بنای ورودی شهر تنکابن از معدود بناهای بجای مانده از نخستین دوره شهرسازی در شهر تنکابن است، بهنحویکه تا آن زمان شهری در آن نقطه موجود نبوده و درواقع این بنا بخشی از تاریخ معماری این شهر را تشکیل میدهد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تنکابن24، در آغاز حکومت رضاخان، معماری دوره پهلوی با شتاب بسیار شکل گرفت. بدون تردید در هیچ دورهای از تاریخ معماری ایران سبکی با این سرعت آفریده نشده است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تنکابن24,
تاریخچه
در دوره پهلوی اول و با آغاز فعالیتهای گسترده عمرانی و ساختمانی، معماران ناگزیر از دریافتن و پذیرفتن بعضی از عناصر و فنون معماری غرب بود. تا آغاز عصر پهلوی زندگی و فرهنگ ایرانی متکی بر یک زندگی اجتماعی – فرهنگی سنتی بود و معماری نیز که یکی از پدیدههای زندگی اجتماعی – فرهنگی است بر یک معماری سنتی تکیه داشت و هرگز حالتی پیش نیامده بود که بتواند معماری ایران را تحت شعاع خود قرار دارد؛ بهعبارتدیگر رشد و تکامل معماری با رشد و تکامل اجتماعی و فرهنگی هماهنگ بود و هر دو اینها پس از قرنها و رسیدن به حد معین، حرکتی بسیار کند و ناچیز یافته بودند.
با شکلگیری حرکتهای اجتماعی- فرهنگی در اواخر قاجار و پس از کودتای رضاخان معماری نیز که تاکنون تعادل خود را با حرکتهای اجتماعی – فرهنگی حفظ کرده بود، دچار تحولی شگرف شد و از سویی دیگر ایرانیان به دلیل ارتباط گستردهای که با هنجارهای اجتماعی فرهنگی غربی پیدا کردند از الگوها و قالبهای معماری پیشرفته غربی در معماری ایرانی بهره بردند.
بدین ترتیب نظام سنتی در خود رشد یافته و معماری در دوره پهلوی اول متحول شد و از عناصر معماری سایر فرهنگهای غربی بهره برد. چراکه دیگر در این زمان ابعاد اتاقها و راهروها و راهپلههای معماری سنتی جوابگوی نیازهای جدید اجتماعی نبودند و از سوی دیگر معماری اروپا از چند قرن پیش و بهخصوص پس از انقلاب سنتی با سرعت بیسابقهای تکاملیافته و برخلاف قرونوسطی نهتنها چیزی از معماری ایران کم نداشت بلکه به لحاظ فن و تکنیک مدرن چهبسا بر آن برتری یافته بود.
در دوره پهلوی اول سعی شد که در معماری بیشتر از عناصر باستانی و سنتی گرفتهشده و فنون از معماری تکاملیافته غرب باشد. بدین ترتیب معماری جدید دوره پهلوی از آمیزش معماری باستانی و اروپایی پا به عرصه وجود گذاشت درحالیکه تا این زمان جز آبانبار، کاروانسرا و مسجد و ... سازمان سرویسدهنده قابلتوجهی ساخته نشده بود.
معماری نو با بناهای متعددی که در تهران و سایر استانها بهویژه گیلان و مازندران ساخته میشوند بهسرعت چشمانداز عمومی ایران را دگرگون میسازد و خیلی زود معماری جدید دولتی، معماری کهن ایران را از حالت درونگرا بهصورت برونگرا درآورد.
موقعیت طبیعی اثر
این بنا در جلگه خزری با آبوهوای معتدل و مرطوب و بافاصله حدود 500 متری از جنوب دریای خزر و به فاصله 50 متری از ضلع شمال غربی پل چشمهکیله در مرکز شهرستان تنکابن واقع شده است. همچنین این اثر در فاصله 10 کیلومتری از کوهپایههای شمالی البرز قرار دارد.
تاریخچه
در دوره پهلوی اول و با آغاز فعالیتهای گسترده عمرانی و ساختمانی، معماران ناگزیر از دریافتن و پذیرفتن بعضی از عناصر و فنون معماری غرب بود. تا آغاز عصر پهلوی زندگی و فرهنگ ایرانی متکی بر یک زندگی اجتماعی – فرهنگی سنتی بود و معماری نیز که یکی از پدیدههای زندگی اجتماعی – فرهنگی است بر یک معماری سنتی تکیه داشت و هرگز حالتی پیش نیامده بود که بتواند معماری ایران را تحت شعاع خود قرار دارد؛ بهعبارتدیگر رشد و تکامل معماری با رشد و تکامل اجتماعی و فرهنگی هماهنگ بود و هر دو اینها پس از قرنها و رسیدن به حد معین، حرکتی بسیار کند و ناچیز یافته بودند.
با شکلگیری حرکتهای اجتماعی- فرهنگی در اواخر قاجار و پس از کودتای رضاخان معماری نیز که تاکنون تعادل خود را با حرکتهای اجتماعی – فرهنگی حفظ کرده بود، دچار تحولی شگرف شد و از سویی دیگر ایرانیان به دلیل ارتباط گستردهای که با هنجارهای اجتماعی فرهنگی غربی پیدا کردند از الگوها و قالبهای معماری پیشرفته غربی در معماری ایرانی بهره بردند.
بدین ترتیب نظام سنتی در خود رشد یافته و معماری در دوره پهلوی اول متحول شد و از عناصر معماری سایر فرهنگهای غربی بهره برد. چراکه دیگر در این زمان ابعاد اتاقها و راهروها و راهپلههای معماری سنتی جوابگوی نیازهای جدید اجتماعی نبودند و از سوی دیگر معماری اروپا از چند قرن پیش و بهخصوص پس از انقلاب سنتی با سرعت بیسابقهای تکاملیافته و برخلاف قرونوسطی نهتنها چیزی از معماری ایران کم نداشت بلکه به لحاظ فن و تکنیک مدرن چهبسا بر آن برتری یافته بود.
در دوره پهلوی اول سعی شد که در معماری بیشتر از عناصر باستانی و سنتی گرفتهشده و فنون از معماری تکاملیافته غرب باشد. بدین ترتیب معماری جدید دوره پهلوی از آمیزش معماری باستانی و اروپایی پا به عرصه وجود گذاشت درحالیکه تا این زمان جز آبانبار، کاروانسرا و مسجد و ... سازمان سرویسدهنده قابلتوجهی ساخته نشده بود.
معماری نو با بناهای متعددی که در تهران و سایر استانها بهویژه گیلان و مازندران ساخته میشوند بهسرعت چشمانداز عمومی ایران را دگرگون میسازد و خیلی زود معماری جدید دولتی، معماری کهن ایران را از حالت درونگرا بهصورت برونگرا درآورد.
موقعیت طبیعی اثر
این بنا در جلگه خزری با آبوهوای معتدل و مرطوب و بافاصله حدود 500 متری از جنوب دریای خزر و به فاصله 50 متری از ضلع شمال غربی پل چشمهکیله در مرکز شهرستان تنکابن واقع شده است. همچنین این اثر در فاصله 10 کیلومتری از کوهپایههای شمالی البرز قرار دارد.
انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه