اخبار داغ

"پارنجون" لرزبانان قدیم و تغیریافته ی امروز

"پارنجون" لرزبانان قدیم و تغیریافته ی امروز
لرزبانان برای دعوت اقوام و خویشاوندان به مراسم جشن عروسی کار دعوت را به شخصی سپرده اند که ضمن داشتن توانایی درطی مسیرهای مختلف زیبا سخن گفتن و شیوه درست ارتباط با مردمان را دارا باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از پایگاه خبری تحلیلی چرام پارنجون  که سنتی دیرین درمیان مردمان لرتبار است از دیرباز در میان مردم منطقه چرام و سایر مناطق استان کهگیلویه و بویر احمد مرسوم بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی چرام,

این اقدام که برای  دعوت اقوام و خویشاوندان به مراسم جشن عروسی کار دعوت را به شخصی سپرده اند که ضمن داشتن توانایی درطی مسیرهای مختلف زیبا سخن گفتن و شیوه درست ارتباط با مردمان را دارا باشد.

, .,

چون در قدیم تنها شیوه ارتباط مردم کلامی بوده است و وسایل ارتباط جمعی قوی که اکنون در دسترس است، موجود نبود به همین خاطر از میان افراد قبیله کسانی که ضمن دارا بودن خصائص ذکر شده از نظر مالی نیز نسبت به سایر افراد توان کمتری داشت ، انتخاب می‌کردند.

,

این کار تاضمن دعوت اقوام به جشن شادمانه خود منبعی از درآمد را نیز برای وی در نظر گیرند. اگرچه در گذشته پول چندانی در دست نبود و بیشتر مقادیری از مواد غذایی همچون  قند و برنج و موارد دیگر هدایایی بودند که برای جشن عروسی از طرف اقوام دریافت میشد اما بودند کسانی که پول هم هدیه می آوردند.

, .,

 به هر صورت صاحب عروسی پس از پایان پذیرفتن جشن عروسی مزد رنجی که پای شخص دعوت کننده کشیده بود را از همان چه خود دریافت کرده بود، پرداخت می کرد واین یکی از زیباترین نوع قدر دانی از آن شخص بود.

, .,

 اما در سالیان اخیر متاسفانه این رسم زیبا و خواستنی به شکلی مذموم و ناپسند تغییر یافته است به گونه ای که شخصی که برای دعوت انتخاب می گردد یا در زمان تحویل نامه دعوت ،دریافت پارنجون از مدعو می کند وگاها به گونه ای که باعث صدمه به آبروی دعوت شده می شود.

,

 و یا پس از تشریف فرمایی وی در جشن وهنگام صرف شیرینی یا شام آن عروسی، آنقدر نگاه ملتمسانه و همراه با طلب دارد که آرامش وی را مخدوش می کند.

,

 نسل گذشته ما در قبال این موضوع می بایست ضمن توضیح این مطلب با رعایت نهایت دقت وادب در برخورد با مدعوین خواستار بازگشت به یکی از زیباترین رسوم کهن این دیار شود که سکوت دراین خصوص گناهی است که بر گذشتگان ،ماندگار خواهد ماند.

, .,

صاحبان جشن ها که هزینه های کلان بابت دعوت از نوازندگان موسیقی های گاها ناخوشایند میکنند، تقبل این هزینه که حاصل رنج پای شخص دعوت کننده است نیز به چشم نمی آید.

,

 به هرحال ما میهمان جشن خود فرا می خوانیم و میهمان از دیرباز در میان اقوام لر جایگاهی قابل ستایش داشته است و شایسته نیست میهمان خود را با این رفتارهای دور از شان بیازریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه