اخبار داغ

گیاهان گردنه اسدآباد مملو از شهدی خوش طعم برای تولید عسل/

زنبوردار منصفی که باایمانش به تولید عسل برکت بخشید

زنبوردار منصفی که باایمانش به تولید عسل برکت بخشید
یک تولید کننده عسل در شهرستان اسدآباد با اشاره به مرغوبیت محصول تولیدی خود، خواستار توجه بیشتر دولت ایجاد بازار فروش در سطح داخل و خارج شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آوای سیدجمال؛ عسل شاهکار خلقت و ازجمله نعماتی است که خداوند متعال به انسان‌ها ارزانی داشته؛ این نعمت الهی یکی از ارزشمندترین خوراکی‌هایی است که زنبورها از مکیدن شهد بهترین گل‌ها و افزودن انواع آنزیم‌ها و انجام چندین عمل شیمیایی بر روی آن عسل را به مایعی خوش‌بو و خوش‌طعم و مقوی و البته شفابخش تبدیل می‌کند و در اختیار انسان می‌گذارد؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای سیدجمال, ؛,

به زنبورها که نگاه می‌کنی مدهوش نظم و ترتیب آن‌ها و از همه مهم‌تر مسئولیت‌پذیری‌شان که در زندگی انسان کمتر مشاهده می‌شود می‌شوی.

,

, ,

خداوند بزرگ را شاکریم که بااین‌همه عظمت و جلال موجودی بدین جثه‌ی کوچک را به‌گونه‌ای خلق کرده که چنان اعمال را بدون هیچ‌گونه آموزشی انجام می‌دهد.

,

امروزه با پیشرفت علم و فناوری‌های آن طی آزمایشات متعدد، محققان به این مهم دست یافتند که عسل خواص ضد باکتریایی ، آنتی‌بیوتیکی و خاصیت ضدالتهابی دارد.

,

در زمان‌های دور از عسل به‌عنوان التیام دهنده زخم و سوختگی نیز استفاده می‌شد که دراین‌باره پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند : عسل هزار و یک خاصیت دارد و هزار و یک درد را شفا می‌دهد.

,

, ,

بهترین عسل زمانی تولید می‌شود که زنبورها شهد شیرین گل‌ها در طبیعت و دامنه کوه‌ها و دشت‌ها بمکند؛ حال یکی از مناطقی که این روزها شاهد بیشترین کندوهای عسل است،گردنه اسدآباد است با طبیعتی بکر و زیبا؛

,

در این طبیعت بکر گردنه یک جوان متأهل، متعهد و معتقد به وجود هستی شماری کندو دارد که با تولید عسل زندگی‌اش را می‌گذراند؛ البته ناگفته نماند همسرش هم نقش مهم در زندگی دارد و با کسب‌وکاری در یک آرایشگاه زنانه مشغول به کار است.

,

عباس رحمانی زنبوردار اسدآبادی که به گفته خود ده سال را در حرفه زنبورداری فعالیت دارد، می‌گوید: قبل از اینکه زنبوردار باشم، بنا بودم و متأسفانه دیگر در این شهر کوچک کاروبار چندانی در زمینه بنایی نبود؛ بنابراین زنبورداری پیشه کرده و ادامه دادم.

,

, ,

وی از نحوه علاقه‌مندی‌اش به زنبوردار و زنبورداری می‌گوید: در عالم مجردی که بودم با دیدن یک زنبور و نظم در زندگی‌شان علاقه‌ای خاص به این موجود هستی پیدا کردم؛ در قرآن خوانده بودم که خداوند در سوره‌ای به زنبورعسل قسم یاد کرده است.

,

این تولید کننده عسل اسدآبادی با بیان اینکه هم‌اکنون 100 کندوی عسل دارم که سالیانه یک‌تن عسل طبیعی برداشت می‌کنم، افزود: با اجاره کردن در منطقه‌ای از گردنه اسدآباد کندوها را در آنجا مستقر کرده‌ام چراکه گردنه دارای گیاهان خوش بویی است و زنبورها با مکیدن از شهدی آن عسل طبیعی و مرغوبی را تولید میکنند.

,

, ,

وی که پدرش را برای نگهداری از کندوها در منطقه گردنه مستقر کرده است، میگوید: چینش کندوها در زندگی موجوداتی که با نظم خاص ادامه حیات میدهند مهم است و کندوهای خود را در کنار کندوهای آقای حیدری به  به صورت شکیل در منطقه ای از گردنه چیده ایم.

,

این تولید کننده فعال نبود بازار فروش عسل را یکی از معضلات در این شهر خواند و گفت: متأسفانه به دلیل نبود بازار فروش مجبور به فروش کیلویی آن در سطح بازار هستیم.

,

رحمانی با اشاره به وجود عسل دست‌ساز در سطح بازار گفت: یکی دیگر از دلایلی که نمی‌توانیم عسل مرغوب و طبیعی خود را به فروش برسانیم، همین عسل دست‌سازی است که در سطح بازار وجود دارد و با شکر تولید میشود.

,

, ,

وی با اشاره به خاصیت عسل و نحوه شناخت عسل گفت: عسلی که شکرت میزند عسل طبیعی و مرغوب است و بستگی دارد که ساکروز آن بالای 5 درصد یا زیر 5 درصد باشد؛ برای شناخت عسل خوب و طبیعی از غیرطبیعی تنها باید زنبوردار و تولیدکننده آن تائید کننده آن باشد و انصاف داشته و واقعیت را بگوید.

,

یکی از اعضای هیأت مدیره شرکت تعاونی زنبورداران اسدآباد که سابقه 25 سال زنبورداری داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال؛ با بیان اینکه حدود 200 زنبوردار در سطح شهرستان اسدآباد فعالیت دارند، اظهار کرد: تنها درصد کمی از این زنبورداران بیمه هستند و زنبورهایشان را بیمه کرده‌اند.

, , آوای سیدجمال,

, ,

حسین حیدری به مشکلات زنبورداری پرداخت و گفت: دولت باید وام‌های ارزان‌قیمت در اختیار زنبوردار قرار دهد تا بتوانند در توسعه و تولید بیشتر عسل فعالیت داشته باشند.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه دولت برای تغییر نژاد زنبورها از زنبورداران حمایتی نمی‌کند، گفت: برای تغییر هر نژادی زنبوری باید ملکه‌ای خریداری شود که مبلغ آن 300 هزار تومان است و برای زنبوردار به‌صرفه نیست در این زمینه گام بردارد.

,

حیدری دیگراز مشکلات زنبورداری در این شهرستان را عدم رعایت فواصل زنبورستانها خواند و گفت: اگر فاصله بین زنبورستان‌ها رعایت شود، به نفع همه زنبورداران است که در مکیدن شهد گل‌ها و گیاهان در مناطق سهم یکنواختی را خواهند داشت.

, حیدری دیگراز مشکلات زنبورداری در این شهرستان را عدم رعایت فواصل زنبورستانها خواند و گفت: اگر فاصله بین زنبورستان‌ها رعایت شود، به نفع همه زنبورداران است که در مکیدن شهد گل‌ها و گیاهان در مناطق سهم یکنواختی را خواهند داشت.,

رئیس اداره جهاد کشاورزی اسدآباد هم در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال؛ با اشاره به اینکه در سطح شهرستان اسدآباد تعداد 253 نفر زنبوردار فعال هستند، اظهار کرد: در این شهرستان تعداد 11 هزار و 506 کندوی عسل وجود دارد که در سال زارعی 94-95 به میزان 114 تن عسل تولیدشده است.

, , آوای سیدجمال,

, ,

وی با بیان اینکه شهرستان اسدآباد در زمینه تولید عسل رتبه ششم استان همدان رادار است، گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود که 125 تن عسل در شهرستان تولید شود یعنی 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

,

سقراط بیرنگ با اشاره به مرغوبیت عسل شهرستان گفت: این شهرستان با توجه به وجود گل‌های جالیزی و گیاهان چون گشنیز، کلزا برای تغذیه زنبورعسل کیفیت خوبی را در تولید آن دارد.

,

وی یادآور شد: در سطح شهرستان اسدآباد زنبوردارانی از استان‌ها کرمانشاه و همدان مستقر می‌شوند و این نشان از وجود گیاهانی خوب و زمینه مساعد برای استفاده زنبورها وجود دارد.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی اسدآباد با بیان اینکه علی‌رغم اطلاع‌رسانی و توجیه زنبورداران در زمینه بیمه محصولات و کندوهایشان، متأسفانه در این زمینه کمترین زنبوردار بیمه‌شده را داریم، گفت: زنبورداران برداشت خوبی نسبت به بیمه محصول خود ندارند و به همین دلیل رغبتی در این زمینه وجود ندارد.

,

, ,

وی به حمایت‌های دولت و جهاد کشاورزی به زنبورداران اشاره کر د و گفت: این حمایت‌ها هم به‌صورت تسهیلات بوده وهم صدور مجوز برای اسکان کندوها در زمان کوچ مبدأ و مقصد آن‌ها در دیگر شهرستان‌ها؛

,

بیرنگ از پرداخت تسهیلت در قالب تجهیز واحدهای زنبورداری خبر داد و گفت: در این زمینه 20 نفر تاکنون معرفی و برخی از آن‌ها موفق به دریافت تسهیلات شدند و برخی نیز به دلیل نداشتن ضمانت‌نامه اجرایی از این امر بی‌بهره مانده‌اند.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی اسدآباد همچنین به برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی برای زنبورداران اشاره کرد و گفت: در این کلاس‌ها ضرورت بیمه محصولات کندو به آنان گفته شده که انتظار می‌رود بیشتر در این زمینه پیشگام شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه