اخبار داغ

آیت الله ری شهری:

انتقادپذیری و ولایتمداری دو ویژگی بارز آیت الله مشکینی بود/ جشنواره عملی آیت الله مشکینی راه اندازی شود

انتقادپذیری و ولایتمداری دو ویژگی بارز آیت الله مشکینی بود/ جشنواره عملی آیت الله مشکینی راه اندازی شود
متولی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: از نزدیک شاهد انتقادپذیری و ولایتمداری آیت‌ الله مشکینی بودم،ما می‌توانیم جشنواره‌ای با عنوان آیت‌الله مشکینی برپا کنیم و بیانات مقام معظم رهبری در وصف ایشان را برای طلبه‌ها تبیین کنیم .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران نیوز ، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در همایش بزرگداشت آیت‌ الله مشکینی که در سالن شیخ صدوق حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: از مسئولان شهرستان ری و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که این‌گونه مراسم‌ها را برگزار می‌کنند تشکر می‌کنم، در دو جا رحمت الهی به‌طور ویژه نازل می‌شود و یکی از آن‌ها امثال این جلسات است که صالحین، در آن یاد می‌شوند. آیت‌ الله مشکینی یکی از علمای ربانی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

متولی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) عنوان کرد: دومین مورد نیز زمانی است که انسان از دیگران دل می‌برد و به خداوند دل می‌دهد. ان شاء الله مشمول این الطاف الهی باشیم.

,

نوگرایی در حوزه علمیه از صفات آیت‌الله مشکینی

, نوگرایی در حوزه علمیه از صفات آیت‌الله مشکینی , نوگرایی در حوزه علمیه از صفات آیت‌الله مشکینی ,

آیت‌الله ری‌شهری در ارتباط با اهداف این‌گونه مراسم‌ها افزود: هدف از برگزاری این‌گونه جلسات، الگوگیری از منش و روش بزرگان دینی و کسانی که حق بر گردن ما دارند، است.

,

وی تصریح کرد: آیت‌الله مشکینی طبق فرمایش رهبری اسوه اخلاقی، علمی و عملی هستند. ایشان از نظر سیاسی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها الگو بودند. بنده که سال‌های مدید در کنار ایشان بودم نه تنها از دانش ایشان، بلکه از سلوک و رفتار ایشان هم الگوبرداری کردم.

,

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: در چند سالی که از وفات ایشان گذشته خیلی از نکات بارز ایشان از نظرهای مختلف بیان شده است. ایشان زمان‌شناس بودند و براساس نیازهای زمان می‌گفتند و می‌نوشتند.

,

آیت‌الله محمدی ری‌شهری اضافه کرد: نوگرایی در حوزه علمیه یکی دیگر از صفات ایشان بود. آیت‌الله مشکینی به شدت مخالف مطالب غیرمفید بود و نمی‌گذاشت که وقت طلبه‌ها با این موارد پوچ و واهی گرفته شود.

,

وی در ادامه به دو خصلت اخلاقی و سیاسی آیت‌الله مشکینی اشاره کرد و ابراز داشت: فکر می‌کنم این دو مورد را تا به حال نشنیده باشید. این دو نکته هم برای طلبه‌ها و هم برای دولتمردان و گروه‌های سیاسی بسیار آموزنده هستند. نخستین نکته که از نزدیک شاهد بودم، انتقادپذیری آیت‌الله مشکینی بود.

,

متولی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: انسان نباید در برابر انتقادات موضع بگیرد. ما باید نه تنها ناراحت نشویم، بلکه از انتقادهای سازنده استقبال هم کنیم. حدود ۴۵ سال قبل که ایشان در کاشمر تبعید بودند، راجع به برخی از مسائل به ایشان انتقاد داشتم. برخی از نزدیکان ایشان طوری عمل کرده بودند که خوشایند من نبود.

,

آیت‌الله محمدی ری‌شهری افزود: من نامه چند صفحه‌ای نوشتم و برای ایشان فرستادم. آن نامه را ندارم ولی جواب ایشان را دارم. بسیاری از افراد یا به انتقادات جواب نمی‌دهند یا اگر جواب دهند هم موضع تندی می‌گیرند. ایشان در پاسخ به من نامه مفصلی نوشتند که شش صفحه جواب داشت.

,

وی در ادامه اظهاراتش به خواندن بخشی از متن پاسخ آیت‌الله مشکینی پرداخت و گفت: نامه مبارک را زیارت کردم و از الطاف و لطف و وعظ و اندرزتان مسرور شدم و سپاس‌گذار‌. در پایان نیز فرمودند “چنین تند و عجولانه نوشتم و غلط‌های عبارتی حقیر که همیشه مبتلا به غلط هستم را می‌بخشید و از این هدیه‌ها که به من فرستادید ان شاء الله همیشه مضایقه نفرمایید و خیر اخوانم خواهید بود”. چند مورد این‌گونه پیدا می‌کنید که در جواب انتقادات، جواب منصفانه بنویسد و ابتدا و انتهای سخنش این‌گونه باشد.

,

باید طوری راه برویم که گرد محور ولایت باشیم

, باید طوری راه برویم که گرد محور ولایت باشیم, باید طوری راه برویم که گرد محور ولایت باشیم,

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: مسئولان و جناح‌های سیاسی باید این موارد را در نظر بگیرند. هر کسی ممکن است به اندازه خودش غفلت کند و دچار مشکل شود. اگر انسان انتقادپذیر باشد، بسیاری از دردسرها و مشکلات حل می‌شود.

,

آیت‌الله ری‌شهری به تشریح نکته دوم پرداخت و بیان داشت: ایشان عنایت خاصی به وحدت کلمه جامعه داشتند. امام خمینی(ره) این وحدت کلمه را رمز پیروزی می‌دانستند و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر این مورد تاکید می‌کردند.

,

وی یادآور شد: ایشان علاقه خاصی به امام خمینی(ره) داشتند و در نامه‌ای نسبتا تند به ایشان در ارتباط با اختلاف بین طلبه‌ها نوشتند “محبوبیت شما محصول سال‌ها زحمات و متعلق به همه مسلمان‌هاست. اگر وحدت بین سران حوزه‌ها از دست برود، دیگر در فکر نباشید که روزی برای اسلام بتوانید مردم را با یک اعلامیه تکان دهید. به وسیله اختلاف بین طلبه‌ها، مردم متنفر می‌شوند و هر کسی پیرو یک روحانی خاصی می‌شود”.

,

متولی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تاکید کرد: ایشان علاقه خاصی به امام داشتند و همین علاقه را بعد از امام، نسبت به رهبر معظم انقلاب داشتند و حضرت آقا نیز ایشان را دوست داشتند. ما باید طوری راه برویم که گرد محور ولایت باشیم.

,

جشنواره‌ عملی آیت الله مشکینی راه اندازی شود

, جشنواره‌ عملی آیت الله مشکینی راه اندازی شود, جشنواره‌ عملی آیت الله مشکینی راه اندازی شود,

آیت‌الله محمدی ری‌شهری با بیان اینکه من ندیدم که رهبر معظم انقلاب وصفی که برای آیت‌الله مشکینی کردند را برای شخص خاصی استفاده کرده باشند در پیشنهادی به جامعه‌المصطفی و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور عنوان کرد: ما می‌توانیم جشنواره‌ای با عنوان آیت‌الله مشکینی برپا کنیم و بیانات مقام معظم رهبری در وصف ایشان را برای طلبه‌ها تبیین کنیم تا علاوه بر جشنواره علمی، جشنواره عملی هم داشته باشیم و اخلاق را ترویج دهیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه