اخبار داغ

عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد؛

جراحی زیبایی دولت بر چهره اقتصاد کشور/ تغییر مقیاس واحد پول اقدامی نمایشی به جای «تولید و اشتغال»

جراحی زیبایی دولت بر چهره اقتصاد کشور/ تغییر مقیاس واحد پول اقدامی نمایشی به جای «تولید و اشتغال»
عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: پروژه « تغییر مقیاس واحد پول از ریال به تومان » جر اتلاف انرژی و وقت نیروهای انسانی و منابع مالی کشور و تحمیل هزینه های گزاف بر ملت و اقتصاد سودی ندارد و تمام منابع انسانی و مالی را که باید در تولید و اشتغال صرف شود را در عمل زیبایی یک تن بیمار صرف می کنند تا زیباتر به نظر آید ، حتی اگر مرده باشد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الله عبدالملکی عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان در خصوص تغییر مقیاس واحد پول از ریال به تومان گفت : این پروژه یک اثر ظاهری و نمایشی است زیرا در حال حاضر با تغییر مقیاس ، در معیارهای اصلی  اقتصاد هیچ اتفاقی مثبتی رخ نخواهد داد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان ,

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد : این تغییر مقیاس نه در کاهش یا کنترل تورم اثری دارد و نه  بر روی رشد اقتصادی ، تولید و امثالهم اثر گذار است ، در واقع این تغییر مقیاس نوعی تسهیل گری محسوب می شود زیرا مردمی که در اوان عمومی با تومان خرید و فروش می کنند ، اسنادشان را هم با همین  مقیاس تنظیم می کنند.

,

عبدالملکی اذعان کرد : با تغییر مقیاس پول از ریال به تومان به جد مخالف بودیم اما تصویب شد ،  زیرا این تغییر کارشناسی شده و مورد احتیاج زمانه الان کشور نیست  ، در حال حاضر مشکلات بسیار جدی داریم و در مسئله بیکاری به بحران رسیده ایم ، نظام پولی و شبکه بانکی کشور دچار چالش های بسیار اساسی شده است .

,

وی افزود : مسئله تولید و رکود همچنان وجود دارد ،  موضوع تجارت خارجی ما رو به وخامت است ، در عرصه صادارت با مشکل روبه رو هستیم و واردات بی حد و حصر به کشور غوغا می کنند و هنوز با معزلاتی چون قاچاق روبه رو هستیم ،  مشکلات اساسی بیمه و سلامت را داریم و نظام سلامتی که به جهت طراحی و برنامه ریزی اشتباهی که از اول  صورت گرفته بود و با کسری شدید بودجه روبه رو می شود ، بودجه ریزی دولت با چالش روبه رو شده است ، نظام برنامه ریزی کلان کشور وضعیت خوبی ندارد در شرایطی که این مشکلات اساسی وجود دارد درگیر کردن کشور با یک پروژه سنگینی به اسم تغییر مقیاس پول منطقی نیست.

,

عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ابراز کرد : وضعیت کشور در حال حاضر مانند انسانی بیمار ی است که سکته قلبی کرده ،کبد وی دچار سرطان شده است و تعدادی از استخوان های بدنش شکسته ، یکی از شریان های اصلی وی قطع شده و در حال خونریزی است اما تشخیص اطباء و متخصصان ، جراحی زیبایی بر روی صورت اوست ، گرچه جراحی صورت هم خوب و مفید است اما در حالی که علائم حیاتی این بیمار به مخاطره  افتاده است و انقریب ازدست دادن جان خود است ، جراحی زیبایی نباید در اولویت  قرار بگیرد اکنون نیز کشور ایران مانند بدن این بیمار است  لذا تغییر « مقیاس پول از ریال به تومان » تنها یک جراحی زیبایی در موقعیت نامناسب است .

,

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد : باید در حال حاضر همه قبول کنیم که پروژه تغییر مقیاس واحد پول یک پروژه بسیار سنگین  و غیر ضروری است ، زیرا در یک زمان محدودی باید اسکناس های موجود تغییر پیدا کنند که در حال حاضر نزدیک به ۱۰ میلیارد نسخه اسکناس چاپ شده داریم که تغییر آنها یک حجم سنگینی از چاپ دوباره پول را بر کشور تحمیل می کند لذا منابعی که فقط برای تغییر اسکناس لازم است  منابعی نسبتا سنگین می باشد .

,

وی افزود : تغییر این مقیاس پول برای چاپ اسکناس نزدیک به ۳ میلیارد تومان هزینه لازم دارد و منابع زیادی است که در این عرصه باید صرف شود تمام سیستم های حسابداری باید عوض شوند ، تمام صورت های مالی باید تغییر کند ، حساب های بانکی و هر جایی که عنوان ریال وجود داشته باشد باید برای آن سند تنظیم شود حتی در تسهیلات ،  لذا در حال حاضر پروژه ایی غیر ضروری است ،  ده ها سال است که مردم ایران میگویند تومان اما با ریال معامله می کنند و در ایی سال ها حتی یکبار گزارشی نداریم از این امر که مردم از این نوع داد و ستد نا راضی باشند و یا حتی شکایت کرده باشند که مقیاس پول برای ما مشکل ایجاد کرده است .

,

حجت‌‌الله عبدالملکی اظهار کرد : در حال حاضر دولت یک اقدام فانتزی بسیار پر هزینه غیر ضروری را انجام می دهد لذا ما نمی دانیم انگیزه اصلی دولت از این حرکت فانتزی چیست ؟ زیرا اثر اقتصادی خاصی هم بر مشکلات فعلی کشور ندارد لذا چرا باید کشور در این زمان دوباره متحمل هزینه سنگین اضافی و اتلاف دوباره منابع با پروژه تغییر مقیاس تومان به ریال شود .

,

عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد : طرح تغییر مقیاس پول از ریال به تومان هم هزینه های پولی و مالی آن بسیار سنگین است و هم هزینه هایی معنویش، معنوی از مصداق اتلاف وقتی که از کشور می گیرد زیرا در این پروژه تمام مدیران از شخص رئیس جمهوری تا مدیران پایین ترین واحد های اداری و کوچکترین شرکت ها درگیر می شوند .

,

وی افزود : با این پروژه عملا میلیون ها نفر درگیر اجرای  این طرح می شوند  لذا این افراد وقتی را که قرار است برای  حل مشکلات تولید و اشتغال صرف کنند و جلساتی را برای یافتن راه حل  مشکلات اصلی بگذارند را بالاجبار باید در اجرای پروژه تغییر مقیاس پول از ریال به تومان خرج و صرف کنند و اولین اولویتشان  ساخت و خرید نرم افزارهایی که در اجرای پروژه تغییر مقیاس پول نیاز دارند ، باشد .

,

عبدالملکی در پایان خاطر نشان کرد :  این پروژه جر اتلاف انرژی و وقت نیروهای انسانی و منابع مالی کشور و تحمیل هزینه های گزاف بر ملت و اقتصاد سودی ندارد و تمام منابع انسانی و مالی را که باید در تولید و اشتغال صرف شود را در عمل زیبایی یک تن بیمار صرف می شود تا زیباتر به نظر آید ، حتی اگر مرده باشد.

,

انتهای پیام /م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه