اخبار داغ

موافقان و مخالفان طرح«توزیع دولتی مواد مخدر»چه می گویند؟

عدم اجرای این طرح باعث رشد قاچاقچیان و خرده فروشان می شود/توزیع مواد مخدر دولتی موجب قبح‌شکنی در جامعه خواهد شد

عدم اجرای این طرح باعث رشد قاچاقچیان و خرده فروشان می شود/توزیع مواد مخدر دولتی موجب قبح‌شکنی در جامعه خواهد شد
ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: تجربه نشان داده که اگر دولتی کردن توزیع مواد مخدر به‌گونه‌ای صحیح مدیریت نشود منجر به ریشه‌کنی اعتیاد نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، هفته گذشته سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به تصویب نهایی پیشنهاد توزیع مواد مخدر دولتی با هدف انقطاع رابطه معتادان و قاچاق‌چیان، از موافقت تمامی مراجع تصمیم‌گیرنده با این پیشنهاد خبر داد و گفت طرح توزیع تریاک دولتی که پیش از انقلاب انجام می شد اشکالی نداشت و طرح جدید نیز تقریباً‌‌ همان چیزی است که پیش از انقلاب انجام می‌شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,

نوروزی افزود: بنابر مصوبه کمیسیون در آخرین جلسه، درباره کسانی که هم‌اکنون به‌خاطر جرائم مواد مخدر مقرر کردیم اگر جرمشان حمل، توزیع یا نگهداری تریاک تا زیر ۱۰۰ کیلوگرم بود، یا همین جرائم را درمورد تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی تا مقدار کمتر از ۲ کیلوگرم یا حمل و نگهداری آن تا زیر ۵ کیلوگرم باشد، درصورتی که سوءپیشینه موثر نداشته باشند، اعدامشان به حبس درجه یک تبدیل می‌شود.

این طرح با واکنش های مختلفی از سوی کارشناسان، نیروی انتظامی و مسئولان بهداشت و درمان مواجه بود. موافقان این طرح می گویند:«عدم اجرای این طرح در چهار دهه گذشته، باعث شد قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر تقویت شوند و شبکه ای به وسعت تمام ایران برای خود درست کنند، شبکه ای که کارش نه فقط توزیع مواد مخدر که دست یازیدن به انواع جرائم ریز و درشت است».

مخالفان طرح توزیع مواد مخدر دولتی نیز می گویند:«قانونی کردن توزیع موادمخدر، مصرف آن را بیشتر می‌کند: «جزئیات این طرح باید کاملا روشن شود. یعنی نمی شود گفت که به راحتی در اختیار معتادان مواد قرار می‌دهیم چون کمیسیون قضایی با این مسئله موافقتش را اعلام کرده است. باید دید آیا منظور این است که باید آمپول مورفین به معتادان بدهیم یا خیر؟ مثلا پیش از این ما ترامادول را دادیم به داروخانه ها و بعد در بازار آزاد نشت پیدا کرد و ما را بیچاره کرد. باید بدانیم این طرح دقیقا روی کدام ماده متمرکز است؟ آیا شامل ماری‌جوانا، حشیش و مشتقات آن می‌شود یا نه. آیا ما خودمان می‌خواهیم موادمخدر رقیق شده را استحصال کنیم یا می‌خواهیم از تریاک وارداتی آنها را درست کنیم؟ چه تضمینی وجود دارد که این تریاک خوب درجه یک ما به کشورهای دیگر قاچاق نشود؟ آیا این می‌خواهد پایلوت شود در یک یا دو استان؟ یا همه کشور؟ از طرف دیگر شاید اجرای این طرح را شروع کردیم و در ادامه، مصرف مواد را خیلی بالا ببرد. باید دید چه گروهی به چه اندازه و در چه شرایط و فاصله ای قرار است مواد داده شود؟ اینها سوالات ریزی است که تعیین کننده است».

,
,
,
,
,

دکتر محمدهادی ایمانیه در گفتگو با خبرنگار شیرازه با اشاره به طرح توزیع مواد مخدر دولتی گفت: گرچه با توزیع مواد مخدر از مبادی رسمی، کنترل‌ و نظارت بیشتری صورت می‌گیرد و این کار از حالت زیرزمینی و غیرعلنی خارج می‌شود اما دولتی کردن توزیع مواد مخدر موجب می‌شود قبح آن در جامعه شکسته شود.

, شیرازه,

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به این سوال که آیا دولتی کردن توزیع مواد مخدر با مبارزه با آن در تضاد نیست، تصریح کرد: تجربه نشان داده است که اگر دولتی کردن توزیع مواد مخدر به‌گونه‌ای صحیح مدیریت نشود منجر به ریشه‌کنی اعتیاد نمی‌شود بنابراین اگر این کار ناقص انجام شود وضعیت بدتر از وضع کنونی خواهد شد.

گفتنی است این طرح هنوز به تایید مجلس شورای اسلامی نرسیده است و صرفا در کمیسیون قضایی پارلمان مطرح شده اما به نظر می‌رسد برای اجرای این طرح باید همه جزئیات و مسائل آنرا در نظر گرفت و در صورت تایید، قبل از اجرا فرهنگ سازی لازم در جامعه آغاز شود.

,
,
,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه