اخبار داغ

گزارشی از حال و روز وادی السلام شاهرود؛

فضای قبرستان شاهرود در تسخیر دست فروشان!/ دنیایی که آخرت را از انسان می گیرد

فضای قبرستان شاهرود در تسخیر دست فروشان!/ دنیایی که آخرت را از انسان می گیرد
حال و روز اینروزهای وادی السلام شاهرود دقیقا برعکس آن چیزی که است در دین و روایات دینی بر‌آن تاکید شده و از مسلمانان خواسته شده آنگونه که شایسته قبرستان است در آن حضور یابند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نسل شاهوار شاهرود وادی السلام یا همان قبرستان مشهور در روایات به مکانی اطلاق می شود که انسان بعد از کوچیدن از این دنیا در آن منزل می گزیند و در تمام روایات رسیده از اهل بیت(ع) حضور در آن باید انسان را یاد سرای آخرت انداخته و او را از گناه و فساد و امور دنیایی دور کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار شاهرود ,

زیارت‌ اهل‌ قبور فوائد و ثواب بسیاری دارد، و علاوه بر فواید عظیمه‏ اى که بر آن مترتّب است، باعث عبرت و آگاهى و زهد و بى‏ میلى به دنیا، و رغبت در آخرت مى‏ شود، عاقل آن است که در قبرستان از اموات عبرت بگیرد، تا حلاوت دنیا از دلش بیرون رود و شهد کالاى دنیوى در کامش تلخ گردد. بالاخصّ زیارت‌ قبور علماء، شهداء و مقرّبان‌ درگاه‌ خدا، همچنین زیارت‌ قبور ائمّه‌ علیهم‌ السّلام‌ حکم‌ دخول‌ در آب‌ کرّ دارد که‌ زائر را پاک‌ و از هر آلودگی‌ منزّه‌ می‌سازد.

,

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: «زُرِ القُبُورَ تُذَکّرُ بِهَا الآخرِةَ» به قبرستان زیارت اهل قبور بروید تا یاد آخرت در شما زنده شود و در جمله دیگری فرمودند: «زُورُوا قُبُورَ مَوْتَاکُمْ‏ وَ سَلِّمُوا عَلَیْهِمْ فَإِنَّ لَکُمْ فِیهِمْ عِبْرَةً.» به زیارت مردگان بروید و بر آنان درود و سلام بفرستید، زیرا این کار درس عبرتى براى شما مى‏ شود.

,

اما حال و روز اینروزهای وادی السلام شاهرود دقیقا برعکس آن چیزی که است در دین و روایات دینی بر‌آن تاکید شده و از مسلمانان خواسته شده آنگونه که شایسته قبرستان است در آن حضور یابند. زمان زیادی است که پنجشنبه های وادی السلام شاهرود تبدیل به پنجشنبه بازار شده و ظاهرا تنها ناراضیان این وسط مردمی هستند که از این مسئله به مشقت می افتند و مسئولین اعم از شهرداری و فرمانداری در قبال این معضل واکنشی از خود نشان نداده اند.

,

فروشندگان هر پنجشنبه ابتدای وادی السلام بساط می کنند و این محیط را که باید انسان را به آخرت و یاد مرگ نزدیک کند بیش از گذشته به بازار مکاره دنیا نزدیک کرده اند. علاوه بر این که مسئله ای دینی نادیده گرفته شده و ناراضیان زیادی دارد مشکلات عدیده دیگری را هم ایجاد کرده است که مهمترین آن را می توان ایجاد راهبندان های طولانی و بی نظمی، سر و صداهای بی جا و نامناسب در مسیر برای کسانی دانست که برای چند لحظه جدایی از دنیا و سر زدن به از دست رفتگانشان به این مکان قدم می گذارند.

,

وادی السلام محل ملاقات با ازدست رفتگان است و کسانی در این مکان حضور می یابند که دلشان برای عزیز از دست رفته شان تنگ شده و می خواهند زمانی با او خلوت کنند و در آرامش کنار مزارش قرآن بخوانند و حداقل چند دقیقه ای دل از این دنیای بی وفا بکنند و به دلداری بدهند که خوب خریداری است ولی حضور دستفروشان دنیایی این مکان آسمانی را از قداست انداخته است.

,

روی سخنمان با مسئولانی است که باید به این وضع رسیدگی کنند، مردم شهر می خواهند قداست وادی السلام باقی بماند اما تبدیل شدن این تکه از زمین که عجیب با آسمان پیوند خورده به بازار مکاره دنیا خاطرشان را آشفته و دلشان را چرکین کرده است.

,

امیدواریم این هفته که می آید و می خواهیم در این تکه آسمانی زمین با خدایی شده هایمان خلوت کنیم، صدای دستفروشانی که هندوانه های ابوجهلی دنیا را با فریاد به فروش می رسانند لابه لای قرآن خواندن هایمان نپیچد و یادمان را از خدا غافل نگرداند.

,

وستا الف

, وستا الف,

انتهای پیام

, انتهای پیام]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه