اخبار داغ

نماینده مردم یزد و اشکذر خبر داد

راه اندازی خط چهارم انتقال آب به یزد

راه اندازی خط چهارم انتقال آب به یزد
نماینده مردم یزد و اشکذر گفت: استان ما استانی صنعتی و معدنی است و به همین دلیل نیز به استفاده آب در این دو حوزه نیز مشهود است. بر این اساس قرار شد خط انتقال آب چهارمی نیز به منظور کمک به این بخش راه اندازی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصرفرهنگ؛  نشست مجمع نمایندگان استان یزد با محوریت آب در دانشگاه یزد برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرفرهنگ,

سید ابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد و اشکذر در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع آب برای استان به عنوان بستری حیاتی و اکوسیستمی گفت: تصمصیم مجمع نمایندگان بر این بوده است که امسال با رویکرد موضوعی به بررسی مسائل و چالش های پیش روی استان پرداخته شود.

,

وی افزود: مهمترین موضوع مبتلا به استان، موضوع آب است. در برنامه ششم توسعه دولت موظف شده است نسبت به طرح آمایش ملی و استانی اقدام کند. نکته مهم رابطه این طرح  ها با موضوع آب است.

,

نماینده مردم یزد و اشکذر با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص مقابله با بحران کم آبی گفت: در مجمع نمایندگان بر سر چند محور اجماع حاصل شد که عبارتند ازخط ۱ انتقال آب به یزد که از زاینده رود سرچشمه می گیرد و ظرفیت این خط 100 میلیون لیتر مکعب است با توجه به مرغوبیت این آب که EC آن زیر 500 است باید در حفظ و حراست از این خط کوشش شود.

,

موسوی ادامه داد: علاوه بر خط 1 انتقال آب، خط دوم نیز که از بهشت آباد سرچشمه می گیرد مورد توجه قرار گرفته است که در این راستا این مسیر انتقال آب می تواند مشکل کم آبی استان های خوزستان، یزد و اصفهان را تا حدودی تقلیل دهد. اهمیت خط 2 از این جهت است که چنانچه به هر دلیلی عملکرد خط 1 مختل شود از بروز وضعیت بحرانی در استان جلوگیری می کند.

,

وی خاطر نشان کرد: خط 3 انتقال آب از خلیج فارس نیز در دست انجام است. سرمایه گذاری این طرح بر اساس مشارکت سه شرکت بزرگ داخلی است. 25 درصد از آب انتقالی به چادرملو می رسد. این طرح اگر خوب و متناسب جلو برود انتظار داریم ظرف 5 سال آینده به بهره برداری برسد.

,

وی تصریح کرد: در بحث صنعت اشاره شد که میزان آب مصرفی این بخش حدود 7 درصد از کل آب های استان است که منجر به اشتغال 115 هزار نفر شده است که این امر نشان دهنده تاثیر آب در اشتغال زایی است.

,

سید ابوالفضل موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت محیطی استان یزد گفت: استان ما استانی صنعتی و معدنی است و به همین دلیل نیز به استفاده آب در این دو حوزه نیز مشهود است. بر این اساس قرار شد خط انتقال آب چهارمی نیز به منظور کمک به این بخش راه اندازی شود.

,

وی اظهار کرد: در خصوص این خط دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد. نخست اینکه آیا این خط انتقال می تواند در کنار خط لوله 3 که از مسیر خلیج فارس به استان می آید قرار بگیرد یا خیر؟ اگر پاسخ منفی باشد باید برویم سراغ دریای عمان و از این مسیر آب مورد نیاز این بخش را تامین کنیم.

,

وی با اشاره به بخش کشاورزی و ارتباط آن با موضوع آب گفت: در خصوص بحث کشاورزی با توجه به اینکه بیشترین میزان بهره برداری از آب در این بخش است تذکراتی در این خصوص داده شد و علاوه بر این قرار شد با توجه به ظرفیت بالای کشت گلخانه ای و نیز تاثیر آن در امر اشتغال، توجه بیشتری به کشت گلخانه ای صورت گیرد.

,

موسوی تصریح کرد: مشکل آب استان صرفا یک موضوع آبی نیست بلکه مسئله ای مربوط به حیات و اکوسیستم استان است. افزایش بهره برداری در آب های استان منجر به کاهش پوشش گیاهی شده است. در خوزستان نتیجه کاهش پوشش گیاهی ایجاد ریزگردها و سایر مسائل مرتبط با آن بوده است. علاوه بر این حدود 12 رصد از کل جمعیت کشور ساکن روستاها هستند و 82 درصد شهرنشن.

,

وی ادامه داد: به عبارت دیگر این امار نشان دهنده خالی بودن روستاها از سکنه و گرایش به شهرنشینی است که پدیده مناسبی نیست. در اروپا آمار روستاییان به شهرنشینان حدود 40 به 60 است و در ایران 30 به ۷۰.

,

در این نشست همچنین، محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، علی اسلامی مدیرعامل آبفای یزد، محمد فاتحی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی یزد، عباس حاجی‌حسینی معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان یزد و محمدحسن فولادی مشاور سند آمایش استان به ارائه گزارشی از وضعیت استان یزد در حوزه های مربوطه پرداختند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه