اخبار داغ

پاسخ به برخی سوالات و شبهات دختران جوان در خصوص حجاب:

ریحانه محجبه؛ اسلام دختران را ارزشمند می داند

ریحانه محجبه؛ اسلام دختران را ارزشمند می داند
اسلام می گوید: دختران بسیار ارزشمند هستند و هر کس بخواهد به آنها نگاه کند باید وقت و هزینه بسیاری صرف کند، به خواستگاریشان برود و خانه ای در شان آنها تهیه کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از شبنم همدان، بانوان ایرانی به دلیل برخی صفت ها متمایزند. وقتی واژه دختر به گوش می رسد اولین صفتی که در ذهن تداعی می شود حیا ، عفت و نجابت است. این صفت ها برازنده دختران سرزمین ماست. دخترانی که به قداست چادرهایشان میتوان اقتدا کرد. به مناسبت دهه کرامت و روزهایی که با نام  دختران شناخته شده است  گفتگویی با مرضیه طاعتی موسوی دانشجوی فلسفه و فعال فرهنگی  در خصوص حجاب انجام دادیم .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان، ,

 

,

سوال و شبهه برخی دختران نوجوان در مورد حجاب

, سوال و شبهه برخی دختران نوجوان در مورد حجاب ,

به عنوان اولین سوال به یکی از شبهاتی را که برای بیشتر دختران نوجوان ما مطرح است می پردازیم.  عده ای از افراد به ویژه جوانان و نوجوانان شکایت دارند که چرا تنها زنان باید حجاب داشته باشند. این دختران جوان گاه با این استدلال که این روزها هوا بسیار گرم است و قرار نیست من خود را به زحمت بی افکنم  تا دیگران به گناه الوده نشوند به دنبال پاسخ و استدلال صحیح هستند.  شما چه پاسخی برای اینگونه افراد دارید ؟

,

مرضیه طاعتی پاسخ داد: متاسفانه در جامعه ما حجاب به صورت کامل بیان نشده است و دیدگاهع مردم از حجاب تصویر ابطری است. بسیار مهم است که مردم نسبت به حجاب نگاه زیبایی داشته باشند. در این خصوص بسیاری از نهاد ها مانند متولیان  رسانه ها ,آموزش و پرورش ,عرصه هنر و  ....... می توانند  در نشان دادن زیبایی های  حجاب تاثیر گذار باشند. این نهادها می توانند با گشودن زاویه های جدیدی در اذهان عمومی  و انجام کارهای فرهنگی متناسب با پوشش اسلامی این مساله مهم را حل کنند.

,

حجاب مسئله ای فردی نیست

, حجاب مسئله ای فردی نیست,

طاعتی در ادامه پاسخش بیان کرد: یکی از زویای دید مهم در مورد حجاب این است که به صورت خود خواهانه و فردی  به مقوله حجاب نگاه نکنیم بلکه دو گروه ( زن و مرد ) را مد نظر داشته باشیم. مطمئنا اگر یک طرفه به قضیه حجاب نگاه کنیم جامعه به صدمات جبران ناپذیری  مبتلا خواهد شد .اگر زنان بد حجاب در جامعه حضور داشته باشند و با بد حجابی خود و به رخ کشیدن زیبایی هایشان زنان دیگر را به عرصه رقابت می کشانند و علاوه بر خود باعث به گناه افتادن دیگران نیز می شوند. اگر زنان در عرصه اجتماعی دلبری کنند بنیان خانواده سست خواهد شد و فکر و روح مردان در گیر می گردد  و باعث به گناه هوس آلوده شدن آنان می شوند . زاویه دید دیگری که وجود دارد این است که با یکدیگر مهربان باشیم متاسفانه آموزه های نادرستی در گفتار افراد جامعه وجود دارد این است که می گویند هر کسی را در قبر خودش می گذارند اما گاهی اوقات گناهانی که از نظر ما  کوچک  هستند باعث به ابتذال کشیده شدن  یک جامعه می شوند. شاید پوشیدن  یک لباس شهرت  ناشایست سبب شود عده ای دیگری با تقلید از رفتار ما جرات بیشتری نسبت گناه پیدا کنند. زاویه دیگری که وجود دارد این است که افراد از زیبایی های ظاهری خسته می شوند و آن جذابیت ناب را از دست می دهند .

,

حجاب ظاهری ریشه در عفاف درونی دارد

, حجاب ظاهری ریشه در عفاف درونی دارد,

به عنوان دومین سوال به چالش دیگری که در ذهن دختران جوان ما وجود دارد می پردازیم . عده ای از دختران جوان می گویند اصل باطن و نیت افراد است و ظاهر آنها اصلا مهم نیست. این عده با ستناد به افراد ریا کاری که در جامعه وجود دارند و  در پشت ظاهر موجه حریم دین را زیر پا می گذارند قید ظاهر را حذف می کنند. پاسخ شما در این مورد چیست ؟

,

  طاعتی موسوی اظهار داشت : اولین نکته ای که باید در نظر داشت این است که بر طبق دین مبین اسلام هیچ یک از ما حق قضاوت کردن در مورد دیگران را نداریم و نباید در زندگی افراد جامعه در موارد غیر ضروری و لازم  کنکاش نماییم. اما حجاب ظاهری ریشه در عفاف درونی دارد کسی که بخواهد پاک باشد باید ظاهر وباطنش را یکی کند .آنان که بی قید و لاابالی اند ولی می گویند:" دلت پاک باشد" نمی دانند که پاکی دل ,در پاکی رفتار,متانت ,وقار نمایان می شود و از دل پاک جز نگاه پاک بر نمی آید. به قول یک مثل معروف: از کوزه همان برون تراود که در اوست. پس نمی توان پذیرفت  که از کسی عفونت گناه به مشام برسد ولی مدعی باشد دلش پاک است .

,

اسلام دختران را ارزشمند می داند

, اسلام دختران را ارزشمند می داند,

عده ای بد حجابی را نشان فرهنگ و تمدن می دانند پاسخ شما به آنها چیست ؟

,

دانشجوی فلسفه گفت: قرآن می فرماید :"و لا تبرجن تبرج جاهلیت الاولی " از امام صادق (ع) در تفسیر این آیه روایت شده است که ایشان فرمودند جاهلیت دیگری خواهد بود (سوره احزاب ایه 33). کسی که خودش را آرایش می کند و با ظاهر غیر متعارف  در اجتماع حضور پیدا می کند در واقع با عمل خویش دانسته یا نادانسته اعلام می کند مردم من حراج شدم. اما اسلام می گوید: خانم شما بسیار ارزشمند هستید هر کس بخواهد به تو  نگاه کند باید وقت و هزینه بسیاری صرف کند به خواستگاری ات بیاید خانه ای در شان تو تهیه کند, اگر آقای تو شد حق دارد به تو نگاه کند و گر نه به هر جوان هرزه ای خودت را عرضه کنی این حراج کردن است تمام وجود تو ارزشمند است مبادا این وجود و جسم ارزشمندت را به گناه آلوده کنی .

,

 

,

آیا تنها حجاب برای نشان دادن نجابت کافی است ؟

, آیا تنها حجاب برای نشان دادن نجابت کافی است ؟,

این بانوی فعال فرهنگی در پاسخ  اذعان داشت: برخی افراد زیر سنگینی حجاب هم،  وقیح وبی حیا هستند. اما باید بدانیم هنگامی که شخصی چادر سر می کند یعنی در برابر ارثیه حضرت زهرا (س) مسئول است . این مسئولیت یعنی نمی توانیم هم چادر بپوشیم هم بی حیا باشیم . چادر به دختران جوان می گوید تو نمی توانی هم چادر سرت کنی هم آرایش صورتت تو را بازیچه ی نگاه های هوس آلود مردان کند .چادر تو برایت عزت و امنیت به همراه دارد  به شرطی که حرمتش را نشکنی. شهید منصور رنجبران در وصیت نامه اش  می گوید : "این دنیا زود گذر است و به زودی همگی ما برای پاسخ در محکمه الهی حاضر می شویم و آن موقع است که ازشما زنان سوال می شود ای زنان آیا پیرو حضرت زهرا (س) بودید یا نه ؟چه جوابی دارید بدهید ؟

,

 

,

بانو برای تو می نویسم برای تو که برگزیده ای

,

برای تو که خنکای نسیم بهشت را به خوشیهای دنیوی نفروخته ای

,

برای تو که طلوع آفتاب فرج را مژده می دهی به دلت و تنها دلخوشی ات لبخند مولاست و رضایت پروردگارت

,

تنها برای تو می نویسم که با تولد لبخند حضرت معصومه (س) نامیده شده ای

,

برای تویی که معنای عشق را فهمیده ای

,

تویی که عشق آسمانی ات را

,

و دستان نجیبت را امانت می دانی

,

و به دست هر کسی نمی سپاری

,

گوارای وجودت باد آرامش آسمان

,

به راستی که چادر آرامشی می دهد هم قد آسمان

,

هم تراز خوابیدن روی شبنم های چمنزار

,

بانوی چادری مواظب قلبت باش

,

تو برگزیده ای تو انتخاب شده ای از آسمان

,

اهالی آسمان تو را برگزیده اند

,

که بار دیگر علمدار باشی لواء زینب (س) را

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه