اخبار داغ

شیوع هاری در سیستان؛

هاری در زابل همچنان قربانی می گیرد/ جمع آوری سگ های ولگرد در سایه بی تدبیری به فراموشی سپرده شد

هاری در زابل همچنان قربانی می گیرد/ جمع آوری سگ های ولگرد در سایه بی تدبیری به فراموشی سپرده شد
این روزها صحبت از هاری در تمامی نقاط شمال استان به گوش می رسد به طوری که تا کنون یک هزار نفر مرد گاز گرفتگی از سوی حیوانات قرار گرفته اند که از این تعداد چهار نفر جان خود را از دست داده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از اوشیدا؛ بیماری هاری بیماری کشنده ای است که معمولا توسط سگ به انسان منتقل می شود اما با این حال شمار سگ های ولگرد به طور چشمگیری افزایش یافته است.

فرماندار زابل در جلسه ای که با حضور مسولان شهری و علوم پزشکی زابل برگزار شده بود لزوم جمع اوری و اتلاف سگ های ولگرد را تاکید کرده بود اما گویا این تاکید تاثیری نداشته است چرا که همچنان در هر کوی و برزنی به وفور سگ های ولگرد قابل مشاهده است.

روز گذشته الاغی که براثر گازگرفتگی توسط سگ به هاری مبتلا شده بود در روستای محمد آباد بولایی به صاحب خود حمله ور شده و او را گاز می گیرد که با توجه به مشکوک بودن به هاری صاحب الاغ به بیمارستان انتقال داده می شود.

در همان اوضاع گوسفندی نیز به صورت وحشیانه به مردم حمله کرده که با توجه به اهمیت موضوع این گوسفند به سرعت با ضربات از سوی مردم کشته می شود.

پس از این موضوع جلسه ای با دامپزشکی و مسولان بهداشتی منطقه برگزار شد که نتیجه تا ۱۰ روز بعد معلوم خواهد شد.

علی ایحال با تمامی مشکلات یاد شده تعداد سگ های ولگرد رو به فزونی است و شهرداری و مسولان مربوطه همچنان وظیفه خود را در جمع آوری و اتلاف آن ها به فراموشی سپرده است.

طبق گفته مسولان شهری زابل تعداد سگ های ولگرد در منطقه نه تنها کم نشده بلکه دو برابر جمعیت قبل شده و این موضوع نگرانی های بسیاری را دربرداشته است.

بیماران به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند

کارشناس بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان عنوان کرد: بیماری هاری یکی از مهم ترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است که در خیلی از مناطق جهان شایع بوده و در ایران نیز یک اولویت مهم به شمارمی آید.

روح الله دهمرده به خبرنگار اوشیدا گفت: این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار بطور تصادفی و اغلب از طریق حیوان گزش حیوانات به آن مبتلا می شوند.

وی افزود: اصلی ترین راه انتقال بیماری هاری گاز گرفتن انسان توسط حیوانات ( خصوصا سگ ) می باشد همچنین این بیماری از طریق زخم پوست و لیسیدن انسان توسط حیوانات نیز بیماری منتقل می شود.

دهمرده در مورد علایم این بیماری در انسان ها تصریح کرد: دوره نهفتگی بیماری بستگی به شدت زخم، تعداد جراحات و محل آن دارد که از چند روز تا سه ماه حتی چند سال طول می کشد.

وی تاکید کرد: مهمترین علائم بیماری شامل تب، افزایش ترشح بزاق، اختلال در بلع، تشنج، تعرق، کاهش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم بوده و در نهایت پس از چهار تا هفت روز مرگ اتفاق می افتد.

دهمرده در خصوص علائم بیماری در حیوان نیز گفت: دوره نهفتگی بیماری در سگ و گربه معمولا دو تا سه هفته و تا چند ماه متغیر است که در این راستا اولین علائم بیماری، در حیوان شامل تغییر در رفتار و عادت حیوان، انس و الفت بیش از حد با صاحب، اختلال در بلع، گوشه گیری، گاز گرفتن اشیا، سرازیر شدن کف از دهان، صدای ناموزون و خشن، فلج دست و پا و در نهایت مرگ حیوان می باشد.

کارشناس بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان خاطرنشان کرد: در صورت شروع علائم هاری، بیماری درمان پذیر نیست اما افرادی که مورد گاز گرفتگی حیوانات قرار می گیرند اگر بلافاصله و در اسرع وقت به مراکز درمان پیشگیری مراجعه و تحت اقدامات درمان پیشگیری قرار گیرند می توان از ابتلای به بیماری هاری در این افراد جلوگیری کرد.

دهمرده تاکید کرد: زدودن و خارج کردن ویروس هاری از محل زخم : اولین و مهم ترین اقدام برای درمان پیشگیری از ابتلا به هاری است می توان ادعا کرد که درصد بالایی از پیشگیری به رعایت کامل همین نکته مربوط است.

وی در پایان گفت: اگر بتوان فوری و هرچه زودتر و در ساعات اولیه پس از گاز گرفتن اقدامات لازم را انجام داد کمک بسیار مؤثری در دفع و خارج کردن ویروس از زخم خواهد شد.

امسال تعداد متوفیان بر اثر هاری افزایش یافته است

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان نیز گفت: در سال گذشته بیش از ۱۶۰ هزار مورد حیوان گزیدگی به مراکز درمانی پیشگیری از هاری سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد هزار نفر در سیستان و بلوچستان زندگی می کردند.

حسین عرفانی افزود: در سال گذشته دو مورد مرگ بر اثر ابتلا به هاری در کل کشور گزارش شده بود اما امسال تاکنون پنج مورد مرگ براثر هاری گزارش شده که از این تعداد یک مورد در استان هرمزگان و چهار مورد هم در زابل اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: از نظر تامین دارو برای افرادی که مورد گزش از سوی حیوانات قرار گرفته اند مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر دارو به اندازه کافی در سراسر کشور وجود دارد.

عرفانی تاکید کرد: با توجه به اهمیت بیماری هاری در حال حاضر ۷۰۰ مرکز درمان پیشگیری این بیماری در کشور وجود دارد تا هر کسی که مورد گزیدگی توسط حیوان قرار گرفت به این مراکز مراجعه کند و واکسن پیشگیری از هاری را دریافت کند.

وی در پایان گفت: با توجه به اهمیت این موضوع انتظار می رود سرعت اتلاف و جمع اوری سگ ها در دستور کار قرار گیرد تا حقوق شهروندی مردم حفظ شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اوشیدا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, بیماران به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند, بیماران به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, امسال تعداد متوفیان بر اثر هاری افزایش یافته است, امسال تعداد متوفیان بر اثر هاری افزایش یافته است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه