اخبار داغ

استاد علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا:

داشتن تعهد و تخصص لازمه انتصاب مدیران/انتخاب‌ها دستخوش بازی‌های سیاسی، جناح و فامیلی می‌شود

داشتن تعهد و تخصص لازمه انتصاب مدیران/انتخاب‌ها دستخوش بازی‌های سیاسی، جناح و فامیلی می‌شود
استاد علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا داشتن تخصص، تعهد و توانمندی را ملاک انتخاب مسئولان در سطح ملی و استانی دانست و گفت: این ‌ملاک‌ها در دولت ما رعایت نمی‌شود و بیشتر این انتخاب و انتصاب‌ها دست‌خوش بازی‌های سیاسی، جناحی، رفیق‌ و فامیل بازی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حسن رحیمی‌روشن در گفت‌وگو با خبرنگار  آوای سیدجمال؛ در خصوص ملاک و معیار انتخاب و انتصاب مدیران و مسئولان در سطوح ملی و استانی اظهار کرد: مدیر کسی است که اداره‌کننده و مدیریت می‌کند و در اولویت انتخاب یک مدیر کارآمدی و کار بلدی، توانمند و مختص بودن آن شخص باید لحاظ شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای سیدجمال؛,

وی تصریح کرد: البته قبل از کار بلدی و متخصص بودن یک فرد باید متعهد بودن او برای انتخاب یا انتصاب یک دستگاه و یا نهاد و اداره لحاظ شود؛ البته تعهد مقوله وسیعی است که تنها در نظام جمهوری اسلامی تأکید نشده بلکه در همه نظام‌های اجتماعی دنیا این بحث یک لازمه است.

,

این استاد دانشگاه ادامه داد: گاهی کشوری مانند ایران که حکومتش دینی بوده و قاعدتاً یک نظام اخلاق مدار است باید مدیر به آن‌ها متعهد باشد تا بتواند به مرم خدمت کند؛ اما گاهی که نظام سکولار است آنجا هم تعهد در بین مدیران باید وجود دارد؛ که برخی میگویند چرا ما بر تعهد اصرار می‌ورزیم و تنها تخصص کافی است اما این‌یک بحث انحرافی است چراکه تخصص لازم است اما کافی نیست؛ و متعهد بودن یک مدیر به بسیاری امور ازجمله فرهنگ، سابقه تاریخی، حزب و سیاست، اقتصادی و اجتماعی آن کشور بستگی است؛ بنابراین این‌یک بحث خاص نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که بگوییم ابداعی بوده.

,

وی خاطرنشان کرد: فردی متخصص باشد اما متعهد نباشد، قبل از اینکه سازنده باشد تخریب را دنبال خواهد کرد و همانند کسی است که چراغی به دست دارد و وارد تاریکی شده می‌تواند گزینش کند و بهترین‌ها را اما در حالی ه کسی تخصص ندارد و ناآگاه باشد به‌جایی برود، بخواهد ضربه بزند خیلی ضربه‌اش کاری نخواهد بود و همانند دزدی است که به کاهدان زده است.

,

رحیمی‌روشن تأکید کرد: بنابراین در انتخاب مدیران از شروط ابتدایی، اصلی و اساسی داشتن تعهد، تخصص و توانمندی است و اینکه آن مدیر به تعهد خود عمل کند یا خیر بحثی جداگانه است اما به‌طورقطع  همه این شروط رعایت نمی‌شود، چراکه اگر رعایت می‌شد در سطح جامعه دچار مشکلات نبودیم.

,

وی با بیان اینکه متأسفانه در انتخاب مدیران و مسئول در سطح ملی و استانی ملاک‌های اولیه هم رعایت نمی‌شود؛ گفت: در این انتخاب و انتصاب‌ها بازی‌های سیاسی، جناحی، باندبازی، رفیق‌ و فامیل بازی دخیل است که این‌ها را ممکن است زیرپوشش قانونی ببرند تا مشکلی پیش نیاید .

,

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه اگر در جامعه مدیری سالم، متعهد باشد جامعه هم به‌تبع سالم‌تر خواهد بود و البته بخشی از ملاک‌های انتخاب مدیران جهانی است، گفت: اگر کشور غیرمسلمانی را در نظر داشته باشیم، در بین آنان نیز دزدی و دروغ، رانت‌خواری و استفاده از اموال عمومی برای منافع شخصی عملی زشت بوده و ممکن است به دین خاصی مربوط نباشد، بسیاری از موارد ارزش‌های مشترک انسانی است اختصاص به فرهنگ خاصی هم ندارد اما وقتی در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم این ملاک‌ها توصیه مضاعف پیدا می‌کند و توصیه دینی هم پشت‌بند آن می‌آید و قاعده آن این مسئولان متعهدتر باشند و عمل کنند.

,

وی با اشاره به اینکه دولت‌های که انتخاب می‌شوند، قبل از اینکه تخصص و تعهد به معنای واقعی را مدنظر داشته باشند، بحث سنگین جناح‌بندی‌های سیاسی سایه می‌اندازد؛ افزود: در دولت یازدهم هم کرنست و کانی که قرارداد را امضاء کرده بودند، اگر در هر کشور دیگری بود صرف آن اتهام خوب بود که آنان به کار نگیرند اما  دیدیم که در دولت این‌گونه عمل نشد و آقای روحانی زمانی که خودش دبیر شورای امنیت ملی بودند، نامه نوشت و به انعقاد قرارداد کرنست انتقاد کرد؛ اما وقتی ایشان رئیس‌جمهور شد، همان افراد را به کار دعوت کرد و این مهم نمونه‌ای از آن است که الزاماً تعهد و تخصص به معنای واقعی مدنظر قرار نگرفت و بیشتر رنگ  بوی سیاسی داشت.

,

رحیمی روشن تأکید کرد: امیدواریم در دولت پیش رو رویه انتخاب مدیران تغییر کند اما بعید میدانم که این اتفاق بیفتد و همین روال دولت یازدهم را در برخی موارد تندتر شاهد خواهد بود.

,

وی یادآور شد: در سطح استانی نیز انتخاب مدیران بر اساس ملاک‌ها و معیارها نیست چراکه اگر در سطح ملی جناح پیروز که انتخابات را برده است بیشتر تمایل به این دارند  که از همفکرها و هم جریان‌ها استفاده کند و همین امر به سطح استانی و حتی شهرستان‌ها هم تسریع پیدا می‌کند و تأثیرخوهد داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه