اخبار داغ

موقعیت جدید بورس پس‌از فصل مجامع

موقعیت جدید بورس پس‌از فصل مجامع
به رسم هر سال، از ابتدای اردیبهشت ماه شرکت‌ها به مرور جهت برگزاری مجامع عادی سالیانه میزبان سهامداران خود می‌باشند و در این میان بیشترین ترافیک مجامع شرکت‌ها را در ماه‌های تیر و مرداد شاهد هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از ابتدای سال تا کنون 236 شرکت مجامع خود را برگزار کرده‌اند که بیشترین تعداد مجامع در تیر ماه امسال با تعداد 190 عدد بوده است. در بیش از 90 درصد موارد، مجامع برگزار شده با تقسیم سود همراه بوده و کمتر مجامعی را می‌توان یافت که سودی را برای سهامداران خود تقسیم نکرده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با مشاهده روند شاخص کل، از ابتدای سال تا انتهای اردیبهشت با افزایش هیجانات ناشی از فضای سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری، شاخص کل صعودی بوده و عبور از کانال 81 هزار واحد به سطح 81194 رسید. از ابتدای خرداد ماه با حاکم شدن فضای عقلانی و توجه بیشتر به عوامل بنیادی بازار، شاخص کل روندی نزولی را تا انتهای این ماه طی نموده و به سطح 78653 رسید. سپس دوباره شاخص از ابتدای تیر ماه صعودی شده و با رد کردن سطح مهم 80 هزار واحد، امروز به رقم 80863 رسیده است.

,

نمودار بورسی

, نمودار بورسی,

نکته مثبتی که در حرکت این روزهای بازار دیده می‌شود این است که به نظر می‌رسد جنس نقدینگی وارد شده با دفعات گذشته قدری فرق دارد. در حرکت‌های گذشته، معمولا پول‌های وارد شده عمدتا از نوع اعتبار بوده و تمایل مجموع بازار بیشتر به حرکت بر روی نمادهای کوچک‌تر با خاصیت سفته بازی بوده است در حالیکه نوع نقدینگی که این بار وارد بازار شده ، عمدتا وارد نمادهای بزرگ شده است و بر خلاف دفعات گذشته مشاهده شد که بیشتر نمادهای بزرگ با رشد تقاضا و افزایش قیمت به فصل مجامع رفتند.

,

این موضوع با بررسی ارزش معاملات بازار روشن‌تر می‌شود. ارزش معاملات خرد به تنهائی در بازار بورس به رقم 110 میلیارد تومان رسیده است و با توجه به توقف بسیاری از نمادهای بزرگ، میتواند این میزان ارزش معاملات را قابل توجه در نظر گرفت.

,

عامل دیگری که بر روی افزایش سطح تقاضا و بهبود قیمتی سهام شرکت‌ها و روند صعودی اخیر اثرگذار بوده است، گزارش فصلی شرکت هاست که از سوی اغلب تحلیلگران مناسب ارزیابی شده است. این گزارش‌ها نشانگر بهبود قابل توجه عملکرد عملیاتی در بسیاری از آنها می‌باشد. این امر در شرکتهای بویژه فلزی، معدنی، پتروشیمی و خودرویی و همچنین سایر صنایع کوچک‌تر قابل مشاهده است. این بهبود را می‌توان متاثر از برجام و کاهش هزینه‌های تولید و نقل انتقال وجوه، افزایش نسبی قیمت‌های جهانی و تا حدودی رویکرد صادرات محور ارزیابی نمود و البته به سختی می‌توان آن را به بهبود تقاضای کل اقتصاد ایران نسبت داد.

,

بازار با توجه به جو مثبت فعلی، می‌تواند نوسانات مثبت خوبی را در بیشتر گروه‌ها به خصوص خودرویی، سیمانی و غذایی تجربه کند و تحریک تقاضا را در اکثر نمادها منجر شود، ضمن اینکه با اتمام برگزاری مجامع اغلب شرکت‌ها و با باز شدن بسیاری از نمادهای متوقف، می‌توان شاهد بالا رفتن بیش از پیش ارزش معاملات و رونق بازار بود.

,

با این تفاسیر به نظر می‌رسد نقدینگی با برنامه و هوشمندانه وارد شده و بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند تحول وضعیت بنیادی اکثر شرکت‌ها و صنایع بزرگ دور از انتظار نیست و افزایش این روند می‌تواند گام مهمی بر شکستن مقاومت مهم 82 هزار واحد که دو سال است موفق به شکستن آن نشده، در نظر گرفته شود. این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای اهالی بازار سرمایه باشد. چرا که با ورود نقدینگی واقعی و بهبود وضعیت بنیادی صنایع و شرکت‌ها همراه با تغییرات مدیریتی کلان کشور در آستانه شروع دولت دوازدهم، می‌توان به آغاز دوره رونق امیدوار بود.

,

در مورد مجامع شرکت ها، روزهای گذشته با برگزاری مجامع دو شرکت بزرگ خودروسازی، پس از سال‌ها شاهد تقسیم سود این دو شرکت و حواشی آن‌ها بودیم. در مورد مجمع سایپا نیز ذکر این نکته قابل تامل است که با تقسیم سود 8 ریالی هر سهم و حاشیه هایی مانند خروج نماینده سازمان بورس و بی توجهی به نکات حسابرس و سازمان بورس برگزار شد.

,

و جالب اینکه در شامگاه آخرین روز برای ارایه گزارش صورت‌های مالی سه ماهه اول ، اقدام به انتشار آن در کدال کرد.  براساس این اطلاعات، خساپا که با سرمایه بیش از 3.9 هزار میلیارد تومانی برای هر سهم سال مالی اسفند جاری ، 141 ریال سود پیش بینی کرده در پایان سه ماه اول سال نه تنها سودی را محقق نکرده بلکه 24 ریال زیان هم شناسایی کرده است. با این اوصاف و با توجه به مواضع سازمان بورس در مورد عملکرد سال گذشته و اعلام چند ابهام مهم، باید منتظر تصمیم نهاد ناظر برای بازگشایی نماد آن بود که از 31 اردیبهشت بسته مانده و قول مدیرعامل سایپا برای بازگشایی نماد در قبل از مجمع عملی نشده است.

,

*مدیرعامل کارگزاری آریا بورس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه