اخبار داغ

تاملی بر بنیادی‌ترین مفهوم جامعه؛

بدر فرهنگی در انقلاب اسلامی

بدر فرهنگی در انقلاب اسلامی
عرصه‌ی جهاد فرهنگی امروز بدری دیگر را به منصه‌ی ظهور رسانده است، اگر همچون آن 313 استوار باشیم نصرت الهی نصیبمان خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، روز بدر، روز فرقان و روز پیروزی حق بر باطل بود. آن ۳۱۳ نفری که در جنگ بدر دین خدا را یاری کردند؛ اگر آن روز برای دفاع از دین اسلام شمشیر نمی کشیدند و یا در جنگ کشته می‌شدند، نهال نوپای اسلام می‌شکست و دیگر کسی نبود که خداوند را روی زمین عبادت کند. آن ۳۱۳ نفری که در جنگ بدر به یاری دین خدا پرداختند هرکدام نه یک نفر که یک ملت بودند. هر یک از ایشان که شمشیر می‌زد گویی ملتی بیدار و مبارز شمشیر می‌زند و هر یک که شهید می‌شد گویی ملتی به شهادت می‌رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

و حال عرصه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی بدری دیگر است که فعالان فرهنگی و کسانی که با تلاش‌ها، قلم‌ها و آثارشان بارِ این جهاد بزرگ را به دوش می‌کشند بخش مهمی از ۳۱۳ نفر بدر روزگار هستند که هر یک امتی به پا خواسته‌اند.

,

در نظام اسلامی در میان تمام عرصه ها مقوله ی فرهنگ و کار فرهنگی بعنوان عامل اصلی و تعیین کننده در رفتارهای فردی و اجتماعی و یک حامل مهم در گرایش های سیاسی، همیشه مورد غفلت مسئولین امر واقع شده است و آنطور که شایسته است بدین عرضه ی مهم پرداخته نشده است.

,

احساسات و گرایش های شخصی برای کسانی که می‌خواهند در عرصه ی فرهنگی نظام اسلامی فعالیت داشته باشند، ارزش چندانی ندارد؛ بلکه باید بدانیم فرهنگ چه تاثیری در سرنوشت کشورمان دارد و جایگاه فرهنگ در رسیدن به آینده‌ای که بدان علاقه داریم و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم چیست.
بخش عمده‌ی فرهنگ، عقاید و اخلاقیات یک فرد و جامعه است و این عقاید و اخلاقیات است که رفتارهای انسان و جامعه را می‌سازد. اساس رفتارهای فردی و اجتماعی عقیده و برداشت و تلقی هر انسانی از واقعیات و حقایق عالم و نیز خُلقیات فردی و اجتماعی می‌باشد.

,
,

رفتارهای فردی و جمعی ما تحت تاثیر دو نوع از عوامل است: نخست استعدادها و امکانات، ظرفیت های وجودی و فضایی که از آن استفاده می کنیم. و عامل دیگر عامل مؤثر و جهت دهنده ی ذهن که همان فرهنگ است. فرهنگ یعنی ذهنیت های حاکم بر وجود انسان که رفتارهای او را هدایت می کند.

,

در دوران جنگ وقتی از رزمنده ها می پرسیدی که چرا به جبهه آمده اید؟ از اعتقاد به خدا و قیامت، ارزش شهادت، ارزش اطاعت از امر امام(ره)، ارزش دفاع از میهن، دفع دشمن متجاوز و ... سخن می گفتند. در حقیقت این عقاید و باورهای یک فرد بود که از او رزمنده ای مقاوم می ساخت. و اگر کسی باورهایش تضعیف می شد رفتارش نیز تغییر می یافت.

,

معنای «مدادُ العلماء افضلُ من دماء الشهداء» همین است. این عِالم است که ذهن و روح انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و جسم انسان را به یک انسان متعالی و فعال و مقاوم تبدیل می کند. عالِم است که از یک انسان معمولی انسانی مقاوم می سازد. عالِم است که یک انسان سست را به انسانی قرص تبدیل می‌کند و فردی متزلزل را به انسانی ایستاده و دارای مقاومت می‌رساند.

,

بحث فرهنگ بحث ذهن است، بحث قوه‌ی درّاکه است، بحث ساختن شخصیت انسان است، بحث فرهنگ بحث دل است. ما در کار فرهنگی با دل؛ به معنای حقیقی آن سر و کار داریم و دل باید محتوایی متناسب با خود داشته باشد. ساختن شخصیت انسان قابل مقایسه با سازندگی‌های دیگر در کشور نیست. فتح الفتوح ساختن انسان صالح است و بقیه ی سازندگی ها قرار است در خدمت چنین انسانی باشد.

,

بسیاری از مشکلات مختلف اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی را وقتی مورد کاوش قرار می‌دهیم به مشکلات فرهنگی می‌رسیم. برای مثال در حل مشکلات اقتصادی آنچه باعث می‌شود خرید جنس ایرانی بعنوان یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در جامعه بطور کامل مورد استقبال قرار نگیرد این است که فرهنگ اعتماد به نفس ملی و حمایت از کار ایرانی هنوز به فرهنگ عمومی تبدیل نشده است.

,

انقلاب اسلامی ما بر مبنایی فرهنگی بنیان شده است و حضرت امام روح الله (ره) و حضرت امام خامنه‌ای شخصیت هایی فرهنگی هستند و اکثر مسئولین نیز چنین بوده اند، اما با این حال متاسفانه به دلیل غفلت مسئولین، نخبگان و فعالان فرهنگی درین عرصه‌ی مهم کم کاری شده است و فرهنگ جامعه بر مبنای تفکر و روحیه ی انقلابی تحول لازم را پیدا نکرده است.

,

البته ممکن است نهادینه کردن فرهنگ انقلابی که جنگ بستری برای رشد و بالندگی آن بود، زمان زیادی نیاز داشته باشد اما حرکت عمومی فرهنگی کشور باید به این سمت باشد و درین مسیر برنامه ریزی شود و در راه رسیدن به هدف، این حرکت مدام مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات راه شناسایی و رفع گردد.

,

دانستیم که مسئله‌ی فرهنگ با کلیت اش مسئله‌ی اول کشور ماست و تلاش درین زمینه باید همراه با سعه ی صدر، اهتمام و دلسوزی باشد. کار افرادی که وارد عرصه ی فرهنگی کشور می شوند از روی خبرگی و کارشناسی باشد و فعالان و نخبگان فرهنگی وارد کار  سیاسی و اجرایی نشده و تمام تلاش خود را درین عرصه ی مظلوم صرف نمایند.

,

اگر بتوانیم در عرصه ی فرهنگ با پایه های مستحکم و استوار و نهادهای صحیحی که کارآمد هستند برنامه ریزی داشته باشیم به اهداف خود در تمام زمینه های مورد نظر می رسیم اما اگر به اصلاح فرهنگ و کار فرهنگی توجه و اهتمام لازم را نداشته باشیم نباید به نتیجه‌ی سایر عرصه‌ها امیدوار بود.

,

بشر با تکلیف و قبول زحمت است که می تواند قله ها را فتح کند... زحمت و تلاش است که انسان را به آرامش آمیخته با آن سختی می رساند. اگر تلاش نباشد انسان راحت است اما این راحتی مثل راحتی بیماری است که در بستر بیماری هیچ کاری نمی کند ولی راحت است. اما راحتی همراه با قبول زحمت مثل کار ورزشکاری است که ورزش می کند و بعد به نشاط و سلامتی جسم و انرژی و توان می رسد.

,

ما به آینده امیدواریم چرا که خدای متعال با آموزه های دین مبین اسلام احساس مبارک امید را در ما بوجود آورده و با وجود نعمتی چون امام خامنه ای این امید به آینده را در ما تقویت کرده است و این امید همیشگی ما را به تلاش دائمی و بیش از پیش وامی دارد.

,

ما به آینده امیدواریم چرا که می‌دانیم همانند جنگ بدر، در بدر فرهنگی نیز اگر به وعده های الهی ایمان داشته باشیم و استقامت کنیم امدادهای غیبی و نصرت الهی قطعی است.

,

نگارنده:  سحر عبدالمتین

, نگارنده:  ,  ,  ,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه