اخبار داغ

خدام کاروان زیرسایه خورشید:

خدمت به زائران امام رضا (ع) را با هیچ چیز دیگری عوض نمی کنیم/ عشق به امام، عشق به همه خوبی ها است

خدمت به زائران امام رضا (ع) را با هیچ چیز دیگری عوض نمی کنیم/ عشق به امام، عشق به همه خوبی ها است
جمعی از خادمان آستان قدس رضوی که همراه با کاروان "زیر سایه خورشید" به استان سمنان سفر کرده اند از عشق و ارادت خود به ساحت نورانی امام رضا علیه السلام گفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با فرارسیدن میلاد مسعود حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع)، جمعی از خادمان آستان قدس رضوی که همراه با کاروان "زیر سایه خروشید" به استان سمنان سفر کرده بودند با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت فضای این شبکه را به عطر بارگاه شمس الشموس امام رضا (ع) معطر کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرآت,

در این بازدید یک ساعته حجت الاسلام علیرضا اندرزگو و آقایان سید علی لعل سجادی، جمشید مهدوی کوچک سرایی و جلال صداقت از خادمان آستان قدس رضوی به سوالات خبرنگار مرآت پاسخ دادند.

, مرآت,

متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:

,

مرآت- استقبال مردم استان را از کاروان زیر سایه خورشید چطور دیدید؟

, مرآت- استقبال مردم استان را از کاروان زیر سایه خورشید چطور دیدید؟,

صداقت- باید صمیمانه از تمام مردم و مسئولان استان سمنان که با استقبال گرم خود ما را شگفت زده کردند تقدیر و تشکر کنم. وقتی ما می بینیم مسئولین آنقدر برای این حرکت ارزش قائل می شوند که وقت خود را به این موضوع اختصاص می دهند از صمیم قلب خوشحال می شویم.

,

 لازم است این را عرض کنم که در دهه کرامت امسال دو کاروان وارد استان سمنان شدند که به عنوان مثال یک گروه فقط در امروز 17 برنامه اجرا کرد.

,

شیرین ترین بخش خدمتگزاری به این آستان منور بویژه در کاروان زیر سایه خورشید آن لذت معنوی است که افرادی از راه دور خود را به امام رضا (ع) گره می زنند. برخی مواقع حال زائران و محبان امام رضا (ع) آنقدر پاک است که ما را نیز با خود همراه می کند و امیدوارم زیارت از راه دور این عزیزان مورد قبول قرار گرفته باشد.

,

سجادی- بنده دربان کشیک پنجم حرم هستم و از حضور در این کاروان احساس ویژه ای دارم و افتخارم آن است که جاروکش حضرت هستم. حدود 25 سال است که افتخار خدمت به آستان نورانی امام رضا (ع) را دارم و امیدوارم تا پایان عمرم خدمتگزار این حرم باشم.

,

, ,

مرآت- باتوجه به اینکه استان سمنان یکی از دربهای ورود زوار به استان خراسان رضوی است بفرمایید شور و اشتیاق مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟

, مرآت- باتوجه به اینکه استان سمنان یکی از دربهای ورود زوار به استان خراسان رضوی است بفرمایید شور و اشتیاق مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟,

صداقت- یکی از نکات بسیار بسیار مهمی که در این استان به چشم می خورد و توجه ما را جلب کرد این بود که مردم استان به واقع کلمه خود را خدمتگزار زوار امام رضا (ع) می دانند. هرجا که می رفتیم مردم به ما می گفتند هرچه بخواهید برای شما فراهم می کنیم. یا دیگری می گفت هرلحظه که گوشی و وسایل الکترونیکی شما خراب شد به من اطلاع دهید تا فورا حاضر شوم و آنرا تعمیر کنم. از این موارد بسیار زیاد بود.

,

یکی از اصلی ترین محسنات این استان روحیه خدمت بی منت مردم است. در منطقه ای به نام دیزج شاهرود زائرسرایی در 62 روز ساخته بودند که مردم منطقه می گفتند 24 ساعته کار به عشق امام رضا (ع) کار کردیم بدون اینکه کمترین پولی دریافت کرده باشیم. یکی از مسئولان می گفت حتی هزار تومان هم خرج نشده است. معتقدم این ها بدون واسطه از طرف امام رضا (ع) صورت می گیرد.

,

شب گذشته در روستای اعلا سمنان حضور یافتیم که مردم با چنان عشق و شوری از این کاروان پذیرایی کردند که واقعا هیچ سازمانی نمی تواند اینطور فضایی را فراهم کند.

,

مرآت- جناب کوچکسرایی شما فکر می کنید که چه شد که خدمتگزار امام رضا علیه السلام شدید؟

, مرآت- جناب کوچکسرایی شما فکر می کنید که چه شد که خدمتگزار امام رضا علیه السلام شدید؟,

کوچکسرایی- حدود 27 سال است که کفشدار بارگاه منور امام رضا علیه السلام و اصالتا نیز متولد قائمشهر هستم. حدود 12 سال داشتم که به همراه پدر و مادرم با کاروانی به مشهد مشرف شدم و تا آن روز این مکان را ندیده بودم. وقتی این عظمت را دیدم محو آن شدم و از خدا خواستم برای همیشه در مشهد بمانم. نوجوان بودم که برای کار به تهران رفتم و مدتی بعد در راه آهن تهران استخدام شدم. مدتی نگذشته بود که برای خدمت به مشهد منتقل شدم و اینگونه به آرزوی دیرینه خود رسیدم.

,

مدتی بعد در مشهد ازدواج کردم و اتفاقا همسرم نیز از سادات هستند. از همان موقع توفیق خدمت به زوار امام رضا علیه السلام را یافتم اما همیشه با خودم می گویم من کمترین لیاقت خدمت را ندارم و این اتفاق بزرگ را لطف امام می دانم. امام رضا (ع) امام خوبیها است و واقعا غریب الغربا است و خود نیز غریبان را فراموش نمی کند.

,

, ,

مرآت- جناب اندرزگو؛ خدمت به زوار در متون روایی چه جایگاهی دارد؟

, مرآت- جناب اندرزگو؛ خدمت به زوار در متون روایی چه جایگاهی دارد؟,

اندرزگو- اصل خدمت به انسانها در روایات و تعالیم دینی ارزش فوق العاده زیادی دارد. بزرگان دین گام برداشتن خدمت به انسانها را معادل ثواب راه رفتن در صفا و مروه دانسته اند و اگر منجر به اقدام نیز شود فرموده اند ثواب غلتیدن در خون در راه خدا را خواهد داشت. این موضوع اجر کسی است که به انسان معمولی کمک می کند چه برسد به فردی که خدمتگزار زائران اهل بیت (س) باشد.

,

در روایات داریم هرکس زائران ما را زیارت کند اجر کسی را دارد که ما را زیارت کند لذا برای اجر این خدمت نمی توان حد و اندازه ای تعریف کرد. شاید بسیاری از خدمتگزارانی که در مسیر زوار به زائران رسیدگی می کنند  این روایات را نشنیده اند اما چون قلب و دل پاک دارند خداوند این احساس پاک را در دل فرد قرار می دهد که این گوهری است ارزشمند که در جان ما قرار داده اند و باید از پدران و مادرانی که این گوهر را به ما رسانده اند نیز تشکر کرد.

,

من معتقدم خادمان در کاروان زیر سایه خورشید کاره ای نیستند و همه چیز در اختیار حضرت رضا علیه السلام است و در حقیقت این دریای عظیم فرصتی است تا خادمان نیز از آن بهره مند شوند.

,

پرچم امام رضا علیه السلام پرچم هدایت کاروان است و در بسیاری از موارد ما را به جاهایی می برد که واقعا انتظار نداریم.

,

مرآت- از برکات خدمت به آستان مقدس امام رضا علیه السلام بگویید.

, مرآت- از برکات خدمت به آستان مقدس امام رضا علیه السلام بگویید.,

صداقت- ما روز گذشته خدمت مریضی رسیدیم که 6 ماه به علت بیماری از پله های خانه اش پایین نیامده بود درحالیکه برنامه ریزی قبلی صورت نگرفته بود. یکی از همسایگان به دیگری می گفت این فرد چه کرده که اینقدر مهم شده است که از حرم امام رضا علیه السلام به دیدن او آمده اند. این همان موضوعی است که حاج آقا فرمودند، واقعا این موضوع می تواند کار ما باشد؟ بدون تردید کار خود امام رضا علیه السلام است.

,

در خصوص سوال شما این را بگویم که در تمام مراحل زندگی از برکات امام رضا علیه السلام بهره مند شده ام و معتقدم که برکتی که امام عنایت می کند از جنس همان کاری است که افراد دنبال می کنند. مثلا اگر فردی در معلمی مشغول است اثر آن را در کار خود و دیگری که در اداره ای مشغول است اثر آنرا در مجموعه خود خواهد دید.

,

اما یکی از مواردی که برای من رخ داده است را برای شما نقل می کنم. من همیشه از امام می خواستم زمانی که در حرم هستم خانواده ام در سلامت و صحت باشند. یکبار وقتی از خدمت به منزل برمی گشتم دیدم سر فرزند خردسالم ورم شدیدی کرده است. وقتی موضوع را از همسرم پرسیدم گفت او با دوچرخه کوچک از طبقه بالا با سر به پایین افتاده است که دو روز بعد حتی اثری از آن نیز در صورت فرزندم نبود. اینها همه عنایت امام است. قطعا برکات امام بسیار بیشتر از این موارد است چراکه این خاندان اهل کرامت هستند.

,

, ,

, ,

مرآت- اهداف کاروان زیرسایه خورشید چیست؟

, مرآت- اهداف کاروان زیرسایه خورشید چیست؟,

اندرزگو- یکی از موضوعاتی که در روایات نیز به آن اشاره شده است زیرات از راه دور ائمه (س) است که این کاروان نیز حرم امام رضا علیه السلام را به کل شهرها و حتی بسیاری از کشورها گسترش می دهد. امسال دهمین سالی است که این کاروانها فعالیت می کنند و خوشبختانه در دهها کشور نیز به اجرای برنامه پرداخته است.

,

در هر روز بیش از 3 هزار برنامه توسط این کاروان اجرا می شود و در حقیقت این فرصت برای عموم مردم فراهم می شود تا با آستان قدس رضوی ارتباط بهتری برقرار کنند.

,

یکی دیگر از ماموریت های این کاروان گسترش و ترویج معارف امام رضا علیه السلام در طول سال است که زمینه ایجاد انگیزه برای خدمت به زائران را فراهم می کند. در حقیقت علاوه بر گسترش معنوی حرم رضوی به سایر نقاط، معارف و سیره رضوی نیز در سطح جامعه تبلیغ می شود.

,

این پرچم های متبرک شده فقط نشانه ای از حرم امام رضا علیه السلام است تا محبان آن حضرت در اقص نقاط کشور به درک و ترویج سیره رضوی بپردازند.

,

مرآت- از اینکه وقت خود را در اختیار مرآت قرار دادید صمیمانه تشکر می کنیم.

, مرآت- از اینکه وقت خود را در اختیار مرآت قرار دادید صمیمانه تشکر می کنیم.,

اندرزگو- من نیز از شما و سایر همکارانتان در شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان تشکر می کنم و امیدوارم در این فعالیت مهم، موفق و پیروز باشید.

,

, ,

, ,

, ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه