اخبار داغ

استاد موسیقی:

موسیقی صدای زندگی است

موسیقی صدای زندگی است
استاد موسیقی و آواز بختیاری گفت: موسیقی صدای زندگی است و قومی که ترانه ندارد زنده نیست و باید عنوان کرد که برخی اقوام با موسیقی دوستی بیشتری دارند و نوع زندگی سبب می‌شود تا موسیقی در زندگی شکل بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هنرما؛ هشتمین نشست تخصصی پژوهشی موسیقی آلاچیق با عنوان درآمدی بر شناخت موسیقی بختیاری، در هنرسرای خورشید سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با حضور اساتید و محققان موسیقی بختیاری برپا شد و با عنوان درآمدی بر شناخت موسیقی بختیاری (شادمانه) به بررسی موسیقی دیار قوم لر پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هنرما,

محمدحسین پورعبائیان، کارشناس ارشد روانشناسی و موسیقی درمان که آلاچیق موسیقی به همت و تلاش او و همکارانش ادامه پیدا کرده در مورد فرهنگ شناسی موسیقی بختیاری اظهار کرد: شایسته است قبل از شناخت موسیقی هر قوم، شرایط زندگی و بستری که این موسیقی در آن پرورش یافته را بشناسیم.

,

وی ادامه داد: قوم بختیاری یکی از بزرگ‌ترین اقوام ایرانی است که در پهنه بزرگی از ایران زندگی می‌کند، شرایط آب و هوایی و اقلیم این منطقه دشواری‌هایی دارد که این قوم هنرمند را به قومی جنگجو با ناملایمات طبیعی بدل ساخته است.

,

پورعبائیان به آداب و سنن مختلف و زیاد قوم بختیاری اشاره کرد و بیان کرد: آداب و سننی که در اثر زندگی ایلی و کوچ‌نشینی به وجود آمده، بسیار متنوع هستند؛ مراسم‌های شادمانه این قوم بسیار مورد توجه بوده و می‌توان از آن جمله به کمر بستن عروس و گرزنون اشاره داشت.

,

کوروش اسدپور، استاد موسیقی و آواز بختیاری نیز در این نشست پیرامون نقش شعر و موسیقی در قوم بختیاری اظهار داشت: شعر و موسیقی تنها در بختیاری نیست و در همه اقوام ایران شعر و موسیقی کنار هم هستند. به نظرم تا شعر حافظ و سعدی زنده است، موسیقی ایرانی حفظ می‌شود. در بسیاری از انواع موسیقی ایرانی، موسیقی در خدمت شعر است و هدف رساندن مفهوم شعر است.

,

وی با بیان این جمله که موسیقی صدای زندگی است و قومی که ترانه ندارد زنده نیست، افزود: برخی اقوام با موسیقی دوستی بیشتری دارند و نوع زندگی سبب می‌شود تا موسیقی در زندگی شکل بگیرد. موسیقی و شعر بعد از خداوند تنها یار قوم بختیاری بوده و در سختی‌ها به یاری انسان می‌شتابد.

,

محمدرضا حاجی‌پور، مستندساز و محقق موسیقی و زندگی بختیاری نیز در این نشست به دوستی قوم لر با طبیعت اشاره کرد و بیان داشت: اگر ایران یک درخت باشد، اقوام ایرانی ریشه‌های این درخت تنومند هستند و باید به ریشه آن باز گردیم. آداب و سنن قوم بختیاری به هزاران سال پیش بازمی‌گردد.

,

این فیلم‌ساز باسابقه، ساخت شعری ایران مانند تصویرگری دانست و بیان داشت: وقتی مطالعه کوتاهی داشته باشیم به جنبه‌های تصویری شعر می‌رسیم، تصویرگری که در شعر رخ می‌دهد در موسیقی هم رخ می‌دهد.

,

در ادامه این برنامه گروه چکاد تاراز به سرپرستی مسلم شریفی به همراه کوروش اسدپور به اجرای موسیقی محلی قوم بختیاری پرداختند که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت. در بخش دیگری از این برنامه ترکه بازی به همراه سرنا و دهل به اجرا درآمد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه