اخبار داغ

درخشش رزمندگان استان مرکزی در شکستن خیال خام منافقین برای ورود 33 ساعته به تهران

مرصاد جهنمی برای منافقین

مرصاد جهنمی برای منافقین
شش روز پس از پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران، در سوم مرداد سال 1367 منافقین و ارتش عراق به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است، عملیات مشترک خود با نام فروغ جاویدان را از مسیر "سرپل ذهاب" و از جنوب گردنه "پاتاق" (نزدیکی سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر "کرند" پیشروی کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ رژیم بعث عراق با حمایت مستقیم و غیرمستقیم کشورهای غربی و دیگر هم پیمانانشان در منطقه با حمله به ایران سعی بر آن داشت تا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را ساقط کند ولی مقاومت هشت ساله ملت ایران در برابر اشغال نظامی بخش‌های وسیعی از کشور موجب شد تا نیروهای بعث به شکل خفت باری از خاک کشور به بیرون رانده شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

شکستی که نگرانی غربی‌ها را از وضعیت موجود تشدید کرد و بنابراین نیروهای آمریکایی در خلیج فارس مستقیماً به نفع نیروهای اشغالگر صدام وارد عمل شدند و به سکوهای نفتی و هواپیمای مسافربری ایران حمله کردند تا روحیه مقاومت ملت ایران را تضعیف کنند.

,

«مرصاد» آخرین عملیات رزمى جمهورى اسلامى ایران در جنگ تحمیلى

, «مرصاد» آخرین عملیات رزمى جمهورى اسلامى ایران در جنگ تحمیلى, «مرصاد» آخرین عملیات رزمى جمهورى اسلامى ایران در جنگ تحمیلى,

بعد از قبول قطعنامه 598 از سوی ایران، سازمان مجاهدین با خیال اینکه ایران دچار آشفتگی گشته و مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران ناراضی شده‌اند، با همکاری و پشتیبانی ارتش عراق عملیات خود موسوم به "فروغ جاویدان" را به داخل خاک ایران آغاز کرد. وبه دنبال آن "عملیات مرصاد" آخرین عملیات رزمى جمهورى اسلامى ایران در جنگ تحمیلى هشت ساله برای مقابله با دشمن شکل گرفت، با این تفاوت که این بار نیروهای دشمن از جنس عراقی نبودند، بلکه ایرانیانى بودند که در قالب نیروهاى شبه نظامى موسوم به ارتش آزادى بخش ملى، تحت رهبرى مجاهدین خلق، با حمایت دولت عراق به مرزهاى ایران حمله کرده بودند.

,

حمله به ایران تنها پس از گذشت 6 روز از پذیرش قطعنامه

, حمله به ایران تنها پس از گذشت 6 روز از پذیرش قطعنامه, حمله به ایران تنها پس از گذشت 6 روز از پذیرش قطعنامه,

شش روز پس از پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران، در سوم مرداد سال 1367 منافقین و ارتش عراق به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است، عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از مسیر "سرپل ذهاب" و از جنوب گردنه "پاتاق" (نزدیکی سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر "کرند" پیشروی کردند.

,

ورود تانک های عراقی با آرم منافقین به خاک ایران

, ورود تانک های عراقی با آرم منافقین به خاک ایران, ورود تانک های عراقی با آرم منافقین به خاک ایران,

اولین ‌تانک‌های عراقی با آرم منافقین وارد شهر شدند و پس از تصرف "کرند"، حرکت خود را به سمت "اسلام‌آباد غرب" آغاز و به محض رسیدن به مدخل شهر برای آشفته کردن شرایط اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و تیراندازی کردند.

,

تحلیل نادرست منافقین از بن بست سیاسی -نظامی در ایران

, تحلیل نادرست منافقین از بن بست سیاسی -نظامی در ایران, تحلیل نادرست منافقین از بن بست سیاسی -نظامی در ایران,

تحلیل نادرست گروهک منافقین از اوضاع سیاسی نظامی ایران بر این بود که پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران، با توجه به برتری نظامی نیروهای عراقی و موفقیت نیروهای عراقی در بعضی از جبهه‌ها،‌ نشان از ضعف و عقب نشینی رزمندگان اسلام و سرخوردگی مردم از جنگ و جدایی مردم از دولت است. آنان بر این اعتقاد بودند که پذیرش قطعنامه از سوی ایران امری غیر ممکن بوده و تنها در صورتى جمهورى اسلامى قطعنامه را خواهد پذیرفت که به لحاظ سیاسى - نظامى و اقتصادى به بن بست کامل برسد.

,

خیال خام منافقین برای ورود 33 ساعته به تهران

, خیال خام منافقین برای ورود 33 ساعته به تهران, خیال خام منافقین برای ورود 33 ساعته به تهران,

به عقیده آنان اقدام به پذیرش قطعنامه از سوی ایران به منزله فروپاشى نظام خواهد بود و با سرنگونى قطعى حکومت ایران، زمینه براى انتقال قدرت به سازمان آنان فراهم خواهد شد. با توجه به این تحلیل و با توجه به وضعیت پدید آمده در جنگ (برتری نظامی عراق در بعضی از محورها)، منافقین فرصت را غنیمت شمرده و برای تحقق اهداف خود عملیاتی را که برای شهریور67 پیش‌بینی کرده بودند را، دو ماه جلو انداخته و اواخر تیرماه 1367 با یورش به مرزهای غربی عملیات "فروغ جاودان" را به فرماندهی "مسعود رجوی" و "مریم رجوی" آغاز کردند.

,

منافقین بر اساس یک برنامه زمان بندی شده 33 ساعته، در طرح خود برای رسیدن به تهران قصد داشتند با بهره‌گیری از 25 تیپ طی پنج مرحله، از شهرهای "پل سرذهاب"، "اسلام آباد"، "همدان" و "قزوین" عبور کرده و خود را به تهران برسانند و نظام جمهوری اسلامی را سرنگون سازند.

,

عملیات مرصاد در روز پنجشنبه، 5 مرداد 1367 با رمز مبارک یا علی ابن ابیطالب(ع) و به منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام آباد و کرند در غرب استان کرمانشاه آغاز شد.
 

,
,

جانشین وقت مخابرات لشگر 71 روح‌الله در عملیات مرصاد:

, جانشین وقت مخابرات لشگر 71 روح‌الله در عملیات مرصاد:,

رزم بی‌امان گردان 71 روح‌الله با منافقین در کمینگاه جهنمی

, رزم بی‌امان گردان 71 روح‌الله با منافقین در کمینگاه جهنمی, رزم بی‌امان گردان 71 روح‌الله با منافقین در کمینگاه جهنمی,

یحیی نیازی جانشین وقت مخابرات لشگر 71 روح‌الله در عملیات مرصاد، درباره این عملیات به خبرنگار ما می‌گوید: عملیات والفجر 10 در منطقه شمالغرب عراق در منطقه عمومی "حلبچه" و سد "دربندیخان" انجام شده بود و مناطقی همچون "حلبچه"، "دوجیله"، "بیاره"، "شهرک نظامی سید صادق" و سد "دربندیخان" را به تصرف خود درآورده بودیم.

,

پیش از پذیرش قطعنامه لشگر 17 علی‌بن‌ابیطالب(ع) به لشگر 71 روح‌الله و لشگر 17 علی‌بن‌ابیطالب(ع) تفکیک شد و رزمندگان اعزامی از استان مرکزی در قالب لشگر 71 روح‌الله در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند.

,

با پذیرش قطعنامه صدام و ایادی استکبار به تصور اینکه ایران در موضع ضعف قرار گرفته حملات جدیدی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از جنوب و دیگر مناطق طراحی و اجرایی کردند که با توجه به این حملات، مناطقی که نیروهای کمتری در آن مستقر بودند به تصرف دشمن درآمد.

,

خاطرم هست در منطقه "حلبچه" مستقر بودیم و عقب‌نشینی تاکتیکی و اختیاری به سمت منطقه عمومی مریوان را انجام دادیم، نیروهای ارتش در "دره شیلر" مستقر بودند، و به لشگر 71 روح‌الله ماموریت داده شد تا عملیاتی را با نیروهای ارتش برای عقب راندن نیروهای بعث عراق تا جایی که خیال حمله مجدد را در ذهن‌شان پرورش ندهند، انجام دهند.

,

دو روز قبل از حمله منافقین همراه با سردار سلیم‌آبادی، فرمانده وقت لشگر 71 روح‌الله و مسئول عملیات لشگر با تعدادی از رزمندگان در منطقه "شیلر" کار شناسایی را انجام دادیم تا صبح روز بعد برای استقرار قرارگاه تاکتیکی و حمله به دشمن آماده شویم.

,

زمانی که به مقر تاکتیکی برگشتیم سردار سلیم‌آبادی برای شرکت در جلسه قرارگاه عازم کرمانشاه شد تا هماهنگی‌های لازم را برای عملیات در "دره شیلر" انجام دهد؛ ساعت 3:30 بامداد بود که از طریق بی‌سیم درخواست برقراری ارتباط با آقای سلیم‌آبادی را داشتند و بالاخره موفق شدند در کرمانشاه با ایشان تماس برقرار کنند. بعد از آن بود که آقای سلیم‌آبادی با قرارگاه تماس گرفت و خواست تا سریع نیروها را برای حرکت به کرمانشاه آماده کنیم و عملیات "دره شیلر" منتفی شد.

,

 

,

مسیر مریوان تا کرمانشاه را با چشمانی اشکبار پیمودیم

, مسیر مریوان تا کرمانشاه را با چشمانی اشکبار پیمودیم, مسیر مریوان تا کرمانشاه را با چشمانی اشکبار پیمودیم,

نیمه شب به نیروهای گردان برپا داده شد. در مسیر حرکت به سمت کرمانشاه بود که از رادیوی ماشین شنیدیم که منافقین به "کرند غرب" و "اسلام آباد غرب" حمله کرده‌اند،احساس کردیم تکه‌ای از وجودمان را جدا کرده‌اند. هشت سال شهدای بسیاری را برای دفاع از ارزش‌ها داده بودیم تا یک وجب از خاک کشور به دست دشمن نیافتد و حال در پایان جنگ و پس از پذیرش قطعنامه دشمن از فرصت سوء استفاده کرده و به خاک کشور تجاوز کرده بود.

,

بلافاصله از طریق بی‌سیم با قرارگاه تماس گرفتیم تا از صحت ماجرا جویا شویم؛ قرارگاه "نجف‌اشرف" شهر کرمانشاه خبر را تائید کرد و درخواست کرد که به سرعت خود را به منطقه برسانیم، مسیر مریوان تا کرمانشاه را با چشمانی اشکبار پیمودیم، رادیو کرمانشاه هم مکرر اعلام می‌کرد که منافقین در حال نزدیک شدن به شهر هستند.

,

"کرند غرب" به تصرف منافقین درآمده و از "قصر شیرین" و "سر پل ذهاب" و "اسلام‌آباد" گذشته‌ بودند؛ بسیار نگران هموطنان‌مان در کرمانشاه بودیم و از سوی دیگر این مسئله بسیار برایمان سنگین بود که وطن فروشانی که سال‌ها برای صدام مزدوری کرده بودند به خود جرأت داده بودند که به خاک کشور اسلامی تجاوز کنند.

,

می‌خواستیم در کمترین زمان ممکن به منطقه برسیم و بتوانیم خشم خود را در کارزار مقابله با دشمن به نمایش بگذاریم، مسیر مریوان تا کرمانشاه را به سرعت پیمودیم. وقتی به مقر تاکتیکی در مریوان رسیدیم نیروها را ساماندهی کردیم.

,

 

,

مردمی که داوطلبانه پیام حضرت امام(ره) را لبیک گفته بودند

, مردمی که داوطلبانه پیام حضرت امام(ره) را لبیک گفته بودند, مردمی که داوطلبانه پیام حضرت امام(ره) را لبیک گفته بودند,

حضرت امام خمینی(ره) خطاب به مردم پیامی را صادر کرده بودند و خطاب به ملت ایران فرموده بودند؛ "امروز لازم است که مردم به جبهه‌ها بشتابند". خوب به تبع مردم بسیاری با شنیدن این پیام، آن را لبیک گفته و برای رویارویی با دشمن به سمت کرمانشاه حرکت کرده بودند.

,

مشکل تامین لباس و تجهیزات به دلیل خیل عظیم نیروهای بسیج مردمی

, مشکل تامین لباس و تجهیزات به دلیل خیل عظیم نیروهای بسیج مردمی, مشکل تامین لباس و تجهیزات به دلیل خیل عظیم نیروهای بسیج مردمی,

زمانی که به محل تجمع لشگر 71 روح‌الله رسیدیم شاهد خیل عظیمی از مردم استان مرکزی بودیم که در قالب گردان‌های بسیج خود را به منطقه رسانده بودند. حضور به قدری گسترده بود که برای تجهیز و البسه نیروها مشکل پیدا کرده بودیم، این حضور مردمی در واقع اولین واکنش ملت ایران به این حمله ناجوانمردانه بود.

,

سازماندهی مجددی صورت گرفت، در همین لحظات بود که شهید صیاد شیرازی وارد مقر شد و هماهنگی‌های لازم و اولیه را با سردار سلیم‌آبادی انجام داد، بنا شد دو گردان به منطقه اسلام‌آباد هلی‌برن شوند و از پشت سر منطقه‌ای را که منافقین در آن مستقر بودند را مسدود کنیم.

,

زمانی که منافقین در جاده "سر پل ذهاب" به سمت "کرند غرب" حرکت کرده بودند و از آنجا به اسلام‌آباد و سپس به سمت کرمانشاه، در منطقه گردنه چهار زبر (تنگه مرصاد) توسط نیروهای مردمی، که بخش عمده آن از تیپ قائم سمنان بودند مسیرشان مسدود شده بود و مانع پیشروری آنان شده بود.

,

پرواز شناسایی مشترک شهید صیاد شیرازی و سردار سلیم آبادی

, پرواز شناسایی مشترک شهید صیاد شیرازی و سردار سلیم آبادی, پرواز شناسایی مشترک شهید صیاد شیرازی و سردار سلیم آبادی,

قرار بود دو گردان بر روی جاده پل دختر به اسلام‌آباد هلی‌برن شود و از پشت مسیر منافقین را ببندند؛ با انجام هماهنگی و سازماندهی لازم پرواز شناسایی را سردار سلیم‌آبادی به همراه شهید صیاد شیرازی انجام دادند.

,

با این شناسایی هوایی دریافتیم که منافقین علیرغم هیاهو و ادعاهایی که در زمینه جنگ چریکی دارند به هیچ وجه به رزم اساسی آشنا نیستند چراکه از روی جاده آسفالت بدون اینکه در جناحین خود تامینی داشته باشند در حال حرکت بودند. این حرکت آنان نشان می داد که یا خیالشان آسوده بود یا اینکه بسیار ناشیانه رفتار کرده بودند که بدون تامین جناحین مستقیم از روی جاده در حال حرکت بودند. میزان و انواع تجهیزاتی که به همراه داشتند حکایت از این مسئله می‌کرد که ایادی استکبار این تجهیزات را در اختیار آنان قرار داده است.

,

زمانی که منافقین به تنگه "چارزبر" رسیدند تنگه توسط نیروها بسته شد و پس از شناسایی موقعیت منافقین سردار سلیم‌آبادی به واسطه تجربه نبرد در جبهه کردستان طرحی را برنامه‌ریزی کرد که مورد پذیرش فرماندهان قرار گرفت؛ در این طرح می‌بایست نیروهای منافقین را بر روی جاده به مانند قالب پنیر تکه تکه می‌کردیم تا میان نیروهایشان تفرقه ایجاد شود و نتوانند کار دفاعی را به خوبی انجام دهند و شکست آنان حتمی شود.

,

ساعت 16 بود که اولین گردان با هلی‌کوپترهایی که توسط شهید صیادشیرازی هدایت می‌شد، به پشت منطقه اسلام آباد و روی جاده پل دختر به سمت اسلام آباد نیروها را پیاده کردیم، امکان هلی‌برن گردان دوم فراهم نشد.

,

من به همراه سردار سلیم‌آبادی وارد منطقه شدیم، در آن لحظات بود که به خاطر برخی مشکلات نظیر تاریکی هوا، نیروی هوایی نتوانست از نظر مهمات و نیروی پشتیبانی ما را حمایت کند اما در عین حال نیروهای رزمنده که به منطقه هلی‌برن شدند از جمله رزمندگان خمین، اراک، محلات، دلیجان، ساوه و سایر رزمندگان استان مرکزی در قالب تیپ 71 روح‌الله در یک رزم بی‌امان با منافقین شرکت کردند و اولین ضربه را به منافقین وارد کردند.
 

,
,

رفتار وحشیانه منافقین با مردم بومی کرمانشاه

, رفتار وحشیانه منافقین با مردم بومی کرمانشاه, رفتار وحشیانه منافقین با مردم بومی کرمانشاه,

مردم بومی منطقه به محض شنیدن خبر حمله منافقین از رادیو، زنان و کودکان را تا جایی که ممکن بود از منطقه خارج کردند و عده‌ای نیز با تمام توان در مقابل منافقین ایستادند و مقاومت کردند. منافقین رعب و وحشتی در دل مردم منطقه ایجاد کرده بودند و وحشیانه‌ترین رفتار و جنایات را علیه آنان به نمایش گذاشتند.

,

با پذیرش قطعنامه تعداد نیروهای مستقر در یگان‌ها کمتر از قبل بود ولی به محض تجاوز مجدد نیروهای بعث از مرزهای جنوبی و غربی کشور و صدور پیام حضرت امام خمینی(ره)، خون تازه‌ای در رگ و ریشه مردم دوانده شد و مردم خیل‌آسا به سمت جبهه‌ها روانه شدند.

,

ورود نیروی هوایی ارتش به میدان

, ورود نیروی هوایی ارتش به میدان , ورود نیروی هوایی ارتش به میدان ,

در لشگر 71 روح‌الله پذیرای گردان‌های مردمی بودیم که در یک لحظه استعداد لشگر را دو برابر کردند؛ تا صبح درگیری بین نیروها وجود داشت. صبح روز دوم عملیات دو اتفاق رخ داد یکی اینکه خلبانان نیروی هوایی ارتش وارد عمل شدند و جاده را چند مرتبه بمباران کردند و تلفات سنگینی را بر منافقین تحمیل کردند و دیگری اینکه فرمانده کل سپاه(محسن رضایی) به همراه چند تن از معاونان خود به منطقه‌ای که رزمندگان حضور داشتند وارد شد.

,

با هماهنگی صورت گرفته و به فرمان فرمانده کل وقت سپاه قرار شد تا گردان ما که عملیات کرده بود به کرمانشاه انتقال پیدا کند تا با بازسازی قوای خود بتواند ماموریت دوم را ادامه دهد. گردان از پشت جاده موازی با جاده اسلام‌آباد به سمت کرمانشاه و راه‌های مواصلاتی به منطقه رزمندگان به عقب منتقل شد و برای عملیات شب بعد خود را آماده کرد.

,

به پادگان حضرت امام(ره) در محدوده جنوب غرب کرمانشاه تا گردنه پاتاق منتقل شدیم، پاتاق تنگه‌ای بعد از کرند غرب و دارای ارتفاعات بلند است که قرار شد روز دوم به این منطقه هلی‌برن شویم و شب در آن منطقه راه منافقین را ببندیم، و سمت مقابل هم ،یا یگان‌هایی بودند که از جنوب سازماندهی شده بودند، یا یگان‌های مردمی بودند که در منطقه ساماندهی شده بودند تا به منافقین حمله کنند و زمانی که منافقین به سمت خاک عراق فرار می‌کنند گردان ما برای دومین بار پشت منافقین را ببندد و ضربه نهایی را به آنان وارد کند.

,

منافقین، فرماندهان خود را به بی‌کفایتی متهم می‌کردند

, منافقین، فرماندهان خود را به بی‌کفایتی متهم می‌کردند, منافقین، فرماندهان خود را به بی‌کفایتی متهم می‌کردند,

در حمله روز اول منافقین، حمله رزمندگان لشگر 71 روح‌الله و حمله نیروی هوایی در صبح روز بعد کمرشان را شکست؛ زمانی که بی‌سیم را شنود می‌کردیم منافقین رکیک‌ترین فحش‌ها را نثار یکدیگر می‌کردند و فرماندهان خود را به بی‌کفایتی متهم می‌کردند. مشخص بود که سازماندهی و انسجام خود را از دست داده‌اند.

,

فرار منافقین از تنگه پاتاق

, فرار منافقین از تنگه پاتاق, فرار منافقین از تنگه پاتاق,

برای بار دوم زمانی که رزمندگان استان مرکزی به پشت دشمن هلی‌برن شدند در تنگه پاتاق منافقین یا از شنود بی‌سیم یا از حرکت نیروها متوجه حضور ما شده بودند و قبل از اینکه به منطقه برسیم پا به فرار گذاشتند. عده‌ای از آنان موفق شدند از خاک ایران خارج شوند و عده دیگری در کوه‌ها در حالیکه سرگردان بودند دستگیر شدند.

,

بازگشت بلافاصله مردم «اسلام آباد» و «کرند» به زندگی روزمره

, بازگشت بلافاصله مردم «اسلام آباد» و «کرند» به زندگی روزمره, بازگشت بلافاصله مردم «اسلام آباد» و «کرند» به زندگی روزمره,

شب دوم که هلی‌برن شدیم و دریافتیم که منافقین اقدام به فرار کرده‌اند اقدام به پاکسازی منطقه کردیم و مردم اسلام‌آباد و کرند بلافاصله به منطقه بازگشتند و زندگی روزمره خود را با امنیت و آرامش آغاز کردند.

,

درخشش رزمندگان استان مرکزی در عملیات مرصاد

, درخشش رزمندگان استان مرکزی در عملیات مرصاد, درخشش رزمندگان استان مرکزی در عملیات مرصاد,

لشگر 71 روح‌الله به واسطه عملیات مرصاد برای همیشه در صحنه تاریخ دفاع مقدس ماندگار شد و درخشش رزمندگان استان مرکزی که تا پیش از این عملیات در قالب لشگر 17 علی‌بن‌ابیطالب(ع) و پیش از آن نیز در مناطقی همچون کردستان، شمالغرب و جبهه‌های میانی حضور داشتند در قالب لشگر 71 روح‌الله نیز حماسه دیگری آفریدند.

,

تعدادی شهید و مجروح در این منطقه تقدیم اسلام کردیم و این اولین خشم رزمندگان اسلام علیه منافقین بود که به منصه ظهور رسید. اوج حضور مردمی در عملیات مرصاد مشهود است و اگر مردم در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های حق حضور پیدا نمی‌کردند و به مقابله با دشمن بعث نمی‌پرداختند پیشبرد جنگ کار آسانی نبود.

,

ملت ایران هشت سال دفاع جانانه داشت و هشت سال تحریم‌های متعدد را تحمل کرد و اجازه نداد که حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمن بیافتد. این چیزی جز ولایتمداری، باور مردمی و شایسته‌سالاری مردمی نبود.

,

صدام اعلام کرد که آتش بس را می‌پذیرد

, صدام اعلام کرد که آتش بس را می‌پذیرد, صدام اعلام کرد که آتش بس را می‌پذیرد,

توانستیم هشت سال دفاع مقدس را پیروزمندانه پشت سر گذاریم و با سربلندی متجاوز را به دنیا معرفی کنیم، ایادی استکبار از رژیم بعث حمایت می‌کرد و حتی مجامع بین‌الملل واکنشی را نسبت به تجاوز عراق به ایران از خود نشان نداده بودند، پس از سرکوبی نیروهای عراقی در جنوب و شکست منافقین بود که صدام اعلام کرد که آتش بس را می‌پذیرد چراکه با این شکست‌ها دریافت که توان مقابله با ملت ایران را ندارد.
 

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه