اخبار داغ

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور:

آیت الله مشکینی یک سیاستمدار اخلاقی بود

آیت الله مشکینی یک سیاستمدار اخلاقی بود
حجت الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: آیت الله مشکینی یک سیاستمدار اخلاقی بود و سیاستمداران ما باید سیاستمداری اسلامی را از ایشان یاد بگیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به‌نقل از تهران نیوز ، حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی در همایش بزرگداشت آیت‌الله مشکینی که در سالن شیخ صدوق حضرت عبدالعظیم(ع) در حال برگزاری است، اظهار داشت: در هر استانی که امسال به مناسبت تکریم نماز جمعه برگزار می‌شود، نام آیت‌الله مشکینی نیز ضمیمه این نشست‌ها می‌شود و صفای خاصی به مجلس می‌شود‌.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

وی ادامه داد: من دیروز اراک بودم که اعضای ستاد استان مرکزی در مصلای شهر اراک گرد هم آمدند و تجلیل بسیار خوبی از آیت‌الله مشکینی هم انجام گرفت.

,

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور عنوان کرد: ایشان شخصیتی جامع داشتند و استادی برجسته بودند که بیش از ۶۰ سال در حوزه تدریس کردند و شاگردان بسیار زیادی را پرورش دادند. اکثر نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، تعداد زیادی از ائمه کشور و مدرسان حوزه‌های علمیه معتبر کشور از شاگردان آیت‌الله مشکینی هستند.

,

حجت‌الاسلام تقوی هم‌چنین افزود: ایشان وجود بسیار پربرکتی داشتند. ما در دوران حیات ایشان غافل بودیم و توجه نداشتیم اما اکنون که کتاب‌های مربوط به ایشان را می‌خوانیم، فعالیت و پرکاری مرحوم آیت‌الله مشکینی را مشاهده می‌کنیم.

,

وی تصریح کرد: بیش از ۵۰ جلد کتاب در وصف ایشان تالیف شده که اگر بخواهیم فقط این کتاب‌ها را ورق بزنیم، خسته می‌شویم. آیت‌الله ری‌شهری خدمت بزرگی به فرهنگ شیعه کرده و احادیث اهل بیت(ع) را به جامعه علمی کشور عرضه کردند.

,

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه بیان داشت: اگر بخواهم به لحاظ تاریخی تشبیه کنم، آیت‌الله ری‌شهری اقدامی مشابه اقدام علامه مجلسی را انجام دادند. آیت‌الله استادی هم در جمع ما حضور دارند که اقدامات ایشان نیز قابل توجه و تقدیر است. ما از این انسان‌های خدوم به مقدار کمی داریم و تجلیل از این بزرگان تجلیل از فرهنگ است.

,

حجت‌الاسلام تقوی اضافه کرد: کسانی که فارغ از جنجال‌های سیاسی و بگومگوهای جامعه در خدمت فرهنگ قرار می‌گیرند دارای ارزش خاصی هستند.

,

وی در ادامه ابراز داشت: ایشان شیوه خاصی در تدریس داشتند. من خودم مدتی در درس‌های ایشان شرکت می‌کردم و واقعا به نظرم باید روش‌های تدریس آیت‌الله مشکینی برای اساتید حوزه و دانشگاه تبیین شود.

,

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: ما باید اخلاق عملی را در حوزه‌ها ترویج دهیم و شخصیت اخلاقی آیت‌الله مشکینی را برای جوامع مختلف تشریح کنیم. من پیشنهاد آیت‌الله ری‌شهری را هم پیگیری می‌کنم.

,

حجت‌الاسلام تقوی افزود: زهد ایشان موضوع برجسته‌تری است که جای بحث فراوانی دارد. سیاستمداری ایشان نیز قابل توجه است‌. کسانی را در حوزه‌ها داشتیم که بر جدایی دین از سیاست تاکید داشتند اما آیت‌الله مشکینی شخصی بود که در متن سیاست هم قرار داشت.

,

وی در ادامه اظهاراتش اظهار داشت: البته سیاستی که ایشان دنبال می‌کردند شاخه‌های گوناگونی داشت. امام خمینی(ره) سیاست را به سه بخش تقسیم کرده‌اند که نخستین نوع سیاست، سیاست شیطانی است که متکی بر تهمت و افتراء می‌باشد.

,

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به تشریح سیاست‌های سه‌گانه از دیدگاه امام خمینی(ره) پرداخت و تشریح کرد: دومین نوع سیاست نیز سیاست حیوانی است و سعادت دنیوی را در نظر دارد و سعادت ابدی در این سیاست مطرح نمی‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

,

حجت‌الاسلام تقوی اضافه کرد: سومین و آخرین نوع سیاست، سیاست الهی است که به همه ابعاد انسانی و دنیا و آخرتی توجه می‌کند و امامان معصوم و پیامبران از این سیاست پیروی می‌کردند. این نوع سیاست، مصالح تمام انسان‌ها را در نظر می‌گیرد.

,

وی هم‌چنین تصریح کرد: آیت‌الله مشکینی از سال ۴۱ همراه با امام مبارزه را آغاز کرد‌. امام بیانیه‌ای صادر کردند که امسال، روحانیت عید ندارد. آیت‌الله مشکینی بلافاصله در جمع طلاب و علیه رژیم ستمشاهی سخنرانی کرد و روز بعد هم بازداشت شد.

,

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به تبیین برخی دیگر از اقدامات سیاسی آیت‌الله مشکینی پرداخت و بیان داشت: تاسیس جمعیت ۱۱ نفره سری در سال ۴۲ که با پوشش اصلاح حوزه علمیه آغاز شد نیز یکی دیگر از اقدامات این عالم فقید بود. دستگیری آیت‌الله مشکینی پس از امضاء نامه مرجعیت امام نیز از دیگر نکات است. ایشان به دلیل ضعف جسمانی که داشتند، از نجف به قم برگشتند که بلافاصله به کاشمر مشهد تبعید شدند.

,

حجت‌الاسلام تقوی اضافه کرد: ایشان شهر به شهر می‌رفتند و مردم را برعلیه نظام بسیج کردند. کسانی که در آن زمان حضور داشتند می‌دانند که تبلیغ علیه شاه چه تبعات بدی را داشت، روشنگری آیت‌الله مشکینی در قاهره، اعلام عدم صلاحیت شریعتمداری در پی افشای رابطه‌اش با کودتا و سایر موارد از دیگر اقدامات سیاسی مهم ایشان بود.

,

وی با بیان اینکه آیت الله مشکینی صاحب فقه بود اما وقتی با ولی‌فقیه روبه‌رو می‌شد، خودش را هیچ می‌دانست و چیزی نمی‌گفت، اظهار داشت: آیت الله مشکینی اعتقاد به ولایت فقیه را اجتهادا قبول داشت، اعتقاد داشت که تمام اقدامات باید حول محور ولایت فقیه باشد. ایشان رفاقت نزدیکی با آیت‌الله منتظری داشتند اما به خاطر موضوعی که پیش آمد، پیروی از ولایت فقیه را در اولویت قرار دادند و با آیت‌الله منتظری قطع رابطه کردند.

,

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان نقلی از آیت‌الله مشکینی مبنی بر اینکه گفته بودند یادم نمی‌آید دست کسی را بوسیده باشیم اما دست امام را بر روی چشمانم می‌گذارم گفت: ایشان هم‌چنین برای اخذ وجوهات از ولایت فقیه انتظار گرفت که این اقدام، بیانگر تواضع ایشان است، ایشان تکلیف‌گرا بود و در عرصه سیاست، به تکلیف عمل می‌کرد. در روزهای اوج انقلاب وقتی پاسداری جوانان انقلابی را می‌دید، کنار آن‌ها می‌رفت و به پاسداری مشغول می‌شد. تعدادی از طلاب در دانشگاه تهران به خاطر بستن فرودگاه و عدم صدور مجوز برای ورود امام خمینی(ره) به ایران تحصن کردند که ایشان جزو اولین تحصن‌کنندگان بود.

,

حجت الاسلام تقوی در پایان خاطرنشان کرد: ایشان یک سیاستمدار اخلاقی بود. ایشان معتقد بود که سیاست باید در اختیار اخلاق باشد. اخلاق ایشان در دوران طلبگی با اخلاقشان در دوران حضور در مجلس خبرگان رهبری سیاستمداران ما باید در محضر آیت‌الله مشکینی زانو بزنند و سیاستمداری اسلامی را از ایشان یاد بگیرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه