اخبار داغ

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان:

سیاه لنگک، محصول رفع سفیدی مو/گیاه پر سیاوشان درمانی مناسب برای تنگی نفس در کودکان

سیاه لنگک، محصول رفع سفیدی مو/گیاه پر سیاوشان درمانی مناسب برای تنگی نفس در کودکان
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان اظهار داشت: در قدیم از پر سیاوشان برای درمان ریزش مو استفاده شده است که ماساژ با جوشانده آن باعث تقویت و سیاه شدن مو می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شستون، گیاه دارویی پر سیاوشان که در بلوچستان به سیاه لنگک معروف می باشد، گیاهی است پایا و دارای ریزوم خزنده همراه با ریشه ای باریک و ظریف و برگ های سبز رنگ دائم شبیه گشنیز که در مناطق مرطوب به ویژه در کنار آبشار ها قابل مشاهده می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شستون,

محمد رفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه گیاه پر سیاوشان یا  adiantum copillus-veneris در تمام مناطق معتدل و گرم بجز آمریکای جنوبی قابل رشد و پرورش است، اظهار داشت: در قدیم از پر سیاوشان برای درمان ریزش مو استفاده شده است که ماساژ با جوشانده آن باعث تقویت و سیاه شدن مو می شود.

, شستون,  adiantum copillus-veneris,

وی با اشاره به اینکه این گیاه در گیلان، مازندران، ری، تهران، خاش، زاهدان، سراوان و برخی از نقاط شرقی و غربی ایران پراکنش جغرافیایی دارد، افزود: در بلوچستان این گیاه به نام های سیالک، باریک لنگک، سیاوخشی و سیاه لنگک معروف است.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در ادامه تری ترپن، فلاوونوئیدها، کاروتنوئیدها، فنیل پرو و پانوئید را از ترکیبات شیمیایی این گیاه دانست و خاطر نشان کرد: برگ های گیاه دارویی پر سیاوشان داری موسیلاژ، قند، اسید گالیک، تانن، اسانس و ماده تلخی به نام کاپیلارین می باشد.

,

وی با بیان اینکه این گیاه درمان مناسبی برای رفع تنگی نفس در کودکان است، تصریح کرد: خوردن گرد خشک پرسیاوشان برای درمان اسهال بسیار مفید است.

,

دهقان درمان سرفه، سرماخوردگی، تقوست طحال و کبد، رفع سنگ کلیه و مثانه و سم زدایی کبد را از خواص دارویی این گیاه عنوان کرد و اذعان داشت: گیاه دارویی پرسیاوشان برای درمان برونشیت نقش مهمی ایفا می کند.

,

وی در پایان با بیان اینکه پرسیاوشان دارای خواص دارویی زیادی می‌باشد و مردم می توانند آن را از عطاری‌ها به صورت خشک تهیه کنند، گفت: برای دم کردن این گیاه فقط از برگ‌های آن استفاده کنید.

, .,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه