اخبار داغ

گزارش از اجبار برخی مدارس تبریز برای انتخاب رشته‌‌‌‌ای خاص توسط دانش‌‌‌آموزان؛

رویای دانش‌‌آموزی کارکنان مدارس برای نوجوانان/ انتخاب رشته‌‌‌ی زوری به بهانه‌‌ی تکمیل ظرفیت و عدم استعداد

رویای دانش‌‌آموزی کارکنان مدارس برای نوجوانان/ انتخاب رشته‌‌‌ی زوری به بهانه‌‌ی تکمیل ظرفیت و عدم استعداد
در برخی مدارس، دست اندرکاران لحظه‌‌ای دانش‌‌آموز می‌‌شوند و رشته‌‌ای را برای نوجوانان انتخاب می‌‌کنند که با علاقه و روحیات آنان تضاد دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، یکی از حساس‌‌ترین دوره‌‌‌های تحصیلی انتخاب رشته است و دانش‌‌‌‌‌آموزان می‌توانند به طور آزادانه و با تکیه بر علاقه و آینده‌‌‌ای که برای خویش متصور هستند، رشته‌ای را انتخاب و گام اول برای رسیدن به آرزوهایشان بردارند. هر کسی نسبت به نمرات و تعلقات روحی خود، رشته‌‌‌‌ای را انتخاب می‌کند و در بین گروه‌های ریاضی، تجربی، انسانی و فنی، بخش تجربی از تراکم نسبتاً بیشتری برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

در چنین وضعیتی امروزه مدارسی از دل خاک سر برمی‌آورند که بدون توجه به علاقه دانش‌آموز نسبت به انتخاب رشته وی اقدام کرده و در بعضی از مدارس اجبار نیز مشاهده می‌شود. این مدارس با استناد به عدم ظرفیت و مشاهده‌ی نمرات دانش‌آموز، او را به سمت رشته‌‌ای سوق می‌‌‌دهند که شاید ذره‌ای علاقه نیز به آن ندارد.

,

با توجه به گزارشات حاکی از هدایت تحصیلی دانش آموزان به صورت آنلاین، به سراغ رئیس مشاور تحصیلی و تربیتی آموزش‌ و پرورش آذربایجان شرقی رفتیم تا اندر احوال این اقدام را از وی جویا باشیم.

,

, ,

جهانبخش غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج در خصوص تغییرات صورت گرفته در سیستم انتخاب رشته برای دانش آموزان، اظهار داشت: با توجه به تغییرات صورت گرفته در شیوه‌نامه‌ها و سیاست کلی آموزش‌وپرورش کشور، چون انتخاب رشته برای دانش آموزان از حالت سنتی خارج‌ شده است و به شیوه مدرنیته اجرا می‌شود، در میان جمعی از خانواده‌ها جا افتاده نشده است.

,

وی افزود: در این شیوه، تحصیلات دانش آموزان به‌صورت سیستمی، فرآیندی، جریانی و مستمری جمع‌بندی می‌شوند و در پایان رتبه بر اساس «الف»، «ب»، «ج» و«د» به آنها داده می‌شود.

,

رئیس مشاور تحصیلی و تربیتی آموزش‌وپرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه این شیوه به دستور نهایی رئیس‌جمهور به منصه اجرا رسیده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات این فرآیند، اولویت‌بندی بین دانش آموزان است که با اولویت‌بندی بعد از اتمام اولویت «الف» در هر یک از رشته‌ها به سراغ اولویت‌های بعدی خواهیم رفت تا حقی از کسی ضایع نشود.

,

وی ادامه داد: با توجه به استفاده از شیوه سنتی از سال 1373، جا افتادن شیوه نوینی در آموزش و پروش درسال‌های ابتدایی کمی کار سختی خواهد بود ولی این شیوه دارای حسن‌های زیادی بوده و با توجه به درک و استعداد دانش‌آموز، رشته‌ای که دانش‌آموز می‌تواند در آن موفق باشد را به وی پیشنهاد می‌کند.

,

غلامی با اشاره به تمایلات فکری به رشته تجربی، اذعان داشت: اکثراً دانش‌آموزان به توجه به روابط فامیلی یا وضعیت پزشکان در جامعه، تمایل به انتخاب رشته تجربی داشتند که این فکر و باور درست نبوده و باید تصحیح شود، چراکه فردای جامعه نیازمند به مهندس و هنرمند و حتی حقوقدان خواهد داشت که نباید این ذهنیت در دانش‌آموز به عنوان یک فکر نادرست باشد.

,

, ,

وی افزود: متأسفانه در بعضی از شرایط شاهد تغییر رشته بعد از انتخاب رشته نیز شده‌ایم، دانش‌آموزی که با اصرار زیاد و کمک اداره توانست به رشته تجربی ثبت‌نام گردد، امروز تقاضای تغییر رشته داشته و نمی‌تواند رشته تجربی را ادامه دهد یا از سوی دیگر دانش‌آموز تجربی نمی‌تواند در شهریور ماه یا حتی دردی‌ماه، فارغ‌التحصیل از رشته تجربی شود.

,

رئیس مشاور تحصیلی و تربیتی آموزش‌وپرورش آذربایجان شرقی با تأکید بر آمار و ارقام نفراتی که تمایل به رشته تجربی دارند، تصریح کرد: 580 هزار نفردانش‌آموز در کنکور 96 شرکت کردند که تمامی دانشگاه‌ها نمی‌توانند پاسخگوی این تعداد دانش‌آموز در رشته تجربی شوند و تنها می‌توانند 15 هزار نفر را پوشش دهند و این روند نامناسبی است، چراکه هرساله به تعداد این دانش‌آموزان اضافه می‌شود و در نهایت منجر به ترک تحصیل یا عدم ادامه تحصیل می‌گردد.

,

وی ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه‌ها، صندلی خالی برای دانشجویان و دانش‌آموزان رشته ریاضی وجود دارد، رشته‌ای که تمامی اصل زندگی بر روی آن حرکت می‌کند، بی‌توجه و کمرنگ دیده می‌شود.

,

غلامی با اشاره به کمک والدین در حین انتخاب رشته دانش‌آموزان، اظهار داشت: بعضی‌ اوقات شاهد هستیم که والدین از توانایی و رغبت دانش‌آموز بی‌خبر بوده و باعث افت و عدم علاقه وی به ادامه تحصیل می‌شود.

,

وی افزود: بعد از عید امسال، از دانش‌آموزانی که در زمینه انتخاب رشته هستند، آزمونی گرفته شد که این آزمون از نمره صد محسوب می‌شود و که در آن 35 امتیاز مربوط به عملکرد تحصیلی دانش‌آموز بوده، 30 امتیاز مربوط به سایر آزمون‌ها بوده و قسمتی از امتیازبندی مختص 13 دبیر متخصص در واحد تحصیلی بوده که در مورد دانش‌آموز نظر فنی خود را بیان می‌کنند، قسمتی از امتیاز متعلق به نظر خود والدین در مورد رشته درسی دانش‌آموز و در قسمتی خود دانش‌آموز خود را محک زده و در انتها سیستم آموزشی خودکار به دانش‌آموز امتیاز و رشته‌ای به عنوان پیشنهاد به وی صادر می‌کند.

,

, ,

رئیس مشاور تحصیلی و تربیتی آموزش‌وپرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید استعداد فرزندان در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: بااین‌حال، در گذشته فقط سال تحصیلی که در آن سال انتخاب رشته صورت می‌گرفت مدنظر بود، اما در این برنامه جدید تمامی سال‌های تحصیلی لحاظ شده و بر اساس همین روند برای دانش‌آموز اولویت‌بندی صورت می‌گیرد.

,

وی ادامه داد: قانون‌گذار در هنگام تصویب، اختیار رشته را به دانش‌آموز داده است و در صورت تصمیم‌گیری نهایی دانش‌آموز، رشته عنوان‌ شده در بیس او قرار گرفته و تنها کار این برنامه، راهنمایی و پیشنهاد برای دانش‌آموز است.

,

غلامی در پایان با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی اذعان داشت: با توجه به وجود رسانه‌ها که زبان گویای ادارات و سازمان‌ها محسوب می‌شود، باید مردم را آگاه سازند تا اولیا در این روند، متغیر مزاحم نباشند و در کنار آموزش‌وپرورش، تصمیم نهایی برای فرزند را اتخاذ کند، یعنی دانش‌آموز را با نزدیک‌ترین مسیر به هدف خودرسانیم و مانع از پیشرفت وی نباشیم.

,

وی افزود:ما تنها خدمات مشورتی دانش آموزان را انجام می‌دهیم و باید فرزندان را برای نیازهای فردای کشور آماده‌سازیم.

,

هرچند توضیحات مسئولین در این‌‌‌باره منطقی به نظر می‌‌رسد و چارچوب تعیین شده خالی از ایراد است اما در عمل آنچه که اتفاق می‌‌افتد با چیزی که در قانون آمده تفاوت فاحشی دارد و برخی مدارس به‌‌جای آنکه راهنمایی و مشاوره‌‌های لازم را ارائه داده و انتخاب نهایی را به دانش‌‌‌آموز واگذار کنند به جای او تصمیم می‌‌‌گیرند. برخی دانش‌‌آموزان ممکن است در برخی از دروس دارای نمرات خوبی نیز باشند اما شاید علاقه‌ای به آن درس نیز نداشته باشند و نخواهند در آینده شغلی مرتبط با گروه تحصیلی‌‌شان برگزینند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه