اخبار داغ

رئیس امور عشایر کشور:

اجرای طرح زنجیره ای کردن گوشت با ۱۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار/۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه پایدار عشایر مصوب شده است

اجرای طرح زنجیره ای کردن گوشت با ۱۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار/۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه پایدار عشایر مصوب شده است
رئیس امور عشایر کشور گفت: آنچه که مهم است استفاده از ظرفیت ها در مناطق عشایری و توانمند کردن عشایر است که در این راستا طرح زنجیره ای کردن گوشت قرمز که یک طرح دائمی است، اجرا شده است و سالانه از صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای اجرای این پروژه تخصیص می‌یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کرمعلی قندالی، رئیس امور عشایر کشور در حاشیه کلنگ زنی چند پروژه عشایری شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: با توجه به وظایفی که در اساسنامه های سازمان امور عشایر کشور توسط مجلس مصوب شده است و وظایف ساختاری که در این نهاد درخصوص ساماندهی به عشایر تعریف شده است فعالیت می کنیم، بخشی از این فعالیت ها منوط به همکاری سایر بخش است.

وی افزود: بخش اصلی وظیفه امور عشایر ارائه خدمات به کوچندگان است، براساس آمار سال 1387 جمعیت عشایری کشور بالغ بر یک میلیون 200 هزار نفر با 213 هزار خانوار عشایری است.

کرمعلی قندالی بیان داشت: بزرگترین شاخصه جامعه عشایری بعد اقتصادی و تولیدی آنهاست که سالانه 190 هزار تن گوشت تولید می کنند، 35 درصد صنایع عشایر کشور متعلق به عشایر است، 34 تا 35 میلیون هکتار از مراتع کشور، سامان عرفی عشایر است و 15 هزار نقطه تحت عرفی ییلاق و قشلاق عشایر قرار دارد که در آن مستقر می شوند.

رئیس امور عشایر کشور در ادامه گفت: عمده ترین خدماتی که بعنوان خدمات مقدماتی به عشایر ارائه می شود خدمات زیربنایی مثل راه، تامین آب، تامین سوخت فسیلی و تجهیز منابع اشتغال و تولید است.

وی تصریح کرد: در حوزه را در سراسر کشور 56 هزار کیلومتر راه تحت عنوان راه‌های عشایری داریم که عمدتا در مناطق کوهستانی، صعب العبور، دوردست، جلگه ای و پست است.

قندالی با اشاره به اینکه در حوزه آبرسانی به دو قسمت بصورت سیار، سالانه توسط 450 تانکر، هزاران مترمکعب آب را به مناطق دوردست انتقال می دهند، تصریح کرد: در حوزه سوخت فسیلی با ایجاد جایگاه‌های سوخت فسیلی در بخش اعظمی از کشور، جایگزینی سوخت فسیلی، با حمل کپسول به مناطق عشایری انجام می شود.

رئیس امور عشایر کشور بیان داشت: آنچه که مهم است استفاده از ظرفیت ها در مناطق عشایری و توانمند کردن عشایر است که در این راستا طرح زنجیره ای کردن گوشت قرمز که یک طرح دائمی است، اجرا شده است و سالانه از صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای اجرای این پروژه تخصیص می‌یابد و در سه سال گذشته حدود 1 میلیون واحد دامی با 1700 میلیارد ریال اعتبار در پروسه پروار قرار گرفته اند.

وی افزود: بخش مهمی که برای سازمان امور عشایر اهمیت ویژه ای دارد استفاده از ظرفیت گیاهان داروئی در عرصه عشایر است، که باتوجه به سیاست های جهاد کشاورزی و پیگیری این مورد گام مهمی در اقتصاد مقاومتی در بین عشایر برداشته شده است که بصورت پایلوت در چهار استان کشور ازجمله چهارمحال و بختیاری هم بصورت ترویجی و هم پژوهشی شروع شده است که امید است بتوانیم در سطح گسترده بخصوص مناطقی که مستعد هستند هم بصورت دستگاهی و هم بصورت طبیعی انجام دهیم.

قندالی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ظرفیت های مهم عشایر بحث گردشگری است که اهمیت زیادی دارد گفت: یکی از ظرفیت های عظیم گردشگری در مناطق عشایری است که می تواند هم در جهت معرفی مناطق به داخل و خارج کشور و هم ایجاد یک درآمد مستمر و اشتغال پایدار برای عشایر باشد.

وی تصریح کرد: با پیشنهاد هئیت دولت و مصوبه مجلس 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را برای ایجاد و توسعه پایدار در مناطق روستایی و عشایری مصوب کرده است که با تدوین آیین نامه ها و مشخص شدن سهم دستگاه‌های از جمله امور عشایر بتوانیم از این منابع استفاده کنیم.

قندالی در ادامه یادآور شد: تامین نهاد توسط تشکل ها که در سه سال گذشته توسط پشتیبانی امور دام از دیگر اقدامات امور عشایر بود که توانستیم 700 هزار تن علوفه را با قیمت مناسب به عشایر ارائه بدهیم، با محاسباتی که از این قبیل شد با یارانه ای که دولت داد حدود 150 میلیارد تومان کمک یارانه ای به عشایر شد.

رئیس امور عشایر کشور گفت: تخصیص 250 میلیارد اعتبار با سود چهار درصد با دور برگشت پنج ساله و ضمانت زنجیره ای به عشایر پرداخت شد، که بخش زیادی از این اعتبارات در حوزه خود افراد عشایر و بخشی برای تشکل ها جهت ایجاد فعالیت های سرمایه ای و دیگر حوزه ها ازجمله گردشگر، گیاهان داروئی اختصاص یافت.

قندالی بیان داشت: آنچه که در برنامه ششم برای ما در نظر گرفته شده موظفیم در طول برنامه دو درصد نسبت به ارتقا سطح برخورداری عشایر از شاخص ها اقدام کنیم که انشالله با اقداماتی که از طریق دولت و سازمان های تصمیم ساز و تصمیم گیرنده انجام می شود بتوانیم این حکم را در مناطق عشایری اجرا کنیم.

وی گفت: این نوید را به عشایر بدهم که برای اولین بار بعد از انقلاب توانستیم در برنامه ششم از مالیات بر ارزش افزوده برخوردار شویم که امیدواریم با راهکارهای درست و هماهنگی ها بتوانیم سالانه 300 میلیارد تومان از این محل برای ایجاد خدمات توسعه ای و عمران عشایر هزینه کنیم.

رئیس امور عشایر کشور گفت: فرصت های خوبی برای عشایر از طرف دولت فراهم شده است که انشالله بتوانیم در جهت توانمندسازی و حفظ زندگی عشایر با تاکید بر توانایی توانمند شدن اقدام کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوهرنگ خبر, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه