اخبار داغ

گفت و گویی با مدیران برآمده از خبرنگاری ؛

از گذرگاه خبر تا پشت میزهای مدیریت/روایت جلیقه هایی که کت و شلوار شدند

از گذرگاه خبر تا پشت میزهای مدیریت/روایت جلیقه هایی که کت و شلوار شدند
گفت و گو برای روز خبرنگار با مدیران استان کرمان شاید در نگاه اول کلیشه به نظر برسد، اما داستان این گزارش اتفاقا درباره مدیرانی است که از گذرگاه خبر، به مدیریت رسیده اند و امروز برای روز خبرنگار با آنها گفت و گو کردیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آرمان کرمان ؛ باز ۱۷ مرداد ماه از راه می رسد، روزی که خیلی ها هنوز هم مناسبت این روز و عنوان آن را نمی دانند، روزی که یکی از اصحاب رسانه، یعنی محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست عوامل گروه طالبان به خیل عظیم شهدا پیوست و یک سال بعد در نخستین سالگرد این رخداد به پاس قدردانی از مقام و حرفه شهید صارمی، با تصمیم شورای فرهنگ عمومی کشور، هفدهم مرداد به نام «روز خبرنگار» نامگذاری و در تقویم شمسی ثبت شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان کرمان, آرمان کرمان,

آری ۱۷ مرداد روز طلایه داران جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم است، همان ها که با قلم زدن در سرزمین زیبای آرمان‌ها قدم می زنند و برای رسیدن به قاف حقیقت سیمرغی می شوند که پرگشودنشان رسیدن است؛ همان ها که در عین بی نشانی با جان و دل عاشقی می کنند تا شاید یک برگ از دفتر درد مظلومان را کم کنند.

,

استان کرمان، این کهن ترین و پهناورترین استان کشور خبرنگاران زیادی را در دل خود جای داده است که شب و روزشان را برای حل مشکلات مردم و رساندن صدای آن ها به گوش مسئولین می گذارند، اما امروز ما به سراغ مدیران کل استان رفتیم تا ببینیم چه میزان با عرصه خبر و خبرنگاری آشنا هستند اما نتیجه صحبت ها بر خلاف تصور من، شاید کمی عجیب و غریب باشد.

,

گفت و گو برای روز خبرنگار با مدیران استان کرمان شاید در نگاه اول کلیشه  به نظر برسد، اما داستان این گزارش اتفاقا درباره مدیرانی است که از گذرگاه خبر، به مدیریت رسیده اند و امروز وقتی برای روز خبرنگار با آنها گفت و گو می کنیم، صحبت از تعاریف شعاری و کلیشه نخواهد بود، در واقع حداقل ،شنونده بخشی از خاطرات مدیران ارشد استان خواهید بود.

,

 

,

 

,

فرماندار کرمان: اعتراف می کنم نقش خبرنگاران در عرصه پیشرفت و آبادانی استان کمتر از متولیان نیست

, فرماندار کرمان: اعتراف می کنم نقش خبرنگاران در عرصه پیشرفت و آبادانی استان کمتر از متولیان نیست , فرماندار کرمان: اعتراف می کنم نقش خبرنگاران در عرصه پیشرفت و آبادانی استان کمتر از متولیان نیست ,

محمد علی توحیدی فرماندار کرمان، سیاست مداری که شاید فکرش را هم نکنید که اوایل کارش را با خبرنگاری آغاز کرده است و این حرفه را افتخاری برای خود می داند، با علاقه از آن دوران برای ما گفت : من در طول دوران خدمتم در سال های ۶۱ و ۶۲ در کنار کار اداری که انجام می دادم توفیق همکاری با رادیو را به عنوان خبرنگار داشتم.

,

فرماندار کرمان می گوید: اگر امروز هم این اتفاق برای من بیفتد که باری دیگر در حوزه خبر فعالیت کنم با علاقه مندی این را می پذیرم و دوست دارم در حوزه سیاسی اجتماعی به دلیل تخصصی که کسب کردم فعالیت کنم.

,

توحیدی که بسیاری از توفیقات استان را مرهون تلاش خبرنگاران و ارباب جراید می داند، معتقد است اگر خبرنگاران نبودند این اتفاقات میمون و مبارک در حوزه پیشرفت های عمرانی، سیاسی و اقتصادی به این میزان رقم نمی خورد.

,

وی به عنوان کسی که از نزدیک شاهد فعالیت های خبرنگاران است اعتراف می کند که نقش خبرنگاران در عرصه پیشرفت و آبادانی این مرز و بوم کمتر از متولیان نیست.

,

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان: به خبرنگاری علاقه زیادی دارم

, مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان: به خبرنگاری علاقه زیادی دارم, مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان: به خبرنگاری علاقه زیادی دارم,

علی حسینی مدیر کلی که خبرنگاری را دوست دارد و معتقد است خبرنگاری همین که با مردم سر و کار دارد و مشکلات مردم را به گوش مسئولین می رساند حرفه بسیار مهمی است و جذابیت خاص خودش را دارد.

,

مدیر کل تامین اجتماعی استان کرمان خود را دغدغه مند برای حل مشکلات مردم می داند و دوست دارد به عنوان خبرنگار حوزه اجتماعی و معیشت  با مردم  در ارتباط باشد.

,

حسینی عملکرد نشریات استان را قابل قبول دانست و ان ها را رابطی بین مردم و مسئولین برای اطلاع خواسته های مردم به مسئولین و ارائه گزارش عملکرد مسئولین و دولت نسبت به مردم معرفی کرد.

,

 

,

وقتی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان خبرنگار می شود

, وقتی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان خبرنگار می شود, وقتی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان خبرنگار می شود,

و اما میراث دار فرهنگ کرمان، شخصی که همیشه و در همه حال با روی خوش از خبرنگاران استقبال کرده است، جلسه و غیر جلسه برایش فرقی نمی کند، هر جا که باشد اولویت کارش را به خبرنگاران اختصاص می دهد و حالا این مدیر کل برای ما از حرفه خبرنگاری می گوید: از ابتدای انقلاب، اوج شکوفایی و خلاقیت و استفاده  از شیوه های مختلف سمعی و بصری را در عرصه خبری شاهد بودیم.

,

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمان حضور بانوان خبرنگار را جلوه جدیدی در عرصه خبری دانست و توانایی آن ها را در این زمینه بی نظیر مطرح کرد.

,

باورم نمی شد که سابقه خبرنگاری داشته باشد، آن هم در دوران جنگ تحمیلی، بگذارید از زبان خودش ماجرا را بیان کنیم:

,

« برای رفتن به خرمشهر، به  من اجازه ورود نمی دادند و مجبور شدم با تهیه یک پوشه و چند کاغذ و قلم خود را خبرنگار معرفی کنم تا وارد این شهر شوم.

,

بعد از فراهم کردن این ملزومات وارد خرمشهر شدم و همانجا بود که علاقه من به این حرفه بیشتر از قبل شد. »

,

این مدیر کل با شوق زیاد از علاقه خود به این حرفه صحبت کرد و آن را از آروزهای دوران جوانی خود معرفی می کند و دوست دارد اگر زمانی  وارد این عرصه شود در عرصه سیاسی فعالیت کند.

,

 

,

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان با سابقه ترین مدیر کل در عرصه خبرنگاری  

, رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان با سابقه ترین مدیر کل در عرصه خبرنگاری   , رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان با سابقه ترین مدیر کل در عرصه خبرنگاری   ,

رضا کامیاب رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان افتخار سال ها فعالیت در عرصه خبرنگاری را دارد، از همان دوران دانشجویی نمایندگی یکی از خبرگزاری ها را در استان کرمان راه اه ندازی می کند و در حال حاضر در کنار کار مدیریتی خود صاحب امتیازی یک نشریه محلی را نیز به عهده دارد.

,

کامیاب خود را با کار خبر و خبرنگاری بیگانه نمی داند و بر عکس خبر و اطلاع رسانی را یکی از ارکان مهم زندگی در جامعه امروز و در قرن ۲۱ عنوان کرد.

,

این مدیر می گوید: در ایران با نظام مردم سالاری دینی خود، توجه به خبرنگاران و جایگاه آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است و من معتقدم که خبرنگاران استان بسیار زحمت کش هستند و با کمترین امکانات و خالصانه و با روحیه جهادی مشغول به فعالیت هستند و معدل کاری ان ها بسیار بالاست.

,

مدیر کل ثبت احوال استان کرمان : دوست دارم در زمینه فرهنگی در نشریات فعایت کنم

, مدیر کل ثبت احوال استان کرمان : دوست دارم در زمینه فرهنگی در نشریات فعایت کنم, مدیر کل ثبت احوال استان کرمان : دوست دارم در زمینه فرهنگی در نشریات فعایت کنم,

و اما حسین زین الصالحین یکی دیگر از مدیران استانی که می توان او را هم در زمره مدیران فعال در زمینه ارتباط با خبرنگاران دانست، خبرنگاری را بزرگ ترین رسالت امروز جامعه بشری را مطرح کرد و اطلاع رسانی های ان ها را موجبات رشد و تعالی استان کرمان دانست.

,

مدیر کل ثبت احوال استان کرمان عملکرد خبرنگاران استان را رضایت بخش و مورد قبول هم مردم و هم مسئولین بیان کرد و از سابقه فعالیت فرهنگی خود برای ما گفت:

,

« با توجه به اینکه من ۱۰ سال در حوزه فرهنگ به عنوان کارشناس فعالیت داشتم از افتخارات من این بوده که خبرنگاری را به عنوان منشا دانش و فرهنگ می دانم و افتخار می کنم در حوزه خبرنگاری نقش داشته باشم و بتوانم مقالاتی را در حوزه خبری در نشریات چاپ کنم .»

,

زین الصالحین در ادامه صحبت هایش از خبرنگار به عنوان یک بازوی توانمند برای مسئولین و مردم تعبیر آن ها را سفیران نظام جمهوری اسلامی خواند که در عین بی نشانی فعالیت های چشمگیری میکنند.

,

 

,

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان :عرصه فرهنگی و آموزشی را برای خبرنگاری انتخاب میکنم

, مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان :عرصه فرهنگی و آموزشی را برای خبرنگاری انتخاب میکنم, مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان :عرصه فرهنگی و آموزشی را برای خبرنگاری انتخاب میکنم,

 

,

در ادامه به سراغ آموزشی ترین مدیر کل استان رفتیم، محمد محسن بیگی صحبت کردن در خصوص خبرنگاری را مصداق زیره به کرمان بردن عنوان کرد و گفت: هر عقل سلیمی نقش خبرنگار را به عنوان چشم بیدار جامعه تایید می کند که چه میزان در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و … می تواند تاثیر گذار باشد.

,

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان به شدت به حوزه فرهنگ علاقه دارد و با توجه به تخصص و سابقه فعالیت خود در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی دوست دارد روزی  به عنوان خبرنگار در عرصه فرهنگی و آموزش و پرورش ورود کند.

,

 

,

مدیر کل اسناد و کتابخانه های استان کرمان : مدیری موفق است که خبرنگاری بلد باشد

, مدیر کل اسناد و کتابخانه های استان کرمان : مدیری موفق است که خبرنگاری بلد باشد, مدیر کل اسناد و کتابخانه های استان کرمان : مدیری موفق است که خبرنگاری بلد باشد,

محمد محمود آبادی مدیر کل اسناد و کتابخانه های استان کرمان نیز خبرنگاری را جزو مشاغل مهم و در عین حال زیان آور و سخت معرفی کرد که میزان تاثیر گذاری آن همواره زبانزد مدیران بوده و هست.

,

این مدیر کل به دلیل نوع و حیطه کاری خود آشنایی بیشتری با حرفه خبرنگاری دارد و به همین دلیل گلایه ها وتوصیه های او بیشتر از سایرین بود.

,

صحبت های او در زمینه نقش بی بدیل خبرنگار در زمینه اصلاح و پیشرفت کاری مدیران را بیان می کنیم:

,

« در این عصر ارتباطات و فضا های حقیقی و مجازی کاملا روشن است که یک خبرنگار در جهت اطلاع رسانی صریح و به موقع می تواند نقش بی بدیل و سازنده و اصلاح گری را در حوزه‌ها ی مختلف از جمله فرهنگی ایفا کند.

,

در طول سالیانی که در این سمت و شغل های دیگر فعالیت می کنم به حرفه خبرنگاری و افرادی که در این حرفه فعالیت می کنند ارادت داشتم و فکر می کنم که این یک حرفه مقدس و قابل ستایشی است.»

,

محمود آبادی معتقد است حرفه خبرنگاری در استان کرمان در طول سالیان از یک رشد مناسبی برخوردار شدند هر چند رشد کمی آن ها بیشتر از کیفی بوده و این هم به دلیل افزایش تعداد رسانه هاست.

,

وی نقش خانه مطبوعات را در حمایت از خبرنگاران کمرنگ دانست و به نظر او خانه مطبوعات باید در رابطه با آموزش  نقش پررنگ تری نسبت به فعالیت حال حاضر خود داشته باشد چرا که خبرنگار می تواند با یک خبر کوتاه و مفید تحولی را در استان و حتی کشور ایجاد کند، بنابراین لازم است که وضعیت بهتر از این شود.

,

وی که در زمره مدیران فرهنگی محسوب می شود معتقد است مدیران فرهنگی خواسته یا ناخواسته خود یک خبرنگار هستند و از نظر او مدیر موفق مدیری است که خبرنگاری بلد باشد.

,

این مدیر کل خبرنگاری را جزو علایق شخصی خود برشمرد و گفت اگر قرار باشد روزی در این حرفه کار کنم دوست دارم در هر حوزه ای که کار می کنم یک خبرنگار شجاع، صریح و عمل گرا باشم و نقادانه و چالشی عمل کنم تا این گونه به کمک کننده مدیران باشم.

,

محمود آبادی نقد را از ارکان مهم عرصه خبری بیان کرد و گفت: نقد به این معنا نیست که مدیران را در برابر ضعف های آن ها تحقیر کنیم بلکه باید ان ها را آگاه کنیم و این هشداری که خبرنگاران حرفه ای به مدیران می دهند باعث پیشرفت کاری و فکری آن ها می شود و من اگر بخواهم در عرصه خبر فعالیت کنم قطعا این نوع روش و سیستم را دنبال خواهم کرد.

,

اقتصادی ترین مدیر کل استان نیز سابقه ۲۰ سال فعالیت خبرنگاری دارد

, اقتصادی ترین مدیر کل استان نیز سابقه ۲۰ سال فعالیت خبرنگاری دارد, اقتصادی ترین مدیر کل استان نیز سابقه ۲۰ سال فعالیت خبرنگاری دارد,

حمید شیخ اسدی اقتصادی ترین مدیر کل استان است، او نیز سابقه کار خبری و خبرنگاری زیادی داشته است، از سال ۷۰ کار خود را به عنوان مسئول روابط عمومی و حضور در عرصه خبری آغاز کرده است و امروز به عنوان مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان فعالیت می کند.

,

او می گوید امروز که دنیای اطلاعات ما شیشه ای شده اگر تلاش و همت جامعه خبری نباشد، اخبار در کوتاه ترین زمان ممکن به دست افراد نمی رسد.

,

به نظر شیخ اسدی پیشرفت های اقتصادی امروز استان مرهون تلاش بی وقفه خبرنگاران بوده که با نقدهای سازنده و اطلاع رسانی های به موقع خود باعث پیشرفت در این حوزه شدند.

,

او در کنار شغل مدیریتی خود، سال های سال به عنوان خبرنگار افتخاری فعالیت می کرد و هنوز هم خود را همکار این مجموعه می داند و دوست دارد اگر قرار باشد روزی مجددا به این حرفه بازگردد با توجه به تخصصش در حوزه اقتصادی ورود کند.

,

 

,

 

,

گزارش از مهدوی

,

 

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه