفت: سرعت و وقت برای مردم مهم است و اگر به حمل و نقل عمومی بها داداه شود و خطوط ویژه ای برای ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود مردم قطعا از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده خواهند کرد.

,

 

,

کارشناس مسائل ترافیک در خصوص تاثیر قیمت بنزین در استفاده از ناوگان عمومی، بیان کرد: باید توجه داشت که قیمت بنزین نسبت به درآمد مردم چندان قیمت پایینی نیست و استفاده از وسائل نقلیه شخصی هزینه های گزافی را برای مردم دارد اما از آنجایی که وقت و سرعت در کارها برای مردم مهم است به دلیل کندی در جابجایی وسایل نقلیه عمومی تحمل این هزینه ها را ترجیح می دهند.

,

 

,

زنگویی  خاطرنشان کرد:  با توجه به روند روز افزون افزایش خودرو در شهر و ایجاد مشکلات بعدی، باید در این خصوص برنامه های کوتاه مدتی پیش بینی و تدوین شود.

,

 

,

, ,

 

,

بر این اساس بهتر است قبل از اینکه مشکل ترافیکی بیرجند به یک مشکل بزرگ  و گره کوری تبدیل شود، مسیرهای جداگانه و ویژه ای برای تردد ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص داده شود.

,

همچنین برخی از خیابان ها بخصوص خیابان طالقانی که دارای ترافیک سنگینی است، نیازمند عقب نشینی هایی بر اساس طرح تفصیلی است، اما متاسفانه این عقب نشینی نه تنها انجام نشده، بلکه ساخت پروژه ای به نام هلال هم وبال گردن این طرح شده و متاسفانه شهرداری در این خصوص با اقتدار عمل نکرده است و اکنون باید پاسخگو باشد که چرا پس از گذشت 6 سال از طرح تعریض خیابان طالقانی هنوز این موضوع به سرانجام نرسیده است؟

,

 

,

متاسفانه اگر قرار باشد ندانم کاری های مسئولان در این خصوص ادامه داشته باشد و فقط در حد بیان و جلسه به موضوع ترافیک پرداخته شود، این مشکل بزرگ تر و حل آن سخت تر خواهد شد و به همین دلیل نیاز است تا هنوز که حل مشکل ترافیک قابل حل تر است، به ان پرداخته شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه