اخبار داغ

دختر! موجودی که پیامبران برای داشتنش دست به دعا بر داشته اند

دختران ایتام و محسنین را به یاد داشته باشیم/ قلب‌هایی که عاشقانه می‌تپد و دخترانه عشق می‌ورزد

دختران ایتام و محسنین را به یاد داشته باشیم/ قلب‌هایی که عاشقانه می‌تپد و دخترانه عشق می‌ورزد
در روز دختر و پدر و مادرها سعی دارند تا به زیباترین شکل ممکن دختران خود را شاد و تکریم کنند ا در گوشه و کنار شهر هم هستند خانواده هایی که از صاحب دختر نشده اند و دوست دارند که خداوند به آنها عطیه ای الهی هدیه کند و این در حالی است که دخترانی هم هستند که از نعمت وجود پدر و مادر یا حتی سرپرستی با کفایت و لیاقت بی بهره هستند! کاش در این روز دختران ایتام و محسنین را فراموش نکنیم که آنها هم دلی دخترانه و عشقی سرشار در قلب خود دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، روژان زندیه -  دختر است یا پسر؟ این اولین سؤالی است که مادرها بعد از گذراندن چند هفته از بارداری از دکتر سونوگرافی می پرسند، اغلب با فهمیدن جنس جنین می گویند: هر چه خدا بخواهد تن سالم و اخلاق صالح داشته باشد اما در دل داشتن یکی از این دو جنس فرزند را دوست دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

علاقه به داشتن "پسر" به خاطر اینکه نیروی کاری و تولید کننده بوده است از قدیم الایام در بین جوامع رواج زیادی داشته و گاهاً هنوز وجود دارد. در زندگی های قبیله ای که غالباً با جنگ ها و تجاورزات بین قبایل همراه بود، داشتن دختر به دلیل تعارضات احتمالی به آنها و همینطور خرید و فروش دخترها به عنوان برده و کنیز برای خانواده ها موجبات سرشکستگی و حقارت را به دنبال داشت از این رو به هر صورت ممکن حتی از طریق کشتن دخترها! به دنبال از بین بردن یا کم کردن این دست ننگ ها در زندگی خود بودند.

,

فقر از هر چیزی بیشتر خانواده ها را برای داشتن پسر و دوری کردن از قبول سرپرستی دخترها وادار می کرد، دخترها به عنوان نیروی مصرف کننده ! بر فقر خانواده می افزودند و شوهر دادن آنها نیز متناسب با فرهنگ موجود در جامعه برای خانواه های فقیر اوضاع را سخت تر می کرد.

,

, , , ,

 

,

چرایی نه تاریخ گذشتگان به دختر!

, چرایی نه تاریخ گذشتگان به دختر!,

این نگاه مولد و نیروی محافظ به پسران خاص یک منطقه خاص نبوده است اما نگاه افراطی به در قرون گذشته دخترستیزی در برخی از مناطق مانند عربستان و کشورهای آفریقایی بیش از سایر کشورها گزارش داده شده است،  اما در ایران ما وضعیت به گونه ای دیگر بود برای مثال: در ایران باستان زنان دارای جایگاه بسیار بلند و مقامی بس ارجمند بوده اند و این نشان از تمدن بسیار غنی ایرانیان بوده است. اگر جایگاه زن را در یونان باستان توصیف کنیم می‌بینیم که زنان یونانی از اندک حقوق مدنی برخوردار بودند و اعراب با زنان و دختران، مانند چهارپایان رفتار می‏کردند و آنان را به صورت کالا در معرض خرید و فروش قرار می‏دادند. اینان، به خاطر حماقت و نادانی، دخترانشان را زنده به گور می‏کردند.

,

ظهور اسلام در تغییر نگاه به دختران آنقدر تأثیرگذار است که می توان گفت که« اسلام انقلابی بزرگ در اندیشه های ارزش گذاری بر انسان ها با توج به مقوله انسانیت به وجود آورد» این انقلاب فرهنگی در کشورهایی با تمدن های چند هزارساله چون ایران نمود و بروز بیشتری یافت.

,

اگر چه تاریخ ایران در خصوص جایگاه دختران و زنان در عرصه های حضور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارای فراز و نشیب های بسیاری است اما می توان ادعا کرد که در اکثر مواقع زنان ایرانی از حقوقی و جایگاهی ممتاز نسبت به زنان هم عصر خود در سایر کشورها برخوردار بودند.

,

با پیروزی انقلاب اسلامی و عملیاتی شدن نگاه متعالی اسلام به زن، شاهد توجه بیشتر به این قشر هستیم، به طوری که حتی در حرکت هایی نمادین نام گذاری روزهایی به اسم آنها مانند روز زن، روز دختر و روز پرستار ... بارزترین نمود این نگاه در کف جامعه است .

,

حالا همه دختر می خواهند! تبعیضاتی که داد پسرها را در آورده است!

, حالا همه دختر می خواهند! تبعیضاتی که داد پسرها را در آورده است!,

در دو دهه اخیر، این تغییر نگاه به سمت دخترها وقتی با برخی از خواسته های خانواده ها تلفیق شده و دخترها نشان داده اند که رسیدگی به پدر و مادر از ابعاد مختلف روحی، عاطفی، جسمی و حتی اقتصادی کم از پسرها ندارد بلکه گام هایی هم جلوتر هستند؛ کمتر پیش می آید که خانواده ای آروزی داشتن فرزند دختر آن هم در نخستین باری که مادر یا پدر می شود را نداشته باشند.

,

خبرنگار طنین یاس در میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها به سراغ زوج های جوان رفته است تا در مورد احساسشان برای داشتن فرزند دختر از آنها بپرسد.

,

, , , , ,

 

,

سیداحسان میرحسنی که قرار است چند ماه دیگر صاحب دختری به اسم زینب سادات شود، می گوید: پیامبر اسلام (ص) به دختر خود فاطمه (س) عشق می ورزید او را ریحانه می نامید و برای بوسیدن و بوییدن دختر به خانه علی علیه السلام رفت و آمد می کرد. کسی که فرزند دختر دارد باید بداند در پدری همچون حضرت رسول اکرم (ص) است و کوثر در خانه او جریان پیدا کرده است.

,

وی می گوید: کسی که دختر دارد ، وارث کوثر است و باید رفتار و کردار او هم محمدی باشد و من بعد از اینکه خانمم خبر دختردار شدنمان را داد، سجده شکر کردم.

,

مینا سجودی مادر دو دختر است که سومین فرزند خود را باردار است. به او گفته اند که فرزندش پسر است و از اینکه خداوند به او پسری عطا کرده بسیار خوشحال است. اما وی معتقد است که مادری با دختر آغاز کرده است و قطعا تفاوت های زیادی بین زنی که دختر بزرگ می کند با مادری که صاحب فرزندان پسر هست وجود دارد.

,

می گوید: اگر فرزند سوم هم دختر بود به همین اندازه خوشحال می شدم و با استناد به این گفته حضرت محمد(ص) « چه خوب فرزندانى هستند دخترانِ باحیا؛ هرکس یکى از آنها را داشته باشد؛خداوند آن دختر را براى او مانعى در برابر آتش دوزخ قرار میدهد» ادامه می دهد: وجود دختر در خانه باران رحمت الهی است و من فکر نمی کنم کسی دلش بخواهد که خانه اش از رحمت خالی باشد.

,

اصغر صامت، دخترش را در آغوش گرفته و در پارک بازی می دهد. در پاسخ به این سؤالم که چه احساسی نسبت به دخترش دارد، می گوید: دختر دام شاه نداره، صورت داره ماه نداره تو معرفت تا نداره ، عشق بابا است ناز بی شمار داره...

,

ثبات روابط عاطفی و رویش عشق در خانه هایی که دختر دارند 

, ثبات روابط عاطفی و رویش عشق در خانه هایی که دختر دارند ,

صامت که صافکار ماشین است می گوید: من خواهر ندارم و داشتن دختر برایم یک آرزو بود که خدا رو شکر خداوند آن را به من داد. او معتقد است که ثبات عاطفی در خانواده و روحیه عشق ورزی و گذشت قطعا در خانواده هایی دارای فرزند دختر هستند بیشتر هست و کسانی که خواهان زندگی سرشار از عشق و محبت هستند برای داشتن دختر دست و پا می شکند!

,

فاطمه کواکبی یک پسر و یک دختر دارد و می گوید: در این روز برای هر دو فرزندم هدیه خریده و در منزل چشن گرفتیم تا پسرم بداند بخاطر وجود خواهرش شب شادی داشتیم و قدر این خواهر را بداند و دختر نیز متوجه باشد که ما چقدر او را دوست داریم .

,

کوکبی عدم تربیت درست پسران در خاواده برای برخورد با دخترها را یکی از حلقه های مفقوده ارتباطی بین خواهر و برادر می داند و می افزاید: نوع برخورد و رعایت حقوق دختر پسر اگر در خانه آموزش داده شود، کمتر شاهد بروز اختلافات بین خواهر و برادر خواهیم بود، اختلافاتی که گاه والدین را محکوم به تبعیض می کند و می تواند تخم نفرت و تردید را دل فرزندان حتی تا بزرگسالی بکارد.

,

دست دعای پیامبران برای طلب دختر

, دست دعای پیامبران برای طلب دختر,

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی صالحی کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در خصوص شأن دختر در اسلام با استناد به حدیثی از پیامبراکرم(ص) : «"نِعمَ الوَلَدُ البَنَاتُ مُلَطِّفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤمِنَاتٌ مُبَارَکاتٌ مُفَلَّیَاتٌ"؛ دختران چه فرزندان خوبى هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمت‏رسانى، یار و غمخوار [اعضاى خانواده]، با برکت و پاکیزه کننده [در خانواده براى پدر و مادر.» می گوید: زن و دختر در سبک زندگی ایرانی- اسلامی جایگاه بسیار والایی دارد زیرا نه فقط باورهای ملی ما برای بانوان جایگاه و احترام ویژه‏‌ای قائل است بلکه دین مبین اسلام نیز تکمیل‌‏کننده این‏ جایگاه بود.

,

وی در ادامه به رفتار پیامبر اسلام با حضرت فاطمه(س) اشاره می کند و می افزاید: سبک رفتار پیامبر با دردانه خود،  زیباترین الگو را برای برخورد پدران با فرزندان دختر شان است.

,

این کارشناس مباحث دینی بیان می کند:  رسول خدا(ص) حضرت فاطمه(س) را بسیار گرامی می‏‌داشتند و ایشان را پاره تن خود می‏‌خواندند و با ورود حضرت زهرا(س) در یک جمع، پیامبر اکرم(ص) به احترام دختر مکرمشان تمام‌‏قد برمی‏‌خاستند.

,

آموزه های قرانی در سبک رفتار با دختران

, آموزه های قرانی در سبک رفتار با دختران,

حجت الاسلام صالحی آرزوی  دختر داشتن را مختص پیامبران می داند و اظهار می کند:مستحب است انسان، در صورتی که از دختر داشتن محروم است، دست نیاز به جانب حق بردارد و برای دختردار شدن با حال اخلاص به درگاه حق دعا کند و بنالد. ابراهیم خلیل آن پیامبر بزرگ با داشتن فرزندی چون اسماعیل و اسحاق به درگاه حق جهت دختردار شدن نالید. امام صادق(ع) دعای او را بدین صورت نقل می‌‏کند: اِنَّ اِبْراهیمَ سَأَلَ رَبَّهُ اَنْ یَرْزُقَهُ اِبْنَةً تَبْکیهِ وَ تَنْدُبُهُ بَعْدَ مَوْتِهِ. از حضرت حق درخواست دختر کرد تا حداقل پس از مرگش گریه‏‌کننده و ناله‌‏کننده و خلاصه مجلس گرم‏‌کن و یادآور داشته باشد.

,

این مشاور فرهنگی با اشاره به آیات قرآن به چگونگی برخورد پیامبران با دخترانشان اشاره می کند و می گوید: در داستانی که قرآن درباره دختران شعیب گزارش می کند، شیوه درست برخورد با دختران به روشنی تبیین می گردد و احترام واقعی و عملی نشان داده می شود. حضرت شعیب (ع) هنگامی که با پیشنهاد به کارگیری حضرت موسی (ع) به دلیل قدرت بدنی و امانت از سوی دختران رو به رو می شود، آن را می پذیرد و نشان می دهد که مشاوره با دختران و زنان هنگامی که با دلیل و برهان همراه باشد نه تنها نادرست نیست بلکه امری درست و راست می باشد.

,

, ,

وی ادامه می دهد: دختران شعیب (ع) به جهت تیزهوشی دریافته بودند که حضرت موسی (ع) شخصی افزون بر قدرت و قوت بدنی که در مواجه با دیگر چوپانان و آب دهی به گوسفندان نشان داده بود، دارای رفتاری درست می باشد و فردی امین می باشد. آنان در یک گفت و گوی کوتاه و برخوردی ساده دریافته بودند که حضرت موسی(ع) انسانی امین می باشد. 2

,

این کارشناس مباحث دینی با اشاره به سوره نحل که به دفاع از شخصیت و حقوق دختران پرداخته است، بیان می کند:  در این سوره خداوند به شدت کسانی که از شنیدن دختردار شدن خویش چهره کبود و دگرگون می سازند را سرزنش می کند که این چگونه رفتار زشت و زننده ای است که در پیش می گیرند؟ دختران همانند پسران هستند و از نظر خداوند تفاوتی در میان ایشان نیست. بنابراین نباید از شنیدن دخترداری رو سیاه کنند و خشمناک گردند و از مردم به جهت این خبر بگریزد و متواری شود و با خود اندیشد که آیا با خواری او را نگه دارد و یا زنده در گور و خاک کند؟ این چه حکم و اندیشه زشت و ناپسندی است!

,

دختران ایتام و محسنین را دریابید

, دختران ایتام و محسنین را دریابید,

 امروز میلاد باسعادت حضرت معصومه سلام الله  و روز دختر است، روزی که پدر و مادرها سعی دارند به هر طریق نیکویی دل دختران خود را شاد کنند و به پاسداشت حرم حضرت معصومه (س) دختران خود را تکریم کنند.

,

در این بین هستند خانواده هایی که از صاحب دختر نشده اند و دوست دارند که خداوند به آنها عطیه ای الهی هدیه کند و این در حالی است که دخترانی هم هستند که از نعمت وجود پدر و مادر یا حتی سرپرستی با کفایت و لیاقت بی بهره هستند! کاش در این روز دختران ایتام و محسنین را فراموش نکنیم که آنها هم دلی دخترانه و عشقی سرشار در قلب خود دارند.

,

انتهای پیام/ غ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه