اخبار داغ

قیمت های نجومی پیاز و مرغ اشک بوکانی ها را نیز درآورد

قیمت های نجومی پیاز و مرغ اشک بوکانی ها را نیز درآورد
طی چند هفته گذشته مردم بوکان نیز همچون دیگر هموطنان خود در سراسر کشور شاهد پرکشیدن قیمت مرغ، تخم مرغ و پیاز هستند اکنون خرید این کالا ها برای قسمتی از همشهریان بوکانی به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کانی پرس، طی چند هفته گذشته مردم بوکان نیز همچون دیگر هموطنان خود در سراسر کشور شاهد پرکشیدن قیمت مرغ، تخم مرغ و پیاز هستند اکنون خرید این کالا ها برای قسمتی از همشهریان بوکانی به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس,

قیمت مرغ و تخم مرغ طی چند روز گذشته در بوکان دو برابر شده و پیاز نیز خود را در رده نجومی بگیران کلان می بیند و دگیر از همنشینی با سیب زمینی و گوجه فرنگی خود را فراتر می بیند.

,

این روزها گرانی، رکود و بیکاری سه ضلع مثلث اصلی مشکلات خانوارهای بوکانی را تشکیل می دهد که سبب شده دهک های پائین در این شهر از خرید و مصرف کالاهای نجومی همانند مرغ و پیاز و حتی تخم مرغ سر باز زنندو آنها را از سبد خرید روزانه خود حذف کنند.

,

در همین رابطه یکی از غرفه داران میدان میوه و تره بار بوکان در گفتگو با کانی پرس عنوان کرد: بنده که بیست سال است در این شغل هستم هیچگاه به یاد ندارم که پیاز به یک باره با چنین افرایش قیمتی رو به رو شده باشد.

,

محی الدین نسیم پور ادامه داد: طی چند سال گذشته هر جند شاهد ثبات نسبی بر بازار میوه و تره بار بودیم ولی هراز چند گاهی مردم با چنین افزلیش ناباورانه نیز رو به رو می شوند که داد همه از عمده فروش تا مغازه دار و مشتری را نیز در می اورد.

,

این غرفه دار میدان میوه و تره بار بوکان سبب این گرانی ها را عدم نظارت ها دانست و ادامه داد: اگر بر بازار نظارت های جدی و سخت گیرانه ای صورت گیرد هیچ گاه شاهد چنین افزایش های نخواهیم بود.

,

هرچند یکی از مهم ترین دلایل گرانی کالا های همچون پیاز و مرغ میزان تولید آنان است ولی نبود نظارت و همچنین احتکار را نیز می توان از دیگر دلایل این افزایش قیمت ها دانست که بازار را تحت الشعاع خود قرار داده است.

,

کارشناسان بخش کشاورزی بر این نظرند که در سال گذشته به دلیل سطح بالای زیر کشت پیاز، قیمت این محصول به شدت کاهش یافت و این دلیل عمده ای بود تا کشاورزان در سال جدید سطح زیر کشت خود را از پیاز تهی کرده و قیمت ها بالا رود این در حالی است که قاعدتا دولت باید با احتساب مصرف قیمت پیاز در داخل، ان را مدیریت کرده و اجازه کاهش این سطح را نمی داد و همچنین با بازرسی های گسترده از احتکار ان جلوگیری می کرد.

,

آنچه مثلم است نیاز مردم به پیاز؛ مرغ و تخم مرغ بیش از بسیاری از کالاهای دیگری است که بود و نبودشان بر سر سفره خانوار های ایرانی هیچ فرقی نمی کند از اینرو مسئولان و دولت مردان بایستی تمام توان خود را به کار گیرند تا با اجرای برنامه کارامد سیاست هایی را برای اصول کشاورزی و اقلام استراتژیک تعبیه کرده و برنامه مشخصی برای هریک از محصولات مورد نیاز خانوارهای ایرانی داشته باشد.

,

یکی از همشهریان بوکانی  نیز در ابطه با این گرانی ها به کانی پرس می گوید: مردم چاره ای جز خرید این کالاها حتی در وضعیت موجود نیز ندارد زیا بعد از نان قوت خالب مردم هستند.

,

این همشهری بوکانی ادامه داد: بسیاری تز خانوار های بوکانی به علت نبود کار و سرمایه در وضعیتی که قیمت مرغ بسیار کمتر از نرغ فعلی نیز بود توان خرید ان را نداشتند ولی باز می توانستند تخم مرغ و پیاز را تهیه کنند که متاسفانه اکنون و با اوج گرفتن این دو کالای اساسی از تهیه آنان نیز باز ماندند.

,

محمد محمدی با اشاره به روند ادامه دار این گرانی ها افزود: قیمت پیاز اشک مردم را دراورد  نشان داد که می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

,

یکی دیگر از بوکانی ها نیز به خبرنگار ما گفت: ما که هر روزه در بازار خرید می کینم قیمت اجناس نسبت به روز قبل بالاتر است اینکه مسئولان ادعا می کنند که تورم کاهش یافته حتما برای آنان این قیمت ها کم شده است.

,

فرهاد کریم پور ادامه داد: مگر کسی که ماهی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان درآمد دارد، و در خانه اجاره ای می نشیند و هزار مشکل کوچک و بزرگ دور و بر ان را گرفتند می تواند پیاز کیلیویی ۴۵۰۰ خریداری کند؟

,

بیگمان با نظارات و حمایت از کشاورزان و مرغ داران بومی می توان این مهم را در همین داخل شهرستان مدیریت کرد و همچنین سبب ایجاد اشتغال نیز شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه