اخبار داغ

گزارش روز :

پیچ و خم‌های طرح هدایت تحصیلی در قزوین/ معرفی مدارس غیرانتفاعی به دانش آموزان خلاف قانون است

پیچ و خم‌های طرح هدایت تحصیلی در قزوین/ معرفی مدارس غیرانتفاعی به دانش آموزان خلاف قانون است
آنچه که در سال‌های اخیر سرلیست سیاهه حواشی آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهد اجرای طرح هدایت تحصیلی است که نتیجه‌ای جز ایجاد مشکل برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان به دنبال نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص، آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین نهادهایی است که در تعلیم و تربیت نسل آینده کشور و ارتقاء شاخص‌های علمی و آگاهی هر جامعه‌ای نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

درواقع فرزندان پس از کانون خانواده نیز در مدرسه به عنوان خانواده دوم خود، مورد آموزش و تربیت قرار می‌گیرند لذا آموزش و پرورش از حساسیت و اهمیت قابل توجهی برای والدین برخوردار است از سوی دیگر سوادآموزی در جهت پیشرفت و تکامل یک جامعه ایفای نقش می‌کند.

,

امروزه ثبت نام دانش‌آموزان برای والدین به هفت خان رستم تبدیل شده است و والدین در ایام ثبت نام با معضلاتی همچون ماجرای هدایت تحصیلی، دریافت وجه اجباری، اعمال محدودیت جغرافیایی و دریافت هزینه لباس که تنها بخشی از مشکلات است مواجه می‌شوند.

,

آنچه که در سال‌های اخیر سرلیست سیاهه حواشی آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهد اجرای طرح هدایت تحصیلی است که نتیجه‌ای جز ایجاد مشکل برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان به دنبال نداشته است.

,

هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با در نظر گرفتن امتیازاتی براساس نظر مشاور و سابقه تحصیلی و البته با کم‌توجهی نسبت به علاقه فرد، دانش‌آموز را به سمت رشته‌ای خاص سوق می‌دهد اما نبود امکانات کافی برای پاسخگویی به نیاز دانش‌آموزان و نبود شرایط تحصیل برای همه افراد در برخی مناطق کشور باعث شکل‌گیری موج نارضایتی نسبت به این موضوع شده است.

,

استان قزوین هم از این مشکلات مستثنی نبوده و هر ساله بحث‌های مختلفی در مورد شرایط ثبت نام دانش آموزان مطرح می‌شود، با توجه به همه‌گیر بودن این معضل خبرنگار اجتماعی شاخص به میان والدین رفته است تا سخنان آن‌ها را بشنود.

, شاخص ,

, , ,

چند ماه است حقوق نگرفته‌ایم، هزینه مدارس غیرانتفاعی را نداریم!

,

خانمی که پسر او باید انتخاب رشته و در مقطع دهم متوسطه ادامه تحصیل دهد، گفت: فرزند من از نظر تحصیلی، سابقه و معدل خوبی دارد اما با وجود اینکه سهمیه او را یکی از دبیرستان‌های هیات امنایی قزوین اعلام کرده‌اند اما از ثبت نام او ممانعت می‌شود.

,

این شهروند قزوین ابراز کرد: متاسفانه متولیان ثبت نام و مسوولان آموزش و پرورش هر روز از یک بخشنامه جدید خبر می‌دهند و هر بار به بهانه‌‌های مختلف اعلام می‌کنند که ظرفیت نداریم.

,

یکی دیگر از والدین پرونده ثبت نام فرزندش را نشان داد گفت: وقتی برای گرفتن پرونده فرزندانمان مراجعه می‌کنیم با تبلیغات و بروشورهای چند مدرسه غیرانتفاعی داخل پرونده مواجه می‌شویم که والدین را برای ثبت نام در این مدارس تشویق می‌کنند.

,

وی عنوان کرد: مدیران مدارس دانش آموزان را بر اساس هدایت تحصیلی گروه‌بندی کرده و عده خاصی را ثبت نام می‌کنند و در جواب اعتراضات ما می‌گویند” اگر دوست دارید فرزندانتان در رشته‌های نظری تحصیل کنند به مدارس غیر انتفاعی ببرید یا در رشته‌های فنی حرفه‌ای ثبت نام کنید، ما ظرفیت نداریم “.

,

, , ,

ثبت نام در مدارس با پارتی‌بازی انجام می‌شود

,

این شهروند قزوین تصریح کرد: با توجه به اینکه قشر کارگر بیشترین جمعیت قزوین را تشکیل می‌دهد و از طرفی با وجود شرایط اقتصادی نامناسب و عدم دریافت به موقع و یا تاخیر در دریافت حقوق‌ها، چگونه می‌توانیم هزینه مدارس غیر انتفاعی را بپردازیم.

,

یکی دیگر از والدین توضیح داد: سال قبل متولیان ثبت نام اینگونه راهنمایی کردند که فرزندم را برای یک سال در هنرستان ثبت نام کنم و بعد برای ادامه تحصیل در رشته نظری تغییر رشته بدهد.

,

وی ادامه داد: متاسفانه در این یک سال با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدیم چراکه مراکز فنی حرفه‌ای و هنرستان‌های ما امکانات کافی برای آموزش دانش‌آموزان ندارند و همین مشکلات موجب افت تحصیلی فرزندم شده است.

,

پدر یکی دیگر از دانش آموزان عنوان کرد: متاسفانه با وجود اینکه فرزندان ما از تحصیل در  مدرسه سهمیه‌ای خود به علت توجیهات مختلف مدیران محروم می‌شوند اما عده‌ای با پارتی‌بازی و رابطه فرزندانشان را در این مدرسه ثبت نام می‌کنند.

,

با توجه به نارضایتی و گفته‌های مردم این سوالات مطرح می‌شود که چه کسی باید پاسخگوی حواشی و معضلات طرح هدایت تحصیلی باشد؟ چرا علایق افراد در انتخاب رشته تحصیلی نادیده گرفته می‌شود؟ با وجود اینکه هر ساله مسوولین از ساخت و احداث مدارس جدید در سطح استان خبر می‌دهند پس چرا اعلام کمبود ظرفیت می‌کنند؟ از طرفی با توجه به اینکه جامعه آماری دانش آموزان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است چرا دولت قادر به تامین تحصل رایگان نیست؟ چه کسانی از مدارس غیرانتفاعی سود می‌برند که والدین را به ثبت نام در این مدارس مجبور می‌کنند؟

,

, , ,

توزیع متوازن در رشته‌های تحصیلی نداریم

,

برای اطلاعات بیشتر به گفت‌وگو با سعید پاینبرد معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش قزوین پرداختیم، وی در توضیح این مسئله ابراز کرد: دانش آموزان برای انتخاب رشته و ثبت نام در  دوره دهم متوسطه باید دو فرم شماره ۶ و ۷ را تکمیل کنند که یک فرم براساس میل و رقبت دانش آموز، نظر والدین و دبیر و مشاور، دو آزمونی که گرفته شده و ۲۵ درصد سوابق تحصیلی است که این فرم فقط جنبه توصیه‌ای دارد و ملاک ثبت نام نیست.

,

وی ادامه داد: فرم شماره ۷ بر اساس عملکرد درسی  و سوابق تحصیلی دانش آموز تنظیم شده و ملاک ثبت نام به شمار می‌رود.

,

این مسوول تشریح کرد: آموزش و پرورش محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توان همه دانش آموزانی که به یک رشته خاص مانند علوم تجربی علاقه‌مندند ثبت نام کرد.

,

پاینبرد عنوان کرد: برای اینکه این ظرفیت‌ها عادلانه تکمیل شود تصمیم گرفتیم که دانش آموزان براساس فرم شماره ۷ و امتیازی که دارند در گروه‌های الف، ب و … تقسیم بندی و ثبت نام‌ها از امتیاز ۱۰۰ صورت گیرد.

,

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اضافه کرد: ما با کمبود دبیر و نیروی انسانی مواجه هستیم و برای مثال در استان از ۱۵ هزار دانش آموز تنها ۴ هزار نفر  می‌توانند در رشته تجربی در مدارس دولتی تحصیل کنند لذا توسعه ما بر اساس امکانات موجود در مناطق است.

,

وی تصریح کرد: در صورتی که توزیع متوازن در رشته‌ها داشته باشیم، مشکل کمبود صندلی برای دانش اموزان نداریم و به اندازه همه ۱۵ هزار دانش آموز نیز فضا و معلم داریم.

,

این مسوول با بیان اینکه توزیع متوازنی در رشته‌های نظری نداریم افزود: ما نمی توانیم تمام فیلترها را کنار بگذاریم و صرفا به علاقه دانش آموز بپردازیم، در کنکور سال جاری ۵۸۰ هزار نفر شرکت کننده در علوم تجربی داشتیم در مقابل رشته انسانی کمتر از ۸ هزار نفر بودند.

,

پاینبرد با اشاره به اینکه۵۰ درصد دانش آموزان می‌توانند در رشته‌های نظری تحصیل کنند گفت: آموزش و پرورش وظیفه ایجاد شغل ندارد، وظیفه ما پرورش نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه‌ها بر اساس ظرفیت‌ها و برنامه ششم توسعه کشور است که طبق مصوبه دولت و مجلس می‌باشد.

,

, , ,

هدایت دانش آموزان به سمت مدارس غیرانتفاعی خلاف قانون است

,

در ادامه این گزارش به گفت‌وگو با روح‌الله بابایی صالح نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پرداختیم؛

,

این نماینده مجلس اظهار کرد: طبق قانون تحصیل در مدارس دولتی کشور باید به صورت رایگان باشد و دولت موظف به فراهم کردن زمینه تحصیلات عمومی رایگان برای دانش آموزان است.

,

وی در ادامه گفت: اگر در منطقه یا ناحیه‌ای یک مدیر مدرسه دولتی از ثبت نام  ممانعت می‌کند قانونی نبوده و هدایت دانش آموزان به سمت مدارس غیرانتفاعی خلاف قانون است.

,

بابایی صالح ابراز کرد: آموزش و پرورش باید نظارت و بازرسی جدی نسبت به ثبت نام‌ها داشته باشد لذا اگر مدیران و مسوولان ما به طور دقیق انجام وظیفه کنند نباید نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد.

,

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: برخی مدارس مانند مدارس غیر انتفاعی، شاهد و هیات امنایی شرایط و امتیازات خود را دارند اما مدارس دولتی باید بر اساس قانون نسبت به ثبت نام دانش آموزان اقدام کنند.

,

این نماینده مجلس تشریح کرد: این سولات مطرح است که مدارس غیر انتفاعی برای کیست؟ چرا مردم را به گونه‌ای ناچار به ثبت نام در این مدارس می‌کنند؟ چه کسانی از این مدارس سود می‌برند؟

,

وی با بیان اینکه مدارس دولتی به جز پول کتاب و بیمه حق دریافت وجه دیگری را ندارند گفت: جامعه شهری استان را قشر کارگر تشکیل می‌دهد که طبیعتا نمی‌توانند هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی را تقبل کنند از طرفی جامعه آماری دانش آموزی ما کاهش یافته است و نباید با کمبود امکانات ونیروی انسانی مواجه باشیم.

,

, , ,

دانش آموزان باید در مدرسه سهمیه‌ای خود نام نویسی شوند

,

حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و ابیک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، با تاکید بر اینکه دریافت هزینه از سوی مدارس دولتی ممنوع است اظهار کرد: مدیران مدارس این اختیار را ندارند که افراد را به سمت مدارس غیرانتفاعی هدایت کنند.

, شاخص،,

وی افزود: والدین باید دانش اموز خود را در مدرسه‌ای که سهمیه آن‌هاست ثبت نام کنند و آن مدارس هم موظف به ثبت نام هستند لذا اگر مردم در این زمینه دچار مشکل باشند رسیدگی خواهیم کرد.

,

این نماینده مجلس در پایان افزود: آموزش و پرورش نمی‌تواند برای خانواده‌ها تصمیم بگیرد که در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنند.

,

با توجه به سخنان والدین و مسوولان اینگونه برداشت می‌شود که در حال حاضر تحصیلات عمومی برای نسل جدید و خانواده‌های آن‌ها بسیار چالش برانگیز شده و این شرایط موجی از نارضایتی را در جامعه به وجود اورده است.

,

از یک سو عدم توازن در رشته‌های نظری و فنی حرفه‌ای مطرح است که در آینده مشکلات بیکاری یا اشباع نیرو در یک رشته خاص را به وجود می‌آورد و از طرفی دیگر نبود امکانات قابل قبول و شرایط مطلوب برای یادگیری دانش آموزان در مدارس فنی حرفه ای مطرح است که این کمبودها نمی‌تواند پاسخ گوی مطالبات مردم باشد و نیروی کارآمد و ماهری را برای جامعه تربیت کنرد.

,

باید دید مسوولان آموزش و پرورش برای باز شدن این کلاف در هم تنیده چه نسخه‌ای خواهند پیچید چراکه آینده کشور در گرو تربیت و تولید نیروی انسانی کارآمد با سطح علمی قابل قبول است.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه