اخبار داغ

مدرس حوزوی تببین کرد:

نماز اول وقت مورد تاکید عموم ائمه معصومین است

نماز اول وقت مورد تاکید عموم ائمه معصومین است
حجت الاسلام امیریان شناخت دقیق سیره عبادی و اجتماعی حضرت امام رضا(ع) برای شیعیان آن حضرت لازم دانست و گفت: ولادت اهل بیت بهترین فرصت برای تبیین سیره عبادی واجتماعی این بزرگواران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مباحث؛ استاد حوزه علمیه اصفهان، صبح امروز در جمع طلاب به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) به فضیلت زیارت ایشان اشاره و اظهار کرد: امام جواد (ع) ضمانت بهشت را برای زائر پدرش کرده و فرمودند «ضمنت لمن زار قبر ابی بطوس عارفاً بحقه الجنه علی الله عزّو جلّ»(عیون اخبارالرضاج2ص256).

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مباحث,

حجت الاسلام مجتبی امیریان بررسی سیره امام رضا (ع) را برای شیعیان و زائران آن امام همام لازم دانست و اذعان کرد: برای زیارت ثامن الحجج(ع)  با معرفت می بایست بحق آن عزیزان را شناخت، لذا یکی از سیره های امام سیره عبادی ایشان بوده است .

,

وی ادامه داد: رجاء بن ضحاک خود مامور دستگاه مامون در انتقال امام (ع)  از مدینه به خراسان بود  که دراین زمینه می گوید: امام در طول این مسیر مرتب ما را به نماز اول وقت سفارش می کردند و می فرمودند نماز سه گونه است؛ اول وقت، وسط وقت و آخر وقت که اول وقت ثواب ویژه دارد و رضوان اکبر است.

,

وی افزود: قرآن کریم می فرماید« و رضوان من الله اکبر»(توبه/77) و نماز وسط وقت ثواب خودش را دارد و آخر وقت نیز برای رفع تکلیف است.

,

استاد حوزه عنوان کرد: این چنین تعریف و بیان از زبان شخصی چون رجاء بن ضحاک فرستاده طاغوت بود و دلیلی ندارد بی مورد از امام تعریف کند که امام در آن مشقت نیز نماز اول وقت می گذاشتند بنابراین زائر امام رضا(ع) نیز باید به این سیره عبادی تاسی کند.

,

حجت الاسلام امیریان در ادامه مبحث بررسی سیره عبادی امام (ع)  بیان کرد: امام رضا(ع) مخصوصاً در عمل و کردار خود، بارها نقش نماز و عبادت را برای محبین و شیعیان خود تبیین کرده است که به عنوان نمونه فرمودند، نماز شب سه اثر دارد، اجیر من عذاب القبر و من عذاب النار(عذاب قبر از نمازشب خوان برداشته می شود) دوم آنکه عمرش طولانی می شود و در آخر وسعت در معیشتش ایجاد می شود.

,

وی افزود: واقعاً خیلی از گرفتاری های ما که به محض زیارت اهل بیت (ع) از آنها تقاضا داریم این چنین موارد است  که راهکارش را خودشان گفتند و فقط به عمل ما نیاز است، مگر سه وعده نماز ما حتی به جماعت چقدر طول می کشد که یا آخر وقت بجا آورده می شود و یا قضا می شود.

,

این محقق حوزه  به بررسی دومین سیره زندگی حضرت پرداخت و گفت: دومین سیره بارز ایشان سیره اجتماعی ایشان است به گونه ای خود حضرت در روایتی فرمودند، خدا در قرآن سه چیز را کنار سه چیز قرار داده یعنی این موارد کنار هم موثرند و قابل جدا کردن نیستند.

,

وی اظهار کرد: نماز و زکات :«امر بالصلاه و الزکاه فمن صلی و لم یزک لم تقبل منه صلاته»یعنی کسی نماز بخواند ولی اعتقادی به پرداخت وجوهات شرعی خود نداشته باشد فایده ای ندارد.

,

وی ابراز کرد: دومین مورد شکر خدا و احترام به والدین، یعنی احترام به والدین و شکر خودش را کنار هم قرار داده تا جائی که می فرماید اگر کسی والدینش را احترام نکند شکر خدا را هم نکرده است.

,

استاد حوزه اصفهان سومین مورد را از منظر قران کریم، تقوا و صله رحم بر شمرد و گفت: تقوا و صله رحم نیز از هم جدا شدنی نیستند و اگر کسی قطع صله رحم کند تقوایی ندارد، که البته این روایت در بحارالانوار ج71ص67موجود است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه