اخبار داغ

جای خالی صنایع تبدیلی در کشاورزی خاتم!/ ایجاد اشتغال پایدار با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی

جای خالی صنایع تبدیلی در کشاورزی خاتم!/ ایجاد اشتغال پایدار با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی
خاتم یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان یزد در تولید محصولات باغی به شمار می‌آید، اما نبود صنایع تبدیلی باعث شده محصولات کشاورزی و باغی به صورت خام‌ و بدون ارزش افزوده و با سود ناچیز به فروش رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طنین خاتم؛ شهرستان خاتم یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان یزد به شمار می‌آید و در تولید محصولات باغی نظیر زردآلو از جایگاه ارزشمندی در کشور برخوردار است،اما نبود صنایع تبدیلی باعث شده محصولات کشاورزی و باغی به صورت خام‌ و بدون ارزش افزوده و با سود ناچیز به فروش رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طنین خاتم,

این شهرستان با داشتن بیش از 35 هزار هکتار اراضی کشاورزی و تولید سالانه هزاران تن انواع محصول باغی و زراعی و کسب رتبه های برتر در تولید پسته و انگور در کشور هنوز نتوانسته است جایگاهی در کشاورزی کشور از آن خود کند.

,

این آمار نشان می‌دهد که با وجود برخورداری از این ظرفیت بالا بویژه در بخش کشاورزی، تاکنون راهکار موثری برای استفاده از این توانمندی‌ها تدوین و اجرایی نشده و تولیدات کشاورزی بویژه محصولات باغی در هیچ جای کشور با نام این شهرستان شناخته‌ شده نیست.

,

زردآلوی خاتم از نبود صنایع تبدیلی رنج می برد

, زردآلوی خاتم از نبود صنایع تبدیلی رنج می برد,

زردآلو یکی از محصولات باغی است که سالانه بیش از هزاران تن در باغات و مزارع شهرستان خاتم تولید می شود .اما متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی سود واقعی این محصول به جیب واسطه ها و دلالان ریخته می شود و این مسئله ضرر و زیان فراوانی را متوجه کشاورزان خاتم می کند.

,

, ,

رئیس جهاد کشاورزی خاتم در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم اظهار داشت: اکنون 600 هکتار از مجموع 20 هزارهکتار اراضی باغی شهرستان به کشت زردالو اختصاص یافته و سال جاری نیز بیش از سه هزارتن از این محصول از باغات شهرستان برداشت شده است.

,

اسماعیل یزدانی گفت:از این میزان زردالو برداشت شده،60 درصد آن به مصرف تازه خوری می رسد که به استانهای همجوار صادر و 40 درصد آن نیز بصورت برگ زردالو مصرف می شود.

,

وی افزود: به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در شهرستان خاتم، مرغوب‌ترین تولیدات مخصوصا در زمینه باغی با قیمت‌های نازل از سوی دلالان خریداری‌ شده و در دیگر شهرهای کشور بسته‌بندی و به بازار فروش عرضه می‌شود.

,

رئیس جهاد کشاورزی خاتم خاطر نشان کرد:فراهم شدن زمینه‌های تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی برای رونق فعالیت‌های صنایع تبدیلی و بسته‌ بندی و گرایش به برند سازی محصولات کشاورزی مختص این شهرستان فرصت مغتنمی برای توسعه اقتصادی خاتم خواهد بود.

,

یزدانی اظهار داشت:ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی،از یک‌ سو موجب افزایش راندمان تولید و رفع مشکلات اقتصادی کشاورزان می‌شود و از سوی دیگر باعث اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در سطح شهرستان خواهد شد.

,

مشکلات نبود صنایع تبدیلی در شهرستان خاتم

, مشکلات نبود صنایع تبدیلی در شهرستان خاتم,

حسین حیدری کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم اظهار داشت:زمانی که می گوییم شهرستان خاتم قطب کشاورزی استان یزد است پس وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این منطقه یک ضرورت انکار ناپذیر به شمار می رود. اما متاسفانه تاکنون اقدام شایسته ای در این خصوص صورت نگرفته و پایین بودن ضریب نفوذ صنایع تبدیلی موجبات کم رونق شدن کشاورزی شهرستان را نیز فراهم کرده است.

,

, ,

حیدری گفت:اگر سالیان گذشته واحدهای صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در شهرستان احداث شده بود بسیاری از باغات میوه به دلیل عدم بهره وری و اقتصادی نبودن از بین نمی رفت و شاید با وجود چند واحد صنایع تبدیلی لبنی،تعداد زیادی از گاوداری ها و واحدهای دامی شهرستان از چرخه تولید خارج نمی شد و به تعطیلی کشیده نمی شد.

,

وی افزود:بنا بر آمارهای موجود بیش از 30 درصد محصولات کشاورزی در فاصله برداشت تا عرضه به بازار به ضایعات تبدیل می شود در حالیکه موثرترین راهکار برای کاهش این ضایعات ایجاد صنایع تبدیلی است.

,

کارشناس کشاورزی خاطر نشان کرد:شکل گیری چرخه صنایع تبدیلی در شهرستان منجر به ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد.

,

راهکارهای مناسب:

, راهکارهای مناسب:,

حیدری اظهار داشت: در زمینه نبود صنایع تبدیلی نمی توان تقصیر را صرفا متوجه بخش دولتی دانست چرا که به منظور راه اندازی واحدهای صنایع تبدیلی لازم است بخش خصوصی پیش قدم شود و دولت وظیفه حمایت و تسهیلگری را برعهده دارد.

,

وی افزود: اما به نظر میرسد با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت و حمایتهای ویژه در این بخش می توان موتور محرک این صنعت را به حرکت درآورد و از ظرفیت و پتانسیل عظیم آن در جهت توسعه اقتصادی شهرستان خاتم بهره برد.

,

کارشناس کشاوزی خاطر نشان کرد:میتوانیم با آموزش روستاییان و اعطای تسهیلات به آنان،واحدها و کارگاههای کوچک فرآوری محصولات کشاورزی را در روستاها دایر کرد که علاوه بر ایجاد اشتغال منجر به کاهش فقر و توانمندسازی جوامع روستایی خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه