اخبار داغ

به بهانه روز خبرنگار؛

خبرنگار، وجدان بیدار جامعه روزت مبارک!

خبرنگار، وجدان بیدار جامعه روزت مبارک!
امروز روز خبرنگار، همان وجدان بیدار جامعه و چشم و گوش مردم است، همان افرادی که باید تلاش کنند تا اخبار و گزارش ها را بدون تحریف به جامعه و مخاطبان منتقل کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قم فردا، "خبرنگاری که در دشوارترین مناطق وارد عرصه ی خبررسانی می شود و خود را به آب و آتش می زند، نمی شود فرض کرد او صرفا در صدد فرونشاندن آتش کنجکاوی شخصی است یا برای به دست‌ آوردن یک ما به ازای مالی تلاش می کند." این جمله زیبا، از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص خبرنگاران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا،, قم فردا،, قم فردا،, قم فردا،,

خبرنگاری جزء مشاغل دشوار دنیاست

, خبرنگاری جزء مشاغل دشوار دنیاست,

آری، خبرنگاری جزء مشاغل دشوار دنیاست که همواره ظرافت‌های خاص خود را دارد و خبرنگاران همان حاشیه نشینان و حاضران در هر جمع اند که همیشه پای ثابت وقایع و رویدادهای رخ داده در سطح شهر و کشور می باشند.

,

رویدادهایی که شاید افراد معمولی خیلی راحت از کنار آن ها عبور کرده و وقعی به آن ننهند، اما همین رویدادها نمی توانند از چشم تیزبین خبرنگاران و قلم رسای آن ها پنهان بمانند و در لحظه شکار می شوند.

,

بر کسی پوشیده نیست که هر آدمی در زندگی شخصی خود مشکلاتی دارد که با آن دست و پنجه نرم می کند، خبرنگاران هم از این حیث مستثنی نیستند، اما پای کارشان که به میان می آید، چشمان خود را بر روی تمامی مشکلات فرو بسته و بدون هیچ قصد و غرض و قضاوت از پیش تعیین شده دست به قلم برده و واقعیت ها را تمام و کمال می نگارند و ثبت می کنند.

,

گاهی همین افراد با وجود اینکه در دلشان غمی پنهان دارند، خود پای درد دل مردم، از کودکان یتیم و بی سرپرست گرفته تا معلولین و... می نشینند و حرف دل آن ها را با جان و دل گوش فرا می دهند و آن را به گوش مسئولین می رسانند تا بلکه در برآورده شدن خواسته ها و رفع مشکلاتشان فرجی شود.

,

گرفتاری در کمین خبرنگاران!

, گرفتاری در کمین خبرنگاران!,

از سویی دیگر همین خبرنگاران گاهی با مسئولین کلنجار می روند و آن ها را در ارتباط با کارهایی که باید انجام می دادند و ندادند! و وعده هایی که به مردم دادند و به آن عمل نکردند!‌ به چالش می کشند تا بلکه به عنوان زبان حقیقت جوی جامعه، از حق مردم دفاع کنند.

,

اما متاسفانه، برخی از مسئولین، تحمل کوچکترین نقدی را ندارند و به محض اینکه از سوی مردم و به ویژه خبرنگاران مورد انتقاد قرار می گیرند، از نقد کننده شکایت کرده و گاهی تا مرز بیکاری و بستن دهان نقاد برمی آیند! که این برخلاف تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت انتقاد پذیری است.

,

حال در این بین کافی است که تنها مطلبی را منتشر کنی که باب میل فلان مقام دولتی یا فلان آقازاده نباشد، آن وقت است که در بهترین حالت انگ ندانستن الفبای خبرنگاری و هزاران تهمت دیگر را نثارت میکنند!

, ,

با این وجود خبرنگاران همچنان حاضرند از مال و بعضا از جان خود برای ثبت اخبار و مخابره آن به مخاطبان خود، مایه بگذارند! به طوری که دیده شده یک خبرنگار در حوادث طبیعی و مصنوعی، در زمان جنگ و حتی در حوادثی که شاید عزیزان خودش هم مصدوم شده باشند، به رسالت خود پرداخته و سعی کرده تا بهترین اخبار را مخابره کند.

,

خبرنگار یعنی مرد روزهای سخت

, خبرنگار یعنی مرد روزهای سخت,

همچنین خبرنگاران همواره در بحران ها، به عنوان نخستین افراد در کنار نیروهای امدادی حاضر می شوند تا اخبار را به موقع مخابره کنند، آنان در این راه حتی زخمی و کشته هم می شوند اما لحظه ای دست از رسالت خود برنمی دارند.

,

از همه ی اینها که بگذریم، خبرنگاران در خیلی از مواقع مظلوم واقع شده و حقشان پایمال می گردد، چرا که گاه دیده شده که اگر مشکلی پیش بیاید، به سرعت انگشت اتهام به سمت خبرنگار نشانه می‎‎رود و اوست که باید جواب ندانم کاری برخی را بدهد!

, ‎‎, ,

گاهی اوقات نیز پیش آمده است که موضوعهایی رسانه ای شده که برخی معتقدند خبرنگار نباید آنها را کار میکرده و یا بعضی وقتها شخصی صحبتی مطرح اما بعد آن را تکذیب کرده و خبرنگار به عنوان متهم اصلی شناخته می شود.

, , , , ,

سختی کار خبرنگاران به اینجا ختم نمی شود و برای نوشتن آن ساعت ها و شاید روزها زمان نیاز باشد، اما با وجود همه ی این سختی ها، حقوق ناچیزی دریافت می کنند و اکثر آن ها حتی از داشتن بیمه هم محروم هستند! لذا به واسطه عشق و علاقه وافری که به شغل خبرنگاری دارند، همه جوره پای آن ایستاده اند.

,

حال سوال اصلی اینجاست که چرا 17 مرداد را به عنوان روز خبرنگار نامگذاری کرده اند؟

,

گفتنی است که در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

,

البته خبرنگاران زیادی از رسانه های ایرانی در دوران دفاع مقدس و سایر تحولات منطقه، به شهادت رسیدند که شهیدان صارمی، ساجدی، میرافضلی و...  نمونه ای از این جان برکفان هستند.

,

لازم به ذکر است که در آمار بنیاد شهید 244 شهید، 50 جانباز و 12 آزاده خبرنگار به ثبت رسیده است و این نشان دهنده حضور فعال این قشر در عرصه های خبری نقاط جنگی و بحرانی است.

,

به هر تقدیر، یک خبرنگار زمانی که این حرفه را برای خود برمی گزیند، موظف است که در هر شرایط و زمان و مکانی در حالت آماده باش باشد تا مردم را از اتفاقات رخ داده در اطرافشان با خبر کرده و خود را برای زیباترین و تلخ ترین اتفاقات آماده کنند.

,

در پایان جا دارد که به تمام خبرنگاران سخت کوش و فداکار کشورمان این روز را تبریک عرض کنم و از صمیم قلب بگویم که ای سربازهای جنگ نرم! قلمتان مستدام، روزهایتان سبز و رسالت تان همیشگی باد.

, , ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه