اخبار داغ

یادداشت/

مدیریت ذره‌بینی/ آفت بخش وسیعی از مدیران فعلی کشور(بخش اول)

مدیریت ذره‌بینی/ آفت بخش وسیعی از مدیران فعلی کشور(بخش اول)
مدیریت ذره‌بینی، نمونه‌ای از ضعف مدیریتی است که مبین کنترل بیش از اندازه و غیر ضروری کارکنان توسط مدیریت و توجه شدید مدیر به جزئیات کاری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  اوشیدا؛ مدیران ریزبین به دلیل غرق شدن در مسائل جزئی، توانایی تحلیل کل سیستم و توجه به بهره وری کلی را ندارند در واقع آنها علاوه بر اینکه کلیات را فدای جزئیات می‌کنند، احترام و اعتماد زیر دستان را نیز از دست می دهند.

مدیریت ذره‌بینی را توجه شدید به جزئیات و مسائل ریز و کنترل دقیق افراد تعریف کرده‌اند.

میکرومدیران، مدیرانی هستند که به کارکنان خود بسیار نزدیکند آنها دائماً بر کار افراد خود نظارت کرده و یکریز اظهار نظر می‌کنند(خواه، مثبت یا منفی).

کارکنان چنین مدیرانی از خود میپرسند: «چرا رئیس نمی‌گذارد من کار خود را به تنهایی انجام دهم؟ چرا مرا لحظه‌ای ترک نمی‌کند؟ این بار دیگر چه مسئله‌ای را به من گوشزد خواهد کرد؟»

مدیریت ذره‌بینی در واقع یک وسواس ناخواسته و یک اختلال رفتاری درست شبیه سایر اختلالات رفتاری اعتیادآور است. وسواس مدیران ریزبین، شامل حال همه‌ی کارکنان، چه آنهایی که بهره‌وری بالایی دارند و چه آنهایی که عملکرد ضعیفی دارند، می‌شود‌‌‌‍‍.

در حیطه‌ی کاری مدیران میکرو، هیچ کاری تفویض نمی‌شود، نظرات کارکنان نادیده گرفته می‌شود و صدای آنها شنیده نمی‌شود. احساس عدم اطمینان و شک و تردید مدیر نسبت به دیگران، کنترل شدید پرسنل را باعث می‌شود و همین امر موجب تکرار دوباره کار‌ی‌ها، اتلاف وقت و انرژی و تحمیل هزینه‌های اضافی بر سازمان می‌‌شود.

چمبرز در آخرین کتاب خود «راهنمای بقای مدیریت ذره‌بینی» می‌نویسد: «بیشتر کارکنان، نزدیک به ۸۰ درصد در زندگی کاری خود، مدیران ذره‌بینی را تجربه می‌کنند. طبق تحقیقات وی،۲۲ درصد از مدیران با شیوه‌ی مدیریت میکرو، کارکنان خود را اداره می‌کنند. چنین شیوه‌ای اعتماد به نفس کارکنان را تضعیف و آنها را متکی و وابسته بار می‌آورد‌‌‌‌‌‌.»

برخی از مدیران میکرو، معتقدند برای انجام درست کارها باید شخصاً خود اقدام کنند آنها خود را بهترین تصمیم گیرندگان می‌دانند، تمام کارها و وظایف را در دست می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند که تصمیم‌گیری به زیر دستان توانا تفویض شود این‌گونه افراد اصطلاحاً «همه فن حریف» هستند.

برخی دیگر از مدیران ذره‌بینی نیز کسانی هستند که کارکنان را ابزار تحقق اهداف می‌دانند تا زمانی که کارکنان انتظارات آنها را برآورده سازند، این مدیران مشکلی ندارند اما چنان‌چه کاری اشتباه انجام گیرد، آنها مستبد و زورگو می‌شود و رفتارهای وسواس‌گونه‌ی خود را نشان می‌دهند. با مطرح کردن سئوالات زیر می‌توانید نشانه‌های سندرم مدیریت ذره‌بینی را تشخیص دهید:

آیا مدیر، زمان زیادی را صرف می‌کند تا به کارکنان آموزش دهد، دقیقاً چه کاری و چگونه باید انجام شود؟ آیا مدیر، زمان زیادی را صرف بازبینی پروژه‌ها و کارهای انجام‌شده می‌کند؟

آیا مدیر از اینکه فردی بدون مشورت با وی تصمیمی بگیرد یا کاری انجام دهد عصبانی می‌شود؟ آیا مدیر به جای تأکید بر سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها، زمان زیادی را صرف جزئیات و مسائل کوچک می‌کند؟ آیا مدیر ترجیح می‌دهد به جای تفویض اختیار، خودش مستقیماً کارکنان را هدایت کند؟

اگر پاسخ شما به حداقل یکی از سئوالات بالا مثبت باشد، فرد مورد نظر احتمالاً به سندرم میکرو مدیریت مبتلا است.

یک از نشانه‌های بارز مدیران ریزبین، تأکید بیش از اندازه‌ی آنها بر گزارش کاری است آنها می‌خواهند کارکنان لحظه‌به‌لحظه‌، زمان کاری خود را گزارش دهند.

علاوه بر این، مدیران ذره‌بینی کارکنانی را که شبیه خودشان هستند ارتقاء می‌دهند بنابراین به اعتقاد دانشمندان، کارکنان چنین مدیرانی، یاد می‌گیرند برای پیشرفت و ارتقا، ریزبین و دقیق باشند و به این ترتیب آنها نیز تبدیل به افرادی ذره‌بین می‌شوند در عین حال مدیران ریزبین از نظر کارکنان، افرادی کنترل‌چی، دیکتاتور، موشکاف، نقّاد، بوروکراتیک و فضول تلقی می‌شوند.

انتهای پیام

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اوشیدا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه