اخبار داغ

افزایش نجومی و ناگهانی قیمت پیاز؛

نرخ نجومی پیاز در فصل برداشت اشک مردم را درآورد/ آب و هوا، دلالی یا بی‌تدبیری مسئولین، کدام یک مقصر است؟

نرخ نجومی پیاز در فصل برداشت اشک مردم را درآورد/ آب و هوا، دلالی یا بی‌تدبیری مسئولین، کدام یک مقصر است؟
افزایش نجومی قیمت پیاز به ناگاه باعث شده است تا مردم همچنان بخش کشاورزی را متزلزل و بی‌‌‌ثبات بدانند و این بار نرخ نجومی پیاز اشک مردم را در آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، اینکه محصول کشاورزی مانند پیاز که در داخل تولید می‌‌شود با میوه‌‌‌ای مانند موز که از آفریقا وارد کشور می‌‌شود در قیمت برابری کند و یا حتی از آن عبور کند مسئله‌‌‌ای نیست که بتوان از آن به سادگی گذشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

این بار اولی نیست که قیمت یک محصول کشاورزی به یک‌باره و بدون هیچ توضیحی افزایش پیدا می‌‌کند، اسفند سال گذشته بود که قیمت گوجه فرنگی ناگهان سه برابر شد. البته در سال‌های گذشته و در دولت‌‌‌‌های مختلف نیز شاهد چنین اتفاقی برای سایر محصولات کشاورزی بوده‌‌‌‌ایم و مسئولین از این اتفاقات پی در پی درس نگرفته‌‌‌اند و به چاره اندیشی نرسیده‌‌اند که همچنان متضرر این بی‌‌تدبیری مردم هستند.

,

هر چند مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی شرایط آب و هوایی وتغییر ناگهانی آب وهوا را دلیل اصلی گران شدن پیاز نامیده است اما ین پرسش پا برجا است که مسئول رسیدگی به این موضوع کیست.

,

چرا در یکسال با ناهماهنگی و عدم مدیریت محصولاتی مانند پیاز و گوجه فرنگی روی دست کشاورزان می‌ماند و حتی در بعضی شهرستان‌‌‌ها مجبور به امحای آن می‌شوند و در یک سال به علت سطح کشت کم و یا شرایط جوی قیمت محصولات کشاورزی هم قیمت با طلا می‌شود.

,

خارج از جنبه‌‌‌های طنزی که کاربران شبکه مجازی برای این مسئله ایجاد کرده‌‌‌اند اما وزیر کشاورزی بازار سیاه، دلالی و کاهش تولید محصول را از دلایل این گرانی دانست. حجتی مبارزه با دلالان را وظیفه سازمان تعزیرات دانسته است اما به این موضوع اشاره نکرده است که ناهماهنگی کشاورزان در کشت محصولات برعهده چه کسی است.

,

بدون شک وزارت جهاد کشاورزی متولی اصلی این امر است تا در یک سال کشاورزان و سال دیگر مردم به خاطر این مدیریت ناصحیح متضرر نشوند. در این میان مردم نیز می‌توانند نقش مدیریتی را که در حال حاضر مسئولین از آن بی بهره‌‌‌‌اند ایفا کنند و اگر برخلاف آنچه درباره مرغ درچند سال گذشته اتفاق افتاد مردم اندکی از تقاضای خود بکاهند تب دلالان پیاز نیز فرو خواهد نشست.

,

هرچند این موضوع دلیلی نمی‌‌شود تا مردم از مصرف روزمره خود بگذرند اما تاحدودی با مدیریت مردم میتوان راه سودجویی دلالان را سد کرد. از سوی دیگر مسئولین باید هرچه سریع‌‌‌‌تر به این موضوع ورود کنند تا مایحتاج اولیه مردم به یکباره نرخ صعودی پیدا نکند و بی تدبیری مسئولان ازجیب مردم پرداخت نشود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه