اخبار داغ

در گفت‌وگو با مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور مطرح شد؛

نگاه دخترانه به الگوی سوم/90 درصد معیارهای الگوی سوم مربوط به تربیت دختران است

نگاه دخترانه به الگوی سوم/90 درصد معیارهای الگوی سوم مربوط به تربیت دختران است
مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور همزمان با روز دختر در اشاره به الگوی سوم زنان جهان گفت: به اعتقاد من، 90 درصد معیارهایی که مقام معظم رهبری برای الگوی سوم مطرح کردند، در جریان تربیت دختران جامعه است و اگر ما از این موضوع غفلت کنیم نمی توانیم امیدوار باشیم که بعد از شکل گیری خانواده و ازدواج دختر ما، الگوی سوم داشته باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور، معصومه حکیمیان، در گفت و گو با خبرنگار «بسیج زنان کشور»؛ ضمن شادباش آغاز دهه کرامت، میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر گفت: سال هاست که در پی صدور پیام رهبر معظم انقلاب به اولین کنگره شهدای زن در سال 1391، در خصوص نگاه متعالی به زن در قالب الگوی سوم، توضیحات و تعبیرات زیادی از این پیام انجام شده است، کتاب هایی منتشر شده و تلاش هایی در سطح ملی و بین المللی انجام شده تا این نگاه انسانی که متناسب با فطرت زن است ترویج شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «بسیج زنان کشور»؛, «بسیج زنان کشور»؛, «بسیج زنان کشور»؛, «بسیج زنان کشور»؛, «بسیج زنان کشور»؛, «بسیج زنان کشور»؛, «بسیج زنان کشور»؛, «بسیج زنان کشور»؛, «, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور,

وی افزود: در این نگاه به زن بحث حضور زن در خانواده و نقش مادری و همسری او در کنار حضور پاکیزه، شریف، انسانی و اخلاقی زن در جامعه به طور جدی مورد توجه بوده و بررسی شده است و زن در این الگو از حضور ابزاری سخیفی که غرب برای زنان دنیا نسخه داده که نتیجه نهایی آن تحقیر زن بوده، هست و خواهد بود، به دور است.

,

حکیمیان ادامه داد: اما پیش از پرداختن به موضوع زن لازم است که این نگرش را در جمع دختران جامعه بررسی کنیم زیرا طبیعتا ناگهانی نمی شود کسی را از یک منش ابزاری یا گوشه نشینی به یک منش متعالی الگوی سومی تبدیل کرد و طبیعتا زن الگوی سوم باید در فرایند تربیت دختران ما شکل بگیرد، از زمانی که دختر به مهد کودک می رود، توجه داشته باشیم که دختر ما باید یک زن الگوی سومی باشد و از همان زمان هدفمند او را تربیت کنیم تا زمانی که ازدواج کرد، یک الگوی سوم متعالی را داشته باشیم.

, زن الگوی سوم باید در فرایند تربیت دختران ما شکل بگیرد، از زمانی که دختر به مهد کودک می رود، توجه داشته باشیم که دختر ما باید یک زن الگوی سومی باشد و از همان زمان هدفمند او را تربیت کنیم تا زمانی که ازدواج کرد، یک الگوی سوم متعالی را داشته باشیم.,

وی تصریح کرد: این نگاه تاکنون به الگوی سوم مطرح نشده است و شاید نخستین بار است که به این موضوع می پردازیم و به اعتقاد من، 90 درصد معیارهایی که مقام معظم رهبری برای الگوی سوم مطرح کردند، در جریان تربیت دختران جامعه است و اگر ما از این 90 درصد تربیت غفلت کنیم خیلی نمی توانیم امیدوار باشیم که بعد از شکل گیری خانواده و ازدواج دختر ما، الگوی سوم داشته باشیم.

,

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور اولین معیار را تهذیب دانسته و گفت: رهبر معظم انقلاب در این پیام فرمودند «زن الگوی سوم در ساحت رشد و تهذیب خویش فعال است»، یعنی کلمه تهذیب، پاک زیستی و تقوا موضوعاتی است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد تا آن ها از آلودگی اخلاقی پرهیز کنند اما برخی می گویند برای کودک این آلودگی های اخلاقی معنی ندارد، زیرا او با آلودگی اخلاقی آشنا نیست، اما برای کودک هم لازم است که زمینه های آلودگی اخلاقی مانند اتفاقات، تصاویر، حرف ها، نوشته ها و فیلم هایی که زمینه ساز آلودگی اخلاقی است را دور کرد تا منجر به تهذیب و پاک زیستی که مورد نظر رهبر معظم انقلاب است، ایجاد شود.

,

وی افزود: دومین نکته، داشتن خانواده متعادل است که یکی از الزامات تعادل خانواده، سلامت روانی است یعنی یک دختر جوان اگر می خواهد در آینده خانواده متعادل داشته باشد، باید در کنار بحث تهذیب، سلامت روانی اش هم حفظ شود و این بحث بسیار مهمی است که جریان صهیونیست بین الملل در دنیا خلاف آن را پیاده کرده و جهان را در بحث تعبد خداوند متعال به مخاطره انداخته است، زیرا همه ی زمینه های سالم زندگی کردن که سلامت روانی هم بخشی از آن است، در پرتوی تعبد امکان پذیر است و باید در تربیت دختران به این موضوع توجه شود.

,

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور در خصوص موضوع بعدی گفت: حفظ احساس و عواطف زنانه بسیار مهم است ولی متاسفانه در دنیای امروز، دختر را تربیت پسرانه می کنند و گاهی اوقات بر خلاف انسانیت با دادن دارو، تغذیه های حساب شده و یا بازی های رایانه ای و پخش فیلم های خشن، حتی منش دخترانه وی را از او می گیرند و نمی دانند که این کار چه بازی خطرناکی است.

, حفظ احساس و عواطف زنانه بسیار مهم است ولی متاسفانه در دنیای امروز، دختر را تربیت پسرانه می کنند و گاهی اوقات بر خلاف انسانیت با دادن دارو، تغذیه های حساب شده و یا بازی های رایانه ای و پخش فیلم های خشن، حتی منش دخترانه وی را از او می گیرند و نمی دانند که این کار چه بازی خطرناکی است.,

وی ادامه داد: در زندگی مشترک نیاز است که مرد روحیه مردانه و زن روحیه زنانه داشته باشد و این توازن ضامن سلامت و تعادل جامعه است و اگر این ترازو به سمت یک کفه سوق داده شود، این تعادل به طور کل بهم می خورد، اگر در مقطعی از انقلاب اسلامی، ما بانوان شجاعی داشتیم که در جبهه ها جنگیدند و یا به قول فرمایش رهبر معظم انقلاب، مردانه ترین میدان ها را فتح کردند، منظور مرد شدن زن نیست، منظور این است که به تناسب شرایط زمان و مکان زن بتواند آن غیوری و شجاعت را از خود بروز بدهد و مشکلات را حل کند، نباید سوء تفاهم پیش بیاید که ما فکر کنیم این ارزش است که دختران ما روحیات زنانه را از دست بدهند و تبدیل به مرد بشوند.

, اگر در مقطعی از انقلاب اسلامی، ما بانوان شجاعی داشتیم که در جبهه ها جنگیدند و یا به قول فرمایش رهبر معظم انقلاب، مردانه ترین میدان ها را فتح کردند، منظور مرد شدن زن نیست، منظور این است که به تناسب شرایط زمان و مکان زن بتواند آن غیوری و شجاعت را از خود بروز بدهد و مشکلات را حل کند، نباید سوء تفاهم پیش بیاید که ما فکر کنیم این ارزش است که دختران ما روحیات زنانه را از دست بدهند و تبدیل به مرد بشوند.,

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: این مرد شدن به درد ما نمی خورد و سم خطرناکی است، یکی از علل اصلی طلاق همین برهم خوردن توازن در خانواده است که مرد آن ابهت و منش مردانه اش تضعیف شده یا زن منش زنانه اش بهم ریخته است، بنابراین حفظ روحیات دخترانه در تربیت دختران باید جدی گرفته شود.

,

 

,

مادر ترسو فرزند شجاع تربیت نمی کند!

, مادر ترسو فرزند شجاع تربیت نمی کند!,

وی موضوع دیگر در بحث الگوی سوم را مصرف گرایی صرف دختران دانسته و گفت: زنان انسان های ترسوی مصرف کننده، شده اند البته در بعضی از جنبه ها توصیه به ترس شده که سازنده هم هست اما ما باید زنان شجاع، با اخلاص و فداکاری داشته باشیم که بتوانند در عین ظرافت زنانه، هوش سیاسی فاطمی و شجاعت زینبی هم داشته باشند اما اگر صرفا یک روحیه ضعیف و نحیف از زن را در جامعه ترویج کنیم، فرزندانی که از دامن این زن تربیت می شوند، آن ها هم هرگز روی شجاعت نخواهند دید، مادر ترسو نمی تواند فرزند شجاع تربیت کند و این آسیب پذیری ناکارآمد به درد جامعه اسلامی نمی خورد.

,

حکیمیان گفت: مسئله مهمتر از تقویت روحیه شجاعت در دختران، این است که زن از قالب مصرف کنندگی بیرون بیاید، در حال حاضر دختری که تربیت می شود از استفاده خوب از امکانات راضی است، درحالیکه او باید یاد بگیرد که در قبال بهره مندی هایی که در مسائل درمان و بهداشت، آموزش، تربیت، پوشاک، خوراک، رفاه، تفریح، هرچه از آن برخوردار است، در قبال آن ها به خدا، خانواده و جامعه اش، احساس مسئولیت کند و پاسخگو باشد.

,

وی تصریح کرد: کدام یک از بزرگانی که در الگوی سوم به صراحت به آن ها اشاره شده است، آدم های مصرف کننده ای بودند؟ حضرت زهرا(س) از روز اول زندگی شان، دست به کار شدند و کار اقتصادی و تولیدی می کردند، مشارکت در معیشت خانواده داشتند، در عین حال، ایشان زنی بودند که در کودکی به پرستاری از پدر و دوشادوش ایشان از اسلام دفاع کردند و بعد از ازدواج هم همه کار را با هم انجام می دادند، طبیعتا دختر ما هم باید از این تربیت برخوردار باشد.

,

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد: دختران جامعه ما باید در خانواده و جامعه عناصر کارآمدی باشند و این کارآمدی را از همان دوران دختری باید آموخته باشند و زمینه این کارآمدی را ایجاد کنیم تا ضمن احساس مسئولیت زمینه بروز خدمت را هم داشته باشند، در غیر این صورت، در آینده زندگی اجتماعی و خانوادگی خوبی نخواهند داشت.

,

وی آخرین موضوع مهم برگرفته از الگوی سوم در تربیت دختران را حوزه سیاسی دانسته و گفت: طبق ارزیابی های کاملا کارشناسانه میزان سطح اطلاعات بچه های جامعه ما بالا است، یعنی تربیت سیاسی در کشور ما زود شروع می شود و بچه ها از کوچکی سیاسی می شوند، البته نقدهایی به این موضوع وارد است اما در روش تربیتی ما در جامعه باید طوری باشد که نسبت به مسائل جامعه حساس باشند چون زن الگوی سومی حساس است.

,

حکیمیان افزود: اگر حضرت فاطمه(س) به عنوان سرآمد الگوی سوم حساس به مسائل سیاسی نبودند، آیا واکنش سیاسی در این حد نشان می دادند؟ نه! اما ایشان با همان هوش و ذکاوت به موقع، عکس العمل نشان دادند و آن خط فکری منحرفی که در حال ایجاد بود را رسوا کردند.

, اگر حضرت فاطمه(س) به عنوان سرآمد الگوی سوم حساس به مسائل سیاسی نبودند، آیا واکنش سیاسی در این حد نشان می دادند؟ نه! اما ایشان با همان هوش و ذکاوت به موقع، عکس العمل نشان دادند و آن خط فکری منحرفی که در حال ایجاد بود را رسوا کردند.,

وی ادامه داد: از همان کودکی باید کم کم بچه ها را نسبت به مسائل جامعه حساس کرد زیرا افراد نابکار همیشه در همه جوامع یک عده از خارج کشور، یک عده در داخل کشور بودند که سعی می کنند بدنه جامعه را به سمت خود سوق دهند، بنابراین هرچه هوش و بصیرت سیاسی بالاتر باشد، این همراهی با خدعه گران سیاسی کمتر می شوند و مردم عاقلانه و هوشمندانه موضع گیری سیاسی می کنند.

,

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: هرچه  این روحیه در جامعه ضعیف تر باشد موج سواری بیشتر می شود و طبیعتا دختری از ما که می خواهد زن الگوی سوم باشد و وقتی بزرگ شد، یک زن فعال اجتماعی و سیاسی باشد و دوشادوش مردان، عنصر اثرگذاری در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در جامعه باشد، برای این موضوع هم باید تربیت شده باشد که یک دفعه موج سواران از او استفاده نکنند که متاسفانه همیشه کسانی بودند که با اهداف سیاسی، اقتصادی و بعضا خائنانه این موج سواری را انجام دادند که تربیت سیاسی دختران باعث می شود که آن ها دچار ستیز با وطن و ستیز با مصالح کشور نشوند.

,

وی دوباره با تاکید بر عنصر عفت مداری در تربیت دختران گفت: پاک زندگی کردن به انسان اجازه می دهد که استعدادهای بالقوه خود را بالفعل کند، کسانی که با آلودگی اخلاقی و رفتاری زندگی کنند، قسمت اعظم استعدادهایشان از بین می رود، بنابراین عفت مداری، حیا و پاک زیستی نه از کودکی بلکه از بدو تولد کودک باید در دستور کار والدین باشد، تصاویری که در بر و دیوار خانه توسط چشم آنان دیده می شود، به قول فرمایش علما همان ها اخلاق 20 سالگی بچه را  شکل می دهد، حتی اسلام به سال ها قبل از تولد بر می گرداند و اگر به روایات دقت کنیم، می بینیم که تربیت اخلاقی کودک 20 سال قبل از تولد آغاز می شود یعنی مادر در کودکی خود، سرنوشت فرزندش را رقم می زند.

,

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان افزود: متاسفانه شاهدیم که ابزار جنسی مدنظر غرب برای زن ها و دختران دنیا که آن ها را به مرحله سخیف می رساند، به خاطر غفلت مسئولین، خانواده  ها و جامعه، بعضی از دختران عزیز و نجیب جامعه ما را دچار کرده است و به ابزار جنسی که غرب می خواسته اتفاق افتاده است.

,

وی ادامه داد: در بعضی مکان ها به جای اینکه یک انسان، یک دختر در شان ملت و جامعه ایران اسلامی ببینیم، با دخترانی در نقش ابزار جنسی مواجه می شویم که البته من گناه آن را به گردن آن دختر نمی اندازم چون او دستاورد جامعه و خانواده اش است هرچند که او هم زمانی که به تعقل رسید جا دارد که بنشیند و فکر کند ولی این یک آسیب است و باید جامعه به آن رسیدگی کرده و جلوی آن را بگیرد.

, در بعضی مکان ها به جای اینکه یک انسان، یک دختر در شان ملت و جامعه ایران اسلامی ببینیم، با دخترانی در نقش ابزار جنسی مواجه می شویم که البته من گناه آن را به گردن آن دختر نمی اندازم چون او دستاورد جامعه و خانواده اش است هرچند که او هم زمانی که به تعقل رسید جا دارد که بنشیند و فکر کند ولی این یک آسیب است و باید جامعه به آن رسیدگی کرده و جلوی آن را بگیرد.,

حکیمیان در اولویت بندی شاخصه هایی که رهبر معظم انقلاب در الگوی سوم مطرح کردند، گفت: این شاخصه ها همه در کنار هم است ولی تاکید اصلی بر روی عفت است زیرا عفت مداری و حیا در واقع زمینی است که فضایل دیگر در آن رشد کند و اگر این زمین آلوده باشد هر چقدر که تلاش شود، فضایل مورد نظر به نقطه کمال نمی رسد، به طور مثال کمال علمی یک انسان باید در زمینه پاک عفت و اخلاق باشد، در کمال عاطفی هم همینطور است.

,

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور در پایان نیز گفت: در مجموع می توان گفت که اگر کسی به دنبال کمال گرایی است باید در بستر  پاک اخلاق، حیا و عفاف فرقی بین دختر و پسر نیست و درست است که ما روز جوان داریم، ای کاش روز پسر هم داشتیم که واقعا به تربیت پسرها توجه می کردیم، یکی از آسیب هایی که جامعه پشت هم ضربه می خورد به تربیت پسران هم خیلی خیلی کمتر از دختران توجه می کند.

, در مجموع می توان گفت که اگر کسی به دنبال کمال گرایی است باید در بستر  پاک اخلاق، حیا و عفاف فرقی بین دختر و پسر نیست و درست است که ما روز جوان داریم، ای کاش روز پسر هم داشتیم که واقعا به تربیت پسرها توجه می کردیم، یکی از آسیب هایی که جامعه پشت هم ضربه می خورد به تربیت پسران هم خیلی خیلی کمتر از دختران توجه می کند.,

انتهای پیام/ز

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه