اخبار داغ

گزارش/

بلاتکلیفی مسئولان برای ساخت فرهنگسرای پرفسور گنجی/ پروژه ای که پس از 2 سال کلنگ زنی همتی برای ساخت آن وجود ندارد

بلاتکلیفی مسئولان برای ساخت فرهنگسرای پرفسور گنجی/ پروژه ای که پس از 2 سال کلنگ زنی همتی برای ساخت آن وجود ندارد
هم اکنون که پنج سال از درگذشت پرفسور گنجی می گذرد، متاسفانه مسئولان غیر از شعار، هیچ اقدام خاصی در راستای شناسایی و نکوداشت واقعی این استاد انجام نداده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، 28 تیرماه سالروز وفات پروفسور محمد حسن گنجی پدر علم جغرافیای ایران بود، مردی که خدمات شایسته اش در توسعه حوزه جغرافیا برکسی پوشیده نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ،,

 

,

هم اکنون پنج سال از زمان فوت این دانشمند ایرانی؛ اهل خراسان جنوبی می گذرد اما متاسفانه باید گفت که هنوز آن چنان که باید قدر و منزلت او در زادگاهش ارج نهاده نشده و خبری از تحقق وعده هایی که پس از فوتش داده شده بود، نیست.

,

 

,

در مراسم تشییع پروفسور گنجی، ساخت فرهنگسرایی به نام این دانشمند مطرح شد و سال 92 بود که اسماعیلی  نماینده بنیاد علمی- فرهنگی پروفسور گنجی درگفت وگو با خراسان جنوبی گفته بود: فرهنگسرای پروفسور گنجی با بهره گیری از معماری سنتی ودر فضایی حدود 250 مترمربع دربوستان دکتر گنجی احداث می شود.

, .,

 

,

شهردار بیرجند نیز در آن زمان برای احداث این فرهنگسرا اعلام آمادگی کرده و گفته بود که زمین فرهنگسرا به متراژ مورد نیاز مشخص می شود اما در ساخت آن باید دیگر دستگاه های اجرایی کمک کنند.

, .,

وی کمک شهرداری بیرجند در این مورد را وابسته به مصوبه شورای اسلامی شهر دانست و تاکید کرد: احداث فرهنگسرای پروفسور گنجی نیازمند عزم جدی استانی است و همگرایی جدی در این مورد باید به وجود آید.

, .,

 

,

در مراسم سومین سالگرد بزرگداشت پروفسور، فرهنگسرا در بوستان گنجی بیرجند کلنگ زنی شد اما تاکنون خبری از ساخت این فرهنگسرا نیست.

,

 

,

محمدیان معاون شهردار بیرجند نیز امروز در خصوص وضعیت تحقق این وعده 2 ساله در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در جلسه ای که در گذشته با مسئولان داشتیم قرار شد تا یک فرهنگسرا و مقبره برای پروفسور گنجی ساخته شود.

, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ،,

 

,

وی افزود: در موضوع فرهنگسرا شهرداری از همان روز اولی که وعده داد، زمین ساخت فرهنگسرا را تعیین و تحویل داد و قرار شد تا دانشگاه بیرجند به کمک استانداری یک طرحی بومی و مناسب برای فرهنگسرا تهیه کند.

,

 

,

معاون شهردار بیرجند خاطرنشان کرد:  شهرداری علاوه بر تامین زمین، برای تهیه مصالح و ماشین آلات نیز قول همکاری داد.

,

 

,

محمدیان بیان کرد: در همان زمان نیز معاونت عمرانی وقت استانداری با ساختن فرهنگسرا در پارک گنجی مخالفت کرد، اما در این خصوص مکان دیگری هم اختصاص داده نشد و تاکنون موضوع مسکوت مانده است.

,

 

,

وی تصریح کرد: شهردار هم سال گذشته در این خصوص گفته بود تا زمانی که  فرهنگسرا ساخته می شود، یکی از ساختمان هایی که در پارک صیاد شیرازی قرار دارد به نام خانه علم پروفسور گنجی اختصاص داده شود که این کار انجام شد و در این خصوص 70 میلیون تومان اعتبار برای تعمیر و تجهیز این مکان هزینه شد، اما متاسفانه هم اکنون یک سال از آماده شدن این خانه علم می گذرد و هنوز استقبالی از آن نشده است.

,

 

,

معاون شهردار با اشاره به اینکه چند هفته قبل فرماندار از این فرهنگسرا بازدید کرد، گفت: شهرداری هر ساله به طور نمادین مراسم درگذشت پروفسور گنجی را برگزار می کند اما باید همه در این خصوص همکاری کنند.

,

 

,

ناصری فرماندار بیرجند هم روز گذشته در مراسم بزرگداشت پروفسورمحمدحسن گنجی با تاکید بر ساخت آرامگاه این دانشمند، اظهار کرد: بنا نهادن آرامگاه برای این مرد بزرگ،قطعا مکانی برای ارتقای علوم مختلف و از جمله علم جغرافیا به حساب می آید و به همه مردم و از جمله پژوهشگران کمک کننده است.

, .,

 

,

وی با بیان اینکه ساخت آرامگاه پروفسور گنجی وظیفه ای است که بر دوش همه ما قرار دارد، گفت: استانداری، فرمانداری،شهرداری، دانشگاه بیرجند و همه نهادهای حاکمیتی باید دست به دست یکدیگر داده و در این خصوص اقدام کنند.

,

 

,

 اسماعیلی نماینده بنیاد علمی فرهنگی پروفسور گنجی نیز در گفتگو با امروز خراسان جنوبی گفته است: هیچ کدام از وعده‌های مسئولان استان در مورد اقداماتی که قرار بوده برای ماندگاری و گرامیداشت دکتر گنجی در استان انجام شود تاکنون عملیاتی نشده است.

,

 

,

 وی افزود: مقالات، دست نوشته ها و آثار این دانشمند در تهران در حال دست به دست شدن است و هیچ مجموعه ای پای کار نیامده تا این آثار جمع آوری شود.

, .,

 

,

نماینده بنیاد علمی فرهنگی پروفسور گنجی با بیان اینکه برای احداث فرهنگسرا ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، اذعان داشت: کلنگ احداث فرهنگ سرا زده شده و اقدامی بیشتر از این تاکنون صورت نگرفته است.

,

 

,

اسماعیلی با بیان اینکه اقدام مسئولان استان در این زمینه فقط در حد نامگذاری پارکی با نام دکتر گنجی در بیرجند بوده است، گفت: ما پیشنهاد داده ایم در گوشه ای از همین پارک زمینی اختصاص پیدا کند تا ساختمانی  در دو طبقه ساخته شود که در یک طبقه آثار دکتر جمع آوری و نگهداری شود.

,

 

,

 وی با بیان اینکه اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد این بزرگان و شخصیت ها به فراموشی سپرده خواهند شد، افزود: از مدیران استان انتظاری نیست که اینگونه عمل کنند چون شناختی از این بزرگان ندارند.

, .,

 

,

با توجه به اینکه پرفسور گنجی به عنوان فرزند خلف دیار خراسان جنوبی در همه جا شناخته شده است و  یکی از بزرگترین مفاخر جهان است، دارای شأن و منزلت بالایی است که باید برای زنده نگه داشتن نام و یادش از هیچ اقدامی فروگذار نکرد.

,

اما هم اکنون که پنج سال از درگذشت پرفسور گنجی می گذرد، متاسفانه مسئولان غیر از شعار، هیچ اقدام خاصی در راستای شناسایی و نکوداشت واقعی این استاد انجام نداده اند و تنها در سالگرد وفاتش مراسم کوچکی برگزار می کنند که اصلا در خور شأن نیست و پس از آن هم تا سالگرد بعدی یادی از این دانشمند فرهیخته نمی کنند.

,

تاسف بارتر این است که مسئولان پس از گذشت 3 سال به فکر ساخت فرهنگسرای پرفسور گنجی افتادند و هم اکنون پس از دو سال از این تصمیم، هنوز هیچ اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است، در حالی که همیشه مفاخر و بزرگان هر شهری به عنوان شناسنامه آن شهر محسوب می شوند، که اگر در جهت معرفی این مفاخر اقدام خاصی انجام نشود، در نهایت این استان و شهر است که متضرر شده و هویت خود را از دست می دهد.

,

 

,

اما با توجه به اینکه پرفسور گنجی موسس دانشگاه بیرجند بود و به نوعی پدر این دانشگاه به حساب می آید، نسبت به مسئولان و دانشجویان این دانشگاه حق دین دارد، و شاید بیشترین وظیفه در جهت ایجاد فرهنگسرای پرفسور گنجی، برعهده این دانشگاه احساس شود، اما متاسفانه مسئولان دانشگاه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده اند و به این دین خود نسبت به پدرشان عمل نکرده اند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه