اخبار داغ

جمعی از خبرنگاران استان سمنان:

اخلاق حرفه ای حلقه مفقوده بسیاری از رسانه هاست/ کسانی که در رأس تشکل های مطبوعاتی ما قرار دارند، دچار ضعف هستند/رسانه های وابسته به مدیران، کاری از پیش نمی برند

اخلاق حرفه ای حلقه مفقوده بسیاری از رسانه هاست/ کسانی که در رأس تشکل های مطبوعاتی ما قرار دارند، دچار ضعف هستند/رسانه های وابسته به مدیران، کاری از پیش نمی برند
جمعی از خبرنگاران استان سمنان همزمان با روز خبرنگار و با حضور در دفتر مرآت از مشکلات و دغدغه های این قشر گفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، همزمان با 17 مرداد ماه و روز خبرنگار جمعی از خبرنگاران فعال استان سمنان که هریک از آنها سابقه درخشانی در عرصه خبری استان دارند با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت پاسخگوی سوالات خبرنگار این شبکه بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, شبکه اطلاع رسانی مرآت,

, ,

متن کامل گفتگوی مرآت با این خبرنگاران فعال استان سمنان را در ادامه می خوانید:

,

مرآت- به عنوان نخستین پرسش، ارزیابی کلی شما از وضعیت فعالیت رسانه ها در استان سمنان چیست؟

, مرآت- به عنوان نخستین پرسش، ارزیابی کلی شما از وضعیت فعالیت رسانه ها در استان سمنان چیست؟, مرآت- به عنوان نخستین پرسش، ارزیابی کلی شما از وضعیت فعالیت رسانه ها در استان سمنان چیست؟,

نجاتی- خروجی خبری استان با تعداد خبرنگاران همخوانی ندارد. به نظر من اصلاح باید از دورن خود ما آغاز شود. متأسفانه اوضاع به گونه ای است ما خبرنگاران یکدیگر را آشکارا یا نزد مدیران تخریب می کنیم.

,

حبیبی بسطامی- من فکر می کنم رسالت رسانه فرهنگ سازی نیست و البته رسانه به دنبال فرهنگ سازی هم نیست؛ کما این که اگر رسانه ها به دنبال فرهنگ سازی بودند بر روی خیلی از مسائل سرپوش می گذاشتند. کار رسانه بازتاب واقعیت هاست. رسانه قطعا در فرهنگ سازی تأثیر دارد اما تنها به عنوان یک ابزار. نکته ای که درباره مشکلات وجود دارد این است که مدیران ما فضای رسانه و ابزارهای رسانه ای عصر مدرن را نمی شناسند.

,

نجاتی- منِ خبرنگار وظیفه ام این است که مدیران را به چالش بکشم. اما وقتی ما خبرنگاران در نشست های مطبوعاتی به جای پرسش از مدیران، به سوالات یکدیگر پاسخ می دهیم، مجالی برای به چالش کشیدن مدیران باقی نمی ماند.

,

, ,

مرآت- به نظر می رسد که با توجه به این که رسانه های مختلف خط مشی های متفاوتی دارند، همه متهم هستند که خطوط خبری کاملا متفاوتی را دنبال می کنند. ما چطور این موضوع را حل کنیم؟

, مرآت- به نظر می رسد که با توجه به این که رسانه های مختلف خط مشی های متفاوتی دارند، همه متهم هستند که خطوط خبری کاملا متفاوتی را دنبال می کنند. ما چطور این موضوع را حل کنیم؟, مرآت- به نظر می رسد که با توجه به این که رسانه های مختلف خط مشی های متفاوتی دارند، همه متهم هستند که خطوط خبری کاملا متفاوتی را دنبال می کنند. ما چطور این موضوع را حل کنیم؟,

یوسف نژاد- به نظر من مهم ترین مساله آن است که میان اصحاب رسانه ها همگرایی و همدلی وجود ندارد. بسیاری از عوامل در این عدم همگرایی و همدلی وجود دارد که یکی از آن ها رقابت میان اصحاب رسانه در امرار معاش است. عدم تخصص و جهل نسبت به جایگاه رسانه و حتی جهل نسبت به جایگاه مخاطب هم در بروز این معضل دخیل است. من بشخصه این مسائل را به تجربه لمس کرده ام. نکته مهم این است که خبرنگار باید شأن و جایگاه خود را در مسائل مالی حفظ کند و نیازمند هدیه گرفتن از مدیران نباشد.

,

, ,

عربی- این هدیه گرفتن ها کار خبرنگاری را زیر سوال می برد.

,

یوسف نژاد- بله، حرف من این است که ما نباید از مدیران توقع داشته باشیم که از ما حمایت کنند. ما نباید مدیون کسی باشیم.

,

نجاتی- دلیل بسیاری از مشکلات ما این است که متأسفانه مسئولان خانه مطبوعات استان سمنان به نوعی به حلقه مدیریت ارشد وابسته اند. اگر یکی از خبرنگاران خبری را علیه یکی از مسئولان منتشر کند، آیا مسئولان خانه مطبوعات از او حمایت خواهند کرد؟ ما ایده آل ها صحبت نمی کنیم، بلکه سخن ما درباره واقعیت هاست.

,

عربی- من فکر می کنم بحث های مهم تری از خانه مطبوعات وجود دارد. مگر ما نمی گوییم که یکی از مشکلات خبرنگاران پایین بودن حقوق است؟ مگر نمی گوییم خبرنگاران بیمه نیستند؟ قانون وزارت ارشاد چه می گوید؟ مگر موظف نیستند مدیران مسئول رسانه را بیمه کنند؟ کسانی که در رأس تشکل های مطبوعاتی ما قرار دارند، دچار ضعف هستند.

,

حبیبی بسطامی- سازوکار پیگیری این مواردی که به آن اشاره کردید وجود دارد اما فرهنگ آن وجود ندارد.

,

نجاتی- در دفاتر چند رسانه قانون کار اجرا می شود؟

,

عربی- شما بگویید چه کنیم تا تشکل های ما اصلاح شوند؟

,

, ,

حبیبی بسطامی- ما باید به علت ها بپردازیم. وقتی رابطه استخدامی بین خبرنگاران و رسانه ها وجود نداشته باشد، این معضلات بروز می کند و خبرنگاران تعلق خاطری نسبت به رسانه احساس نمی کنند. به همین خاطر است که خبرنگاران چند سالی در یک رسانه فعالیت می کنند و اگر گریزگاهی بیابند به رسانه دیگری می روند و این چرخه معیوب به ویژه در شهرستان ها همینطور ادامه پیدا می کند. این اتفاق امکان رفتار حرفه ای را از اصحاب رسانه سلب می کند.

,

مرآت- به نظر می رسد در ابتدای امر رسانه باید به عنوان یک صنعت شناخته شود و سپس رابطه استخدامی میان خبرنگاران و رسانه تعریف شود.

, مرآت- به نظر می رسد در ابتدای امر رسانه باید به عنوان یک صنعت شناخته شود و سپس رابطه استخدامی میان خبرنگاران و رسانه تعریف شود., مرآت- به نظر می رسد در ابتدای امر رسانه باید به عنوان یک صنعت شناخته شود و سپس رابطه استخدامی میان خبرنگاران و رسانه تعریف شود.,

نجاتی- این امر امکان پذیر نیست.

,

مرآت- سخن بر سر این است که باید ایده «رسانه به مثابه صنعت» نهادینه شود.

, مرآت- سخن بر سر این است که باید ایده «رسانه به مثابه صنعت» نهادینه شود., مرآت- سخن بر سر این است که باید ایده «رسانه به مثابه صنعت» نهادینه شود.,

نجاتی- در درازمدت امکان این کار وجود دارد.

,

حبیبی بسطامی- وقتی یک خبرنگار یا فعال رسانه ای نتواند به واسطه فعالیت رسانه ای خود امرار معاش کند قطعا نمی تواند خروجی مطلوبی داشته باشد. موظفی رسانه ای یک خبرنگار در رسانه های سراسری حرفه ای در طول یک ماه سه مطلب است! یعنی منِ خبرنگار موظفم در ماه سه مطلب تخصصیِ تحلیلی تهیه کنم و با همین سه مطلب حداقل های معیشت و زندگی من تأمین می شود.

,

, ,

نجاتی- باید به این مطلب اشاره کنم که همکاران ما در گرفتن آگهی مهارت ندارند و این امر اقتصادِ رسانه ها تحت تاثیر قرار می دهد. برای گرفتن آگهی باید لباسِ خبرنگاری را از تن خارج کرد و لباس ویزیتوری به تن کرد! متاسفانه خبرنگاران ما به دلیل این که پول ندارند، یک دست لباس بیشتر ندارند.

,

مرآت- پرسش دیگری که وجود دارد این است که ما رسانه ها با وجود کارویژه هایمان چگونه می توانیم به استان خدمت کنیم؟ برخی می گویند ما وابسته ایم و نمی توانیم انتقاد کنیم. بحث ما صرفا انتقاد نیست. فارغ از انتقاد، ما از چه راه هایی می توانیم به بهبود وضعیت استان کمک کنیم؟

, مرآت- پرسش دیگری که وجود دارد این است که ما رسانه ها با وجود کارویژه هایمان چگونه می توانیم به استان خدمت کنیم؟ برخی می گویند ما وابسته ایم و نمی توانیم انتقاد کنیم. بحث ما صرفا انتقاد نیست. فارغ از انتقاد، ما از چه راه هایی می توانیم به بهبود وضعیت استان کمک کنیم؟, مرآت- پرسش دیگری که وجود دارد این است که ما رسانه ها با وجود کارویژه هایمان چگونه می توانیم به استان خدمت کنیم؟ برخی می گویند ما وابسته ایم و نمی توانیم انتقاد کنیم. بحث ما صرفا انتقاد نیست. فارغ از انتقاد، ما از چه راه هایی می توانیم به بهبود وضعیت استان کمک کنیم؟,

عربی- نظر من این است که تا زمانی که رسانه ها وابسته به مدیران باشند کاری از پیش نمی برند.

,

, ,

حبیبی بسطامی- به نظر من حلقه مفقوده فعالیت های رسانه ای در ایران، اخلاق حرفه ای است. نبود اخلاق حرفه ای مخاطب را از رسانه می گیرد و رسانه بی مخاطب یعنی هیچ! رسانه ای که مخاطب نداشته باشد  طبیعتا از هرگونه اثرگذاری تهی است.

,

مرآت- با وجود تمامی این مسائل، ما به عنوان رسانه چگونه می توانیم در خدمت استان باشیم؟

, مرآت- با وجود تمامی این مسائل، ما به عنوان رسانه چگونه می توانیم در خدمت استان باشیم؟, مرآت- با وجود تمامی این مسائل، ما به عنوان رسانه چگونه می توانیم در خدمت استان باشیم؟,

نجاتی- خبرنگاران استان سمنان، بسیار پرتلاش، علاقه مند، کم توقع و حتی بی توقع هستند. خبرنگاران ما دوست دارند مثبت فکر کنند و مثبت بنویسند. مساله دیگر آن است که مساله آموزش به خبرنگاران تنها در حد حرف باقی مانده است. اما در پاسخ به پرسش شما باید بگویم که متاسفانه همه ما دوست داریم مشکلات استان را رسانه ای کنیم.

,

مرآت- معتقدید در برخی از موارد نباید موضوعات رسانه ای شود؟

, مرآت- معتقدید در برخی از موارد نباید موضوعات رسانه ای شود؟, مرآت- معتقدید در برخی از موارد نباید موضوعات رسانه ای شود؟,

نجاتی- بله نباید رسانه ای شود. این که اصحاب رسانه تشخیص دهند که کدام مساله را باید رسانه ای کنند و کدام مساله را به صورت پنهانی پیگیری کنند، نیازمند آموزش است.

,

حبیبی بسطامی- مطالبات جمعی و اجتماعی در استان ما اندک است. کار رسانه اساسا مطالبه گری است. رسانه باید بسترهای مطرح شدن مطالبات را فراهم کند. بماند که این فضا اکنون فراهم است یا خیر! نکته دیگری که صحبت های پیشینم از قلم افتاد این است که استان سمنان-اگر خطا نکنم- تنها استانی است که جشنواره مطبوعات استانی ندارد. برگزاری این دست جشنواره ها به ویژه روی خبرنگاران جوان و تازه کار به شدت تأثیرگذار است.

,

یوسف نژاد- یکی از مشکلات ما این است که خبرنگاران ما عمدتا اجتماعی نویس نیستند، بلکه سیاسی نویس هستند. خود خبرگزاری مرآت هم به نظر من بیشتر سیاسی نویس است تا اجتماعی نویس. نکته دیگر آن است که به نظر من، باید چند نفر از بزرگان خبرنگار انتخاب شوند و نظرات آن ها فصل الخطاب باشد.

,

, ,

حبیبی بسطامی: این ساختارهای کدخدامنشانه متعلق به دنیای مدرن امروز نیست؛ هرچند این ساختارها در جوامع کوچک اثرگذارند.

,

نجاتی: بسیاری از خبرنگاران در دیگر استان ها با هم وحدت دارند اما این مسأله در استان سمنان به چشم نمی خورد.

,

یوسف نژاد: این که من معتقدم باید انجمنی از خبرنگاران بزرگ تشکیل شود به همین دلیل است که معتقدم این کار به وحدت بین خبرنگاران منجر می شود.

,

مرآت- در پایان نقطه نظرات شما را درباره مرآت می شنویم.

, مرآت- در پایان نقطه نظرات شما را درباره مرآت می شنویم., مرآت- در پایان نقطه نظرات شما را درباره مرآت می شنویم.,

حبیبی بسطامی- رویکردهای مرآت نسبت به گذشته به ویژه در حوزه های انتقادی متحول شده است و اگر این روند حقیقتا بر اساس منافع مردم تنظیم شود و با تغییرات دولت ها ادامه پیدا کند، این ظرفیت وجود دارد که مرآت به یک رسانه موثر در سطح استان تبدیل شود. هرچند این انتقاد وجود دارد که گاهی برخی از مسائل حاشیه ای در خبرگزاری شما پررنگ می شود.

,

نجاتی- به نظر من اگر با قلم نرم تری به موضوعات پرداخته شود، اثرگذاری افزایش خواهد یافت.

,

, ,

مزینانی- مرآت یک رسانه نوپای پیش رونده است که در انجام رسالت های خود تا حد زیادی موفق بوده است؛ هرچند جای کار بیشتری هم وجود دارد. فعالیت های چند رسانه ای مرآت در دیگر رسانه ها کمتر به چشم می خورد. مرآت و ایسنا در حوزه عکس هم کارهای خوبی انجام می دهند و این امر به جذب مخاطب منجر می شود. در حوزه فیلم هم به جز فارس و مرآت عملا رسانه های دیگر به طور رسمی فعالیتی ندارند. این ظرفیت ها باید تقویت شود.

,

, ,

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم

, مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم, مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم,

, , , ,

, , , ,

, ,

, ,

گفتگو: مسعود تبریزی

,

تنظیم: محسن حسن زاده

,

عکس: محمد نجم

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه