اخبار داغ

به مناسبت میلاد با سعادت امام هشتم صورت گرفت:

آداب و فضیلت زیارت معصومین

آداب و فضیلت زیارت معصومین
یک کارشناس علوم قرآنی بیان داشت: زیارت نوعی پیوند و قرار گرفتن در مدار معصومین (ع) ونشانه وفاداری و ولایت پذیری و تجدید بیعت با اهل بیت (ع)است. زیارت فرصتی برای پاکی و سبک شدن است و انسان را متوجه خطاهایش کرده و در او امید بخشش ایجاد می کند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان: دهه کرامت با تولد بزرگ بانوی اسلام حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با میلاد خورشید سرزمین توس حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) پایان می پذیرد. این روزها همه دلها سوی مشهد مقدس روانه شده است. عاشقان امام رضا چشم بر خورشید خراسان دوخته اند. در خصوص منزلت زیارت امام رضا (ع) گفتگویی با فاطمه السادات حسینی کارشناس علوم قرآنی و  استاد حوزه علمیه انجام دادیم .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان: ,

زیارت به چه معناست و چه اهدافی را در پی دارد  ؟

, زیارت به چه معناست و چه اهدافی را در پی دارد  ؟,

کارشناس علوم قرآنی اظهار داشت: زیارت از ریشه زَور و به معنای میل به چیزی و عدول از چیز دیگر است بعضی معتقدند زیارت به معنای قصد و توجه است. احمد بن فارس می گوید : "زائر را به این دلیل زائر می گویند که وقتی به زیارت تو می آید از غیر تو روی بر می گرداند ."زیارت تنها به معنای توجه و قصد خالی  نیست باید  علاوه بر میل و حرکت حسی کشش قلبی نیز در درون زائر  ایجاد شود.

,

زیارت فرصتی برای پاکی و سبک شدن

, زیارت فرصتی برای پاکی و سبک شدن,

وی افزود: زیارت به بیان واضح تر نوعی پیوند و قرار گرفتن در مدار معصومین (ع)است. زیارت نشانه  وفاداری و ولایت پذیری و تجدید بیعت با  اهل بیت (ع)است.  امیر المومنین (ع) نیک بخت ترین مردم را کسی می دانند که فزونی مرتبه اهل بیت (ع)  را بشناسد و به کمک آنان به خدا نزدیکی بجوید .هنگامی که انسان به زیارت مشرف می شود انس و تقرب به ائمه اطهار (ع) پیدا می کند .زیارت فرصتی برای پاکی و سبک شدن است زیارت انسان را متوجه خطاهایش کرده و در او امید بخشش ایجاد می کند .

,

 

,

پاسخ شما نسبت به وهابیان که  معتقدند زیارت شرک است و بعد از رحلت رسول اکرم (ص)پدید آمده است چیست؟

, پاسخ شما نسبت به وهابیان که  معتقدند زیارت شرک است و بعد از رحلت رسول اکرم (ص)پدید آمده است چیست؟,

مدرس حوزه علمیه اذعان داشت : درباره زیارت روایات فراوانی وجود دارد همچنین زیارت از نظر علمای چهارگانه اهل سنت کاری مشروع و مقبول است. خداوند در سوره توبه آیه 84 خداوند می فرماید (هرگز بر هیچ مرده ای از آنان نماز مگزار و بر سر قبرش نایست چرا که آنان به خداوند و پیامبر او کافر شدند و در حال فسق مردند). حضرت رسول اکرم در روایتی می فرمایند: "کسی که بعد از مرگم مرا زیارت کند همانند کسی است که در زمان حیاتم مرا زیارت کرده است ".

,

حسینی افزود: در سیره اهل بیت علیه السلام نمونه های فراوانی در خصوص زیارت پدران و اجدادشان وجود دارد پیامبر قبر حمزه سید الشهدا را زیارت می کردند و حضرت امام حسین (ع) قبر برادر بزرگوارشان را در بقیع هرجمعه زیارت می کردند. پیامبر اکرم (ص) نکته ای درباره زیارت امام رضا (ع) فرمودند :"به زودی پاره از تن من در زمین خراسان دفن خواهد شد و هر مومنی او را زیارت کند حق تعالی بهشت را بر او واجب  گرداند و بدنش را بر آتش دوزخ حرام کند .

,

 

,

آداب زیارت چیست و یک زائر چگونه باید خود را آماده زیارت کند ؟

, آداب زیارت چیست و یک زائر چگونه باید خود را آماده زیارت کند ؟,

فاطمه السادات حسینی ابراز داشت : یک زائر برای حضور در حرم باید پاک باشد؛ هم پاکی ظاهری و هم پاکی باطنی. غسل یکی از اعمال عبادی زیارت است. امام رضا (ع)  می فرماید : به درستی که هرکس غسل زیارت کرده و بعد از آن مرا زیارت کند مثل روزی که از مادر متولد شده  است از گناهان بیرون می آید.

,

وی افزود: اذن ورود یعنی  اجازه برای ورود به حریم حرم نوعی رعایت ادب و احترام گذاشتن تلقی می شود. اذن ورود زمینه درونی و قلبی برای زائر فراهم می کند. زمانی که  زائر از خداوند و پیامبر و ائمه اذن دخول می طلبد آمادگی قلبی در درون او بوجود می آید. مرحوم ایت الله بهجت (ره ) می فرمودند اگر اشک از چشم جاری شد زائر یقین پیدا  کند که برای ورود اذن پیدا کرده است .

,

آیا بوسیدن ضریح و در و دیوار حرم ثواب دارد ؟

, آیا بوسیدن ضریح و در و دیوار حرم ثواب دارد ؟,

کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد : بوسیدن ضریح به معنای ابراز محبت به صاحب قبر است بوسیدن مستحب و موجب ثواب است اما رفتن به سمت ضریح و بوسیدن آن نباید زمینه آزار دیگران را فراهم کند احترام به زائران احترام به آن حضرت است و موجب خشنودی امام می شود .

,

 

,

آیا همه دعاها باید مستجاب شوند گاهی اوقات عده ای می گویند من در محضر امام رضا (ع)بسیار دعا کردم اما دعایم مستجاب نشد نظر شما در این خصوص چیست ؟

, آیا همه دعاها باید مستجاب شوند گاهی اوقات عده ای می گویند من در محضر امام رضا (ع)بسیار دعا کردم اما دعایم مستجاب نشد نظر شما در این خصوص چیست ؟,

مدرس حوزه علمیه پاسخ داد : همه مسائل در دست خداوند است و امام رضا (ع) و سایر ائمه اطهار (ع) واسطه و فیض رساندن خداوند هستند توسل به اولیاء الهی تمسک به وسیله است. بدون شک هیچ انسانی در توسل و توجه به اولیاء خدا این بزرگان را مقصود قرار نمی دهد. بلکه معتقد است عطا و لطف و بسط امور در کف با کفایت خداوند است و ائمه اطهار (ع) واسطه رحمت او هستند. امام خمینی(ره) فرموده اند :"اگر حاجت از پیامبر و امام و هرکس غیر خدا به عنوان خدایی بخواهیم و او را مستقل در بر آورده شدن حاجت بدانیم شرک است.

,

حسینی در خصوص زیارت امام رضا (ع) اظهار داشت: حرم امام رضا (ع) قطعه ای ازبهشت است و محدثان و فقهای شیعه کثرت دعا و طلب حاجت را در حرم امام مستحب می دانند براورده نشدن دعای شما ممکن است به سبب نداشتن شرایط استجابت دعا یا به مصلحت نبودن اجابت آن باشد لذا باید به رضای الهی راضی باشید .اگر خداوند دقیقا آنچه خواسته اید برآورده نکند چیزهای بهتر دیگری به شما خواهد داد امام صادق (ع)می فرمایند :"خداوند دعای هر انسانی را که چیزهای خوب و درست بخواهد بر آورده می کند. ممکن است گاهی آنچه می خواهد به صلاح نباشد اما در عوض این دعا بلا و گرفتاری ها را از او دور می کند یا پاداش فراوانی را برای روز قیامتش کنار می گذارد ".

,

 

,

درباره فضیلت زیارت امام رضا (ع)توضیح دهید ؟

, درباره فضیلت زیارت امام رضا (ع)توضیح دهید ؟,

حسینی کارشناس علوم قرآنی اذعان داشت :مشهد مقدس و حرم امام رضا (ع) از اماکن و بقاع متبرک است و زائر با حضور در آن احساس نزدیکی به خداوند پیدا می کند. امام رضا (ع) در فضیلت توس فرموده اند: "به زودی توس محل آمد و شد شیعیان و زائرانم می شود. بدان هر که مرا در توس که از وطنم مدینه دور است زیارت کند روز قیامت در حالی که آمرزیده شده است با من و هم رتبه من خواهد بود ".آستان مقدس امام رضا (ع)از روزهای نخست خاکسپاری محل توجه زائران بسیاری بوده است.

,

 

,

ای کاش کبوتری به گنبد باشم

,

راهی ضریح یا که مرقد باشم

,

از لطف و عنایت و نگاه سلطان

,

ای کاش که ذیقعده به مشهد باشم

,

 

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه