اخبار داغ

در گفت و گویی صمیمی با سردبیر روزنامه سپهرغرب مطرح شد:

پایبندی به آرمان های امام خمینی مهمترین شاخصه انقلابی بودن یک رسانه

پایبندی به آرمان های امام خمینی مهمترین شاخصه انقلابی بودن یک رسانه
سردبیر روزنامه سپهرغرب: مهمترین شاخصه انقلابی بودن یک رسانه، پایبندی به آرمان های حضرت امام (ره) است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  نافع، نوزده سال پیش در تاریخ 17 مرداد 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. پس از این حادثه شورای فرهنگ عمومی این روز را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد. در هفته خبرنگار به سر می بریم و به این مناسبت به سراغ سردبیر روزنامه سپهرغرب رفتیم تا با هم گفت و گویی داشته باشیم که در زیر شاهد این گفت و گو خواهید بود:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

, ,

 

,

*در ابتدا لطفا خودتان را معرفی کرده و بفرمایید از چه زمانی دست به قلم شدید و کار در رسانه را از چه زمان آغاز کردید؟

, *در ابتدا لطفا خودتان را معرفی کرده و بفرمایید از چه زمانی دست به قلم شدید و کار در رسانه را از چه زمان آغاز کردید؟, *در ابتدا لطفا خودتان را معرفی کرده و بفرمایید از چه زمانی دست به قلم شدید و کار در رسانه را از چه زمان آغاز کردید؟,

 

,

زهره پور وهابی هستم. کارشناسی ارشد تعلیم و تربیت اسلامی؛ از سال 1387 به طور رسمی کار رسانه ای خود را با صفحات خانواده و اجتماعی روزنامه هگمتانه و همچنین یادداشت نویسی برای همین روزنامه آغاز کردم و از آن به بعد در فضاهای رسانه ای گوناگون کار کردم نظیر راهنگ سبز، رسانه پارسی و ...

,

البته شروع نوشتن و سابقه نوشتاری بنده برمی‌گردد به دوران دبیرستان؛ درواقع از همان ابتدای جوانی علاقه وافری به نوشتن داشتم و همیشه یکی از کلاس های مورد علاقه من در مدرسه ساعت انشاء بود. به مرور در دانشگاه به نوشتن مقالات می پرداختم و در برخی همایش ها مقاله هایی را ارائه داده ام. منتهی از سال 92 کار رسمی خود را به عنوان سردبیر در روزنامه سپهرغرب آغاز کردم و توفیقی است که در خدمت اهالی این رسانه ارزشی باشم.

,

 

,

, ,

 

,

*بهترین تیتر یا خبری که نوشتید یا یادداشتی که کار کردید چه بوده لطفا راجع به آن توضیح دهید، چه چیز آن مطلب را از سایر آثار شما متمایز ساخته است؟

, *بهترین تیتر یا خبری که نوشتید یا یادداشتی که کار کردید چه بوده لطفا راجع به آن توضیح دهید، چه چیز آن مطلب را از سایر آثار شما متمایز ساخته است؟, *بهترین تیتر یا خبری که نوشتید یا یادداشتی که کار کردید چه بوده لطفا راجع به آن توضیح دهید، چه چیز آن مطلب را از سایر آثار شما متمایز ساخته است؟,

در رابطه با این سوال باید بگویم که معدود مواردی بوده که تیتر شده و بنده علاقه مند نبوده ام. اما به طور خاص اگر بخواهم به یکی دو مورد از تیترهای مورد علاقه ام اشاره کنم؛ یکی تیتر خبری است که در زمان شکل گیری پیاده راه بوعلی زدیم، در آن زمان مطلبی تهیه شده بود در رابطه با دعوای بین مدیریت شهری و دستفروشان پیاده راه بوعلی، آخر وقت که شورای تیتر روزنامه تشکیل شد و صحبت بود که برای این مطلب چه تیتری بزنیم، آن چیزی که بنده پیشنهاد نمودم، مورد توجه قرار گرفت و البته از جمله تیترهای مورد پسند و علاقه خودم نیز بود. از آنجاکه همزمان با مذاکرات برجام بود، تیتر زدیم: مذاکره 15 + دستفروشان؛ در ماه رمضان امسال نیز در رابطه با بحث گرانی قیمت گوشت مطلبی منتشر کردیم که باز تیتر بسیار جالبی داشت و مورد علاقه بنده و آن این بود: گوسفندان مقصرند!

,

 

,

 

,

 

,

*تعریف شما از رسانه چیست؟

, *تعریف شما از رسانه چیست؟, *تعریف شما از رسانه چیست؟,

رسانه را می توان پیغامبر دانست؛ و درواقع می توان رسالت پیامبری را در سطحی پایینتر، برای رسانه قائل شد. رسانه ابزاری است برای انتقال پیام از مبدأ به مقصد، اما به سان چاقویی می ماند که مهم است در دست چه کسی باشد: دست فردی خردمند یا دست زنگی مست! اینکه رسانه دست که باشد، با چه رویکردی و با چه محتوایی آن پیام را برساند، خیلی مهم است.

,

 

,

*دلیل اینکه رسانه ها در یک موضوع واحد، موضع گیری متضادی اتخاذ میکنند و درواقع جهتگیری های گوناگونی دارند چه می تواند باشد؟

, *دلیل اینکه رسانه ها در یک موضوع واحد، موضع گیری متضادی اتخاذ میکنند و درواقع جهتگیری های گوناگونی دارند چه می تواند باشد؟, *دلیل اینکه رسانه ها در یک موضوع واحد، موضع گیری متضادی اتخاذ میکنند و درواقع جهتگیری های گوناگونی دارند چه می تواند باشد؟,

 

,

ببینید، ما حتی اگر رسانه را هم در نظر نگیریم، یک فرد زمانی که صحنه ای را مشاهده می کند و یا سخنی را می شنود و می خواهد آن صحنه یا مطلب را برای شخصی که حضور نداشته شرح دهد، از نگاه خود آن را بیان می کند و درواقع برداشتی که خود داشته را عنوان می نماید. هر جمله ای یکسری نقاط تکیه دارد که فرد بر اساس بینش و نگرش خود، اگر نقاط تکیه هر جمله را تغییر دهد، مفهومی که به مخاطب خود می رساند، متفاوت می شود.

,

رسانه یک اهرم بزرگتری دارد؛ چون پیام ها متفاوت است تحلیل های مختلفی هم می تواند ارائه دهد. اینکه جهان بینی آن رسانه چه چیزی باشد، پارادایم های اندیشه حاکم بر آن رسانه در کدام سمت، جهتگیری نماید؛ قطعاً حتی در تحلیل آن رسانه در رابطه با افتادن برگ از درخت هم، اثر می گذارد.

,

, ,

 

,

* نظر شما در رابطه با رسانه هایی که در قبال دریافت وجه، خبری را منتشر می کنند چیست؟

, * نظر شما در رابطه با رسانه هایی که در قبال دریافت وجه، خبری را منتشر می کنند چیست؟, * نظر شما در رابطه با رسانه هایی که در قبال دریافت وجه، خبری را منتشر می کنند چیست؟,

به مسئله مالی رسانه ها دو نگاه می توان داشت: یک واقعیت این است که رسانه باید چرخش بچرخد تا بتواند حقوق کارمندانش را تأمین نماید؛ تا خبرنگارش بتواند خبر تهیه کند، عکاسش عکس بگیرد و ... مسئولین به این امر توجه داشته باشند که اگر می خواهند رسانه ها مستقل باشند و بی طرف عمل کنند، باید فکری به حال استقلال مالی رسانه ها بنمایند.

,

 

,

 

,

اما نگاه دوم این است که گاه دیده می شود رسانه ای برای ادامه حیات خود یا برای اینکه قدرت هژمونی خود را تقویت کند، می آید و خبر را می فروشد، فضا را می فروشد؛ فضا فروشی به این معنی که بر اساس یک هدف مشخص، وجهی می گیرد و متناسب با خواستِ سفارش دهنده مطلب را می زند، در این حالت هم اگر طبق چارچوب و استاندارد مشخصی باشد، نفع و مصلحت مردم را درنظر بگیرد و به عنوان یک پارادایم مهمتر، پاسخگویی صاحب قلم به خداوند را نیز لحاظ نماید، مشکلی ندارد و می تواند بخشی از فضای رسانه را برای کسب درآمد اختصاص دهد؛ ولی اینکه رسانه بدون رعایت هیچ استانداردی بخواهد هر پیامی را به هر روشی به جامعه مخابره کند فقط جهت کسب درآمد بیشتر یا غرض ورزیهای سیاسی، این نه تنها خیانت به قلم و خیانت به رسانه است بلکه خیانت به جامعه هم محسوب می شود.

,

 

,

, ,

 

,

*چه رسانه ای را میتوان، رسانه انقلابی قلمداد کرد؟

, *چه رسانه ای را میتوان، رسانه انقلابی قلمداد کرد؟, *چه رسانه ای را میتوان، رسانه انقلابی قلمداد کرد؟,

این مسئله بر می گردد به اندیشه ای که بر اعضای آن رسانه حاکم است؛ مهمترین پارامتر و خط قرمزهایی که این رسانه تعریف می کند بر اساس آرمان های حضرت امام (ره) است؛ به عبارتی رسانه ای که بر اساس آرمان های حضرت امام (ره)، نگاه می کند، عمل می کند، حرف می زند و می نویسد؛ کاری نمی کند مگر اینکه پیش از آن با خط کش ارزش‌هایی همچون خون شهدا، آرمانهای حضرت امام (ره) و آرمانشهر مهدوی آن را اندازه بزند و فضا را تنظیم کند؛ نگاه می کند آیا مطلبی که می خواهد منتشر کند جامعه را به سوی آرمانشهر مهدوی که آرزوی همه است نزدیک می کند یا خیر؟ آیا تداوم دهنده راه شهدا هست یا خیر؟ آیا مطابق با اهداف امام راحل هست یا خیر؟

,

 

,

 

,

*در یک کلام شاخصه انقلابی بودن یک رسانه را عنوان کنید؟

, *در یک کلام شاخصه انقلابی بودن یک رسانه را عنوان کنید؟, *در یک کلام شاخصه انقلابی بودن یک رسانه را عنوان کنید؟,

مهمترین شاخصه انقلابی بودن یک رسانه، پایبندی به آرمان های حضرت امام (ره) است.

,

 

,

 

,

 

,

*رسالت یک رسانه انقلابی چیست؟

, *رسالت یک رسانه انقلابی چیست؟, *رسالت یک رسانه انقلابی چیست؟,

رسالت یک رسانه انقلابی، بیدار نگه داشتن جامعه و تقویت روحیه مطالبه گری در بین مردم است، مطالبه ای که مردم دائماً از خود و نیز از مسئولین، تداوم آرمان‌های انقلاب اسلامی را پیگیری کنند. رسانه انقلابی مطالبه گر و امید آفرین است.

,

 

,

, ,

*نقش رسانه ها را در انسجام ملی تبیین کنید.

, *نقش رسانه ها را در انسجام ملی تبیین کنید., *نقش رسانه ها را در انسجام ملی تبیین کنید.,

رسانه ها در فضای انسجام بخشیِ جامعه، سنگردار هستند و درواقع آنها سنگربان انسجام اجتماعی هستند؛ چراکه رسانه ها مدیر افکار عمومی هستند و افکار عمومی است که جهت گیری کل جامعه را مشخص می کند. به طور مثال در سال گذشته در جریان آتش سوزی ساختمان پلاسکو تمام رسانه های کشور و حتی صدا و سیما، لحظه به لحظه به این موضوع پرداختند و این واقعه به طور کامل پوشش خبری داده شد و تا به الان هم فضایش وجود دارد؛ در واقع رسانه ها افکار عمومی را هدایت کردند و مدیریت نمودند در جهت بزرگ نمایی و بولد کردن این اتفاق و حساس کردن مخاطب نسبت به آن؛ اما درست به فاصله چند ماه بعد قضیه ریزش معدن رخ داد که خیلی پوشش خبری داده نشد و خیلی به آن پرداخته نشد، به همین خاطر هم خیلی زودتر برای مردم سرد و به فراموشی سپرده شد؛ این مدیریتِ ابراز احساسات مردم و مدیریت مرکز ثقل توجه مردم، بیشتر در دست رسانه‌ها است.

,

 

,

 

,

اینکه رسانه بخواهد با خبر و مطلبی که درج می‌کند، در جهت انسجام اجتماعی هدف گذاری کند یا خیر، کاملاً در دست رسانه است. خصوصاً مواقعی که موج آفرینی می کنند، منتهی به نظرم لازم است مقداری وجدان کاری در فضای رسانه ها تقویت شود، از این جهت که تنها به دلیل زدن تیتری داغ و جذاب یا مورد توجه قرار گرفتن نشریه و... به سمتی کشیده نشود که هر مطلبی را در رسانه درج کند یا هر تیتری را بزند.

,

البته نقطه مقابل این مطلب هم وجود دارد و آن این است که با هر نقدی که رسانه مطرح می کند، عده ای این فضا را ایجاد نمایند که رسانه قصد سیاه نمایی دارد. برخی مسئولین عادت کرده اند هر نقطه نظر و نقدی که به آنها وارد می شود، به جای اقدام در جهت رفع نواقص، آن را سیاه نمایی بدانند و با رسانه برخورد کنند.

,

بیاییم برای مطالبی که نوشته می شود خط کشی مشخص کنیم که آیا مطلبی که درج شده تقویت کننده عزت اجتماعی است یا تضعیف کننده آن. اگر فضایی ایجاد شود که رسانه در چارچوبی استاندارد نقد و روحیه مطالبه گری را داشته باشد و این فضا را ایجاد کنیم که مباحث و مشکلات مردم مطرح شود، اتفاقاً انسجام ملی و اجتماعی هم تقویت شده و بالا می رود، چون مردم احساس می کنند که جایی هست که صدای آنها را منعکس کند و به گوش مسئولین برساند.

,

 

,

, ,

 

,

*نظر شما در رابطه با ضرورت حضور بچه های انقلابی در عرصه رسانه و قلم  چیست؟

, *نظر شما در رابطه با ضرورت حضور بچه های انقلابی در عرصه رسانه و قلم  چیست؟, *نظر شما در رابطه با ضرورت حضور بچه های انقلابی در عرصه رسانه و قلم  چیست؟,

در هر زمینه ای حضور افراد انقلابی الزامی است؛ در عرصه رسانه هم الحمدلله در سالهای اخیر حضور این افراد بیشتر شده است. خصوصاً در همدان ما طی چند سال گذشته شاهد حضور افراد ارزشی و انقلابی در رسانه ها هستیم، حتی تشکل ها و گروه هایی که دارند اثرگذاریشان هم بیشتر شده است.

,

 

,

 

,

*در پایان اگر نکته‌ای هست بفرمایید.

, *در پایان اگر نکته‌ای هست بفرمایید., *در پایان اگر نکته‌ای هست بفرمایید.,

در پایان لازم است ضمن تبریک هفته خبرنگار به همکاران ارجمندم خدمت این بزرگواران عرض می کنم بیاییم قدر فرصتی که خداوند در اختیار ما قرارداده را بدانیم؛ داشتن رسانه و فضایی برای انتشار افکار و نظرات، موقعیت منحصر به فردی است که این ظرفیت را دارد آینده یک ملت را تغییر دهد، مواظب باشیم چیزی را که می‌نویسیم و از فردی حمایت می کنیم چه تبعات و چه پیامدهایی برای مردم به دنبال خواهد داشت؟ و یادمان باشد که برای هر کلمه و جمله ای که می نویسیم باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم.

,

 

,

مژگان ورمزیار

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه