اخبار داغ

اوضاع این روزهای اصلاح طلبان؛

سهم خواهی نمی کنیم، اما سهممان را بدهید!

سهم خواهی نمی کنیم، اما سهممان را بدهید!
اصلاح طلبان هرچند تمایل ندارند ژست روشنفکرانه خود را در قبال انتخابات ریاست جمهوری اخیر از دست دهند اما با فضاسازی های گسترده در صدد تحمیل خواسته های خود به رئیس جمهور هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یادداشت اختصاصی مرآت- هرچند موضوع سهم خواهی جریانات و گروههای سیاسی پس از پیروزی نامزد مورد نظرشان در انتخابات صرفا به انتخابات ریاست جمهوری محدود نمی شود اما این موضوع معمولا در انتخابات ریاست جمهوری به چالشی پررنگ برای روسای جمهور تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

یکی از این چالش ها به انتخابات سال 92 باز می گردد، جایی که محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در آخرین روزهای رقابت، علی رغم میل باطنی خود تحت فشار شدید جریانات سیاسی مجبور به انصراف از رقابت های انتخاباتی شد.

,

آن روزها و در شرایطی که حسن روحانی هنوز وارد پاستور نشده بود، نزدیکان شیخ دیپلمات از محمدرضا عارف با عناوینی چون مرد اخلاق، پرچمدار اصلاحات و...یاد می کردند اما طولی نکشید که اسطوره سازی از عارف جای خود را به طرد شدن وی از دنیای سیاست داد. 

,

محمدرضا عارف هرچند دیر اما بالاخره و در جریان انتخاب رئیس مجلس دهم از چرخش های سیاسی مطلع شد. عارفی که روزی مقرب بزرگان اعتدال بود کم کم به حاشیه رانده می شود و یاران رئیس جمهور را در جوار رقیب خود علی لاریجانی می بیند. او که خود را دارای بیشترین رای مردم در بین نمایندگان مجلس دهم می دانست بازهم با فشار بزرگان اعتدال به حاشیه رانده شد و حتی از رسیدن به ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز بازماند.

,

عارف و اصلاح طلبان که خود را عامل اصلی پیروزی روحانی در سال 92 می دانستند این روزها و پس از حمایت های رسمی و غیررسمی خود از وی در انتخابات 29 اردیبهشت یکبار دیگر به حاشیه رانده می شوند و از اینکه از نمد پیروزی روحانی، کلاهی برای آنها بافته نشده است شکایت دارند.

,

جریانی که خود را دارای پایگاه اجتماعی وسیع می دانست اینک از بی توجهی بزرگان اعتدال و بویژه حسن روحانی شکایت می کند. روزی که رئیس جمهور گفت انتخابات به پایان رسیده است آنها فکر می کردند این جمله صرفا در خصوص منتقدان بیان شده است، در حالی که شاید روحانی از طرح این موضوع اهداف دیگری نیز داشته است.

,

با پایان انتخابات 96، بزرگان و رسانه های اصلاحات یکبار دیگر با پررنگ کردن نقش خود در پیروزی حسن روحانی خواستار توجه بیشتر وی به آنها در کابینه دوازدهم شدند. این تنش ها تا آنجا ادامه یافت که محمدرضا عارف در جمع شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان انتقادات تندی را متوجه حسن روحانی کرد. معاون اول دولت هشتم گفت "بعضی‌ها پیروز که می‌شوند یادشان می‌رود چه کسانی برایشان زحمت کشیدند و من این گله را دارم، اگر ما را دنبال نخود سیاه نفرستند"

, بعضی‌ها پیروز که می‌شوند یادشان می‌رود چه کسانی برایشان زحمت کشیدند و من این گله را دارم، اگر ما را دنبال نخود سیاه نفرستند,

اظهارات عارف با حمایت تعداد دیگری از چهره های اصلاحات نظیر محمد علی ابطحی، محمود صادقی، الیاس حضرتی ، علی شکوری راد و تنی چند از اصلاح طلبان همراه شد.

,

ساعاتی از انتشار این سخنان نگذشته بود که حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و از چهره های اصلی اتاق عملیات روانی دولت در واکنش به سخنان تند عارف نوشت "درست است که گفتمان از جنس سهم خواهی نیست اما امان از سهم خواهی های افراد به اسم جریان ".

, درست است که گفتمان از جنس سهم خواهی نیست اما امان از سهم خواهی های افراد به اسم جریان ,

به نظر می رسد با دو دوره ای شدن حسن روحانی و عدم نیاز مبرم وی به حمایت اصلاح طلبان، فصل تازه ای از تنش ها در بین رهبران اصلاحات و حامیان دولت آغاز شده باشد که با انتشار اسامی کابینه دوازدهم احتمالا به اوج خود خواهد رسید.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه