اخبار داغ

گزارشی از سیاسی بازی سفر حج؛

کارشکنی تازه عربستان در سفر معنوی حج/ سرانجام صدور ویزای حج 96 به کجا می رسد؟

کارشکنی تازه عربستان در سفر معنوی حج/ سرانجام صدور ویزای حج 96 به کجا می رسد؟
عربستان در ادامه سیاست‌های تبعیض آمیز خود در اعطای روادید حج برای افراد متقاضی از کشورهای مختلف، محدودیت‌هایی برای صدور روادید خصوصاً برای کشور ایران اسلامی اعمال کرده که با اعتراض شدیدی همراه بوده و این کشور مسائل سیاسی را فدای مسائل مذهبی و دینی کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تفتان ما، پس از مذاکرات انجام‌شده بین ایران و عربستان درباره‌ی فریضه‌ی حج تمتع عربستان امنیت زائران ایرانی را تضمین کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما,

این کشور ابتدا تعیین کرده بود هواپیماهای زائران باید مجدداً مجوز بگیرند، اما پس از مذاکرات این کشور پذیرفت زائران با هواپیماهای داخلی سفر کنند.

,

عربستان و ایران درباره‌ی پرواز و امنیت زائران به توافق رسیدند، اما مشکل بر سر صدور ویزا همچنان باقیست.

,

سعید اوحدی، سرپرست هیئت مذاکره‌کننده حج96، گفته است: «مسئله صدور ویزا هنوز حل نشده است در حالیکه ما راهکارمان را به صورت مکتوب ارائه کرده‌ایم».

,

عربستان تاکنون راهکار مشخصی ارائه نکرده است در حالیکه حرف ایران در این باره شفاف و روشن است. ایران خواستار صدور ویزا در داخل کشور است.

,

این در حالی ست که سرپرست معاونت امور حج و زیارت گفته است: «نخستین سری ویزاهای زائران ایرانی بیست و دوم تیرماه به صورت الکترونیکی صادر شده و روند تهیه و ارائه‌ی آن در حال انجام است».

,

کارشکنی عربستان تنها در مورد ارائه‌ی راهکار ویزای زائران نبوده است. این کشور درباره‌ی ویزای دیپلمات های ایرانی نیز تاکنون کارشکنی کرده است.

,

جمشید جعفرپور، رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفته است: «اعزام دیپلمات های ایرانی پیش از آغازحج یکی از توافقات ایران و عربستان بوده است».

,

وی اظهار کرده است:« تا هشت مرداد که زمان اولین پرواز گروه دیپلمات به عربستان است فرصت باقی ست. اگر تا آن موقع عربستان اقدامی در خصوص صدور ویزا نکند قرارهای قبلی لغو خواهد شد و در مورد اعزام زائران ایرانی تصمیم جدی اتخاذ خواهد شد».

,

علاالدین بروجردی، رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفته است: با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور عربستان سرکنسولگری و سفارت نداریم، دوماه قبل با مسئول سازمان حج و زیارت توافقی انجام گرفت مبنی بر اینکه ده نفر از اعضای وزارت خارجه با مصونیت دیپلماتیک عازم عربستان شوند. قرار بود این ده نفر اوایل شوال مستقر شوند و کارت های ویژه تردد را در اختیار بگیرند.

,

علی ای حال تنها ده روز تا پرواز دیپلمات ها مانده است اما عربستان اقدامی در خصوص توافق خود نکرده است با این حساب در حج آینده هر مشکلی به وجود بیاید به حساب عربستان نوشته خواهد شد.

,

بروجردی گفته است: «آرزو و دعای ما این است که بهترین و آبرومند ترین حج را در حج آینده داشته باشیم. ولی لوازم مرتبط با این امر هنوز فراهم نیست».

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه