اخبار داغ

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم؛

راه اندازی سازمان های مردم نهاد سمن در قم

راه اندازی سازمان های مردم نهاد سمن در قم
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم از راه اندازی سازمان های مردم نهاد یا سمن در قم خبر داد و گفت: دولت به دنبال این است که فعالیت تشکل‌های مردمی را به قانون تبدیل کند٬ چنان چه رخ دهد سمن‌ها نقش بسزایی را در تصمیمات مختلف خواهند داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قم فردا، روز گذشته عطاء الدین قاسمی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم از راه اندازی سازمان های مردم نهاد یا سمن در قم خبر داد و گفت: دولت به دنبال این است که فعالیت تشکل‌های مردمی را به قانون تبدیل کند٬ چنان چه رخ دهد سمن‌ها نقش بسزایی را در تصمیمات مختلف خواهند داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا، , قم فردا, قم فردا,

‌قاسمی بیان کرد: اگر می‌خواهیم کشوری پیشرفته‌ای فارغ از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم باید از مشارکت حداکثری مردم استفاده کنیم.

,

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم درباره آخرین وضعیت خانه سمن استان گفت: فضایی در فرهنگسرای استان در نظر گرفته‌شده و مدتی می‌شود که سمن‌ها ازآنجا استفاده می‌کنند، اما این کافی نبود بلکه باید با برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر نهایت استفاده را از خانه سمن استان کرد.

,

«سمن» چیست؟

, «سمن» چیست؟,

اصطلاح سازمان غیردولتی به معنایی که امروزه در سطح بین‌المللی مصطلح شده است، سابقه بسیار اندکی در ایران دارد. «ان جی او»‌ها به معنای سازمان‌های غیردولتی و به تشکل‌ها، انجمن‌ها ، کانون‌ها و نهادهای مردمی گفته می‌شود و در ایران جهت تطبیق بیشتر رویکردها و جهت‌گیری‌ها با شرایط داخلی و بومی‌سازی بهتر این سازمان، واژه سمن را جایگزین «ان جی او» کرده‌­اند. سمن، مخفف و کوتاه شده «سازمان‌های مردم نهاد» است.

,

اگر بخواهیم یک تعریف کلی برای سازمان های مردم نهاد بازگو کنیم باید بگوییم که سازمان های مردم نهاد به آن دست از سازمان هایی اطلاق می شود که اداره و سازمان آن با شخصیت حقوقی مستقل، غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی است که برای انجام فعالیت داوطلبانه با گرایش فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، بشردوستانه و بر اساس قانونمندی و اساسنامه مدون، رعایت چارچوب قوانین موضوعه کشور و مفاد آیین نامه های اجرایی آن در جامعه فعالیت می کند.

,

NGO  یا سمن، یک سازمان مردم نهاد است که اهداف اجتماعی را دنبال می کند و متکی به سرمایه اجتماعی است هر چند مشمول کمک های مالی و غیرمالی دولت نیز می گردد.

, NGO,

سمن یک نوع گروه، هیأت و انجمن است که ساختار تعریف شده قانونی دارد و بر این اساس می تواند در فعالیت هایی که نیازمند قرارداد است با نام معتبر قانونی خود مشارکت نماید. در این مطلب به قوانین و الزامات تشکیل سازمان مردم نهاد (NGO) پرداخته شده است.

, (NGO) ,

تاریخچه سمن
اگرچه انجمن‌های داوطلبانه شهروندان در سراسر تاریخ وجود داشته‌اند، اما سازمان‌های غیردولتی در2 قرن اخیر توسعه یافته‌اند. یکی از نخستین سازمان‌های این‌چنینی، صلیب سرخ جهانی است که در سال ۱۸۶۳ تأسیس شد. عبارت «سازمان‌های غیردولتی» با تأسیس سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ به وجود آمد.
فرایند جهانی‌سازی در قرن بیستم موجب اهمیت یافتن سازمان‌های مردم‌نهاد شد. امکان حل خیلی از مشکلات توسط دولت یک کشور وجود نداشت. معاهدات بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی از قبیل سازمان تجارت جهانی بیش از حد بر منافع مؤسسات مالی بزرگ متمرکز بودند.

, تاریخچه سمن,
,
,

در اقدامی برای متعادل کردن این روند، سازمان‌های غیردولتی با تأکید بر مسائل بشردوستانه و کمک به توسعه تأسیس شدند که نمونه بارز آن اجلاس اجتماعی جهان است که هر ساله در ماه ژانویه در داووس برگزار ‌شده و رقیب اجلاس اقتصادی جهان محسوب می‌شود.

,

نقش سازمان های مردم نهاد در ترویج فرهنگ سازی مضرات کالاهای قاچاق انکار ناپذیر است

, نقش سازمان های مردم نهاد در ترویج فرهنگ سازی مضرات کالاهای قاچاق انکار ناپذیر است,

در همین راستا رضا میرزایی، دبیرکمیسیون پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: سازمان های مردم نهاد در پیشگیری و ترویج فرهنگ سازی مضرات کالاهای قاچاق نقش انکار ناپذیری دارند زیرا این سازمانها با ارائه آموزش ها و طرح ها و راهکارها می توانند در پیشگیری از این معضل اجتماعی تاثیر گذار باشند.

,

وی افزود: همچنین یکی از ویژگی های شما سازمان های مردم نهاد، بی ادعا بودن در جهت حل مشکلات جامعه قدم برمی دارید. 

,

این مقام مسئول اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد مقبولیت و مشروعیت بیشتری در جامعه دارند زیرا هر جا دولت در بعضی جاها ورود پیدا کرده مشکلات زیاد حل نشده بنابراین شما در این عرصه جلوگیری و پیشگیری و اطلاع رسانی کالای قاچاق به ویژه در کالاهای سلامت محور می توانید تاثیر گذار باشید.

,

حقوق سازمانهای مردم نهاد :
۱- ارائه خدمات امدادی مورد نیاز دستگاههای دولتی و عمومی غیر دولتی
۲- اظهار نظر و پیشنهاد راهکارهای مناسب در فرآیند برنامه ریزی دستگاهها، بررسی آثار و نتایج فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی و عمومی غیر دولتی و کمک به اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های آنها از طریق انعقاد قرارداد با آنها
۳- برگزاری اجتماعات و راهپیمائیها در جهت تحقق اهداف سازمان
۴- انتشار نشریه
۵- حق دادخواهی در مراحل فضایی و شبه قضایی

, حقوق سازمانهای مردم نهاد, :, :,
,
,
,
,
,

تکالیف سازمانهای مردم نهاد :

, تکالیف سازمانهای مردم نهاد, :, :,

سازمان‌های مردم نهاد مکلف هستند گزارش عملکرد اجرایی و مالی سالانه خود را حداکثر تا دوره پس از پایان هر سال مالی به مرجع نظارتی تحویل دهند و لیکن چنانچه حسب مورد مرجع نظارتی گزارشی از عملکرد سازمان برای مقطع خاصی درخواست نماید سازمان مکلف به ارائه آن می‌باشد.

,

لذا چنانچه عده‌ای با آگاهی از تعریف سازمان مردم نهاد و کارکردهای آن قصد ایجاد چنین سازمانی را داشته باشد می‌توانند در صورت داشتن شرایط ذیل اقدام نمایند.
۱- داشتن حداقل ۱۸ سال تمام
۲- تابعیت ایرانی
۳- عدم سوء سابقه محکومیت کیفری به نحوی که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی گردد
۴- حداقل ۵ نفر متقاضی باشند
۵- در صورت تخصصی بودن موضوع حداقل ۲ نفر از متقاضیان صاحب تخصص باشند
در صورتی که افراد متقاضی شرایط فوق را دارا باشند باید:
۱- موضوع فعالیت خود را مشخص کنند
۲- محدوده جغرافیایی فعالیت را معین کنند
۳- نامی را برای سازمان خود متناسب با موضوع فعالیت انتخاب نمایند

,
,
,
,
,
,
, :,
,
,
,

گفتنی است که سازمان های مردم‌نهاد یا ان‌جی‌او به اشکال و انحای مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود و با توجه به بافت کلامی که در آن مورد استفاده قرار گرفته، به انواع گوناگون سازمانها اشاره می‌کند.

,

سازمان مردم‌نهاد در کلی‌ترین معنایش، به سازمانی اشاره می‌کند که مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود، اما نقش بسیار مهمی بعنوان واسطه بین فرد فرد مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند.

,

بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد غیرانتفاعی نیز هستند. بودجه این سازمانها از طریق کمکهای مردمی، سازمانهای دولتی، توسط خود دولت یا ترکیبی از طرق مذکور تامین می‌شود.

,

هر چند آمار واحدی از تعداد سازمان‌های غیردولتی فعال در کشور موجود نیست، اما بر طبق تعریف خاصی که مرکز آمار از این‌گونه سازمان‌ها داشته است، یک سرشماری در سال 1383 از این سازمان‌ها صورت گرفت که بر اساس آن نزدیک به 6848  سازمان غیردولتی دارای مجوز در ایران مشغول به فعالیت هستند که مراکز عمده مجوز دهنده به این سازمان‌ها، نیروی انتظامی، وزارت کشور سازمان ملی جوانان، بهزیستی و سازمان حفاظت از محیط زیست بوده است.

,

بر طبق آمار عمده‌ترین فعالیت‌های این سازمان‌ها در حوزه فرهنگی، آموزشی، امور حمایتی و خیریه و قرض الحسنه بوده است. عمده‌ترین منبع تامین هزینه سازمان‌های غیردولتی در ایران کمک‌های مردمی و تسهیلات و اعتبارات دولتی است، که این نشان دهنده نقش پررنگ دولت و مردم در حمایت و تقویت این تشکل‌هاست.

,

حال باید دید که این طرح تا چه اندازه می تواند در حوزه فرهنگی، آموزشی، امور حمایتی و خیریه و قرض الحسنه و... موفق عمل کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه