اخبار داغ

همراه شدن تکنولوژی و دانش موجب کاهش خسارت به کشاورزان می‌شود/ لزوم ورود هوشمندانه تکنولوژی به کشاورزی مازندران

همراه شدن تکنولوژی و دانش موجب کاهش خسارت به کشاورزان می‌شود/ لزوم ورود هوشمندانه تکنولوژی به کشاورزی مازندران
همراه شدن تکنولوژی و دانش موجب کاهش خسارت اقتصادی برای کشاورزان و نیز برداشت محصولات با عملکرد بالا و درآمد بیشتری می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قائم آنلاین، تقریباً یک سوم زمین‌های ایران قابلیت کشاورزی را دارند، اما به دلیل خاک نامرغوب و نامناسب بودن توزیع آب در بیشتر نواحی و در اکثریت زمین‌های قابل کشت در ایران کشت و زرعی انجام نمی‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قائم آنلاین,

مختصات کشاورزی مازندران
فقط 12درصد از وسعت ایران تحت عملیات کشاورزی است که شامل باغات، تاکستان‌ها و زمین‌های قابل کشت‌کاری بوده، اما کمتر از یک سوم از زمین‌های قابل کشت‌کاری تحت آبیاری بوده و مابقی تحت کشاورزی خشک قرار دارد، و شمال و شمال‌غرب ایران دارای خاک حاصل‌خیز هستند و می‌توان در آن کشاورزی انجام داد.

زهرا اشکیود کارشناس ارشد کشاوزی و نویسنده رابطه حاصلخیزی خاک درباره وضعیت کشاورزی در استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه در مازندران بیش از 45 نوع محصول زراعی قابل کشت بوده، که مهم‌ترین آنها برنج، گندم، جو، سویا، کلزا، ذرت، نباتات علوفه‌ای، انواع سبزی و صیفی‌جات است، گفت: برخی‌ها معتقدند که مازندران با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد آن می‌توان هر محصولی را در آن کاشت در حالی که این چنین نیست.

ضرورت انتخاب کشت متناسب با استعداد سرزمینی
وی افزود: اگر در نگاه اولیه به این موضوع فکر کرد که چون شرایط آب و هوا مساعد است پس هر محصولی را کشت ‌کنیم تا پرورش پیدا ‌کند، اما باید به این نکته توجه کرد هنگامی که ما درختی را می‌کاریم و سال‌ها منتظر می‌مانیم، آن درخت رشد می‌کند و محصول می‌دهد اما با یک عامل طبیعی که در آن منطقه رخ می‌دهد، به سرعت از میان می‌رود و موجب خسارت جبران‌ناپذیر می‌شود.

کارشناس مسائل کشاورزی یادآور شد: هر درخت و یا محصولی را با نظر کارشناسی و طبق آب و هوای همان منطقه باید کشت کرد به عنوان مثال مرکبات مربوط به هر منطقه‌ای نیست، اما بسیاری از کشاورزان حتی بسیاری از اراضی شالیزاری خود را به باغ مرکبات تبدیل کردند در حالی که اراضی شالیزاری مناسب برای کشت مرکبات نیست، اگرچه ممکن است در سال‌های نخست پس از کشت به سرعت رشد کند، اما مقاومت آن در برابر سرما و آفات و بیماری‌ها بسیار پایین است.

نابودی اراضی مستعد مازندران به هر بهانه‌ای
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با سرمای سنگینی که رخ داد بسیاری از درختان مرکبات شهرستان قائم‌شهر که در درون زمین‌های شالیزاری به دلیل تغییر کاربری کشت شده بودند از میان رفتند، تصریح کرد: از میان رفتن مرکبات در درون شالیزارهای تغییر کاربری یافته نشان می‌دهد که هر مکانی را نمی‌توان برای هر محصولی بکار برد و باید کارشناسان بخش کشاورزی در زمینه کاشت نهال به عنوان مروجان بخش کشاورزی به کمک کشاورزان بیایند.

اشکیود در ادامه خاطرنشان کرد: هرگاه تکنولوژی و دانش در کنار هم قرار گیرند، در نتیجه هم کشاورزان از نظر اقتصادی دچار خسارت نمی‌شوند و نیز از برداشت محصولات خود به درآمد بیشتری می‌رسند.

تکنولوژی، کاهنده آسیب‌ها به کشاورزان مازندرانی
وی گفت: اگر کشاورزان از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند و نیز مسؤولان این بخش شرایط برای استفاده از این تکنولوژی را در اختیار کشاورزان قرار دهند، کشاورزان کمتر از نظر جسمانی آسیب می‌بینند و همچنین محصولات بیشتری را نیز برداشت می‌کنند.

محمدعلی باقری کشاورز شالیکار قائم‌شهری در گفت‌و‎گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: من حدود یک هکتار از اراضی شالیزاری خود را به باغ مرکبات تبدیل کردم و پس از چندین سال انتظار برای برداشت محصول، ناگهان به دلیل سرما تمامی مرکبات از میان رفتند.

پشیمانی از تبدیل اراضی کشاورزی به کاربری‌های مختلف
وی افزود: امسال با توصیه کارشناسان بخش کشاورزی به این نتیجه رسیدم که نباید زمین‌های شالیزاری خود را به باغ تبدیل می‌کردم و در نهایت تمامی درختان مرکبات را از ریشه درآوردم و دوباره به کشت شالیزاری پرداختم.

باغدار قائم‌شهری، تصریح کرد: کارشناسان بخش کشاورزی فقط بر روی میزهای خود نشسته‌اند و اصلا به سر زمین‌های کشاورزی نمی‌آیند تا ببنند کشاورز چه مشکلی دارد، و برخی مواقع خود من هنگامی که به جهاد کشاورزی می‌روم پس از اینکه ما را به اتاق‌های مختلف فرستادند، در نهایت متوجه می‌شویم که آنان مرخصی هستند.

به گزارش خبرنگارما، کشاورزی در استان مازندران به دلیل شرایط مساعد آن بسیار مناسب است، اما در حال حاضر تمامی زمین‌های کشاورزی در حال تغییر کاربری و تبدیل شدن به ویلا هستند و مسؤولان مربوطه باید به جد به این مشکلات توجه کنند.
,
, مختصات کشاورزی مازندران, مختصات کشاورزی مازندران,
,
,
,
,
, ضرورت انتخاب کشت متناسب با استعداد سرزمینی, ضرورت انتخاب کشت متناسب با استعداد سرزمینی,
,
,
,
,
, نابودی اراضی مستعد مازندران به هر بهانه‌ای, نابودی اراضی مستعد مازندران به هر بهانه‌ای,
,
,
,
,
, تکنولوژی، کاهنده آسیب‌ها به کشاورزان مازندرانی, تکنولوژی، کاهنده آسیب‌ها به کشاورزان مازندرانی,
,
,
,
,
, پشیمانی از تبدیل اراضی کشاورزی به کاربری‌های مختلف, پشیمانی از تبدیل اراضی کشاورزی به کاربری‌های مختلف,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه