اخبار داغ

کارشناس تربیتی:

انسان ها از لحظه تولد تا مرگ سه «تیپ شخصیتی» را تجربه می کنند

انسان ها از لحظه تولد تا مرگ سه «تیپ شخصیتی» را تجربه می کنند
روانشناس و کارشناس خانواده سومین تیپ شخصیتی را «من خردمند یا من متعالی» معرفی کرد و گفت: کسی که به این مرحله رسیده همان کسی است که عشقش افلاطونی است، در اجتماع هم شخصی رهبری دارد و به دنبال اهداف بزرگتر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان اصفهان؛ غلامرضا نیک راهان، متخصص روانشناس تربیتی و کارشناس خانواده در آغازین روز دهه کرامت، در جمع خانواده های بهارستان اصفهان اظهار کرد: انسان هایی که در توجیه رفتارهای نادرستشان از جمله دلم می خواهد یا دلم نمی خواهد … استفاده می کنند، از نظر روانشناسی دارای تیپ شخصیتی احساساتی و من کودکی شان قرار دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان اصفهان,

غلامرضا نیک راهان با اشاره به اینکه بیشتر عشاق در زندگی به یکی از این دو گروه تعلق دارند افزود: انسان های احساساتی  معمولا گرفتار عشقی می شوند که درآستانه شروع سریع خاموش می شود و این عشق ظاهر بینانه و کورکورانه است به بیان ساده تر بعد از شش ماه الی یک سال از ازدواج عشق فی مابین می میرد و نوع دوم عشق، عشق خردمندانه، افلاطونی و هدفمند است  که سیرت آن بزرگ منشانه است.

,

کارشناس خانواده با طرح سوال که چگونه به عشق افلاطونی برسیم عنوان کرد: این عشق آنقدر بزرگ و هدفمند است که شخص رفتار با همسرش و اطرافیانش را به گونه ای تنظیم می کند تا در مسیر رسیدن به هدف بزرگش باشد.

,

وی با اشاره به اینکه افراد در جامعه در طول زندگی شان  معمولا در یکی از تیپ های شخصیتی قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: دسته اول کنیز یا نوکر، دسته دوم راننده و سومین و مهم ترین تیپ شخصیت ” رهبری و مدیریت” است و برای هر خانه ای یک رهبر کافی است.

,

نیک راهان بیان کرد: رهبر در خانواده حکم ناخدای کشتی را دارد و آن ناخدا به احتمال زیاد در طول مسیر خیلی اذیت می شود و در واقع این همان فشارهای زندگی است، اما سرانجام کشتی را به سلامت به مقصد می رساند و این مساله هنر یک رهبر است.

,

وی گفت: رهبر واقعی رهبری است که علاوه بر سن و مدرک آکادمیک رهبری برازنده او باشد و آنقدر بزرگ سیرت باشد که از مَنیت ها و مدرک ها فاصله گرفته است و سر مسائل کوچک دعوا نمی کند و اهداف کوچک را فدای اهداف بزرگتر نمی کند و فقط به فکر رسیدن به هدف اصلی است.

,

این روانشناس تربیتی خاطر نشان کرد: تحقیقات و آمارها نشان می دهد  که خیلی از مراجعه های زوجین  برای مشاوره قبل از طلاق و جدایی  به دلیل  این است که افراد به موقع نتوانسته اند ” هوش هیجانی ” یا همان احساسات فردی خویش را کنترل کنند.

,

به گفته وی، معمولا این گونه افراد، کسانی هستند که با وجود فاصله طبقاتی و اختلاف سطح سواد و فرهنگ و قومیت و عدم درک  متقابل  دوطرف و حتی خانواده های طرفین ازدواج می کنند و به بن بست می رسند زیرا عشقشان کورکورانه و ظاهری است.

,

نیک راهان با اشاره به افرادی که با همین فاصله طبقاتی و اختلاف سطح فرهنگ ها با هم ازدواج کرده اند و خانواده موفقی هم هستند تصریح کرد: این زوجین عشق افلاطونی را پیش گرفته اند یعنی تفاوت ها را پذیرفته اند و برای رسیدن به هدف بزرگتر بدون هرگونه تنش و مشکل با آرامش کنار یکدیگر زندگی می کنند.

,

وی با اشاره به اینکه نوع رفتار افراد شخصیت آنها را بیان می کند، ادامه داد: انسان ها از لحظه تولد تا مرگ سه نوع تیپ شخصیتی را تجربه می کنند که اولین شخصیت “کودک گونه” است.

,

وی افزود: انسان ها از لحظه تولد با احساس به دنیا می آیند (گریه کردن) که زبان اولیه بدن برای بیان احساسات است و به مرور با افزایش سن خشم – کینه- علاقه – گرماو سرما و… که به هوش هیجانی هم شناخته می شود.

,

این کارشناس خانواده تصریح کرد: دومین نوع شخصیت «والد بودن یا  من واقعی» نامیده می شود، که در افراد از سن سه سالگی شروع به شکل گیری در محیط خانواده و با یادگیری و تشخیص خوب و بد است به مرور که کودک به مدرسه و اجتماع وارد می شود باید ها و نبایدهای شخصیت او شکل می گیرد.

,

نیک راهان سومین تیپ شخصیتی را «من خردمند یا  من متعالی» معرفی کرد و گفت: کسی که به این مرحله رسیده همان کسی است که عشقش افلاطونی است و در اجتماع هم شخصیت اش رهبر و رئیس است و به دنبال اهداف بزرگتر می گردد.

,

این برنامه توسط کانون فرهنگی مهر اندیشان ساحل آرامش، که از ابتدای تابستان امسال با هدف اعتلای سطح روابط اعضای خانواده و ایجاد احساس امنیت و آرامش در خانواده با همکاری ناحیه مقاومت بسیج امام حسین(ع) اصفهان تشکیل شده و قرار است به مدت هشت هفته روزهای سه شنبه با عنوان « بانو سه شنبه های تابستانی برای تو» در شهر بهارستان برگزار شود.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه