اخبار داغ

معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قم:

تصادف موتورسیکلت در قم عادی است/ قم بودجه استانی می گیرد خدمات ملی می دهد

تصادف موتورسیکلت در قم عادی است/ قم بودجه استانی می گیرد خدمات ملی می دهد
معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت: روزگذشته بالگرد اورژانس دو پرواز داشت که یکی از پروازهایش به خاطر تصادف موتور سوار در بخش کهک بو،د یعنی می توان گفت تصادفات موتور سیکلت در قم عادی شده است و هر روز تصادف موتور سواران را در سطح شهر قم شاهد هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  مهدی فراهانی معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا  اظهار داشت: طیف وسیعی از تصادفات شهر قم و جاده ها و بخش های استان قم را موتور سواران تشکیل می دهند و این موضوعی است که هم برای ما  و هم برای پلیس راهور دغدغه شده است  که تعداد قابل توجهی از مجموع تصادفات استان را به خود اختصاص می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,

وی گفت: البته بیشترین تصادفات شهری را موتورسواران تشکیل می دهند اما بخشی از تصادفات موتور سواران هم در جاده ها اتفاق می افتد، پلیس تلاش خودش را برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی راکبان انجام می دهد اما  موتورسواران رعایت نمی کنند.

,

فراهانی بیان داشت: روزگذشته بالگرد اورژانس دو پرواز داشت که یکی از پروازهایش به خاطر تصادف موتور سوار در بخش کهک بو،د یعنی می توان گفت تصادفات موتور سیکلت در قم عادی شده است و هر روز تصادف موتور سواران را در سطح شهر قم شاهد هستیم.

,
,
, ,

بیشتر فوتی های موتور سواران به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی است

, بیشتر فوتی های موتور سواران به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی است,

معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قم  تصریح کرد: در حوزه تصادف موتورسوارن آنهایی که آسیب شدید می بینند بیشتر از ناحیه سر است و متاسفانه بیشترین فوتی های تصادف موتورسیکلت آسیب از ناحیه سر و صورت است و علت آن معمولا راکبانی هستند که کلاه ایمنی ندارند، البته باید گفت کلاه ایمنی استاندارد ندارند؛ زیرا برخی از کلاه هایی که راکبان استفاده می کنند ایمنی و استاندارد مناسب را ندارد و بعضا استفاده ازهمین کلاه های غیراستاندارد باعث جراحت راکبان شده است.

,

فراهانی بیان داشت: چند روز پیش یکی از رسانه ها  در خصوص دیر رسیدن اورژانس به محل یک تصادف در 70 کیلومتری قم خبری کار کرده  بود، البته ما از انتقاد استقبال می کنیم و از این خبر ناراحت نشده ایم زیرا نشان از حساسیت افراد به اورژانس است ولی مسئله این است که موضوع سلامت و حوزه فوریت های پزشکی حوزه ای نیست که بتوان بصورت عامیانه به آن پرداخت و نظر داد، بلکه  باید نظرات کارشناسی و فنی باشد.

,

وی افزود: خدمات اورژانس مانند خدمات برخی از سازمان ها و دستگاه ها که  قید حیاتی  ندارند نیست،  خدمات اورژانس خدمت به جان و سلامت مردم است، ما همیشه در دو حوزه امنیت و سلامت حسایت داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

,

معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قم  تاکید کرد: خط مقدم حوزه سلامت و درمان اورژانس115 است، این مسئله کاملا بدیهی است، اگر سلامت مهم است حوزه پیش بیمارستانی  و 115 مهمتر از آن است زیرا پیشانی اقدامات حوزه درمان و سلامت اورژانس است.

,

فراهانی خاطر نشان کرد: در جاده های استان و شهر 39 پایگاه ها اورژانس 155 قم دارد، قم از نعمت بالگرد و اورژانس هوایی  و از اتوبوس آمبولانس بهره مند است، 10 درستگاه موتوراولانس در قم وجود دارد و همچنین نزدیک به 320 نفراز نیروهای کارشناس و کاردان فوریت های پزشکی  بهره مند هستیم.

,

وی بیان داشت: نکته قابل توجه این است که استانداردهایی در شهر و جاده از طرف اورژانس کشور تعریف شده است ، برای تعداد پایگاه های اورژانس در جاده به فاصله هر 25الی30 کیلومتر یک پایگاه اورژانس نیاز است که در این فاصله ها تعداد پایگاه ها در جاده های قم وجود دارد، در داخل شهر ملاک و شاخص اورژانس هم به تعداد جمعیت است و به ازای هر50 هزار نفر یک پایگاه اورژانس نیاز است اگر جمعیت قم را تقریبا یک میلیون نفر در نظر بگیریم 20 پایگاه اورژانس در شهر قم نیاز است که ما این تعداد پایگاه را در شهر داریم.

,

وی گفت: چند روزپیش یک تصادف در یکی از جاده های قم در 70 کیلومتری قم رخ داده که نزدیکترین اورژانس مستقر به محل تصادف اعزام شد، ابتدای اعلام تصادف یک آمبولانس اعزام شد اما در ادامه آمبولانس های دیگری که در کیلومترهای بعدی مستقر بودند اعزام شدند که به دلیل اینکه در هر 30کیلومتر یک آمبولانس مستقر است قطعا زمان رسیدن آن نیز نسبت به آمبولانس اول دیر تر خواهد بود و آمبولانس های بعدی هم که در فاصله دورتر مستقر هستند نیزبا فاصله زمانی بیشتری به محل تصادف خواهند رسید ، این یک امر بدیهی است و آن را رد نمی کنیم.

,

در صورت تصادف های زنجیره ای وارد بحران نمی شویم

, در صورت تصادف های زنجیره ای وارد بحران نمی شویم,

فراهانی در پاسخ به این سوال پس با این وجود با توجه به حساسیت و پرتردد بودن جاده های قم اگر یک  تصادف زنجیره ای رخ دهد وارد بحران خواهیم شد؟ گفت: برای این مسئله مواردی پیش بینی شده است به نکته خوبی اشاره کردید اصل این موضوع مورد تایید است زیرا در هر 30 کیلومتر یک پایگاه اورژانس داریم اما درهر پایگاه فقط یک خودروی آمبولانس مستقر است نه بیشتر؛

,

وی با اشاره به تصادف روزسه شنبه 17 مرداد  که 13 مجروح در صحنه داشت گفت: معمولا حوادث پر تلفات به صورت نادر رخ می دهد، اما اگر چنین حوادثی رخ دهد به ترتیب و به توالی خودروهای اورژانس اعزام خواهند شد، در حوادث پر تلفات وارد بحران نخواهیم شد زیرا ظرفیت های خوبی در استان قم وجود دارد.

,
,
, ,

فراهانی با اشاره به نقدهایی که برخی از رسانه ها از نحوه اعزام آمبولانس ها به سر صحنه تصادف داشتند خاطر نشان کرد: انتظار این است با به نقد کشیدن اورژانس بتوانیم این ظرفیت ها را حفظ کنیم ، البته نقد منصفانه، یکی از ظرفیت های قم، اورژانس هوایی است که در تصادف مورد نظر در 70 کیلومتری قم که 13 مجروح سر صحنه داشت و دقیقا فرآیند به بهترین شکل انجام شد و اولین آمبولانس نزدیک به محل اعزام شد وقتی آمبولانس اورژانس رسید درخواست کرد آمبولانس های پایگاه های اورژانس های دیگر و اورژانس هوایی اعزام شود.

,

بالگرد اورژانس کمبودهارا جبران کرد

, بالگرد اورژانس کمبودهارا جبران کرد,

معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قم  بیان داشت: اگر می خواستیم برای 13 مجروح آمبولانس اعزام کنیم حداقل 7آمبولانس باید اعزام می شد که با در نظر گرفتن مصافت های 30 کیلومتری که به نسبت افزوده می شد و در نهایت باید آمبولانس های داخل شهر هم اعزام می شد، اما این مسئله با اعزام بالگرد اورژانس و با دو پرواز پشت سر هم و بدون فوت وقت جبران شد و با 2 پرواز 9 مجروح جابه جا شد آن هم مجروحین بسیار بد حال که با اورژانس هوایی در کمتر از 15 دقیقه مجروحین  به بیمارستان اعزام شدند.

,

فراهانی تصریح کرد: مجموعا در استان 39 پایگاه زمینی اورژانس ، یک پایگاه هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، 10دستگاه موتوراولانس وجود دارد و در حوادث پر تلفات و در مصافت های طولانی اورژانس هوایی پرواز می کند و اتوبوس آمبولانس نیز در این حوادث اعزام می شود این اتوبوس حداقل ظرفیت انتقال همزمان 14 مجروح را دارد.



امکانات قم استانی اما خدماتش ملی است

,
,
, ,
,
, امکانات قم استانی اما خدماتش ملی است,

وی افزود: در شهر و جاده ها برای پایگاه های اورژانس استاندارد تعریف شده است که قم کاملا این استاندارها را راعایت کرده است، خدمات اورژانس برای  جمعیت و جاده های استان قم به نسبت مناسب است، البته هنوز هم رضایت نداریم زیرا با توجه به میزان تصادفات شهری و تعداد تماس های گرفته شده با اورژآنس 115 نیاز بیشتری احساس می شود اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اورژانس قم با همین ظرفیتی که برای استان و مردم قم تعریف شده است خدمات ارائه می دهد  یعنی وزارت بهداشت و اورژانس کشور، اعتبار و آمبولانس با توجه به ظرفیت استان قم و سرویس دهی به استان قم می دهد اما در قم با  امکانات استانی در حال ارائه خدمات ملی هستیم.

,

معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قم  گفت: استان قم به عنوان محور مواصلاتی 17 استان کشور است  و ترددهایی زیادی در استان قم انجام می شود و در نهایت تصادفاتی رخ می دهد.

,

اکثر تصادفات جاده ای قم شهروندان قمی نیستند

, اکثر تصادفات جاده ای قم شهروندان قمی نیستند,

وی تصریح کرد: اکثر تصادفات جاده ای قم شهروندان قمی نیستند و مسافران و زائران هستند، در ایام شلوغ قم مانند نیمه شعبان با همین ظرفیت خدمات دهی انجام می شود که از نظر ما  ظرفیت کافی نیست و دغدغه اصلی ما این  که با وضع موجود باید پاسخگوی شهر و استان باشیم و با توجه به آمار بالای تصادفات موتور در قم حتی ظرفیت موجود هم شاید پاسخگو نباشد اما در حال خدمات رسانی ملی هستیم.

,

معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قم  در پایان گفت: با اشاره به همه نکاتی که عرض کردم منکر این مسئله نمی شویم در همه تصادفات و تماس های مردمی سر وقت و به موقع نمی رسیم و خودروهای اورژانس در  مواردی  سر وقت و در مواردی با تاخیر به محل حادثه می رسد اما این تاخیر به  دلیل اهمال کاری همکاران اورژانس نیست بلکه به دلیل زیاد بودن تصادفات و خدماتی است که باید ارائه شود.
 

,
,

گفتگو از مرضیه مهدیلو

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه