اخبار داغ

گفتگو با کارشناس پرسابقه اورژانس 115؛

رابطه مستقیم تعطیلات و تصادفات!/ پرونده ای برای تصادف های جاده ای و بالاترین آمار کشته شدگان دنیا

رابطه مستقیم تعطیلات و تصادفات!/ پرونده ای برای تصادف های جاده ای و بالاترین آمار کشته شدگان دنیا
زلزله و برخی دیگر از بلای طبیعی اجتناب ناپذیرند و نمی‌توان از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد؛ اما طبق آمارها عامل ۷۰ تا ۸۰ درصد تصادف ها در ایران، خطای انسانی است…
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان، چرا در شهرمان اصفهان بنرهایی می بینیم مبنی بر تصادفات موتور سوارها و ماشین ها و آمار کشته شده را بررسی می کنند؟ آیا ایران رکورد دار مرگ و میر در تصادف ها است؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,

متاسفانه در کشور عزیزمان تصادف و مرگ ناشی از آن یکی از خبرهای روزمره است که بیشتر افراد جامعه از آن صدمه مالی، جانی و روانی دیده اند. بنا به گزارش دنیای اقتصاد، میزان کشته شدگان تصادفات ایران بیشتر از هر کشور دیگری در جهان است. بر اساس آمارهای موجود، خودروهای سبک و سنگین در ایران تا ۱۰۰ برابر بیش‌تر از برخی کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. به عنوان مثال در انگلستان با وجود اینکه تا سه برابر بیش از ایران خودرو وجود دارد، میزان بروز تصادفات تا ۳۲ برابر کمتر است. یعنی می‌توان گفت در ایران، ۱۰۰ برابر بیش‌تر از انگلستان تصادفات رانندگی رخ می‌دهد.

,

سازمان صلیب سرخ جهانی در گزارش سالانه خود اعلام کرده است: سال ۲۰۱۳ دست کم ۲۲ هزار نفر در اثر بلایای طبیعی در جهان کشته شده اند. تعداد کشته‌شدگان زلزله بم ۲۶ هزار و ۲۷۱ نفر و کشته‌شدگان زمین لرزه رودبار منجیل نیز ۳۵ هزار نفر اعلام شده است. همچنین می‌توان به کشته شدن ۲۶۲ هزار نفر ایرانی درهشت سال جنگ ایران و عراق اشاره کرد. اما شگفت‌آور به نظر می‌رسد که تنها در سال ۹۲، ۱۷ هزار و ۹۹۴ نفر کشته را تصادف‌های جاده ای ایران از آن خود کرده است که ۸ هزار و ۵۰۰ نفر آن‌ها جوان بوده ­اند.

,

سال ۹۳ نیز ۴۹ هزار و ۸۶۶ تصادف فوتی و جرحی در بخش برون شهری رخ داده که ۶ هزار و ۹۱۶ نفر در صحنه تصادف جان باخته ­اند.

,

زلزله و برخی دیگر از بلای طبیعی اجتناب ناپذیرند و نمی‌توان از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد؛ اما طبق آمارهای رسمی در ۷۰ تا ۸۰ درصد تصادفات ایران، خطای انسانی عامل اصلی سوانح بوده است. همچنین علت ۲۲.۶ درصد از تصادفات، رانندگی با سرعت غیر مجاز است؛ همه این عوامل دست به دست هم داده ­اند تا ایران را به رتبه نخست دنیا از حیث آمار کشته‌های تصادف برسانند.

,

***

,

امروز اما در خدمت محمدرضا رفیع هستیم. رشته تحصیلی وی تکنیسین بیهوشی است. او 16 سال سابقه کار در اورژانس ۱۱۵ و سابقه کار در بیمارستان های مختلف را دارد. می خواهیم درباره  تصادفات جاده ای با او گفتگویی داشته باشیم.

,

 

,

– بیشترین تصادف های جاده ای چه زمانی اتفاق می افتد؟

, – بیشترین تصادف های جاده ای چه زمانی اتفاق می افتد؟, – بیشترین تصادف های جاده ای چه زمانی اتفاق می افتد؟,

محمدرضا رفیع: آمار کشته‌ شدگان بر اثر تصادف بیشتر در ایام تعطیلات عید نوروز و تعطیلات تابستان اتفاق می افتد. علل تصادفات زیاد است ولی مهمترین عامل بی دقتی، بی‌توجهی و سهل انگاری راننده است که ضایعات جبران ناپذیری به همراه دارد.

,

این ضررها می‌تواند مادی باشد و یا معنوی؛ ضررهای مادی جبران هزینه‌های ناشی از تصادف خودرو و یا هزینه‌های بیمارستانی است اما ضررهای معنوی یعنی بازداشت راننده و زندانی شدن وی که از نظر روحی لطمه هائی به خود راننده و خانواده‌اش می‌رساند.

,

– قطعا اورژانس در این ایام پرکارتر است؛ برای ما توضیح دهید؟

, – قطعا اورژانس در این ایام پرکارتر است؛ برای ما توضیح دهید؟, – قطعا اورژانس در این ایام پرکارتر است؛ برای ما توضیح دهید؟,

– بله از 25 اسفند ماه تا بیست فروردین ماه مرخصی تمام نیروها لغو است و همه به صورت آماده باش هستیم. قبل از اینکه مردم تصمیم بگیرند به مسافرت بروند کار ما بطور تمام وقت شروع می شود. خود بنده بعد از ده سال برای اولین بار امسال لحظه تحویل سال نو در کنار خانواده ام بودم. اکثر همکاران چنین وضعیتی را تجربه کرده اند.

,

– چه عواملی در بروز تصادف ها، موثر است؟

, – چه عواملی در بروز تصادف ها، موثر است؟, – چه عواملی در بروز تصادف ها، موثر است؟,

– باید سه عامل انسان، جاده و ماشین را از هم تفکیک کنیم؛ از عوامل انسانی می توان گفت:

,

۱- رانندگی با چراغ خاموش در شب

,

۲- صحبت و توجه به همراه در حین رانندگی

,

۳- خوردن و نوشیدن حین رانندگی

,

۴- عدم رعایت فاصله ایمنی و توجه نکردن به سرعت

,

۵- حرکات نمایشی در حین رانندگی

,

۶- بی‌توجهی به علائم راهنمایی رانندگی

,

۷- صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی

,

۸- وجود نقص فنی در خودرو و بی‌توجهی به آن

,

۹- جر و بحث در داخل خودرو

,

۱۰- خوردن شربت و یا قرصهای مسکن و خواب‌آور یا رانندگی با حالت خستگی و در مدت طولانی که عکس العمل راننده را کند می کندد. نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد افیونی هم درک راننده را پائین خواهد آورد.

,

عامل دیگر طراحی جاده و ایمن‌سازی حاشیه جاده‌ها است. چنانچه جاده‌ها با اصول مهندسی ساخته نشوند تصادف در جاده بیشتر می‌شود. در طراحی جاده مهندسان به شیب جاده و پیچ‌های جاده‌ها توجه زیادی دارند و وضعیت غیر استاندارد قطعا منجر به تصادف می شود.

,

طراحی خودرو نیز باید ایمن باشد تا جان سرنشینان را به خطر نیندازد. در طراحی خودرو، طراح باید وضعیت فرهنگی، اقتصادی جامعه خود را در نظر داشته باشد. وضعیت راه‌ها و جاده‌ها و بزرگراه‌های هر کشوری متفاوت است و باتوجه به این شرایط باید طرح خود را پیاده کند.

,

–  تصادف ها در سال های اخیر کمتر شده است؟

, –  تصادف ها در سال های اخیر کمتر شده است؟, –  تصادف ها در سال های اخیر کمتر شده است؟,

– هرچند در سالیان گذشته روند آن کاهش یافته، اما همچنان میزان تصادفات بالاست. ما روزانه دو بار برای تصادفات بالای سر مصدومان حاضر می شویم.

,

یکی از عواملی که می تواند باعث تصادفات کمتر شود ایجاد دوره‌های آموزشی و ارتقای فرهنگ ترافیک برای اقشار جامعه است. متاسفانه به عنوان یک پرستار می بینم در مناطقی که سطح فرهنگی پایین تری دارند تصادفات هم بیشتر است. خدا را شکر در زمینه آموزشی اتفاقات خوبی افتاده اما باز نیاز به توجه بیشتر مسئولین دارد.

,

– اگر پایگاه های پلیس راه یا مراکز اورژانس بیشتر باشد تصادف ها کمتر نمی شود؟

, – اگر پایگاه های پلیس راه یا مراکز اورژانس بیشتر باشد تصادف ها کمتر نمی شود؟, – اگر پایگاه های پلیس راه یا مراکز اورژانس بیشتر باشد تصادف ها کمتر نمی شود؟,

– در چند سال گذشته اتفاقات بسیار مهمی در این زمینه انجام شده که افزایش پایگاه‌های پلیس‌راه برای نظارت و کنترل هر چه بیشتر به خصوص درباره سرعت و افزایش پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر از جمله این اقدامات است.

,

پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر به خصوص از اهمیت خاصی برخوردار هستند زیرا از یک طرف با تقویت آنها می‌توان عده زیادتری از مصدومان را از خطر مرگ نجات داد و از سوی دیگر می‌توان مصدومانی که زنده می‌مانند را طوری درمان کرد که قابلیت زندگی و فعالیت خود را به نحو مطلوب باز یابند که مسلماً در اقتصاد کشور نیز مؤثر است.

,

حتی ایجاد نمازخانه و استراحت‌گاه در بین راه و به خصوص ایجاد مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و پارک‌ها که محل مناسبی برای استراحت رانندگان و رفع خستگی ناشی از سفر باشد نیز از جمله اقدامات مؤثر در کاهش تصادفات رانندگی است.

,

– آیا در زمینه پزشکی آنقدر پیشرفت کرده ایم که ادعا کنیم اگر اورژانس به موقع سر مصدومان برسد می توانیم میزان کشتگان را کاهش دهیم؟

, – آیا در زمینه پزشکی آنقدر پیشرفت کرده ایم که ادعا کنیم اگر اورژانس به موقع سر مصدومان برسد می توانیم میزان کشتگان را کاهش دهیم؟, – آیا در زمینه پزشکی آنقدر پیشرفت کرده ایم که ادعا کنیم اگر اورژانس به موقع سر مصدومان برسد می توانیم میزان کشتگان را کاهش دهیم؟,

– بله پیشرفت طی سالهای گذشته زیاد بوده است؛ از لحاظ پزشکی نیروهای توانایی را اورژانس جذب کرده است و زمانی که بر سر مصدومان می روند می توانند تصادف را مدیریت کنند و هم پیشرفت های چشمگیری در زمینه دارویی و تجهیزات داشته ایم.

,

در گذشته از بیماران قلبی نمی توانستیم نوار قلب بگیریم اما الآن تجهیزاتی در اختیار اورژانس قرار گرفته که می توانیم بر سر بیمار نوار قلب بگیریم و به صورت آنلاین با دکتر متخصص قلب که در مرکز نشسته چک کنیم که آیا مشکل بیمار حاد است یا خیر و بهترین تصمیم را برای بیمار بگیریم. در مورد تصادفات هم اینگونه است که بدون اتلاف وقت و در کمترین زمان مصدوم را به بیمارستان می رسانیم.

,

– طبق آمار سال گذشته، برآورد مالى مجلس ایران در سال ١٣٩۵ گویاى این است که تصادف های رانندگى خسارتى معادل هفت درصد تولید ناخالص داخلى در کشور به بار مى آورد. برای جلوگیری از این خسارات چه باید کرد؟

, – طبق آمار سال گذشته، برآورد مالى مجلس ایران در سال ١٣٩۵ گویاى این است که تصادف های رانندگى خسارتى معادل هفت درصد تولید ناخالص داخلى در کشور به بار مى آورد. برای جلوگیری از این خسارات چه باید کرد؟, – طبق آمار سال گذشته، برآورد مالى مجلس ایران در سال ١٣٩۵ گویاى این است که تصادف های رانندگى خسارتى معادل هفت درصد تولید ناخالص داخلى در کشور به بار مى آورد. برای جلوگیری از این خسارات چه باید کرد؟,

– برای جلوگیری از خسارت ها بحث پیشگیری و مقررات پیشگیرانه بسیار موثر است و باید به آن توجه شود. رانندگی شغلی است که فرد باید به طور کامل بر آن تسلط داشته باشد، بتواند سریع تصمیم بگیرد و از شرایط غیر منتظره به نحو مطلوب استفاده کند تا حادثه‌ای رخ ندهد یا اگر هم حادثه‌ای رخ داد کمترین خسارت را داشته باشد.

,

– تلخ ترین خاطره ای که از تصادفات در ذهن شما باقی مانده؟

, – تلخ ترین خاطره ای که از تصادفات در ذهن شما باقی مانده؟, – تلخ ترین خاطره ای که از تصادفات در ذهن شما باقی مانده؟,

– متاسفانه خاطرات تصادف که زیاد دارم و از این موضوع هم اظهار تاسف می کنم. خاطره ای در ذهنم هست که زمانی بالای سر مصدومی رسیدیم؛ مرد جوانی حدودا سی و پنج ساله بود, بسیار بدحال بود که بر اثر تصادف ضربه سنگینی هم به سر و هم به شکمش وارد شده بود.

,

موضوع از این قرار بود که مرد جوان با همسرش پیاده به سمت خانه می رفتند که ماشینی که نمی توانسته سرعت خود را کنترل کند به او می زند و فرار می کند. زمانی که ما جوان را به بیمارستان رساندیم از دنیا رفت. زن جان دادن همسرش را دید و دردناک تر آن بود که بچه هایشان در خانه منتظر آنها بودند.

,

– سوالی بوده که من از شما نپرسیدم و حرف ناگفته ای داشته باشید؟

, – سوالی بوده که من از شما نپرسیدم و حرف ناگفته ای داشته باشید؟, – سوالی بوده که من از شما نپرسیدم و حرف ناگفته ای داشته باشید؟,

– شغل ما کار استرس زا و بحرانی است. کسی که با اورژانس تماس می گیرد قطعا گرفتار درد و بیماری است وگرنه برای احوالپرسی با ما تماس نمی گیرند! پس نیروهای اورژانس نیاز به روحیه قوی دارند. ما در ماموریت ها با صحنه های بعضا دردناکی مواجه می شویم که تا مدتها روحیه ما را به هم می ریزد و بعضی از همکاران دچار ضعف اعصاب یا بی حوصلگی می شوند که منجر به مشکلات خانودگی می شود.

,

از مسئولین خواهش می کنم که توجه بیشتری به ما داشته باشند؛ چه ازنظر مالی، حتی محیط هایی را فراهم کنند که بتوانیم بعد از ماهها مشغله ی کاری چند روزی کنار خانواده باشیم و مدتهای طولانی که شیفت هستیم را جبران کنیم و به نحوی قوایی تازه کنیم و ریکاوری شویم. نمی گویم مراکز تفریحی و سیاحتی نیست، هست ولی بصورت محدود است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه