اخبار داغ

استراتژیک ترین محصول کوثر کشاورزان منطقه را متضرر کرد

استراتژیک ترین محصول کوثر کشاورزان منطقه را متضرر کرد
گندم کاران کوثری در سال زراعی 96 توانستند تنها آنچه را که کاشته بودند برداشت کنند، این درحالی است که اکثر این گندم کاران در کنار زحمات چندین ماهه خود به دلیل سرمازدگی بهاره و باد گرم بیش از هر سال دیگری متضرر شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوثرخبر، محصول گندم به دلیل موقعیت جغرافیایی و منطقه ای کوثر، به عنوان استراتژیک ترین محصول این شهرستان محسوب می شود و همه ساله کشاورزان این منطقه تنها با کاشت و برداشت این محصول به زندگی کشاورزی خود ادامه می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوثرخبر,

اما کشاورزان کوثری امسال برخلاف سال های گذشته از این محصول استراتژیک برداشت چندان مناسبی نداشته اند بطوری که اکثریت این قشر از منطقه به دلیل سرمازدگی بهاره متضرر شدند.

,

از آنجا که بیش از 85 درصد اهالی این شهرستان به شغل شریف کشاورزی می پردازند انتظار می رود که محصول برداشتی آنان کفاف دخل و خرج این روز های بد اقتصادی باشد ولی به علت کاهش منابع آبی و چشمه های زیر زمینی، نبود آب سد گیوی و عدم کاشت و برداشت اصولی و همچنین کاشت تنها یک محصول در مزارع شهرستان، کشاورزان منطقه سود چندانی از این محصول استراتژیک نمی برند.

,

از این سو گندم کاران کوثری در سال زراعی 96 توانستند تنها آنچه را که کاشته بودند درو کنند، این درحالی است که اکثر این گندم کاران در کنار زحمات چندین ماهه خود بیش از هر سال دیگر متضرر شدند و حتی هزینه دست رنج خود را هم به زور صاحب شدند.

,

به گفته رئیس جهاد کشاورزی کوثر برداشت محصول گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

,

به گزارش کوثرخبر، با وجود شرایط کنونی و همینطور کم آبی و سرمازدگی که تنها ترین محصول منطقه را تهدید می کند، لازم است ضمن اینکه مسئولین شهرستان جهت رسیدی به مشکل کشاورزان منطقه به فکر آغاز و تکمیل پایاب سد گیوی باشند.

,

تمهیدات کاشت و برداشت دیگر محصولات تابستانه و پاییزه از جمله دیگر راهکارهای جذب منابع کشاورزی و اقتصادی است که کشاورزان می توانند با پرداخت به آن، شغل مقدس خود را اصولی تر و بصورت مستمر انجام دهند.

,

می توان به جرات گفت با نبود منابع مالی کشاورزان، بی آبی و خشکسالی، سرمازدگی بهاره، وزش باد های گرم و از همه مهمتر کشت تنها یک محصوول در منطقه، کشاورزان کوثری تا به این تاریخ فقط روزگار خود را به هیچ و پوچ فروخته اند یا به عبارتی در فصل تابستان، فقط خود را سرگرم برداشت اندک محصول گندم کرده اند؛ درحالی که می توان با آغاز و تکمیل پایاب سد گیوی، مرتفع ساخت مشکلات آبی از سوی این سد 76 میلیون متر مکعبی، کاشت و برداشت اصولی و از همه مهمتر کاشت دیگر محصولاتی که نیاز اندک به آب دارند همانند کلزا و ... این مشکل 85 درصد از اهالی شهرستان کوثر را مرتفع ساخت.

,

دوباره باید متذکر شد که اولویت مرتفع ساختن همه این مشکلات در گرو آغاز و تکمیل پروژه پایاب سد گیوی است تا با وجود منابع آبی، کشاورزان منطقه خسارت های چندین دهه خود را به نوعی جبران کنند و موجبات رفع بیکاری و همینطور مهاجرت معکوس را برای منطقه به ارمغان بیاورند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه