اخبار داغ

افزایش 10 برابری قیمت پیاز در جنوب شرق/ نبود بازار مناسب دلیل افزایش قیمت

افزایش 10 برابری قیمت پیاز در جنوب شرق/ نبود بازار مناسب دلیل افزایش قیمت
این روزها در حالی که پیاز شهرستان هیرمند می تواند نیاز اساسی شهروندان و حتی خارج از استان را تامین کند با افزایش بی رویه قیمت پیاز مواجه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ندای هیرمند؛ شهرستان هیرمند یکی از پنج شهر منطقه سیستان است که با توجه به آب و هوای مناسب، انواع محصولات کشاورزی در آن کشت می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ندای هیرمند؛,

از این رو پیاز نیز یکی از محصولاتی است که کشاورزان هیرمند آن را در این سالها به زیر کشت می برند و با توجه به تقاضای بالای پیاز در بازار از فروش بسیار خوبی برخوردار است.

,

پیاز های کشت شده در شهرستان هیرمند معمولا از نوع تگزاس، ارلی گرانو سفید و زرد، پریماورا ، پیاز سفید هستند که اکثراً به شهرهای همجوار استان و همچنین کشور افغانستان صادر می شوند.

,

این روزها در حالی که پیاز شهرستان هیرمند می تواند نیاز اساسی شهروندان و حتی خارج از استان را تامین کند با افزایش بی رویه قیمت پیاز مواجه شده است تا مردم خود پیاز را از زمین های کشاورزی خریداری کنند.

,

قطعا خرید بدون واسطه و ارتباط مستقیم با کشاورز می تواند قیمتی ارزان تر به مشتری بدهد اما دلالانی وجود دارند که خواسته یا ناخواسته بر قیمت این محصول کشاورزی می افزایند و آن را چند برابر قیمت به مشتری می فروشند.

,

, ,

عدم وجود بازار مناسب ،کشاورزان را از کشت پیاز باز داشته است

, عدم وجود بازار مناسب ،کشاورزان را از کشت پیاز باز داشته است,

مهدی سرگلزایی یکی از کشاورزان شهرستان هیرمند در این خصوص می گوید: در سال گذشته 20 تن پیاز در مزارع کشاورزی به زیر کشت بردیم که در نهایت کیلویی 200 تومان در بازار به فروش رساندیم.

,

وی افزود: اما امسال قیمت پیار به گونه ای افزایش یافته است که هیچ یک از کشاورزان جرات کشت محصولات را به دلیل احتمال ضرر و زیان آینده اش به زیر کشت نمی برد.

,

سرگلزایی خاطرنشان کرد: دلیل افزایش قیمت پیاز نیز در بازار ها این است که در سال گذشته بازار خرید پیاز بسیار پایین بود و از کشاورزان نیز به قیمت بسیار پاینی خریداری می کردند و کشاورزان نیز تصمیم گرفتند تا امسال پیاز را مورد کشت قرار ندهند.

,

وی همچنین گفت: در سال گذشته 20 تن پیاز در زمین های کشاورزی به زیر کشت بردم که به دلیل قیمت پایین آن امسال تنها 100 کیلو و برای نصرف خود پیاز کاشته ایم.

,

, ,

برداشت 3 هزار و 300 تن پیاز از مزارع کشاورزی هیرمند

, برداشت 3 هزار و 300 تن پیاز از مزارع کشاورزی هیرمند,

مدیر جهاد کشاورزی هیرمند نیز از پیش بینی برداشت حدود سه هزار و ۳۰۰ تن محصول پیاز در سال جاری از مزارع این شهرستان خبر داد.

,

حبیب  رستمی افزود: این محصول علاوه بر تامین نیاز بازار استان به کشور افغانستان نیز صادر می‌شود.

,

وی بیان کرد: ارقام متنوع پیاز با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه در مهر ماه کشت می‌شود.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند سطح زیر کشت این محصول پرمنفعت را در این شهرستان بیش از ۸۲ هکتار عنوان کرد و گفت: تگزاس، ارلی گرانو سفید و زرد، پریماورا، پیاز سفید و ارقام محلی از جمله  ارقام کشت شده در این منطقه هستند.

,

وی اظهار کرد: این محصول در سال جاری به ۳ روش کشت مستقیم بذر، پیازهای کوچک  و کشت نشایی کشت شده است.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند افزود: تولید این محصول اشتغالزایی فراوانی در منطقه داشته است، بطوری که در طول یک فصل برداشت ۱۸۰ نفر روز شغل ایجاد می‌کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه