اخبار داغ

اسرار تناقض اجتماعی کنگان را چگونه تعبیر کنیم؟

اسرار تناقض اجتماعی کنگان را چگونه تعبیر کنیم؟
در میان فرهنگ های مختلف، تعصب آگاهانه و نه کورکورانه بر روی یک همشهری یا همزادگاهی عادی یک شاخص در حفظ اصالت های معتبر بومی و محلی محسوب می شود و بر این پایه تعصب به معنای واضح آن" پرنسیب" تعصب شرافتمندانه ی است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا،در میان فرهنگ های مختلف، تعصب آگاهانه و نه کورکورانه بر روی یک همشهری یا همزادگاهی عادی یک شاخص در حفظ اصالت های معتبر بومی و محلی محسوب می شود و بر این پایه تعصب به معنای واضح آن" پرنسیب" تعصب شرافتمندانه ی است که بعنوان دیدگاهی آشکار برای غلبه بر تردید و ارتقاء ارتباطات اجتماعی و هم افزایی همه جانبه یک نقطه قوت و مرجعی برای عبور از نابسامان یهای  روز مره اجتماعی بشمار می آیدو بر آن اصرار دارد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوگانا،,


 گاهی در حال تلاش برای استفاده از فرهنگ همخوانی مختلف از قضایای روز که وضعیت را برای ما در خدمت به همدیگر تامین می کند گاهی مردد می شویم  و ما خودمان را به ناشنوائی و فاصله گرفتن از موضوعی که به اعتباری در آینده ممکن است موضوع ما باشد خود رابی خیال نشان می دهیم حتی اگر ما این کار را نکرده باشیم و نخواهیم چنین کاری را انجام بدهیم برخی سوابق رفتاری ما اینگونه نشان میدهد که خواسته یا ناخواسته در جریانی سیر می کنیم که در وهله ی اول ضرر آن به همشهری ما و در مرتبه دوم کل جامعه و خود ما بر می گردد .

,
,


سخن را طولانی نکنم و مواردی را در این راستا بر می شمارم و احتمالاً شما موارد بیشتری را سراغ داشته باشید همه میدانیم که کوزه گری و سفالگری بخشی از فرهنگ صنایع دستی بسیار قدیمی در شهرمان بوده و خیلی از همسالان بنده و بزرگترها بخوبی یاد دارند که علاوه بر اینکه تنها یکی از چند آثار باقیمانده آخرین کارگاه های سفالگری از نسل قدیم بالاتر از پاساز امین واقع در حسین آباد کنونی بود ولی کارگاه فعال پشت خیابان طالقانی و دبیرستان شهید بهشتی فعلی و تقریباً در موازات بنیاد مسکن مشغول کار بود . پس از مدتی با ایراد ی که به به دود و دم کوره ی آن گرفتیم از آنجا به فاصله ی چند صد متری به پائین تر از منطقه ی انتظامی منتقل شد و در ادامه ی همین اهتمام ما به هوای پاک به پائین تر از ترمینال تقریباً جنوبی ترین نقطه ی ضلع جنوبی شهر انتقال یافت با همین رفتار نشان دادیم که نسبت به آلودگی هوا خیلی حساسیم ولی در مقابل هرچه دوده و اکسیده ترافیک و هوای آلوده شرکت های اقماری حریم شهر بخوردمان دادند بدون اینکه عکس العملی واضح نشان دهیم صبوری کردیم و تحمل تا بگویند بهترین میزبان برای صنعت نفت و گاز هستیم!

,
,


نمونه ی دیگر وقتی رقابت میان یک غریبه و بومی در گاه شماری منصب و انتخابی یا مزایاوی از این دست شدت گرفته است پیش آمده که بعضی از ما طرف غریبه را گرفته ایم چون فریفته ظاهر او شده ایم و بومی را به حاشیه رانده ایم تنها به دلیلی که تا دیروز هم بازی ما بوده و یا ادا و اطوار کلاسیک ندارد.

,
,


نمونه ی دیگر گاهی برای بدست آوردن موقعیتی واهی آنقدر به یک غیربومی و غریبه تا بی نهایت اعتماد می کنیم که او شگفت زده و حیرت زده می شود. خودش که کلاهمان را بر می دارد که هیچ ، نشانی محل کسب کار جدید بی دردسر به فک و فامیل و آشنایان خود هم می دهد.

,
,


 حقیقتاً با دقت در موضوع ضروری فوق ، لزوم همزیستی مسالمت آمیز و تعامل انتفاعی دو جانبه با هیچ تازه از راه رسیده ی با طرح مشکل منطقی نیست؟ ولی چرا باید بر دست همکاری و بابت گفتمان همنوائی ما هیچ بومی دیگر بر روی آن نتواند حساب کند!

,
,


 گرچه نباید از ارزش همت خونگرمی و مهمانوازی مردممان کم کرد ولی بایداز نتایج تلخ تجربه غریبه پرستی درس گرفت و برخی واقعیت های ناکامی مترتب بر آن را ارزیابی کرد. شاید یکی از شواهد کافی باشد که ذکر کنیم در مراجع مختلف قضائی بخصوص در شورای حل اختلاف علل تشکیل برخی پرونده های غیر لازم حقوقی و کیفری را که با اندکی دقت می شد به این گرفتاری و درد سر نیفتاد گواه خوبی برای این مسئله باشد.
 

,
,
,

مطمئناً، هر یک ازعناوین مذکور قابل تعمیم بر همه افراد همشهری مان نیست و غالباً پیرامون اتفاقات و استثناها امور نسبی می چرخد ،طبعاً بخش بزرگتری از شهروندان بومی ما بانادیده گرفتن برخی ناملایمات،برای تحقق  همگرائی های محلی و بومی ارزش بالائی قائل هستند و در جامعه به تاثیرگذاری از طرق مختلف بنفع همشهریان گام برمی دارند اما برای رسیدن به درجه ی قابل اتکا باید تلاش بیشتر و همت افزون تری را گماشت تا این خلاء پر شود و انسجام درونی شهر اثرات مثبت خود را در همه ی ابعاد نشان دهد.

,


 امیدواریم آداب و رسوم عرفی اصیل کنگانی بر روی نسل حاضر و کودکانمان و یا نسل های آینده برای تحقق نقش هایی که اساس تغییرات مطلوب اجتماعی و ایجاد همبستگی به عنوان ارثی ماندگار منتقل شده از یک نسل به یک نسل اثر سازنده خود را برای تکمیل جامعه ی متوازن دست دهد و برای دستیابی به این اقدام لازم را به دور از تناقضات اجتماعی تمرین کرده و در آن موفق شویم.

,
,

 

,

عبدالمجید اورا

,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه