اخبار داغ

لگدمال برجام زیر چکمه‌های بدعهدی آمریکایی‌ها؛

بزرگترین دستاورد دولت یازدهم به مرحله فرابرجام بی‌برجام رسید/ چراغ سبز جریان «ما نمی‌خواهیم» داخلی به تشدید تحریم‌ها

بزرگترین دستاورد دولت یازدهم به مرحله فرابرجام بی‌برجام رسید/ چراغ سبز جریان «ما نمی‌خواهیم» داخلی به تشدید تحریم‌ها
مانور چهار ساله دولت یازدهم بر موضوع برجام به عنوان کلید حل مشکلات کشور امروز طرف‌های مقابل را به وضع تحریم‌های بی‌سابقه‌ای کشانده که دیگر کسی نمی‌تواند قرار داشتن در مرحله فرابرجام بی‌برجام را انکار کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام سه کشور ایران، روسیه و کره شمالی با اکثریت 419 رأی موافق در مقابل سه رآی مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا و با اجماع 98 نفره موافقان در برابر دو اظهارکننده مخالف سنای این کشور در آستانه مواجهه با بی‌نظیرترین بسته‌های تحریمی تاریخ به بیان مقامات ارشد آمریکایی قرا گرفته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

در شرایطی که تنها امضای رئیس جمهور آمریکا برای اجرایی شدن این بسته تحریمی باقی مانده و کشورهای روسیه و کره‌شمالی خود را برای مقابله هرچه محکم‌تر در مقابل آن آماده می‌کنند اما برخورد با این موضوع مهم در میان برخی مسئولان جمهوری اسلامی ایران در فضای دیگری سیر می‌کند.

این تحریم‌ها در شرایطی طرح و در آستانه اجرا قرار گرفته که پیش از این نیز مسئولان سطوح مختلف آمریکا چه در ایالت‌ها و چه در دولت فدرال این کشور به بهانه و روش‌های مختلفی کم و بیش برجام را نقض کرده‌اند.

نوش‌دارو پس از تحقیر برجام

اما مذاکره‌کنندگان و مسئولان دولت یازدهم هر بار با توصیفات متفاوت و متناقض خود پای روح، جسم و جان برجام را در این وانفسای نقض‌های آشکار به گود انتقادات باز کردند تا طرف مقابل از این فرصت به خوبی استفاده کرده و با اجماعی کم‌نظیر هجومی بی‌سابقه را بر سه کشور مخاطره کننده امنیت کدخدای خودخوانده دنیا در حوزه‌های مختلف اعمال کند.

اکنون که در نهایت هیئت‌های مختلف ازجمله نظارت بر برجام بندهای نقض شده با این اقدامات آمریکایی‌ها را اقرار کرده است می‌توان به ضعف‌های مسئولان در عدم آینده‌نگری مناسب و نداشتن برآورد مناسبی از احتمال عدم وفای به عهد دولتی شهره به این روال پی‌برد.

تا جایی که به تازگی مسئولان در دولت و برخی نهادهای دیگر از نیاز به تدارک بسته مقابله‌ای با این تحریم‌ها و تناقضات برجامی سخن می‌گویند درحالی که توقع این بوده که بسیار پیش‌تر از این تمام فاکتورهای مقابله‌ای با هر تحرک نقض‌کننده‌ای با بهترین راهکار از پیش تعیین شده و در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ داده شود.

شاید اگر تاکنون طرف ایرانی گوشه‌ای از اقدامات از قبل اندیشیده شده درقبال اعمال چنین نقض و تحریمی از سوی آمریکایی‌ها را نشان می‌داد دیگر شاهد اجماع 98 نفره سنای آمریکا نیز نبوده و اصلاً کار به اینجا نیز کشیده نمی‌شد.

این درحالی است که درصورت وتوی این قانون از سوی رئیس جمهور آمریکا، با توجه به تصویب آن با رأی بالا در کنگره، وتوی دولت بی‌اثر خواهد بود و این قانون حداکثر تا 10 روز پس از تصویب به قانون تبدیل می‌شود و قابلیت اجرائی پیدا می‌کند.

خوش‌بینی مسئولان و فاز دوم تشدید تحریم‌ها

در هر صورت امکان چنین اقدامی از سوی آمریکایی‌ها وجود داشته است اما آنچه مهم به نظر می‌رسد دلیل گستاخی هرچه بیشتر آن‌ها با اعمال چنین تحریم‌هایی است که در واقع پس از نقض‌های مکرر، اکنون به واقع برجام را لگدمال کرده‌اند.

در همین راستا میثم معافی به عنوان تحلیلگر مسائل سیاسی به خبرنگار بلاغ، گفت: مبنای گفتمان انقلاب اسلامی شناخت نظام سلطه است چراکه نظام سلطه با ما دشمن بوده و عکس آن نیز صادق است.

وی افزود: کارگزاری که این مفهوم را نمی‌شناسد می‌تواند برای نظام و انقلاب دردسرساز شود بدین معنا که دردسرهای ایجاد شده به دلیل عدم شناخت از مبانی گفتمان انقلاب اسلامی در مواجهه با نظام سلطه است.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل دشمن دانستن دشمن را یک اصل برشمرد و خاطرنشان کرد: تمام کارگزاران نظام فارغ از همه جناح‌بندی‌های داخل کشور باید این اصول را بشناسند که یکی از اصول انقلاب اسلامی همان شناخت نظام سلطه است.

وی اضافه کرد: استراتژی آمریکا در فاز اول تبدیل ایران قوی به ایران ضعیف، در فاز دوم تبدیل ایران ضعیف به ایران منهای اسلام و در فاز سوم تبدیل کشور به ایران منهای ایران به معنای تجریه این کشور است.

معافی این سه مرحله را استراتژی آمریکا در مذاکرات با جمهوری اسلامی به عنوان پس زمینه مذاکرات خواند و تصریح کرد: درحالی که برخی جریان‌های دخلی به خصوص جریان حاکم اعتدال استدلال کرده‌اند که اگر ما ضعیف باشیم دشمن از دشمنی خود دست بر می‌دارد و باید در این بخش به آمریکا اعتماد کنیم.

وی افزود: این تفکر اعتماد به آمریکا بر خلاف اصول انقلاب و فرمایشات رهبر معظم انقلاب بوده چراکه مبانی فکری رهبری نیز برپایه بدبینی نسبت به آمریکا استوار است اما دولتمردان خوش‌بین بوده‌اند.

این استاد دانشگاه با منفی دانستن پاسخ مربوط به جواب دادن این خوش‌بینی‌ها، یادور شد: امروز به واسطه همین خوش‌بینی‌ها ما به مرحله فرابرجام بی‌برجام رسیده‌ایم و دشمن به دنبال فاز دوم تشدید تحریم‌ها است.

نهادهای عبور از تحریم، سیبل گام دوم تحریم‌ها

وی در پاسخ به چرایی تشدید تحریم‌ها و برنداشتن آن با وجود توافق، اضافه کرد: آمریکا متوجه شده است که دولت ایران برنامه‌ای غیر از برحام ندارد بنابراین باید برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی تحریم‌ها تشدید شود.

معافی تأکید کرد: دشمن به دنبال نتیجه انتخابات بود تا اگر همان دولتی روی کار بیاید که تمام برنامه‌ها، سیاست‌های داخلی و خارجی آن بر مبنای برجام بود پس باید تحریم‌ها تشدید شود و این امری طبیعی است.

وی گفت: ارگان‌ها و نهادهای دنبال‌کننده و ظرفیت‌ساز اقتصاد مقاومتی مانند سپاه و بسیج سازندگی باید منزوی شوند چراکه از منظر آمریکا سپاه و بسیج یک نهاد و سازمان نیستند بلکه تفکری بوده که در داخل ایران و خارج از آن تبدیل به یک الگوی بسیار قدرتمند در عرصه سازندگی شده که به دنبال ایحاد یک پل رو گذر از بزرگراه تحریم‌ها است.

این پژوهشگر سیاسی اظهار کرد: تا تفکر ما می‌توانیم وجود دارد تحریم‌ها به عنوان آخرین ابزار نظام سلطه برای مهار ایران بی‌اثر خواهد بود البته باید مواظب جریان نفوذ در داخل کشور بود چراکه جریان نفوذ دیگر جریان ما نمی‌توانیم نیست.

وی خاطرنشان کرد: جریان نفوذ کشور از ما نمی‌توانیم به ما نمی‌خواهیم تبدیل شده و دشمن روی جریان نمی‌توانیم و نفوذ جریان ما نمی‌خواهیم حساب ویژه‌ای در دوران تحریم‌ها باز کرده است.

در پایان معافی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در داخل به سپاه و رهبری می‌تازند نیز به جریان بدخیم ما نمی‌خواهیم رسیده‌اند.

نقض برجام و تحریم جدید؛ یک پیش‌بینی ساده

همچنین حسین حامدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، سبک رفتار آمریکا به عنوان ابرقدرت خودخوانده جهان با کشورهای نوظهور صاحب استقلال در دنیا را به جاده‌ای یک سویه توصیف و اظهار کرد: تاریخ نشان می‌دهد در هر شرایطی امکان بازی برد-برد با جریانی به سردمداری آمریکا تفکری غلط و از پیش شکست خورده است.

وی افزود: آمریکا نشان داده در هر عرصه، توافق و یا مذاکره‌ای که وارد شود نگاه از موضع بالا را در مقابل تمامی گروه‌ها و کشورها داشته و از این استراتژی خود نیز هرگز کوتاه نمی‌آید تا جایی که حسن نیت کشورهای مقابل را تبدیل به فرصتی برای ضربه زدن به آن‌ها حتی در شرایط همکاری می‌کند.

حامدی با بیان خاص بودن جمهوری اسلامی به عنوان طرف مذاکره کننده مقابل آمریکا در هر دوره زمانی، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی که حدود 40 سال به پشتوانه استقلال مردمی و مشروعیت دینی خود آمریکا را همواره تحقیر ساخته هرگز از ضربه این کشور در امان نمی‌ماند.

وی اضافه کرد: وقتی عدم پایبندی به تعهدات به یک رویه از سوی این کدخدا خوانده از سوی برخی مسئولان داخلی تبدیل شده، انتظار این می‌رفت که دلتمردان به خصوص در جریان مذاکرات کمی با کنترل شعف حاصل از فرصت دست‌داده برای ایجاد روابط با آمریکا خود را برای بدعهدی‌های احتمالی طرف مقابل نیز آماده سازند.

سیلی به برجام و بیداری دولت از خواب ایجاد شکاف در آمریکا

این تحلیلگر مسائل سیاسی گره خوردن برنامه‌های چهار ساله دولت یازدهم به برجام و قرار گرفتن این مذاکرات به عنوان شاه کلید ورود دولت به تمام آمال وعده داده به مردم را بهترین بهانه طرف مقابل در بدعهدی‌ها برشمرد و تصریح کرد: این کدخدا وقتی طرف ایرانی را به هرقیمت و در هر شرایط تحریمی عنصری منعطف و با نرمش ناشیانه می‌بیند بیش از پیش گستاخ شده و بر رفتارهای نامتعارف خود که حتی صدای شرکای اروپایی را هم درآورده می‌افزاید.

وی اضافه کرد: وقتی طرف آمریکایی می‌بیند که دولتی سرنوشت چهارسال یک ملت را به یک مذاکره گره زده و تا حد فراوانی نیز از مواضع عزتمندانه قبل خود کوتاه آمده، گستاخ‌تر شده و با اجماعی قاطع رأی به تحریم‌های تازه نیز می‌دهد.

حامدی با یادآوری ادعای دولتمردان به ویژه در ایام انتخابات نسبت به ایحاد شکاف در هیئت حاکمه آمریکا، رأی حداکثری اخیر مجلس نمایندگان و سنای این کشور به تحریم ایران را سیلی محکمی بر دولتمردان توصیف و تأکید کرد: مسئولان اجرایی کشور باید با این سیلی از خواب بیدار شده و رویای برجامی خود را در انتهای مسیر خود بپندارند.

در پایان وی گفت: برجام اکسیر جادویی بود که چهار سال مردم را در اغوای رسیدن به آرزوهای جهانی نگه داشت اما امروز سیلی‌های سنگین طرف بدعهد مقابل در حال رسوا ساختن عاملان این فریب و به خواب‌زدگی مردم است.

تجربه چهار ساله از مرگ یک خوش‌بینی و نگاه به ظرفیت داخلی

به گزارش بلاغ، حال که امید چهارساله مردم از کلید برجامی دولت به ناامیدی تبدیل شده و یادآوری رقص و پایکوبی‌های شبانه در خیابان‌های شهرها به خصوص مناطق شمالی پایتخت، یأس عمیقی را بر مردمی که دوباره رأی به ادامه این دولت داده‌اند تحمیل می‌کند، به نظر باید تدبیر واقعی از سوی دولتمردان نیز اندیشیده شود.

قطعاً اگر به بندهای 9 گانه رهبر معظم انقلاب نسبت به برجام از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی بیشتر توجه می‌شد امروز دیگر شاهد گستاخی طرف مقابل و دستپاچگی هیئت ایرانی برای تفره رفتن، توجیه و یا حتی اقدام متقابل نبودیم.

به هر حال دولت دوازدهم باید از تجربه چهار سال معطل گذاشتن ظرفیت‌ها، استعدادها و توان داخلی به بهانه چرخیدن کلید برجام درس گرفته و از توجیهات بی‌اساس در قبال نقض‌های پیاپی و آشکار این نوزاد بین‌المللی دست بردارد تا با اتکا به توان داخلی و استعدادهای سرشار طبیعی و انسانی نهفته در این کشور رونق واقعی، بلندمدت و عزتمندانه بدون نیاز به دراز کردن دستان خود به خارج از کشور را بتوان تجربه کرد.
,
,
,
,
,
, نوش‌دارو پس از تحقیر برجام, نوش‌دارو پس از تحقیر برجام,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, خوش‌بینی مسئولان و فاز دوم تشدید تحریم‌ها, خوش‌بینی مسئولان و فاز دوم تشدید تحریم‌ها,
,
,
,
, بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نهادهای عبور از تحریم، سیبل گام دوم تحریم‌ها, نهادهای عبور از تحریم، سیبل گام دوم تحریم‌ها,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نقض برجام و تحریم جدید؛ یک پیش‌بینی ساده, نقض برجام و تحریم جدید؛ یک پیش‌بینی ساده,
,
, بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
, سیلی به برجام و بیداری دولت از خواب ایجاد شکاف در آمریکا, سیلی به برجام و بیداری دولت از خواب ایجاد شکاف در آمریکا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تجربه چهار ساله از مرگ یک خوش‌بینی و نگاه به ظرفیت داخلی, تجربه چهار ساله از مرگ یک خوش‌بینی و نگاه به ظرفیت داخلی,
,
, بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه