اخبار داغ

نقش فضای مجازی در علاقه ایرانیان به سفر به ترکیه با وجود نا امنی

نقش فضای مجازی در علاقه ایرانیان به سفر به ترکیه با وجود نا امنی
بنا به آمارهای منتشر شده هر ساله یک میلیون و ۶۰۰ و پنجاه هزار ایرانی برای در تعطیلات به ترکیه هجوم می‌آورند، قطعا صرف اقامت در هتل و آفتاب گرفتن کنار ساحل، و … تنها دلایلی نیستند که حجم قابل توجهی از ایرانیان را روانه‌ی ترکیه می کند، چرا که حتی در شرایط حملات تروریستی، به این کشور سفر می‌کنند که نشان از تقویت قدرت نرم آن‌ها دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تهران نیوز ، امنیت یکی از شاخصه‌های است که سبب جذب توریست در کشورهای مختلف می‌شود، اما امروزه ملاک‌های دیگری مانند زیر ساخت و مهم‌تر از آن نفوذ نرم در جهان وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

زمانی که صحبت از قدرت نرم می‌شود بیش از همه نام پروفسور جوزف نای عضو هیئت امنای دانشکده حکومت‌داری جان اف. کندی در دانشگاه هاروارد به گوش میخورد. برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ در کتابی با عنوان “ماهیت متغییر قدرت امریکا” توسط این شخص نوشته شد که در آن به تفاوت قدرت نرم با توان نظامی سخت و قدرت اقتصادی می‌پردازد و همچنین توضیح می‌دهد که چگونه رهبران و چهره‌های شاخص در بخش آموزش عالی می‌توانند با کمک به ایجاد درک بهتری از ماهیت قدرت و افزایش برنامه‌های تبادلات دانشجویی و فرهنگی بین‌المللی، قدرت نرم آمریکا را تقویت کنند.

,

قدرت نرم یعنی توان رسیدن به آنچه که می‌خواهید از طریق جذب کردن دیگران نه از طریق تحمیل یا تطمیع، این قدرت برخاسته از جذابیت فرهنگی، ایده‌‌آل‌های سیاسی و سیاست‌های خارجی و داخلی یک کشور است.

,

پروفسور نای اعتقاد دارد دولت های مدرن می توانند از جاذبه های مثبت و تشویق (به جای اجبار و تطمیع) برای دستیابی به اهدف خود استفاده کنند.

,

بر اساس نظریه قدرت نرم، فرهنگ (بخش هایی که برای دیگران جذاب است)، ارزش های سیاسی (زمانی که در داخل و خارج مطابق انتظار آن‌ها باشد) و سیاست های خارجی آن زمانی که مشروع و اخلاقی تلقی می شود سه منبع شکل گیری و تقویت این نوع قدرت در هر کشور است.

,

بنا بر  تازه ترین ارزیابی مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دفتر ارتباطات پرتلند، فرانسه قوی‌ترین «قدرت نرم» جهان است. بریتانیا و آمریکا نیز به ترتیب دوم و سوم هستند.

,

همچنین طبق این گزارش که ۳۰ قدرت نرم جهان در آن مورد ارزیابی قرار گرفته است، بریتانیا رتبه خود در  سال ۲۰۱۶ حفظ کرده، اما آمریکا با دو رتبه سقوط سومین قدرت نرم جهان شناخته شده است.

,

این برای نخستین بار است که فرانسه به عنوان پرنفوذترین قدرت جهان شناخته می شود. به نظر می رسد روی کار آمدن امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از مهمترین عوامل صعود فرانسه از رتبه ۵ به رتبه نخست است. در مقابل، سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده موجب سقوط این کشور از رتبه اول به سوم شده است.

,

در این ارزیابی عوامل مختلفی مانند قدرت اقتصادی، نفوذ فرهنگی و سیاسی در عرصه بین المللی در نظر گرفته می شود، در مقابل قدرت نظامی هیچ تاثیری در تعیین «پرنفوذترین کشور جهان» ندارد. به این منظور متغیرهای مختلف از جمله شبکه دیپلماتیک کشور، نفوذ در حوزه دیجیتال (مانند شبکه‌های اجتماعی) و حتی نحوه پذیرش گردشگران مورد بررسی قرار می گیرند.

,

در این ارزیابی عوامل مختلفی مانند قدرت اقتصادی، نفوذ فرهنگی و سیاسی در عرصه بین المللی در نظر گرفته می شود، در مقابل قدرت نظامی هیچ تاثیری در تعیین «پرنفوذترین کشور جهان» ندارد. به این منظور متغیرهای مختلف از جمله شبکه دیپلماتیک کشور، نفوذ در حوزه دیجیتال (مانند شبکه‌های اجتماعی) و حتی نحوه پذیرش گردشگران مورد بررسی قرار می گیرند.

,

نویسندگان گزارش تاکید کرده‌اند که صعود فرانسه به رتبه نخست «با در نظر گرفتن پیشینه تاریخی و شبکه پرقدرت دیپلماتیک این کشور» همچنین علیرغم حملات تروریستی در فرانسه که از سال ۲۰۱۵ تا کنون موجب کشته شدن ۲۳۰ نفر شده این کشور همچنان با بیش از ۸۲ میلیون گردشگر نخستین مقصد گردشگری در دنیاست. علاوه بر این‌ها جوان بودن آقای ماکرون و عدم وابستگی او به احزاب سنتی فرانسه در این رتبه بندی بی تاثیر نبود.

,

هجوم ایرانیان به ترکیه ناشی از قدرت نرم این کشور است

, هجوم ایرانیان به ترکیه ناشی از قدرت نرم این کشور است, هجوم ایرانیان به ترکیه ناشی از قدرت نرم این کشور است,

از دید جوزف نای، تئوریسین نظریه «قدرت نرم» و استاد دانشگاه هاروارد، شعار دونالد ترامپ یعنی «اول آمریکا» از نفوذ این کشور در عرصه جهانی کاسته است و سقوط رتبه ایالات متحده بر همین اساس توجیه می شود.
به عقیده ی پروفسور نای، رتبه بندی پورتلند “روشن ترین تصویر را از قدرت های نرم جهان” ارائه می کند.

,
,

نکته ی حائز توجه این است که ترکیه توانسته خود را بین ۳۰ کشور برتر در عرصه ی قدرت نرم حفظ نماید و چین با سرمایه گذاری بسیار، موفق شده با ۵ رتبه صعود به جایگاه ۲۵ جدول دست یابد.

,

نای در سخنرانی ای در جلسهٔ پارلمانی شورای انگلستان در سال ۲۰۱۰ گفت: من ایدهٔ قدرت نرم را در مقابل کسانی که به زوال قدرت امریکا می‌پرداختند به کار بردم؛ چراکه به نظر من قدرت امریکا رو به زوال نمی‌نهد. من می‌خواستم به توانایی یک کشور در تحصیل خواسته‌هایش از راهی غیر از قدرت نظامی – اقتصادی یا اعمال زور و کیفر یعنی از طریق جاذبه یا به اصطلاح قدرت نرم بپردازم.

,

این سخن نای حکایت از شیوه‌های جنگ جدید در جهان دارد، اما به این معنی نیست که قدرت نظامی را فراموش کنیم و تنها به قدرت نرم تکه داشته باشیم.

,

حال به این نتیجه می‌رسیم با وجود ناامن بودن کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آسیایی مانند ترکیه هنوز گردشگران زیادی به این کشورها مسافرت می‌کنند.

,

بنا به آمارهای منتشر شده هر ساله یک میلیون و ۶۰۰ و پنجاه هزار ایرانی برای تعطیلات به ترکیه هجوم می‌آورند، قطعا صرف اقامت در هتل و آفتاب گرفتن کنار ساحل، و … تنها دلایلی نیستند که حجم قابل توجهی از ایرانیان را روانه‌ی ترکیه می کند، چراکه آفتاب و ساحل را کشورهای دیگری نیز می‌توان پیدا کرد. آنچه که ترکیه از آن بهره می برد برای مقصد قرار گرفتن گردشگران جهان حتی در شرایط حملات تروریستی، تقویت قدرت نرم است.

,

سهم ما بر تقویت قدرت نرم کشور

, سهم ما بر تقویت قدرت نرم کشور, سهم ما بر تقویت قدرت, نرم کشور,

در همین رابطه دکتر مومنی دانش آموخته مدیریت استراتژیک در پاسخ به اینکه سهم ما برای تقویت قدرت نرم کشورمان چیست و چه کارهایی می تواینم انجام دهیم؟ گفت: شناخت منابع معتبر دیجیتال، مطالعه نظام مند و مستمر در این حوزه از منابع، سایتها و کانالهایی که رهیافت‌های جدید را به روز رسانی می کنند و “کپی- پیست” نکردن محتوای بی سند، فاقد اعتبار و سطحی نگر از جمله راهکارهایی است که می‌توانیم در تقویت قدرت نرم انجام دهیم.

,

مومنی همچنین، تلاش برای تولید و تکثیر محتواهایی که با کارآمد نشان دادن نظام واره‌ی اعتقادی_دینی شیعی و فرهنگ بومی روحیه ی “اعتماد به نفس” و “عزت نفس” را در مخاطب تقویت نماید و سرانجام تسلط بر دست کم یک زبان زنده‌ی دنیا را از دیگر روش‌های تقویت قدرت نرم عنوان کرد.

,

در حوزهٔ قدرت نرم از نظر نای، فرهنگ، اعم از نوع عالی یا عامهٔ آن است. این مهم توانایی‌های کشور در حوزهٔ فیلم، موسیقی، انتشارات علمی – آموزشی، مطبوعات و نیز خصلت‌هایی چون آزادمنشی، تساهل، تحرک و تنوع در فرهنگ عامه را در بر می گیرد. به نظر نای بخشی از موفقیت ایالات متحده در جنگ سرد در کنار موازنهٔ نظامی و طرح کمک اقتصادی مارشال، پذیرش فرهنگ عامهٔ امریکا در اروپای شرقی و شوروی بود. نای می‌گوید برتری در میان رده‌بندی‌های شاخص فرهنگ فقط برای ایجاد توانگری و ثروت نیست، بلکه به سبب شهرت و جذابیت است.

,

دومین منبع قدرت نرم ارزشهای سیاسی داخلی از جمله دموکراسی و حقوق بشراست. از نظر نای ایالات متحده به لحاظ اتخاذ بسیاری از سیاست‌های داخلی در زمینهٔ بهداشت، تحصیلات، مهاجرپذیری و … در وضعیت قابل قبولی قرار دارد.

,

امروزه صیانت از فرهنگ با نپذیرفتن بسیاری از جذابیت‌های واهی که آمریکا و اروپا برای کشورهای آسیایی به خصوص ایران در نظر گرفتن نقش مهمی در مقابله با قدرت نرم مستکبرین جهان دارد.رهبر انقلاب بارهای با تاکید بر فضای مجازی و تولید محتوای مناسب با سبک اسلامی- ایرانی بر نفوذ قدرت نرم اشاره کرده اند که نه تنها وظیفه دولت بلکه وظیفه تک تک مردم است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه