اخبار داغ

گفتگو با بانوی کارآفرین فردیسی:

اشتغال ۱۰۰ نفر تنها در یک بنگاه کوچک اقتصادی چرم/ مسئولین تنهابه نام گذاری اکتفا نکنند

اشتغال ۱۰۰ نفر تنها در یک بنگاه کوچک اقتصادی چرم/ مسئولین تنهابه نام گذاری اکتفا نکنند
تولید محصولات چرمی تنها به کارخانه های بزرگ و صنعتی محدود نمی شود ،امروزه کارگاههای کوچک تولیدی و محصولات چرمی خانگی نیز سهم مهمی از صنعت چرم را به خود اختصاص داده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فردیسان، بکارگیری چرم در زندگی انسان سابقه دیرینه ای دارد، ایران با پیشینه ای چند هزار ساله، یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان چرم جهان محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فردیسان,

آثار باستانی به یادگار مانده نشان می دهد که ایرانیان حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد برای تهیه لباس، کفش و جنگ افزار از چرم استفاده می کردند.

,

تولید محصولات چرمی تنها به کارخانه های بزرگ و صنعتی محدود نمی شود ،امروزه کارگاههای کوچک تولیدی و محصولات چرمی خانگی نیز سهم مهمی از صنعت چرم را به خود اختصاص داده اند و صاحبان بنگاههای کوچک اقتصادی در شهرها علاوه برایجاد اشتغال برای بسیاری از جوانان موجب رونق صنعت چرم شده اند .

,

به سراغ یکی از بانوان فعال صنعت چرم در شهرستان فردیس رفته ایم و حال و هوای این حرفه را از زبان وی جویا شدیم.

,

, ,

فاطمه قلی پور، ۲۶ ساله  بانویی از خطه سبز گیلان است که مدت ۸ سال در صنایع چرمی در شهرستان فردیس و استان البرز فعالیت می کند.

,

او کار خود را با آموزش در این صنایع چرمی آغاز کرده است و هم اکنون آموزش، تولید، فروش و بازاریابی محصولات چرمی را برعهده دارد.

,

این فعال اقتصادی شهرستان فردیس می گوید: پس از آموزش مقدماتی و پیشرفته در مراکز فنی و حرفه ای، کار را با آموزش به علاقمندان این حرفه در پایگاههای بسیج آغاز نمودم و پس از کسب تجربه لازم متوجه شدم بانوانی که در این حرفه آموزش دیده اند توان فروش محصولات خود را ندارند بنابراین در نمایشگاههای متعدد استانی و شهرستانی اقدام به فروش محصولات کردم .

,

آموزش رایگان،فروش مواد اولیه با قیمت پایین و حتی شرایطی ، کمک به فروش محصولات از مهم ترین شاخصه های این بانوی کارآفرین فردیسی است.

,

وی در نمایشگاه های متعدد شهرستانی، استانی ونمایشگاهای بین المللی حضور یافته  تا بتواند هنر دست هنرجویان خود را معرفی و به فروش برساند.

,

, ,

این بانوی کارآفرین هدف خود را از حضور در نمایشگاههای متعدد داخلی و بین المللی ایجاد انگیزه برای هنر جویان.و درآمدزایی در کارگاههای کوچک سنتی وکار در منزل عنوان می کند.

,

او کار خود را با سرمایه ۵ میلیونی خرید مواداولیه آغاز نموده است و هم اکنون در دو بخش صنعتی و سنتی در صنعت چرم مشغول به فعالیت است وسرمایه ۵ میلیونی خود را در بخش سنتی به ۱۵۰ میلیون تومان و در بخش صنعتی به حدود یک میلیارد رسانده است

,

در کارگاه سنتی این کارآفرین۵۰ نفر از بانوان در بخش تولید محصولات در منزل و در کارگاه صنعتی وی ۵ نفر مشغول به کار هستند .

,

او می گوید:من به صورت غیرمستقیم نیز سفارش هایی از شهرهایی مانند بندرعباس،شیراز و اصفهان…  دارم که در مجموع ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حرفه فعالیت می کنند.

,

, ,

فاطمه قلی پوردر مورد مشکلات پیش روی این حرفه می گوید: افراد زیادی هستند که می خواهند کار در صنایع چرمی را شروع کنند اما متاسفانه درصد سود بالا و قراردادن شرایط سختی مانند داشتن جواز دریافت وام را برای بسیاری از افراد سخت و حتی غیر ممکن نموده است.

,

از طرفی اجاره بها یک کارگاه بسیار معمولی نیاز به هزینه ای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی دارد، اگر نهادها بتوانند مکانی را برای ایجاد اشتغال در اختیار کارآفرینان قرار دهند علاوه بر ایجاد اشتغال باعث درآمدزایی برای خود هم می شوند.

,

او می گوید: مسئولین تنها در برابردرخواست ما برای حمایت، برگزاری نمایشگاه را پیشنهاد می دهند اما به نظر من ابتدا باید حمایت لازم برای تولید وجود داشته باشد تا بعد برای فروش محصولات اقدام نمود.

,

قلی پور درمورد تبدیل شدن شهرستان فردیس به قطب چرم می گوید: لقب قطب چرم دادن به یک شهربه معنای داشتن حداقل یک نمایشگاه دائمی و حضور۵۰ تولید کننده در این نمایشگاه است.

,

, ,

نباید تنها به نام گذاری شهرستان فردیس به عنوان قطب چرم بسنده کرد بلکه باید با پرداخت تسهیلات آسان و حمایت های لازم بتوانیم این نامگذاری را در عرصه عمل به ظهور برسانیم اما متاسفانه شاهد هستیم بودجه های شهرستانی وارد صنف های دیگر می شود در صورتی که باید این بودجه برای جان دادن به صنایع چرمی استفاده شود .

,

وی یکی دیگر از مشکلات صنعت چرم ابزار یراق چینی می داند و معتقد است دلیل این که مردم توان خرید ندارند مجبور به استفاده از این ابزار هستیم که کیفیت کالا را کاهش میدهد.

,

کپی برداری از برخی طراحی های خانگی در کارگاههای سنتی یکی دیگر از مشکلات است که این بانوی کارافرین مطرح می کند، او می گوید : متاسفانه حمایتی برای برند سازی طراحی ها به نام شهرستان فردیس وجود ندارد و موضوع کپی برداری هم در بازار اجتناب ناپذیر است ،مسئولین باید کمک کنند تا این طراحی ها  تبدیل به یک برند شهرستانی شود.

,

, ,

این فعال اقتصادی درپایان به  تمام بانوان ایران زمین می گوید: من به تمام بانوان سرزمینم می گویم که نباید درخانه ایستاد و تنها دم ازمشکلات جامعه و کشور زد، بسیاری از بانوان توانایی ها و استعدادهایی بالقوه ای دارند که می توانند خود تولید کننده باشند، به نظر من همه ی ما میتوانیم تولید کننده و کارآفرین باشیم و علاوه بر درآمدزایی باعث رونق اقتصادی شهر و کشورمان شویم تنها باید قدم در میدان گذاشت و از مشکلات نهراسید.

,

شایان ذکر است شهرستان فردیس ۳ کارگاه عمده تولیدی چرم طبیعی و مصنوعی  فعالیت  دارند  و بیش ۱۰۰۰ نفر در کارگاههای  تولیدی  چرم دوزی و خیاطی مشغول به کار می باشند در تاریخ ۲۴ شهریور ماه با حضورسردار نقدی رئیس سازمان بسیح مستضعفین و موافقت فرماندار وقت و امام جمعه شهرستان فردیس این شهرستان به عنوان قطب چرم در استان البرز معرفی شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه